Pikkulasten yöpullo, en oikein käsitä sitä.
Mun lapset eivät ole mitään yöpulloja koskaan vaatineet. Kaksosetkin jotka syntyivät keskosina pari kuukautta ennen aikojaan, alkoivat nukkua muutaman viikon sisällä kotiin pääsyn jälkeen yöt heräämättä syömään, enkä todellakaan alkanut herätellä. Ihan itsestään alkoivat yöllä pitää pikkuhiljaa pidempää väliä syömisessä, olisko pari viikkoa olleet kotona kun oli jo yöllä kuuden tunnin yöunet, ja siitä ne piteni sitten n. 11 tuntiin. Nyt neljävuotiaanakin joskus yöllä heräilevät painajaisiin, se on ollut vähän raskasta kun vuorotellen molemmilla on ollut aina kausia että herää yöllä itkemään. Esikoinen aikoinaan nukkui yönsä heräämättä juuri koskaan.
Jotkut puhuu että isokin lapsi vaatii maitopulloa tai jopa kaakaota tuttipullossa keskellä yötä, ja sitten pissaakin tulee yön aikana ihan hirveästi, pitää vaihtaa vaippaa keskellä yötä. Sitä en käsitä, että mistä se on lähtenyt että jos lapsi herää kesken yöunien, että annetaan jotain muuta kuin tutti suuhun, onko se lapsi muka jotenkin kauhean nälkäinen tai janoinen? Varsinkin kun lapsi saa alkaa juoda iltaisin velliä, sillä pysyy nälkä poissa kyllä normaalisti aamuun asti. Iltapuurolla meidän neljävuotiaatkin nukkuu vieläkin sen 10-11 tuntia yössä.
Ja miksi ihmeessä yli 1 vuotiaalle annetaan maitoa tuttipullosta? Eikö osaa nokkamukista juoda? Ei meillä lapset mitenkään edes kaivanneet tuttipulloa, sehän oli vaan jännää juoda mukista, ja tutti oli kuitenkin käytössä, tutista luopuminen oli sekin loppujen lopuksi yllättävän helppoa, en tosin kovin aikaisin sitä edes yrittänyt, mun mielestä lapsi saa kyllä syödä kaksivuotiaana vielä tuttia jos haluaa.
Kommentit (25)
Ehkä sinun ei ole tarpeenkaan ymmärtää kaikkea. Varsinkaan muiden elämässä tapahtuvaa.
Ei kai kukaan herätä lasta neljän tunnin välein kotona ilman ohjetta tehdä näin? Silloin siihen on syynsä. Aikuisella on mahdollisuus vähentää lapsen yösyöttöjä, ts. suositellaan aloittamaan vähentämään, vasta kiinteiden aloituksen jälkeen noin puolivuotiaana. Monet lapset heräävät silti yhden kerran tai kaksi kertaa yöllä juomaan. Silloin heitä voi unikouluttaa ja opettaa olla juomatta, tai sitten vanhempi voi jatkaa pullon antamista ja lapsi mahdollisesti itse lopettaa omassa tahdissaan yöllä juomisen.
Ei kyl nyt osunut tuo yöpullottelu, kun ei sitä olla harrastettu. Mut se pistää vihaksi, että joku katsoo maailmaa vain oman itsen kautta. Ymmärtää vaan niitä asioita, jotka on itse kokenut ja totuus elämästä perustuu omaan elämänkokemukseen.
Terveisiä allergia- ja refluksiarjesta, takana 3vuotta nukkumatta, 3ok vuotta ja kohta taas kolme vuotta valvottuna pienemmän kanssa. Mulle on lähtökohtaisesti ihan yks hailee, miten vanhaksi syö tuttia tai pulloa tai tekee ihan mitä tahansa vauvamaista. Jos se lapsi vaan nukkuu, eikä sillä ole kipuja tai pahaa oloa.
Yks tuttu antoi lapselleen aina nukkumaan mennessäsänkyyn mukaan tuttipullon jossa oli mehua. Lapsi vaati sen. No, siltä lapselta meni sitten hampaat jo 3v. mennessä. Myönsi itsekin myöhemmin, että oli aika huono idea se mehu, mutta kun lapsi ei nukkunut ilman.
Minulle hoitajat sanoivat, että yösyötöt pitää lopettaa. Lääkäri taas sanoi, että syötä aina kun vauva herää itsekseen. Sen verran laiha, että tarvitsi yösyötöt. Hän lopetti itse heräämisen ja yösyömiset. Samaan aikaan painokäyrä alkoi pysymään linjassaan. Oletan, että lapsi tarvitsi ruuan. Lapset ovat erilaisia. Uskokaa äidit itseenne. Te tiedätte parhaiten mitä lapsenne tarvitsee.