Miksi kipulääkkeet eivät tehoa?
Olen pariltakin ystävältä kuullut, että heille ei esim. kuukautiskipuihin toimi lainkaan parasetamoli tai ibuprofeeni tai ainakin he joutuvat vetämään ihan järkyttävän suuria annoksia, kun itselle riittää se yksi nelisatanen tabletti. Mistä tämä johtuu? Mahtaa olla hirveää, kun ei saa kipulääkkeistä apua särkyyn?!?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Se tosiaan on hirveää. 3x800mg buranaa ja 3x1000mg panadolia päivässä, niin selviää jotenkin työkykyisenä menkkojen ajan.
Järkyttävää. Mä olisin niin pöllyssä tuosta määrästä, että en saisi enää sanaa suustani :o(.
Vaikuttaakohan paino jotenkin särkylääkkeiden tehoon tai imeytymiseen? Olen funtsinut tätä, koska pari särkylääkkeiden tehottomuudesta kärsivää tuttavaani ovat huomattavan ylipainoisia.
Koska suolistossa, kohdussa /vatsassa on menossa synnytyskramppi, joka pitää keskeyttää siihen kouristukseen erikseen vaikuttavalla lääkkeellä ja kipulääkkeellä yhtä aikaa. Ja ehkä yksi lääke on tarpeeksi tehokas tuurilla, ellei ole katkosta maahantuonnissa tai valmistuksessa. Sen lisäksi pitää juosta wc:ssä ja olla rento /oikeassa asennossa, että lääke jossain vaiheessa auttaa. Joillakin on hormoneista johtuvaa (mieshormonit, naishormonit), mutta eivät voi käyttää e-pillereitä siihen vaivaan muista syistä. Joillakin voi olla endometrioosi tai pco jne. Kohtua tai munasarjoja ei voi poistaa noin vain, koska se vaikuttaa ihmisten aivoihin ja elimistöön ikääntyessä - eikä voida käyttää aina estrogeenia.
Ja siis on olemassa yksi lääke jossa on yhdessä kipuun sekä kramppiin vaikuttava aine. Onnea jos joku yrittää selvitä pelkällä kipulääkkeellä. Etukäteen voi kokeilla magnesiumia ja buranaa, jos on yhtään tietoa milloin alkaa, mutta joillakin naisilla alkamisen ajankohta voi sahata päiviä ja muuttua. Lihatuotteiden syönti ehkä lisää hormoneja jolloin alku voi nopeutua, ei poista kipua, mutta magnesium on yksi joka voisi kaukaisesti vähentää jäykkyyttä.
Olen myös huomannut, että lääke pitää hoksata ottaa ennen kuin kipu pääsee kunnolla ns. niskan päälle. Jos ei ehdi ajoissa, menee tooooooooooodella kauan ennen kuin kipu talttuu. Olisi mielenkiintoista tietää mikä tähän on syynä?
Itse pyrin myös ottamaan aina särkylääkkeen mahdollisimman tyhjään vatsaan, koska tuntuu ja uskon, että se näin imeytyy paremmin ja nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis on olemassa yksi lääke jossa on yhdessä kipuun sekä kramppiin vaikuttava aine. Onnea jos joku yrittää selvitä pelkällä kipulääkkeellä. Etukäteen voi kokeilla magnesiumia ja buranaa, jos on yhtään tietoa milloin alkaa, mutta joillakin naisilla alkamisen ajankohta voi sahata päiviä ja muuttua. Lihatuotteiden syönti ehkä lisää hormoneja jolloin alku voi nopeutua, ei poista kipua, mutta magnesium on yksi joka voisi kaukaisesti vähentää jäykkyyttä.
Minulla kyllä auttavat ihan apteekista normisti saatavat Panadol ja Ibusal. Kauheaa jos eivät auttaisi! Vetäisin varmaan ranteet auki...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tosiaan on hirveää. 3x800mg buranaa ja 3x1000mg panadolia päivässä, niin selviää jotenkin työkykyisenä menkkojen ajan.
Järkyttävää. Mä olisin niin pöllyssä tuosta määrästä, että en saisi enää sanaa suustani :o(.
Vaikuttaakohan paino jotenkin särkylääkkeiden tehoon tai imeytymiseen? Olen funtsinut tätä, koska pari särkylääkkeiden tehottomuudesta kärsivää tuttavaani ovat huomattavan ylipainoisia.
Minä ainakin vedin samalla setillä jo hoikkana teininä, ja edelleen ylipainoisena aikuisena.
Minusta on jo jonkin aikaa tuntunut, että Burana 400 on tehottomampi kuin joskus aiemmin.
Aikaisemmin sain päänsäryn talttumaan joskus puolikkaallakin tabletilla mutta nyt ei meinaa se koko 400 riittää kuin nipin napin.
Ja selvyyden vuoksi mainitsen, että en käytä särkylääkkeitä kuin tosi harvoin, en edes kerran kuukaudessa, niin tottumisesta ei voi olla kyse.
Inhottaa pumpata itseensä näitä myrkkyjä joka kuukausi, mutta pakko, koska muuten vatsanväänteet olisivat kestämättömän tuskalliset pari päivää. Vihaan kuukautisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Mä olisin niin pöllyssä tuosta määrästä, että en saisi enää sanaa suustani :o(..
Tuota, mitään pöllyjä sinä et näillä särkyyn tarkoitetuilla käsikauppalääkkeillä saa aikaiseksi, vaikka vetäisit koko purkin:D Ei kaikki lääkkeet vaikuta tajuntaan. Monia muita haittavaikutuksia toki on, jos liikaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko hakea lääkäriltä resepti johonkin muuhun kipulääkkeeseen? Johonkin, jonka vaikuttava aine on eri kuin kummankaan noista. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Minulle riittää 500 mg parasetamolia laittamaan pään niin sekaisin, etten ole työkykyinen, mutta kipuun se ei auta. Kun tästä lääkärille sanoin, hän määräsi Panacod-nimistä lääkettä. Ei yhtään parempi, koska siinäkin on se parasetamol, joka ei minun päälleni sovi.
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa pumpata itseensä näitä myrkkyjä joka kuukausi, mutta pakko, koska muuten vatsanväänteet olisivat kestämättömän tuskalliset pari päivää. Vihaan kuukautisia!
Minulla muuttui kuukautiskivut sietämättömistä suht siedettäviksi, kun vaihdoin ibuprofeenin naprokseeniin. Pronaxen 250mg on reseptivapaa, sitä 12 tunnin välein viiden päivän kuuri, niin pärjää paremmin. Hillitsee vähän vuotoakin, mikä on vaan plussaa. Ainoa paha on, että pitää pyytää tiskin alta ja kuunnella farmaseutin saarna ennen paketin luovuttamista.
Mul on amputoitu 2 sormee työtapaturman johdosta.nyt oon jo eläkkeellä.7v sarkeny tynkiä.paras kipulääke on ollu jointti.vedän piipullisen sillointällöin iltasin.en joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Olen myös huomannut, että lääke pitää hoksata ottaa ennen kuin kipu pääsee kunnolla ns. niskan päälle. Jos ei ehdi ajoissa, menee tooooooooooodella kauan ennen kuin kipu talttuu. Olisi mielenkiintoista tietää mikä tähän on syynä?
Itse pyrin myös ottamaan aina särkylääkkeen mahdollisimman tyhjään vatsaan, koska tuntuu ja uskon, että se näin imeytyy paremmin ja nopeammin.
Kuukautiskivuissa on lähtökohtaisesti kyse lihaskrampista. Ja kun ensimmäinen lihas kramppaa, sen aiheuttama kipu saa ympärilläkin olevat lihakset kramppaamaan. Kun otat kipulääkkeen ennen ensimmäistäkään kramppia, ei kipu pääse niin pahaksi, että se aiheuttaisi muiden lihasten kramppaamista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jo jonkin aikaa tuntunut, että Burana 400 on tehottomampi kuin joskus aiemmin.
Aikaisemmin sain päänsäryn talttumaan joskus puolikkaallakin tabletilla mutta nyt ei meinaa se koko 400 riittää kuin nipin napin.
Ja selvyyden vuoksi mainitsen, että en käytä särkylääkkeitä kuin tosi harvoin, en edes kerran kuukaudessa, niin tottumisesta ei voi olla kyse.
Mulla ihan sama! Ja minäkään en juuri käytä lääkkeitä. Hedariin siis joskus ibuprofeenia, ennen lähtenyt nelisatasella mutta melkein tarvii käydä tunnin päästä murtamassa toinen nelisatanen puoliks ja ottaa se niin saa 600mg joka sitten yleensä vaikuttaa tarpeeks tehokkaasti. Ennen lähti nelisatasella, 20min ja tiesi että helpottaa, nyt ei enää toimi niin..
Vierailija kirjoitti:
.
Se, että kun lihas on krampissa, verenkierto sinne on heikkoa eikä lääke pääse ns. paikan päälle.
Mulla ei toimi mihinkään kipuun ibuprofeiini, paracetamol, panacod, lyrica, arcoxin, neurontin... rivatril auttaa mutta tole kasvaa nopeasti
Ensinnäkin kipulääkkeet on resepti kamaa. Särkylääkkeet on niitä lievempiä. Mulla burana ei auta mitään mutta disperiini vie pahimman kun päätä särkee. Ihan oikeita kipulääkkritä olen ottanut reseptillä kerran. Ne oli pikkusen liian tehokkaita. Jätkä oli ihan tuutilullaa niistä. En ihmettele jos niihin jää koukkuun. Kaikki on niin pehmeää eikä mikään harmita.
Todellakin kaikki oli silloin liian pehmeää. Edes se ei toiminut vaikka nainen sitä yritti. Sillä hetkellä en edes välittänyt siitä. Niin pahaa on oikeat kipulääkkeet. Jokin järki voitti ja kestin ne loput säryt ilman niitä nappeja. Pari kertaa myöhemmin käytin niitä väärin. Hirveä krapula niin leijuin vain pois.
Ne oli aivan helkkarin vahvoja. Vanha lääkäri kirjoitti ne. Myöhemmin toinen lääkäri sanoi että tuollaista ei saisi kirjoittaa kokemattomalle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei toimi mihinkään kipuun ibuprofeiini, paracetamol, panacod, lyrica, arcoxin, neurontin... rivatril auttaa mutta tole kasvaa nopeasti
Ammattipotilas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Mä olisin niin pöllyssä tuosta määrästä, että en saisi enää sanaa suustani :o(..
Tuota, mitään pöllyjä sinä et näillä särkyyn tarkoitetuilla käsikauppalääkkeillä saa aikaiseksi, vaikka vetäisit koko purkin:D Ei kaikki lääkkeet vaikuta tajuntaan. Monia muita haittavaikutuksia toki on, jos liikaa käyttää.
No kyllä ihan varmasti voi. En ole ap, mutta jouduin tässä taannoin ottamaan YHDEN 1 g panadolin ja olin ihan pöllyissä, minua huimasi ja sekoilin sanoissa. Aiemmin olen ottanut vain 500 mg kerrallaan ja senkin todella harvoin, tyyliin kerran vuodessa. Grammanen ei kyllä taida olla käsikauppalääke, vaan reseptillä. Burana saa mut oksentamaan, joten se on pois laskuista. Voltaren samoin ja siitä saan lisäksi kauhean vatsakivun eikä suojalääkekään auta yhtään. Luojan kiitos olen saanut avun kipuun luontaispuolelta.