Paksusuolen tähystys pelottaa
Sain lääkäriltä lähetteen paksusuolen tähystykseen. Syynä oli ulosteeseen ilmestynyt veri,jota oli noin viikon verran ja sittemmin ei ole ollut. Muita oireita satunnaisen alavatsakivun lisäksi ei ole ollut ja tämäkin kipu helpottaa kun pieraisee tai käy kakkosella. Alavatsakipua on tutkittu gynellä muttei siihen sieltä mitään syytä löytynyt.
Nyt tämä tähystys-operaatio olisi edessä ja olen kauhusta aivan sekaisin. Muuta en enää osaa miettiäkkään,yöunetkin ovat olemattomat. Pelkään operaatiota,sen aikaista kipua ja sen löydöksiä. Pelkään että sisälläni kasvaa joku paha kuten syöpä. Ja kyllä olen vielä googlannut ja lukenut kaiken mahdollisen ja lukemani tieto ei todellakaan helpota tuskaa.
Kaipaan kohtalotovereita,kokemuksia.... ja ehkä niitä tukevia ja tuskaa helpottavia sanoja
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Älä vain katso monitoriin tähystyksen alussa tai lopussa, oman p-reiän näkeminen on todella hämmentävää.
Siis tuo monitorin katsominen on ihan must!
Ja on useasti tähystetty molemmista päistä kun on crohnin tauti. Kolonoskopiassa ei ole koskaan tarvinnut mitään lääkitystä. Nykyään ilmaa ei edes jää samalla tavalla suolistoon kuin jokunen vuosi sitten.
Painan itse vatsasta jos alkaa tuntua painetta.
Älä usko kaikkia kauhukertomuksia. Osalla on kipuja, useimmilla kokemus paljon helpompi. Ainakin mun lääkärin mukaan. Mitä rennonmpi olet, sitä helpommin menee.
Ja suolessa ei ihan oikeasti ole tuntoa! Tunnet skoopin liikkeen ja ilman vain paineena, vähän kuin pieru kiertäis. Eli suoleen itsessään ei satu eikä tunnu, ei vaikka sieltä otetaan koepaloja.
Suolessa ei ole tuntoa, niin ei voinut puhua kivusta. Lähinnä sellaista möyryävää tunnetta ja pientä pingotusta ilmasta, mutta ei voi sanoa kivuksi. Muualla maailmassa lääkkeet kanyylin kautta on kuitenkin itsestään selvyys, ihmettelen miksi meillä ei lähtökohtaisesti anneta. Kokemukset ovat kuitenkin yksilöllisiä jossain määrin.
Kun olet käynyt tutkimuksessa, niin kerrothan tänne miten meni? Olisi kiva tietää, miten itse koit sen.
Varaa tyhjennykseen aikaa, mehuja, suolaisia liemiä.
Tee liemet valmiiksi etukäteen.
Tyhjennysnesteen juominen on tukalaa, koska se on suolaista ja pahaa.
Itse tyhjeneminen vie tunteja.
Ts. istut pöntöllä. Sen jälkeen juot mehuja ja liemiä. Olo on viluinen, raukea mutta ei nukuta.