Onko teillä hätäreppu aina valmiiksi pakattuna?
Meillä ollut jo muutaman vuoden. Tietysti tiettyjä tuotteita täytyy aika ajoin vaihtaa ettei mene liian vanhaksi.
Mites muilla, onko teillä olemassa? Tai onko viimeistään tämä koronakriisi saanut heräämään siihen että mitä tahansa odottamatonta voi täällä meidänkin leveysasteilla tapahtua? Ja sitten kun tapahtuu ja aikaa on lähteä 1 min, olisi kiva olla se reppu selviytymistavaroineen pakattuna valmiiksi.
Lisäksi voitaisiin kertoilla että mitä reppuihin on pakattu.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Onhan teillä tuo hätäreppu mukananne aina, kun liikutte kodin ulkopuolella? Esim. töissä/koulussa, tai kauppareissulla?
Ajatelkaa, jos se hätäreppu on siististi pakattuna eteisessä, ja tulette töistä kotiin, vain huomataksenne, että asunto on palanut, ja se hätäreppu siinä mukana?
Parempi ettei tee yhtään mitään, kuin tekisi edes jotain helppoa joka ihan realistisesti saattaisi tulla tarpeeseen? Ok.
No sinä voit sen repun pakkaamiseen menevän energian käyttää vaikka av:n selailuun, menee kallisarvoinen aikasi paremmin toteen :D
Mulla on Kassissa rahaa ja luottokortti ja prepaid käja hernaria js puukko ja vessapaperia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä. Ja ei se ole pelkästään siihen että pitää paniikissa lähteä, vaan siellä on myös tarvikkeita jotka on tarpeellisia kotona katastrofin sattuessa. Ihan mahdollinen skenaario että kerrostaloasujalta menee sähköt pitkäksi aikaa, ja samaan aikaan on jossain ydinvoimala räjähtänyt ja pitää pysyä sisällä.
Siinä ollaan aika nopeasti H. Moilasena kun kännykän akut on tyhjänä, ja kaikki muukin toimii pelkällä sähköllä. Esim. paristoilla ja aurinkokennolla toimiva pieni radio on hyvä olla. Meillä on sellainen jota saa ladattua myös kammesta veivaamalla, ja siitä saa myös kännykkää minimaalisesti ladattua.
Mihinkökän sä luulet kännykällä soittelevasi ydinräjähdyksen jälkeen?
Jos vaikka alueellisesti ei sähköverkko toimi, mutta jostakin saisi kuitenkin gsm-signaalin? En minä tiedä. Olen kuitenkin tehnyt pienen helpon osani ollakseni edes joten kuten varautunut yllätävään tilanteesen.
Minulla on kaksi maastokätköäkin. Eri puolilla Suomea. Kuivamuonaa, patruunoita ja lääkkeitä.
Eihän sitä koskaan tiedä...
Ei ole, mutta makkaranpaistoreppu on, jossa on kahfeepannut, tikkuja, muita tulentekovälineitä, muutama kertakäyttöväline, ja foliota, joskus siellä on trangiakin, muttei yleensä. On mukit ja lautaset, paperia jne..
Zinc
Periaatteessa tuon kanssa voisi kuitenkin lähteä ovesta ulos ja pärjätä muutaman päivän. Sitten jos pidempään, niin nappaisi vaan trangian mukaan, joka joskus on sekin tuossa repussa.
Minusta olisi hauskaa, jos itsellä olisi sellainen doomsday bunker, kuten Jenkeissä preppaajilla monesti on.
Tässä videona esimerkki sellaisesta, on muuten MIELETÖN bunkkeri:
SECRET Modern Bunker Loaded Up With Supplies For Doomsday
Olisi niin mielenkiintoista jos itsellä olisi tuollainen.
No ei ole, mutta tulipalon varalta olen laittanut ohuen köyden kissan kantokopan kahvaan. Saan laskettua kissan ikkunasta alas nopeasti. Luotan että palokunta pelastaa minut saman ikkunan kautta. Asumme 4. kerroksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ette kai ole tosissanne??!
Ei tietenkään olla hienohelma. Sinähän et osaa edes kuvitella mitään katastrofeja ikinä tapahtuvaksi. Neuvostoliittohan ei yllättänyt aikanaan Suomea? Maailmalla luonnonkatastrofit eivät yllättäneet paikallisia? Korona ei yllättänyt maailmaa?
Ja sinähän uskot kaiken historian perusteella aina vain pysyvän ihanan leppoisana elämänä, jossa saa vain nauttia hyvinvoinnista ja bilettämisestä?? :)
Milloin Suomen historiassa on tapahtunut jotain sellaista, että yhtäkkiä pitäisi lähteä kotoaan? Poislukien tietysti yksittäiset tulipalot, murrot tms.
Kaikki on tietysti mahdollista, mutten ole niin neuroottinen, että tuollaiseen alkaisin.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole, mutta tulipalon varalta olen laittanut ohuen köyden kissan kantokopan kahvaan. Saan laskettua kissan ikkunasta alas nopeasti. Luotan että palokunta pelastaa minut saman ikkunan kautta. Asumme 4. kerroksessa.
Ööö. Satsaa mieluummin palovarottimeen, joka herättää sut ajoissa. Sitten poistut ovesta ulos kissan kanssa. Jos taas naapurissa palaa, ei palo leviä muihin asuntoihin. Ne on tehty niin.
Juu löytyy myös pommisuoja puutarhaan kaivettuna.
Käsilaukussa pidän aina foliorullaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Milloin Suomen historiassa on tapahtunut jotain sellaista, että yhtäkkiä pitäisi lähteä kotoaan? Poislukien tietysti yksittäiset tulipalot, murrot tms.
Kaikki on tietysti mahdollista, mutten ole niin neuroottinen, että tuollaiseen alkaisin.
Ööh... Sisällisota ja toinen maailmansota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette kai ole tosissanne??!
Ei tietenkään olla hienohelma. Sinähän et osaa edes kuvitella mitään katastrofeja ikinä tapahtuvaksi. Neuvostoliittohan ei yllättänyt aikanaan Suomea? Maailmalla luonnonkatastrofit eivät yllättäneet paikallisia? Korona ei yllättänyt maailmaa?
Ja sinähän uskot kaiken historian perusteella aina vain pysyvän ihanan leppoisana elämänä, jossa saa vain nauttia hyvinvoinnista ja bilettämisestä?? :)
MIssä sä nyt korona-aikana sen reppus kanssa?
Maailman luonnonkatastrofit ovat siellä maailmalla vuodesta toiseen. Eipä ne juuri ole tänne yltänyt.
Mä en nyt oikein saa tämän repun luonteesta kiinni, kun näissä mainitsemissas asioissa pysytään sitten kotona, jos jotain yllättävää käy.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli hyvä mieli :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh... Sisällisota ja toinen maailmansota.
Eihän nämä mitään yhtäkkiäsiä olleet. Tekivät tuloaan jonkin aikaa. Kummasti aikaa varustaa yksi reppu.
Hamstraajat on sitten oma lukunsa. Eipä noissa repuissa veskipapruakaan ole nähty.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin varaudun tulevaisuuden mahdollisiin tapahtumiin, en menneisyyden.
Muutenkin menee taas hieman överiksi verrata hätäreppua johonkin maanalaiseen bunkkeriin jne. Ei se reppu ole mikään ylilyönti, eikä sitä tarvitse koko ajan miettiä jotain katastrofia. Kunhan on reppu vaatehuoneessa valmiina, jos tilanne sattuu kohdalle. Ei ole paljoa menettänyt jos ei sitä koskaan tarvitsekaan, mutta on kyllä varmasti kultaa arvokkaampi jos sattuu tarviimaan.
Ei ole reppua.
Mutta ainakun lääkäriin lähden pakkaan touhurepun mukaani.
Siellä on viihdykettä, läppäri, puhelin, laturit, kuulokkeet, kirja tai kaksi, ristikkolehtiä ja sudokuja, joku käsityö.. puhtaat alusvaatteet, suklaata.. Olen nyt kolmesti koronan aikana joutunut lääkärikäynniltä osastolle. Eka kerta oli aivan kamala, kun en ollut osannut varautua, eikä kukaan saanut tuoda mitään tai käydä. Oli vaikeeta saada neljä päivää kulumaan yksin siinä huoneessa, ei edes juttukaveria.
Jos nyt ei ihmeemin varaudu, niin itse ainakin pidän tärkeimpiä asiakirjoja ym. palonkestävässä laatikossa joka on otettavissa mukaan tulipalotilanteessa tai vaikka olisi asunnossakin ei tuhoudu. Lisäksi on hätävara (viikon kuivat retkimuonat) ja kotivara (kahden viikon ruoat), ensiapulaukkua, sammutinta ym. Hätäreppua ei ole, mutta kodin tarvikkeista saisi kasaan sellaisen vartissa.
Tavallaan on. Nimittäin viime reissun jälkeen pieni matkalaukku on vielä osittain purkamatta. Siellä on käyttämiäni lääkkeitä ja kipulääkkeitä hieman. Samoin hammasharja ja yökkärit yms. vaatetta, mitä en tarvi kotona. On jotain syötävääkin. Voisin laittaa alusvaatteet ja sukat odottamaan jotain.. en tiedä mitä.