Tyrmistyin prismassa ja cittarisa sekä Lidlissä katselin kuinka ihmiset ostivat eineksiä
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Ostan einesannokseni vain palvelutiskiltä, samalla kun olen ensin ostanut (rekvisiittana) ison lohen. Lopuksi ääntä madaltaen pyydän annoksen makaronilaatikkoa.
Mä pyydän monesti kaupan luona hengaileva skidejä hakemaan makaronilaatikon tai pakastepitsan sisältä rahaa vastaan, kunhan ensin olen käynyt hakemassa luomuvihannekseni ja paheksunut einesostajia kassajonossa.
Mikä sitten on eines?
Itse siivosin juuri pakastimen ja kävin hakemassa sen taas täyteenkin.
Ostin vihannespakasteita, pakastemuusia, paistettavia karjalanpiirakoita, erilaisia kasvispihvejä, falafelejä jne.
Ja tosiaan nykyään varsinkin käymme harvoin kaupadsa ja nyt oikeasti hamstrasin myös siihem että joku sairastuu ja teinit joutuu itse laittamaan ruokansa.
Ja maksalaatikkoa muuten ostan joskus koirille jos se on punalaputettua. Samaten lohikiusausta lapsille kosla olen kala-allergikko enkä kykene valmistamaan kalaruokia.
Tuoteselosteita lukeva kirjoitti:
Aika erikoinen aloitus. Millä lailla ruoan terveellisyys riippuu siitä, miten isossa erässä se on tehty? Minun käsittääkseni terveellisyys riippuu reseptistä eli mitä siihen on laitettu.
Ja enemmän kuin yksittäinen ruokalaji vaikuttaa kokonaisuus. Syödäänkö aterian lisukkeena kasviksia. Kokojyvökeipää, maitoa tai piimää. Onko annoskoko sopiva?
Eli mielestäni aloitus oli provosoiva ja huono. Resepti vaikuttaa terveellisyyteen eikä se miten isossa erässä ruoka on valmistettu.
Suurin osa kylmähyllystä myytävästä valmisruoasta ei sisällä lainkaan säilöntäaineita.
Kokojyväleipää näkee erittäin harvoin. Täysjyväleipää sensijaan on tarjolla jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan einesannokseni vain palvelutiskiltä, samalla kun olen ensin ostanut (rekvisiittana) ison lohen. Lopuksi ääntä madaltaen pyydän annoksen makaronilaatikkoa.
Mä pyydän monesti kaupan luona hengaileva skidejä hakemaan makaronilaatikon tai pakastepitsan sisältä rahaa vastaan, kunhan ensin olen käynyt hakemassa luomuvihannekseni ja paheksunut einesostajia kassajonossa.
Kiitti vinkistä! Mulla oli ennen muutama vakkari laitapuolenkulkija, jotka toimitti mulle einekset. Se loppui sitten yhden väärinkäsityksen jälkeen.
Aika erikoinen aloitus. Millä lailla ruoan terveellisyys riippuu siitä, miten isossa erässä se on tehty? Minun käsittääkseni terveellisyys riippuu reseptistä eli mitä siihen on laitettu.
Ja enemmän kuin yksittäinen ruokalaji vaikuttaa kokonaisuus. Syödäänkö aterian lisukkeena kasviksia. Kokojyvökeipää, maitoa tai piimää. Onko annoskoko sopiva?
Eli mielestäni aloitus oli provosoiva ja huono. Resepti vaikuttaa terveellisyyteen eikä se miten isossa erässä ruoka on valmistettu.
Suurin osa kylmähyllystä myytävästä valmisruoasta ei sisällä lainkaan säilöntäaineita.
Eineksissä kate on maksimoitu. Eli hatusta vedettynä se makaronilaatikko, mitä tavallisimmin näkee sisältää lähinnä makaronia ja munamaitoa ja halvinta mahdollista lihaa on laitettu nimellisesti mukaan, jotta tuotetta voi kutsua makaronilaatikoksi.
Jos ravitsemusterapeutti suosittelee eineksiä, niin helpolla saa palkkansa ja johtaa myös ihmisiä väärille teille, ainakin jos mietitään terveyttä yhtään pidemmälle. Miksi ravitsemusterapeutti ei voi opettaa sopivaa ruokamäärää antaen esimerkkejä oikeanlaisesta annos koosta? Tuntuu, että hän haluaa palkkansa antamatta oikeastaan yhtään mitään oikeasti hyödyllistä asiakkaalle. Pidemmän päälle einekset eivät ole hyvä valinta, mutta silloin tällöin menee kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kylmähyllystä myytävästä valmisruoasta ei sisällä lainkaan säilöntäaineita.Eineksissä kate on maksimoitu. Eli hatusta vedettynä se makaronilaatikko, mitä tavallisimmin näkee sisältää lähinnä makaronia ja munamaitoa ja halvinta mahdollista lihaa on laitettu nimellisesti mukaan, jotta tuotetta voi kutsua makaronilaatikoksi.
Makaronilaatikossa ei välttämättä edes ole lihaa. Lihamakaronilaatikossa on vähän niinku pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Einekset ovat yksi feminismin suurin riemuvoitto. Äidit saattoivat mennä töihin tienaamaan ja hankkimaan taloudellista riippumattomuutta sen sijaan, että olivat sidottuja kotiin laittamaan ruokaa nälkäiselle perheelleen.
Eli kaikki se rähjääminen on ollut hyvinkin hyödyllistä... xD
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa miten jotkut täällä kehuvat eineksiä niin vuolaasti. Eihän niissä ole käytännössä mitään hyvää, pelkkiä tyhjiä kaloreita, e-koodeja ja teknorasvoja. Maku ei tule raaka-aineista vaan tehdään jollain aromiaineilla. Toisaalta syöväthän ihmiset edelleen paljon leipää jne., jotka ovat käytännössä myös tyhjiä kaloreita.
Kalorit eivät ole tyhjiä vaan täysiä. Ihmisen kriittisin tarve on saada vettä. Sen jälkeen energian tarve on se seuraavaksi tärkein. Tai käy näin: https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org…
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä, joilla on joskus kiire johonkin, eikä aikaa valmistaa ruokaa.
No minulla ei ole kiire mihinkään ja silti ostan eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ravitsemusterapeutti suosittelee eineksiä, niin helpolla saa palkkansa ja johtaa myös ihmisiä väärille teille, ainakin jos mietitään terveyttä yhtään pidemmälle. Miksi ravitsemusterapeutti ei voi opettaa sopivaa ruokamäärää antaen esimerkkejä oikeanlaisesta annos koosta? Tuntuu, että hän haluaa palkkansa antamatta oikeastaan yhtään mitään oikeasti hyödyllistä asiakkaalle. Pidemmän päälle einekset eivät ole hyvä valinta, mutta silloin tällöin menee kyllä.
Valmisruualla tulee se annoskoon merkitys selväksi. Lisäksi ruokaan ei ole tuljattu liikoja kermoja ja voita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan hyvä ravitsemusterapeutti suosittele eineksiä. Itse ainakin lopettaisin sellaisella käynnin, joka väittäisi eineksien olevan parempaa ruokaa, kuin kotitekoinen tai olevan parempaa, koska "tietää mitä syö, kun syö eineksiä".
Vierailija kirjoitti:
Oletat nyt, että kuka tahansa pystyy tekemään ruokaa itse ja että tämä itse tehty ruoka on väistämättä terveellisempää ja parempaa kuin eines.
Kuitenkaan kotona ei yleensä käy laaduntarkkailijaa sovituilla tarkastuskäynneillä tai ulkopuolinen taho tekemässä pistokokeita.
Kuitenkin oletat, että kuka tahansa pystymetsästä revitty ihminen osaa ja haluaa tehdä ruokansa itse ja vielä niin, että se on hyvää, ravitsevaa ja terveellistä, mutta ei kuitenkaan liian hyvää, ettei tule syötyä epähuomiossa liikaa. Kaikki tämä ilman koulutusta ja valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Einekset ovat yksi feminismin suurin riemuvoitto. Äidit saattoivat mennä töihin tienaamaan ja hankkimaan taloudellista riippumattomuutta sen sijaan, että olivat sidottuja kotiin laittamaan ruokaa nälkäiselle perheelleen.
Eli kaikki se rähjääminen on ollut hyvinkin hyödyllistä... xD
Joo. Paitsi että kuten niin moni muukin voitto elämässä, se on jonkun muun ansiota.
En ymmärrä tätä eineksien dissausta. Esim. Kokkikartanon makaronilaatikossa ei ole yhtään lisä- tai säilöntäaineita. Suora lainaus Kokkikartanon sivuilta:
"Ainekset
Valio® maito (Suomi), Snellmanin naudanliha 16 % (Suomi), pasta (EU) (vehnäjauho, durumvehnäjauho), vesi, kananmuna (Suomi), sipuli, Valio® voi (Suomi), jodioitu suola, maustepippuri, mustapippuri."
Mikähän noista aineksista on sellainen, että ruoka muuttui auttamatta täysin epäterveelliseksi ja huonoksi vaihtoehdoksi? 🤔
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä eineksien dissausta. Esim. Kokkikartanon makaronilaatikossa ei ole yhtään lisä- tai säilöntäaineita. Suora lainaus Kokkikartanon sivuilta:
"Ainekset
Valio® maito (Suomi), Snellmanin naudanliha 16 % (Suomi), pasta (EU) (vehnäjauho, durumvehnäjauho), vesi, kananmuna (Suomi), sipuli, Valio® voi (Suomi), jodioitu suola, maustepippuri, mustapippuri."Mikähän noista aineksista on sellainen, että ruoka muuttui auttamatta täysin epäterveelliseksi ja huonoksi vaihtoehdoksi? 🤔
Noissa aina käytetään huonoinpia lihoja ja valkoista, huonoa pastaa, mikä kokataan ylikypsäksi (eli mahdollisimman isokokoiseksi). Tuota kun syö, niin ei nälkä pysy montaa tuntia kaukana mikä johtaa siihen, että syöt enemmän.
Ja yleisemmin noissa on aivan liikaa suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainekset
Valio® maito (Suomi), Snellmanin naudanliha 16 % (Suomi), pasta (EU) (vehnäjauho, durumvehnäjauho), vesi, kananmuna (Suomi), sipuli, Valio® voi (Suomi), jodioitu suola, maustepippuri, mustapippuri."Mikähän noista aineksista on sellainen, että ruoka muuttui auttamatta täysin epäterveelliseksi ja huonoksi vaihtoehdoksi? 🤔
Noissa aina käytetään huonoinpia lihoja ja valkoista, huonoa pastaa, mikä kokataan ylikypsäksi (eli mahdollisimman isokokoiseksi). Tuota kun syö, niin ei nälkä pysy montaa tuntia kaukana mikä johtaa siihen, että syöt enemmän.
Ja yleisemmin noissa on aivan liikaa suolaa.
Ottaako tosiaan noin koville?
Einesten ylivoimaisesti parhaita puolia on niiden terveellisyyden ohella vaivattomuus.
Harvemmin tekee mieli alkaa pitkän työpäivän jälkeen keräämään munia kanalasta, teurastamaan ja paloittelemaan nautaa, korjaamaan viljaa ja jauhamaan jyviä jauhoiksi jne... vain saadakseni jauhelihamakaronilaatikkoa.
Jaa, mutta unohdin vallan suolan! Toki merisuolan erottaminen vedestä on kiehtova prosessi, mutta on se aika hidasta.
Jep, maksalaatikkoa ostan. Olen kokeillut tehdä sitä itse, mutta ei ole läheskään niin hyvää kuin kaupasta ostettu.