Puoliso ravaa etätyösuosituksesta huolimatta toimistolla
Olemme lapseton pariskunta. Olen itse tällä hetkellä lomautettuna ja siksi päivisin kotona. Avopuolisoni on töissä, ja hänen työnantajansa (iso kansainvälinen yritys) on antanut erittäin yksiselitteisen suosituksen tehdä töitä etänä. Silti hän menee jollakin verukkeella joka päivä toimistolle. Meillä on erillinen työhuone, jossa on vieläpä tuplanäytöt, johon työkoneen saisi erittäin helposti liitettyä. Silti toimisto ja puolen tunnin työmatka suuntaansa houkuttelee enemmän – paitsi toki silloin, kun olen itse poissa kotoa, jolloin puoliso etäilee mielellään.
Miten tähän pitäisi suhtautua? Olen ottanut asian puheeksi suoraan, mutta aina löytyy jokin veruke, miksi toimistolle pitää mennä.
Kommentit (20)
Mitä se sinulle kuuluu? Työnantaja varmaan ottaa asian tarvittaessa puheeksi.
Lähde seuraamaan meneekö hän todella toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Läsnäolosi häiritsee työntekoa.
Tästäkin olen kysynyt, vaikka itsekin ihmettelisin tätä perustelua. Päivisin yleensä teen hommia omalla koneellani tai katson telkkaria kuulokkeiden kanssa, välillä käyn ulkoilemassa tai asioilla. En muutenkaan ole erityisen äänekäs tyyppi. ap
mitä se sinulle kuuluu? mies on työaikansa työantajan palveluksessa, ei sinun
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinulle kuuluu? Työnantaja varmaan ottaa asian tarvittaessa puheeksi.
Kyllähän sitä saa ihmetellä, varsinkin kun syy tuntuu hieman henkilökohtaiselta – kun kerran etäpäivät maistuvatkin, jos olen poissa. Lisäksi kumppani kulkee töihin yhteisellä autollamme, joten auto olisi minunkin käytössäni päivisin, jos puoliso olisi kotona. Tämä rajoittaa minunkin menemisiäni. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin olen kysynyt, vaikka itsekin ihmettelisin tätä perustelua. Päivisin yleensä teen hommia omalla koneellani tai katson telkkaria kuulokkeiden kanssa, välillä käyn ulkoilemassa tai asioilla. En muutenkaan ole erityisen äänekäs tyyppi. ap
Äh, ku hänellä on spontaaneja tarpeita suhun liittyen, eikä saa siten kotona töitä tehtyä. ;)
No tiedät kyllä vastauksen itsekin. Mutta uskallatko katsoa tilannetta silmiin? Ei pidä kysyä kysymyksiä, joihin ei halua kuulla vastauksia.
Meillä muuten sama tilanne mutta puolisoni ei ole lomautettuna vaan hän on yrittäjä, jonka työt ovat tällä hetkellä lähes täysin seisahduksissa. En matkusta toimistolle, koska minullakin on työhuone, johon voin sulkeutua ja laittaa halutessani ovenkin kiinni (joskus on pakkokin, kun hoidan tiettyjä puheluita). Silti keskittyminen on paljon vaikeampaa kuin töissä, kun toinen tekee kotitöitä, imuri huutaa ja astianpesukone pyörii ja välillä hän käy kysymässä onko pyykkiä ja välillä onko astioita laitettavaksi koneeseen jne. Mutta samaan aikaan olen todella iloinen ja kiitollinen siitä, että hän on ottanut kotityöt hoitaakseen kun on enemmän vapaa-aikaa.
Jos toimistolle menemiseen ei sisälly riskiä (esim. metrolla kulkeminen olisi omasta mielestäni sellainen enkä itse todellakaan vapaaehtoisesti sillä pääkaupunkiseudulla liiku) niin ei kai asiassa luulisi mitään ongelmaa olevan? Jos oma toimistoni olisi lähellä ja sinne olisi helppo mennä, niin ainakin osan viikosta työskentelisin mieluummin siellä kuin kotona.
Siis jos mies kertoo miksi menee toimistolle, ne on aloittajalle pelkkiä "verukkeita". Ok.
Kaipa se on valinta -kysymys. Joku tykkää etänä ja joku paikanpäällä.
Vaikka ei olisi etään nurkissa häiritsemässä, menisin toimistolle osa-aikaisesti etätyösuosituksesta huolimatta. Ja etenkin kun on joku kotona. Vaikka miten olisi hipihiljaa, se silti häiritsee. Haluan keskittyä töihin 100%.
Mun mieheni ei halua tehdä kotona töitä varsinkaan kun itse olen paikalla.
Hänen mukaansa keskittyy paremmin töihin työpaikalla.
Jos olen kotona niin olen häiriöksi (vaikka en edes puhuisi hänelle työaikana). Kai se jotenkin vaan vaikuttaa, kun toinen on kotona eikä töissä. Toisaalta itsekin mieluusti menen muualle, jos hänellä on eräpäivä.
Ehkä myös totuttelu kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos mies kertoo miksi menee toimistolle, ne on aloittajalle pelkkiä "verukkeita". Ok.
Tarkennetaan hieman – perustelut ovat siis tätä luokkaa:
"Tarvitsen isoa näyttöä yhteen hommaan."
"Mikset käytä tuota työhuoneessa olevaa näyttöä?"
"No kun ynnynnyn..."
tai
"Mulla on palaveri mun esimiehen kanssa."
"Sun esimies on toisessa maassa, ettekö te osa sen joka tapauksessa videopalaverina?"
"No kun mutta..."
Eli koskaan ei ole mitään konkreettista ja perusteltua syytä. Mieluummin ottaisin syyksi vaikka sen, että minä häiritsen, enkä jotain valkoisia valheita. ap
Miksi edes jankkaat puolisoltasi tuollaista?
Anna kulkea toimistolla jos hän haluaa.
Ootsä huomannu että Mervikin käy tstolla lähes joka pvä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No kun ynnynnyn..."
tai
"Sun esimies on toisessa maassa, ettekö te osa sen joka tapauksessa videopalaverina?"
"No kun mutta..."
Eli koskaan ei ole mitään konkreettista ja perusteltua syytä. Mieluummin ottaisin syyksi vaikka sen, että minä häiritsen, enkä jotain valkoisia valheita. ap
En kestäisi puolisoa, joka alkaa tentata minulta tuollaisia asioita. Kerron mielelläni työstäni ja merkitsen aina kotona olevalle taululle sellaiset päivittäiset ajat, kun olen verkkokokouksessa tai minua ei saa häiritä. Jos joutuisin kertomaan kenen kanssa minulla on milloinkin palaveri tai miksi ei saa häiritä niin silloin viimeistään lähtisin mieluummin toimistolle.
nro 9
Olen työtovereistani huomannut että jotkut miehet tosiaan viihtyvät paremmin työpaikalla kuin kotonaan: jopa ilmaisista ylitöistä kilpaillaan, viikonloppuisin mennään vaikka vaan istuskelemaan työpöydän ääreen. Onkohan tämä yleinen ilmiö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No kun ynnynnyn..."
tai
"No kun mutta..."
En kestäisi puolisoa, joka alkaa tentata minulta tuollaisia asioita. Kerron mielelläni työstäni ja merkitsen aina kotona olevalle taululle sellaiset päivittäiset ajat, kun olen verkkokokouksessa tai minua ei saa häiritä. Jos joutuisin kertomaan kenen kanssa minulla on milloinkin palaveri tai miksi ei saa häiritä niin silloin viimeistään lähtisin mieluummin toimistolle.
nro 9
Juuri näin! Jos mies haluaisi tietää, kenen kanssa minulla on palaveri tai miksi nauroin lounasaikaan jonkun kanssa, niin siirtyisin toimistolle. Ei siinä valinnassa yhteinen työhuone kotona painaisi enää mitään, kun kodista tehtäisiin vankila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No kun ynnynnyn..."
tai
"No kun mutta..."
Eipä avaa juuri yhtään, kun et kerro mikä tuo ynnynnnynynyn on. Palaverissa voidaan esimerkiksi käsitellä asioita, joita ei saisi päätyä ulkopuolisen, eli sinun korviin ja siksi se tulisi hoitaa asianmukaisissa tiloissa, ei kotona. Lisäksi puolisollasi voi oikeasti olla paremmat näytöt töissä kuin kotona.