Tuntuu aika turhalta "hoitaa" itseään ja yrittää sählätä Kelan ja lääkäreiden kanssa
Tänään tuli kirje, että sairauspäiväraha hylätty. Viimeksi kun kävin omalääkärillä, niin pyysin sairaslomaa ja jotain kuntokartoitusta. Hän sanoi että psykiatri saa päättää niistä ja hoiti muut asiani. No psykiatri kirjoitti b-lausunnon, mutta otti pelkät psyykkiset sairaudet huomioon koska hän ei kuulemma osaa sanoa fyysisestä voinnistani, vaikka on lääkäri. Hain sitten sairauspäivärahaa tällä lausunnolla ja se tuli hylättynä takaisin, koska siinä katsotaan, että pelkät psyykkiset sairauteni eivät estä työntekoa kokonaan. No ei estäkään, vaan ne fyysiset, joista diagnoosit on tehty jo ajat sitten, mutta kukaan ei ole nyt lausunut niistä mitään uutta viime aikoina, vaikka olen pyytänyt just ton sairasloman takia.
Mitä mä oikein teen?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei kai ne fyysisetkaan esta kokonaan?
Kyllä ne aika lailla estää, mutta jostain syystä ollaan kovasti keskitytty etsimään psyykestä vikaa. Ap
Miksi et käy työterveyslääkärillä?
Ja noista fyysistä sairauksista ei kukaan lääkäri tietenkään sano yhtään mitään, jos sinä et kerro itse, miten voit ja miten sairaudet haittaavat sinun työssäkäyntiä ja että et oikein jaksaisi niiden takia työssäkäydä.
Itse pitää suunsa pitää avata siellä lääkärissä ja kertoa asioita ja kysellä asioista.
Jos sinulla on kaikki veriarvot sun muut näytteet olleet ihan ok, etkä ole valittanut lääkärille mistään fyysistä asioista, niin lääkäri luulee sinulla on kaikki ok ja sinä voit hyvin.
Onko sinulla lääkityksiä?
Olis varmaan kannattanut myöntää että sairastaa vakavaa masennusta ja esittää syövänsä lääkkeitä siihen. Mutta kun mulla on lapsi niin en halua, että joku sitten siitä huolestuu että olenko suisidaalinen. Ap
Onpa vaikea tilanne.
Mitäs jos yrittäisit mennä töihin, jos kuitenkin pärjäisit siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ja noista fyysistä sairauksista ei kukaan lääkäri tietenkään sano yhtään mitään, jos sinä et kerro itse, miten voit ja miten sairaudet haittaavat sinun työssäkäyntiä ja että et oikein jaksaisi niiden takia työssäkäydä.
Itse pitää suunsa pitää avata siellä lääkärissä ja kertoa asioita ja kysellä asioista.
Jos sinulla on kaikki veriarvot sun muut näytteet olleet ihan ok, etkä ole valittanut lääkärille mistään fyysistä asioista, niin lääkäri luulee sinulla on kaikki ok ja sinä voit hyvin.
Koska minulla ei ole työpaikkaa.
Sanoin mä sille omalääkärille kaikki vaikeuteni ja huonon vointini, hän ei vaan suostunut kirjoittamaan mulle mitään lausuntoa. Miksi lääkityksistä kysyt? Ap
Jos sinulla on masennus, miksi et käytä määrättyjä lääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Onpa vaikea tilanne.
Mitäs jos yrittäisit mennä töihin, jos kuitenkin pärjäisit siellä.
Voinhan mä hakea työpaikkoja, mutta tuskin ne ottaa jos rehellisesti kerron voinnistani ja olis aika epäreilua olla kertomatta. Lopputulos voisi olla tietysti sekin, että saisin jonkun työn ja siellä hyvin pian huomattaisiin, että en pärjää ja sitä kautta sitten pääsisin sairauslomalle. Mutta ei sen pitäisi olla niin vaikeaa, lääkärin pitäisi kyllä auttaa! Ap
No mutta täytyyhän sinun saada työttömyyspäivärahaa ja muita tukia, jos sinulla ei kerran ole palkkatuloja.
Milläs sinä muuten lapsen kanssa elät.
Ja lääkityksestä kysyin siksi, että saisin tietää, millaisia ne fyysiset sairaudet ovat, kuinka vakavia.
Onko tulehdusta, kipuja, reumaa, tms.
Jos oikein vaikealta tuntuu, voisiko sitä mennä puhumaan jonkun sosiaalityöntekijän kanssa, että saisi kaikki asiat järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
No mutta täytyyhän sinun saada työttömyyspäivärahaa ja muita tukia, jos sinulla ei kerran ole palkkatuloja.
Milläs sinä muuten lapsen kanssa elät.
Ja lääkityksestä kysyin siksi, että saisin tietää, millaisia ne fyysiset sairaudet ovat, kuinka vakavia.
Onko tulehdusta, kipuja, reumaa, tms.
Jos oikein vaikealta tuntuu, voisiko sitä mennä puhumaan jonkun sosiaalityöntekijän kanssa, että saisi kaikki asiat järjestykseen.
Saanhan minä sitten työkkärin rahaa tilalle, mutta se on väärä tuki, ja sitten pitää olla työkkärin väen kanssa yhteyksissä, mikä on aika rasittavaa kaikille osapuolille. Ei se ole hauskaa siellä avautua kaikista asioistaan, eivät ne siellä voi mitään auttaa kun niidenkin on pakko siellä käsitellä tämäkin "työtön" järjestelmässä. Ap
Uudelleen lääkäriin ja nauhoita käynti. Ei tarvitse kertoa nauhoituksesta ellet halua. Kerro samat asiat ja muistuta, esim. ilmaisuin; kuten edellisellä kerralla jo kerroin jne.
Voit toki viedä asian eteenpäin myös jo koetusta eli teet muistutuksen siitä, ettei lääkäri lausuntoa kirjoittaessaan ottanut huomioon kaikkea mitä kerroit.
Turhauttavaa ja voimia vievää, mutta kannatan silti että menet uudelleen. Asiasi on kesken ja tarvitset apua, joten joudut valitettavasti vaatimaan sitä. Muistathan että myös puhelut voi nauhoittaa.
Kai mä jätän soittopyyntöä sille lääkärille ja sanon, että tässä kävi just niin kun arvasin että käy, kun et kirjoittanut mitään kuntoarviota, voisitko tehdä asialle jotain. Ja pistän valituksen meneen tosta sairauspäivärahasta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Uudelleen lääkäriin ja nauhoita käynti. Ei tarvitse kertoa nauhoituksesta ellet halua. Kerro samat asiat ja muistuta, esim. ilmaisuin; kuten edellisellä kerralla jo kerroin jne.
Voit toki viedä asian eteenpäin myös jo koetusta eli teet muistutuksen siitä, ettei lääkäri lausuntoa kirjoittaessaan ottanut huomioon kaikkea mitä kerroit.
Turhauttavaa ja voimia vievää, mutta kannatan silti että menet uudelleen. Asiasi on kesken ja tarvitset apua, joten joudut valitettavasti vaatimaan sitä. Muistathan että myös puhelut voi nauhoittaa.
Kyllä ja mähän joudun maksamaankin kaikista käynneistä! Turhistakin. Puhumattakaan siitä vaivasta ja set ihmisestä, kun kaikki pitää itse hoitaa, vaikka nää on ammatti-ihmisiä, joiden tehtävänä on AUTTAA ihmisiä. Tämänkin arvasin jo etukäteen, mutta kukaan ei kuunnellut.
Ja täytyy sanoa, että aikamoiseksi on mennyt kun kaikki käyntinsä ja puhelunsa pitää nauhoittaa ja puolustaa itseään joka paikassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri haluaa, hän ei kirjaa kaikkea mitä potilas sanoo. Kirjaus tai lausunto on toisen ihmisen näkökulma eikä potilaalla ole viime kädessä mitään valtaa siihen, mitä kirjataan. Lääkäri voi paperilla laittaa potilaan vaikuttamaan terveeltä ja hyvinvoivalta tai mitä ikinä mieli tekee. Hän voi myös laittaa sinne diagnooseja, joita ei ole testannut vaan koska sillä hetkellä sattuu tuntumaan siltä että potilaalla omasta mielestä on jokin sairaus. Sillä sairaudella tai hyvinvointisuudella ei tarvitse olla mitään kosketuspintaa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja mähän joudun maksamaankin kaikista käynneistä! Turhistakin. Puhumattakaan siitä vaivasta ja set ihmisestä, kun kaikki pitää itse hoitaa, vaikka nää on ammatti-ihmisiä, joiden tehtävänä on AUTTAA ihmisiä. Tämänkin arvasin jo etukäteen, mutta kukaan ei kuunnellut.
Ja täytyy sanoa, että aikamoiseksi on mennyt kun kaikki käyntinsä ja puhelunsa pitää nauhoittaa ja puolustaa itseään joka paikassa. Ap
*setvimisestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Olen omissa asioissa saanut jo hieman muutosta aikaan ja pystyn siksi neuvomaan hieman jo muitakin. Itsellä ei ole lausuntoasioissa ollut samanlaisia ongelmia, vaan ne ovat painottuneet sairauksien hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täytyy sanoa, että aikamoiseksi on mennyt kun kaikki käyntinsä ja puhelunsa pitää nauhoittaa ja puolustaa itseään joka paikassa. ApTiedän. Olen omissa asioissa saanut jo hieman muutosta aikaan ja pystyn siksi neuvomaan hieman jo muitakin. Itsellä ei ole lausuntoasioissa ollut samanlaisia ongelmia, vaan ne ovat painottuneet sairauksien hoitoon.
Kiitos avusta ja kannustuksesta! Ap
Mutta ei kai ne fyysisetkaan esta kokonaan?