Saako lestadiolaiset piirtää tai maalata ja mitä kuvia? ev
Kommentit (21)
Ja mainitsepa yksikin vl-taiteiljija nimeltä.
Taide ammattina vaatii omaa ajattelua ja omaa näkemystä. Ei kuule ihan istu vl-kuvioon.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:16"]
Mulla oli kuvisopettaja vl.
[/quote]
7 mietiskelee tässä vielä, että taitaa meidän tytön kuvataidekoulun opettajakin olla lestadiolainen.
Koivuja ja aittoja kuvittava korttimaakari ei ehkä ollut se mitä tässä haettiin.
Lars Leevi itsehän oli tunnettu Lapin luontoa nimenomaan piirtämällä kuvanneena botanistina, joten ei kai tuota harrastusta ole koskaan liikkeen parissa paheksuttu, jos vain aiheet ovat olleet "siveellisiä". ;-) Samoin sellaisessa käsityksessä olen, että tupakka on nautintoaineena ollut paitsi hyväksytty, niin yleinen miesten keskuudessa, koska perustaja sattui olemaan todella kova piipunpolttaja.
Toki, on ihan ammattitaiteilijoita ainakin vl:ssa.
Ajattelin lähinnä, että voisiko vl:nen olla esimerkiksi lastenkirjailija? Kirjoittaa ja kuvittaa lastenkirjoja keijuista ja muista satujutuista? Ainakaan perusromaaneja vl:set eivät saa lukea eivätkä kai katsoa telkkarista piirrettyjä jne. Joten mites satujen kertominen ja piirtäminen?
Öö.. Perusromanit? Miks ei sais lukee ? :O
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:34"]
Ajattelin lähinnä, että voisiko vl:nen olla esimerkiksi lastenkirjailija? Kirjoittaa ja kuvittaa lastenkirjoja keijuista ja muista satujutuista? Ainakaan perusromaaneja vl:set eivät saa lukea eivätkä kai katsoa telkkarista piirrettyjä jne. Joten mites satujen kertominen ja piirtäminen?
[/quote]
Kerro mulle mitä kirjoja lestadiolaiset ei saa lukea? Kyllä meidän nuoruudessa äidinkielen tunnilla kun katsottiin elokuvaa, niin lestadiolaiset lukivat samaa kirjana. Moni lestadiolaislapsi katsoo piirrettyjä netistä. Kuvataidekouluissa käy paljon lestadiolaisia.
Eikös Minna Immonen (mm. korttitaiteilija) ole lestadiolainen? Näin olen ymmärtänyt.
Olen pohjoisesta kotoisin, joten olen seurannut koko lapsuuteni ja nuoruuteni vanhoillislestadiolaisia ja he eivät saaneet lukea romaaneja. Siis ihan sellaisia perus kaunokirjoja kuten Anna Kareninat, puhdistukset tai muut. Ainoat romaanit joita saivat lukea olivat jotain tyyliin
http://www.kansanraamattuseura.fi/sinulle/verkkokauppa/kirjat
...Mutta ehkä näissäkin on eroja, kuten miten voimakkaasti vanhoillislestadioilaisia on...
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 01:10"]
Olen pohjoisesta kotoisin, joten olen seurannut koko lapsuuteni ja nuoruuteni vanhoillislestadiolaisia ja he eivät saaneet lukea romaaneja. Siis ihan sellaisia perus kaunokirjoja kuten Anna Kareninat, puhdistukset tai muut. Ainoat romaanit joita saivat lukea olivat jotain tyyliin
http://www.kansanraamattuseura.fi/sinulle/verkkokauppa/kirjat
[/quote]
7 on käynyt koulunsa ala-asteen viimeisiltä luokilta lähtien myös pohjoisessa, Oulun lähistöllä, ja kyllä kaikenlaista kirjallisuutta meidän koulun lestadiolaiset saivat lukea... Olen ollut lestadiolaisalueella koulussa v. 89 eteenpäin, kirjoitin lukiosta -94. Silloin jo lukivat kyllä. Nykyään lapset katsovat niitä piirrettyjäkin.
Kuvista en osaa sanoa, mutta en kyllä pidä kysymystä tyhmänä.
En varmasti olisi saanut lukea kevyttä viihdettä tai kioskikirjallisuutta, en lukea musiikkilehtiä, en kuunnella tai laulaa kevyttä musiikkia ylipäätään. Tein näitä sitten kun olin eronnut porukasta. Piirrettyjä elokuvia ei saanut katsoa, ei myöskään TV:stä luontodokumentteja. Vietin monet oppitunnit koulun käytävällä tekemättä mitään.
Tämä oli 70-80-luvun aikaa Etelä-Suomessa.
Jos olisin nykypäivänä lestadiolainen, pitäisin ihan järjettömänä lupaa käyttää nettiä (keskustelupalstat, videot, TV-ohjelmat ym.) Kauhean kaksinaamaista.
:) Hauska lukea näitä. Olen kasvanut vl-perheessä ja edelleen kuulun liikkeeseen. Usko on OMAKOHTAINEN, usein käytännöt täysin kulttuuriin sidottuja. Sain pienenä katsoa videoita, mutta telkkaria ei tietysti ollut. Olen katsonut koulussa aina kaikki ohjelmat, mitkä opetussuunnitelmaan on kuulunut. Olen lukenut kaikki kirjat, jotka minua on kiinnostanut ja vanhempani ovat aina kannustaneet lukemaan.
Nykyisin lapseni katsovat joitakin piirrettyjä ja dokumentteja. En näe kysymystä uskonnollisena, vaan kasvatuksellisena. Itse seuraan myös ajankohtaisohjelmia. :)
Ja siis vastauksena itse kysymykseen :D -kyllä saavat, aivan mitä itse haluavat.
Tää netti/telkkari juttu on niin uskomattoman kaksinaamainen. Piirrettyjä voi katsoa netistä, mutta ei telkkarista. Millä lessut perustelevat esim. sen, että on ok olla tällä palstalla tai vaikka tolla seksi -palstalla, mutta telkkarista ei saa katsoa esim. uutisia Mutta on ok katsoa ne netin kautta areenasta?
Mulla oli kuvisopettaja vl.