Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut osaa maalata ja piirtää?

Vierailija
15.09.2013 |

Ärsyttää...

miten jotkut saa laitettua paperille niin elävästi esim. ihmisen. Miks toiset taas ei. Näkeekö ne maailman eri tavalla? Huomaako ne paremmin yksityiskohdat ja osaavat sitten siirtää ne kankaalle tai paperille?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä yhesti piirsin vamppyyrin ja siitä siis tuli iha vamppyyrin näköne

Vierailija
22/55 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "miksi joku osaa piirtää?" Kysymys on sama kun kysyisi miksi joku osaa soittaa kitaraa? Piirtämisessä ei ole "luonnollisella lahjakkuudella" melkein mitään merkitystä, sillä se on TAITO jota pitää harjoittaa samalla tavalla kuin soittimen soittamista tai vaikka urheilulajin harrastamista. Piirtämisessä ainut tapa päästä "hyväksi" on harjoitus! Ei kukaan voi tulla DaVinciksi ensimmäisen piirtämisen jälkeen. Itse olen harrastanut piitämistä ennen ala-astetta ja nyt kun katson vanhoja kuvia mitä olen piirtänyt, eron huomaa heti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisellä tyttärellä on matka-arkullinen täyteen piirrettyjä luonnoskansioita. Piirtää koko ajan, on itse opetellut luonnostelun ja erilaisia vartalon mittasuhteita ym.  Piirrän kyllä itsekin joskus, muotoilu on ehkä enempi omaa lajia.

Vierailija
24/55 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa selittää, se taito on ollut aina, tekniikoita yms.voi kehittää mutta piirtäminen ja maalaaminen tulee itsestään. Musiikista taas en ymmärrä yhtään.

Vierailija
25/55 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä harjoitus ei ratkaise. Pitää olla taipumusta. Sitten on myös superlahjakkuuksia kuten Mozart tai Henri Toulouse-Lautrec, jotka olivat jo pikkulapsina virtuooseja. Henristä opetus ja harjoitus teki jumalaisen..

Vierailija
26/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä piirtelin lapsesta saaa. Teninä kun muut oli ryyppäämäs, mä piirtelin kotona "mangaa". Silti en koskaan kehittynyt hyväksi. 20-vuotiaana tasoni muistutti13-vuotiaan töherryksiä, sen jälkeen lopetin. Nyt yritän päästä taas piirtämsen pariin. Ihan älynhyviä nykyajan teinit, 13v:t tekee semmosia kuvia mitä ammattilaiset 10v sitten.

Vierailija
27/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en ole matemaattisesti,kirjallisesti enkä sosiaalisesti lahjakas. Olen lahjakas taiteen eri lajeissa mm. maalaus ja piirto, laulaminen...

Vierailija
28/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää...

miten jotkut saa laitettua paperille niin elävästi esim. ihmisen. Miks toiset taas ei. Näkeekö ne maailman eri tavalla? Huomaako ne paremmin yksityiskohdat ja osaavat sitten siirtää ne kankaalle tai paperille?

Näkevät maailman sellaisena kuin se todella on vailla koukeroita . Sitä se juuri on siksi se siirtyy myös paperille se tarkka havainnointi ja todellisuuden taju. Tai sitten ei.

Vierailija
29/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se "miksi joku osaa piirtää?" Kysymys on sama kun kysyisi miksi joku osaa soittaa kitaraa? Piirtämisessä ei ole "luonnollisella lahjakkuudella" melkein mitään merkitystä, sillä se on TAITO jota pitää harjoittaa samalla tavalla kuin soittimen soittamista tai vaikka urheilulajin harrastamista. Piirtämisessä ainut tapa päästä "hyväksi" on harjoitus! Ei kukaan voi tulla DaVinciksi ensimmäisen piirtämisen jälkeen. Itse olen harrastanut piitämistä ennen ala-astetta ja nyt kun katson vanhoja kuvia mitä olen piirtänyt, eron huomaa heti!

Nimenomaan piirtämisessä ratkaisee miltein kokonaan se onko lahjakas vai ei. Ja kyllä joku voi piirtää kuin davinci ja ensimmäisestä.n saakka.

Vierailija
30/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se taito tulekaan niin, että ensi kerran kynä poimitaan käteen parikymppisenä ja siitä sitten vaan tulee realistista matskua tulostimen tavoin.

Kyllä sen taidon ylläpitäminen ja kehittyminen on vaatinut harjoittelua jopa vuosia ihan kuten muutkin taidot. Ärsyttää, kun ihmiset väittävät, etten olisi tehnyt töitä taitoni eteen, vaan olisin muka syntynyt taidon kanssa ilman harjoittelua. Harva oppii ilman harjoittelua, toki jotain luontaisia ominaisuuksia voi olla (värien erottaminen helpompaa, virheetön sävelkorva, taipuisuus yms.), joka harjoittelun myötä mahdollistaa taidon nopeamman kehityksen.

Vierailija
31/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikin osaa piirtää ja maalata. Mutta jotta osaa tehdä upeita tunnelmallisia maalauksia tarvitaan lahjakkuutta ja myös harjoittelua. Sama laulamisen suhteen, pieni lapsikin osaa laulaa, mutta se joka vetää biisin niin tunteella ja kauniisti että palkitaan platinalevyllä tms., hän on lahjakas.

Kumpaa tässä siis kysyttiin? Keskinkertaisuutta vai lahjakkuutta?

Vierailija
32/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en ole matemaattisesti,kirjallisesti enkä sosiaalisesti lahjakas. Olen lahjakas taiteen eri lajeissa mm. maalaus ja piirto, laulaminen...

Tuo ei oikeastaan ollut perustelu. Vaan ennemminkin vain kuvaus sinusta. Itse olen lahjakas sekä matemaattisesti että taiteiden alalla. Ne ei sulje toisiaan pois, paremminkin täydentävät toisiaan. Ärsyttää kun silloin tällöin törmää tuohon stereotypiaan, että taiteellinen lahjakkuus tarkoittaisi matemaattisesti tyhmää!!! Argh

Vierailija
33/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole liian myohaista oppia. George W. Bush rupesi maalaamaan seitsemankymppisena ja on nyt julkaissut kirjan toistaan.

https://www.theguardian.com/artanddesign/2017/mar/06/george-w-bush-art-…

Vierailija
34/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lahjakkuus siinä kuin musikaalisuus, matemaattisuus tms. Eivätkä sulje toisiaan pois. Toki harjoitus tekee mestarin, muttei ilman lahjoja. Minä piirrän, siskoni kirjoittaa, poikani soittaa, toinen poikani on matikkanero ja tyttäreni lahjakas maalari. Itse en oppisi soittamaan tai laskemaan yhtälöitä vaikka miten opettelisin, ei ole minun dna:sani ne, piirtäminen on, ennen puhumista jo.

Vierailija
35/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jonkinlaisen taidon voi hankkia harjoittelemalla, niin voi jollain tasolla maalailla tauluja vaikka myytäviksi, mutta mestariksi tullakseen pitää olla lahjakas.

Useimmista meistä ei tulisi esim. oopperalaulajaa, vaikka kaikki maailman parhaat opettajat opettaisivat koko ajan. Sorry, niin se vain menee.

Mulla on vaivainen jalka ja olen vanha akka, ei minusta tule huippujääkiekkoilijaa, vaikka kuinka per-eleesti harjoittelisin, tyhmää yrittääkään.

Vierailija
36/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se taito tulekaan niin, että ensi kerran kynä poimitaan käteen parikymppisenä ja siitä sitten vaan tulee realistista matskua tulostimen tavoin.

Kyllä sen taidon ylläpitäminen ja kehittyminen on vaatinut harjoittelua jopa vuosia ihan kuten muutkin taidot. Ärsyttää, kun ihmiset väittävät, etten olisi tehnyt töitä taitoni eteen, vaan olisin muka syntynyt taidon kanssa ilman harjoittelua. Harva oppii ilman harjoittelua, toki jotain luontaisia ominaisuuksia voi olla (värien erottaminen helpompaa, virheetön sävelkorva, taipuisuus yms.), joka harjoittelun myötä mahdollistaa taidon nopeamman kehityksen.

Kyllä se oikea piirtämisen lahja ilmenee juuri täysin kehittyneenä eikä harjoitellen. Harjoitellen tulee käsitöläistaidetta mutta ei oikein vapaata taidetta.

Vierailija
37/55 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä harjoitus ei ratkaise. Pitää olla taipumusta. Sitten on myös superlahjakkuuksia kuten Mozart tai Henri Toulouse-Lautrec, jotka olivat jo pikkulapsina virtuooseja. Henristä opetus ja harjoitus teki jumalaisen..

Pitää olla innostusta tai kiinnostusta tai miksi sitä nyt haluaa kutsua. Sen jälkeen harjoitellaan.

Vierailija
38/55 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka on intoa ja harjoittelee joka päivä, niin ei välttämättä onnistu. Toinen piirtää satunnaisesti ja saa parilla viivalla aikaseks vaikkapa leijonan. Mä kuulu niihin jotka on vuosia harjoitelleet, mutta tuloksia ei tule. Ei urheilussakaan kaikki ole huippuja :/

Vierailija
39/55 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se oikea piirtämisen lahja ilmenee juuri täysin kehittyneenä eikä harjoitellen. Harjoitellen tulee käsitöläistaidetta mutta ei oikein vapaata taidetta.

Tämän väitteen mukaisestihan on koulutettu pitkään, mutta onneksi siihen on tullut muutosta. Eli piirtämistä taas opetetaan. Se on se pohja kuvataiteen tekemiselle eikä ole pois luovuudesta.

Vierailija
40/55 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on valojen ja varjojen ja ulottuvuuksien suhteet hallussa. Aivot voivat tietää mitä haluaa paperille, mutta käsi ei silti piirrä sitä vaan jotain muuta. Joku taito toisilla ihmisillä on. Itse en tykkää "valokuvapiirustuksista", joissa ihmiset näyttävät kuin olisi otettu kameralla kuva, sitä vartenhan meillä on se kamera. Tykkään maalauksista maalauksina ja piirustuksista piirustuksina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä