Luokanopettajia linjoilla? Isämeidän-rukous tokaluokalla
Mitä mieltä siitä, että tokaluokkalaisen pitää opetella ulkoa Isä meidän -rukous ja suorittaa se opettajalle?
Kommentit (61)
Älä valita. Olisit laittanut lapsesi siihen "parempaan" et-ryhmään (ja erottanut kamalasta kirkosta)
Isä meidän -rukous kuuluu tokaluokan oppisisältöön. Ulkoalukua on nykykoulussa liian vähän, vaikka se olisi tehokas ja kehittävää. Nykyään ei viitsitä opetella juuri mitään ulkoa, kun kaikki löytyy netistä. Mielestäni ihan hyvä tehtävä, itse antaisin tokaluokkalaisille avuksi esim. lauseiden alut ja painottaisin myös sitä, että rukouksen sisältö ymmärretään.
Onko sinusta tehtävä liian vaikea vai tökkiikö se, että kyseessä on rukous?
En ole opettaja mutta kuulostaahan tuo oudolta. Miksi lapsen pitäisi koulussa opetella rukous? Ja eikö ulkoa opettelu ole muutenkin vähän menneen talven lumia?
Lapsi on ihan stressissä, pelkää että epäonnistuu ja että opettaja suuttuu. Kuulostaa tosi kehittävältä. Emme kuulu kirkkoon, mutta lapsi on osallistunut uskonnonopetukseen, koska lähikoulussamme ei järjestetä elämänkatsomustiedonopetusta. Nyt mietimme, että vedämmekö lapsen pois uskonnonopetuksesta. Tällainen ahdistava kokemus on juuri se, mitä emme lapsillemme halua ja siksi emme kuulu kirkkoon. Mietin vain, että ylireagoinko vanhempana ja siksi kysyn nimenomaan muiden alaluokilla opettavien näkemystä asiasta.
t. Ap
Tehtävän vaikeus ei itsessään ole ongelma, vaan tehtävän sisältö pikemminkin.
t. ap
Minulla ei ole vielä alakouluikäistä lasta. Olen itse ollut et opetuksessa yläasteelta alkaen. Tiesithän, ap, että kunnalla on velvollisuus järjestää et opetusta, jos _saman kunnan alueella_ on vähintään kolme et opetuksessa olevaa. Koulu ei siis voi vain "valita" olla antamatta et opetusta, vaikka siinä koulussa ei ketään toista et oppilasta olisikaan, mikäli kaksi muuta et oppilasta löytyy koulusta. Lukioaikana minulla oli et tunnit toisella koululla yhdessä heidän oppilaiden kanssa. Pidä huolta lapsesi oikeuksista ja vaadi et opetusta, jos se tuntuu teidän perheen maailmankatsomukseen sopivalta vaihtoehdolta.
Kannattaa kysyä omalta opettajalta. Usein lapset ottaa läksyt liian tosissaan. Ehkä tarkoitus ei ole osata sanatarkasti. Minä kuulustelisin tuon niin, että oppilaat ryhmissä lukisivat yhteen ääneen. Voit rauhoitella lastasi, en usko, että kukaan opettaja suuttuu lapselle tuollaisesta. Jos rukous on teidän vakaumustanne vastaan, niin ilmoita opettajalle, mikä tilanne on, ei tuosta tarvi tehdä numeroa. Yleensä lapset on innoissaan ulkolukuhaasteista, mutta ei niistä saa stressiä tulla. Esim. äidinkielessä runon ulkoluku tukee sujuvan lukutaidon kehittymistä, kun samaa luetaan monta kertaa.
Koulu ei siis voi vain "valita" olla antamatta et opetusta, vaikka siinä koulussa ei ketään toista et oppilasta olisikaan, mikäli kaksi muuta et oppilasta löytyy koulusta. Kirjoitusvirhe p.o mikäli kaksi muuta et oppilasta löytyy kunnan alueelta, eikä heidän tarvitse olla samalla luokka-asteella.
AP, sitä suuremmalla syyllä selvittäisi et opetuksen mahdollisuuden, jos "tehtävän vaikeus ei ole ongelmana vaan sisältö."
T:8 ja 10
Eli ahdistavuus tulee siitä, että lapsi kokee ristiriitaa vanhempien näkemyksen ja koulun opetuksen välissä. Ei tiedä lapsi ketä kuuntelisi. Sama stressi tai paine onnistua nyt voi tulla mistä vain koulutehtävästä.
Kurja tilanne...
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 22:44"]
t. ap
[/quote]
Mikä siinä rukouksen sisällössä on niin paljon kauheampaa kuin esim. jonkin laulun säkeistöjen opettelussa?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 22:51"]
Minulla ei ole vielä alakouluikäistä lasta. Olen itse ollut et opetuksessa yläasteelta alkaen. Tiesithän, ap, että kunnalla on velvollisuus järjestää et opetusta, jos _saman kunnan alueella_ on vähintään kolme et opetuksessa olevaa. Koulu ei siis voi vain "valita" olla antamatta et opetusta, vaikka siinä koulussa ei ketään toista et oppilasta olisikaan, mikäli kaksi muuta et oppilasta löytyy koulusta. Lukioaikana minulla oli et tunnit toisella koululla yhdessä heidän oppilaiden kanssa. Pidä huolta lapsesi oikeuksista ja vaadi et opetusta, jos se tuntuu teidän perheen maailmankatsomukseen sopivalta vaihtoehdolta.
[/quote]
Olen tietoinen oikeuksista. Kävin pienimuotoista taistelua esikoisen kohdalla, tuloksetta. Koulun rehtoria ei vain kiinnosta. Tiedän hänen rikkovan lakia, mutten halua aiheuttaa asiasta lapsellekaan liialti vaikeuksia. Esikoinen on nyt musiikkiluokalla toisessa oulussa ja et-opetuksessa. Nyt toisen lapsen kanssa emme ole edes yrittäneet taistella, mutta nyt tuntuu, että tuli mitta täyteen. Mikäli et-opetusta haluamme, niin se järjestetään toisessa koulussa.
t. Ap
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 22:44"]
t. ap
[/quote]
Mikä siinä rukouksen sisällössä on niin paljon kauheampaa kuin esim. jonkin laulun säkeistöjen opettelussa?
[/quote]
No lienee itsestäänselvää kelle tahansa, joka ymmärtää käsitteen omantunnonvapaus. Kyseessä on rukous. Onko täällä palstalla taas kaikki lestadiolaisia?
No voi jeesus. Että oikeen ahistaa lasta ja pelottaa et ope suuttuu. Kannattisko sille kertoa, että ope ei suutu ja jos suuttuu niin vanhemmat on lapsen puolella. Eiköhän nyt oo aika oppia vähän sitä paineen sietokykyä eikä vetää penskaa pois uskontotunneilta tuon takia. Entäs kun pitää oppia ulkoa seitsemän kertotaulu? Vedättekö sitten pois matematiikanki tunneilta?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 23:05"]
No voi jeesus. Että oikeen ahistaa lasta ja pelottaa et ope suuttuu. Kannattisko sille kertoa, että ope ei suutu ja jos suuttuu niin vanhemmat on lapsen puolella. Eiköhän nyt oo aika oppia vähän sitä paineen sietokykyä eikä vetää penskaa pois uskontotunneilta tuon takia. Entäs kun pitää oppia ulkoa seitsemän kertotaulu? Vedättekö sitten pois matematiikanki tunneilta?
[/quote]
Tästähän nyt ei ollut kyse, vaan opetuksen sisällöstä. Kyseenalaistan kyllä sen, että kenenkään 8-vuotiaan tarvitsisi osata yhtään mitään rukousta ulkoa. Kertotaulu on varsin eri asia. On täysin irrationaalista rinnastaa rukous ja matemaattinen järjestelmä.
Neuvottele asiasta avoimesti luokanopettajan kanssa, vaikka et-opetusta ette saisikaan. Tuskin muita ulkolukutehtäviä uskonnosta tulee, no ehkä Herran siunaus ja lähetyskäsky, mutta varmaan tuossa voidaan joustaa, ettei tokaluokkalaisen tarvitse läksyistä ahdistua. Se ei ole tarkoitus!
Luokanopettajan kanssa uskontokasvatukseen liittyvissä asioissa vallitsee yhteisymmärrys. Uskontoa opettaa eri henkilö. Tässä on nyt meillä pohdinnan paikka. Luokanopettajien näkemyksistä olin kiinnostunut. Kiitos vain kaikille muillekin keskusteluun osallistuneista.
t. Ap
Rukous voidaan opetella ilman että siihen tarvii itse uskoa. Uskomista kukaan ei sentään vaadi, eikä sen opettelu tai ääneenlausuminen ole rukoilua, jos hlö itse ei niin ajattele. Mielestäni omantunnonvapautta ei loukata tässä tehtävässä ja viime kädessä sinä äitinä voit päättää, että lapsesi ei tätä tehtävää tee. Elämä jatkuu, no big deal.
Kiinnostavaa, että ei-uskovaisten näkökulmasta ihan vain kansanperinteeseen kuuluva värssy aiheuttaa niin kovia vastareaktioita monille. Kovasti on muodissa vastustaa luterilaista kirkkoa ja siten opettaa lapset "ajattelemaan itse", mutta kuitenkin elämäntapa ja ajatusmaailma on suoraan Vuittonin pääkonttorin memoista repäisty.
En ole luokanopettaja, mutta minusta ihan ok. Kuuluu ev. lut. ussaan ja meidän kulttuuriimme. Pienille kannattaa antaa ulkoläksyjä, kehittävät tietynlaista muistia.