Voiko etäisä puuttua tällaiseen asiaan?
Minulla ja exälläni on 3-vuotias lapsi ja yhtrishuoltajuus. Isä tapaa lastaan joka toinen vkl plus yhtenä arki-iltana ottaa yöksi. Näinä päivinä hakee lapsen hoidosta ja palauttaa sinne.
Nyt hän yrittää määrätä, että minä en saa merkata omaa isääni varahakijaksi hoitopaikkaan, siis isäni ei saisi hakea lasta hoidosta jps itse olen omilla vuoroillani estynyt tai vaikka työmatkalla. Olen yrittänut selittää, että hänellä ei ole päätösvaltaa asiassa mutta hän väittää että isäni ei lasta hae jos hän ei siihen suostumustaan anna. Onko teillä neuvoja?
Kopioinko hoitopaikkaan tapaamissopimuksemme, josta näkyy milloin isä hakee ja saa päättää varahakijoista ja milloin minä?
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 21:18"]
Kyllä sinun vuorollasi saa hakea joku muukin kuin sinä. Myös isän vuorolla saa isä pyytää jotain muuta hakemaan lapsen.
Mistä exä tietää, että et itse hae?
[/quote]
Hoitopaikan lappuun piti kirjoittaa varahakijat yms.ja molempien huoltajien allekirjoitukset. Etä viivasi isäni nimen yli. Kun kysyin asiasta, tuli riita ja hn uskoo olevansa määräysvallassa.
Ap
Sinänsä kun siihen lappuun tarvitaan molempien allekirjoitus molempien pitää siis hyväksyä se, mitä siinä lukee. Mutta tarvisko molemmilla olla sama lappu vai kelpaisko erilliset laput :-)
Ei siihen lappuun kyllä molempien allekirjoituksia tarvita. Voitte tehdä vaikka erilliset sopimukset, jos molemmat haluavat.
Voit antaa päiväkotiin, vaikka erillisen lapun, jossa lukee isäsäi nimi ja numero ja sanoa, että hänelle saa antaa lapsen mukaan.
Joo, ehkä niitä lappuja pitöisi vastsisuudessa pyytää kaksi. Mutta siinä kysyttiinsiis myös saako lasta valokuvata jne. Perusolettamus on nyt kuitenkin, että isä ei voi päättää hoitajista tai hakijoista minun vuoroillani, vai? Ei kai se etä minun arkeen ja arjen toimintaan saa puuttua - samalla tavalla minä en puutu hänen toimintaan.
Tässä on myös sellainen hauska homma, että etävanhempikaan ei saa hakea lasta päiväkodista jos siitä ei ole päiväkodin henkilökuntaa infottu. Koska lähivanhemman pitää tietää missä lapsi on.
Tää on aikanaan lastenvalvojalla selvitelty juttu kun etävanhempi kävi aina silloin kun hänestä siltä tuntui noutamassa lasta päiväkodista ilman että minä tiesin mitään. Pari kertaa tuli sydäri kun lapsi ei ollutkaan päiväkodissa kun sinne menin.
meillä oli muistaakseni erilliset laput... mutta herää kysymys, että miksi isä ei tykkää ex-appiukosta? onko exä ihan pelkkä kusipää vai onko appiukossa vikaa, alkoholismia tms.?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 21:43"]
meillä oli muistaakseni erilliset laput... mutta herää kysymys, että miksi isä ei tykkää ex-appiukosta? onko exä ihan pelkkä kusipää vai onko appiukossa vikaa, alkoholismia tms.?
[/quote]
exä on kusipää ja haluaa vain kiusata minua. Lapsi rakastaa ukkia ja ukki on luotettava.
Kyllä sinun vuorollasi saa hakea joku muukin kuin sinä. Myös isän vuorolla saa isä pyytää jotain muuta hakemaan lapsen.
Mistä exä tietää, että et itse hae?