Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa tuoretta äitiä imetysongelmien kanssa!

Vierailija
14.09.2013 |

Minulla on 4 vrk:n ikäinen vauva ja heti kun kotiuduimme torstaina, alkoi ongelmat imetyksen kanssa. Toki jo sairaalassa oli nännit arat ja kipeät. Kotona nännit on menneet niin huonoon kuntoon, että imettäessä valuu verta ja imetys on tosi kivuliasta. Äsken vauva oksensi verensekaista maitoa :( Olen joka välissä laittanut Lansinohia tai Bepanthenia mutta hidasta on paraneminen. Mietin, kun mulla on vielä Klexane-hoito menossa (verenohennuslääke), että vaikuttaakohan se niin, ettei nännien haavat parane vaan veri vuotaa? Tämän päivän olen antanut ilmakylpyjäkin rinnoille ja maitoa kyllä tulee hyvin, mutta imetys on tosi kivuliasta ja tosiaan vuotavat verta ihan, ilmeisesti siis haavoja nänneissä.

Miten saan tilanteen korjaantumaan, haluan ehdottomasti imettää ja onhan tähän oltava keino miten saan nännit paranemaan? Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi auttaa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppaa maitoa pulloon muutama päivä ja hörpytä vauvaa vaikka pienellä korkilla. Rintakumit, oletko kokeillut niitä?

Vierailija
2/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta sellaset silikonisuojat vai jotkut...joo kuulostaa typerältä mutta sellasii muoviläpysköi on olemas juuri tuohon ongelmaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verta valui päivällä rintakumista huolimatta, ja se sekoittui maitoon :( Tosi kurjalta tuntuu kun vauvalla suupielet veressä syönnin jälkeen, muutenkin tässä hormoonihuuruissa itken joka asiasta niin sitten tällainen harmi piti vielä tulla.

ap

Vierailija
4/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne silikoniläpyskät on just ne rintakumit... Jouduin itsekin käyttää ekan lapsen kanssa kun nännit oli ihan verillä. Mutta aika nopeasti niistä pääsi sitten eroon. Ja varmasti voi se verenohennuslääke vaikuttaa, kun sen tehtävänähän on tehdä verestä justiin heikommin hyytyvää.

Vierailija
5/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että imuote on huono. Nänni pitäisi saada syvälle vauvan kitalakeen asti, jotta ei hankautuisi ja kipeytyisi.

Jos ei onnistu, niin kannattaa koittaa noita rintakumeja.

Tsemppiä!

Vierailija
6/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä yhteys neuvolaan tai paikkakuntasi imetystukihenkilöön joka tarkistaa vauvan imuotteen. Jos veri vuotaa imuotteessa on mitä todennäköisimmin vikaa. Jos kerrot paikkakuntasi, voin koittaa auttaa avun etsimisessä. Itse olen kärsinyt samasta ongelmasta, joten tiedän mitä koet. Voimia!

Vierailija
7/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Klexanen pistäminen loppui tähän paikkaan! Eilen olen viimeksi pistänyt, enkä enää kyllä pistä, kun noin ikävän ongelman aiheuttaa. Vielä pitäisi pistää reilu viikko sitä, mutta lopetan kyllä nyt omin päin. En jaksa tällaista että rinnat valuu verta kun imettää, kivun vielä kestän mutta veri on liikaa! Itku pääsi äskenkin, kun imetin vauvaa sängyllä ja yhtäkkiä vauva oksensi verta :(

ap

Vierailija
8/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 20:25"]

Kuulostaa siltä että imuote on huono. Nänni pitäisi saada syvälle vauvan kitalakeen asti, jotta ei hankautuisi ja kipeytyisi.

Jos ei onnistu, niin kannattaa koittaa noita rintakumeja.

Tsemppiä!

[/quote]

http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/imuote.html

Tässä juttua oikeasta imuotteesta.

Vierailija
9/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ikävä, kun alku takkuaa, mutta kyllä se iloksi muuttuu. Kokeile näitä:

- Tarkista imuote. Vauvan pitää haukata iso osa nännistä suuhun, kunnon haukku niin kuin omenasta. :) Jos ottaa vain pikkuisen kiinni, sattuu hirveästi.

- Rintakumit.

- Lypsä välillä, jos helpompaa. Saahan vauva silloinkin omaa maitoa.

- Särkylääkettä ja viilennä rintoja, puhalla viileää ilmaa vaikka hiustenkuivaajalla.

- Alun jälkeen oikeasti helpottaa ja rinnat tottuu imemiseen.

onnea matkaan ja halaus. Sulla on kuitenki hyvä tilanne, kun maitoa kumminkin tulee! mulla on samanikäinen vauva, kun sulla. Sitsemäs lapsi. :)

Vierailija
10/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso tarkkaan, että vauvan keho on suorassa linjassa, eli korva olkapää ja lonkka suoraan linjaan. otteessa ja asennossa on nyt sulla vikaa. Jostain myös muistan lukeneeni, ettei vauvaa saa imettää, jos verta tulee paljon.

Vierailija
11/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lopeta klexanea ilman lääkärin lupaa. Se voi olla vaarallista. Klexane ehkäisee mm. Keuhkoemboliaa, joka voi johtaa kuolemaan. Ehkä kuitenkin on parempi että annat korviketta niin kauan että nännit paranee. Jos imetys ei onnistu olet silti ihan hyvä äiti. 

t. Sh/ 3 lapsen äiti

Vierailija
12/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan myös, ettei se imetys ole ainoa keino ruokkia lapsesi, eikä sillä miten ruokit hänet ole mitään tekemistä hyvän/huonon äitiyden kanssa. 

t: kolmen korvikkeella ruokitun terveen lapsen äiti :-) (imetys ei vain onnistunut)

Vierailija
13/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saman kahteen kertaan kokeneena kerron minulle parhaiten toimineet konstit. Tee n. 10% suolavesiliuos (keitä litra vettä ja liuota siihen 1 dl (meri)suolaa. Leikkaa pyyhkeestä tai harsorätistä n. 20x20cm kappale ja laita pakastepussiin. Lapa niin kuumaa suolavettä kuin näpit ja tissit kestää pussiin kankaan päälle. Leikkaa pussiin vähän nänniä isompi aukko ja aseta haudepussi liiveihin niin, että nänni on suolavesihauteessa. Kokeilemalla saat suht vettä pitävän patentin ja haittaakos tuo jos vaatteet kastuu jos apua saat. Hauteessa pitää olla riittävästi suolavettä ja lämpöä jotta toimii. Pidä niin kauan kunnes jäähtyy liiaksi. Toista hoito useita kertoja päivässä.

Lansinohin lisäksi kietase tissien päälle/ympärille keräkaalin lehdet.

Rintapumpun asemesta (sekin repii nännejä) lypsä alipaineella. Etsi lasinen pullo/karahvi/maljakko tms. jonka suu menee hyvin nännipihan ympärille (vanhan mallinen paul massoan viinipullo on paras, jos jostain löydät, uusissa liian kapea suu). Laita pullo täyteen kuumaa vettä ja kattilaan. Kattilaan vettä ja keität niin kauan että vesi kiehuu lasipullossakin. Sitten vain varovasti itseäs polttamatta tyhjäät pullon ja jähdytät nopeasti esim kylmällä vedellä vain pullon suun niin, ettet polta rintojasi. Pullon suu rinnan/nännipihan ympärille tiiviisti ja sitten vain odottelet. Alipaine alkaa hetken päästä vetää maidon rinnoista, ei satu ja saat veretöntä maitoa vauvalle jos vain suostuu pullosta syömään ja rinnat saa levätä.

Rintakumit olivat myös esikoisen kanssa yksi helpottava tekijä.

Tsemppiä, kyllä se siitä kunhan rinnat tottuvat uudenlaiseen käsittelyyn. Ja jos ei, niin ainakin olet yrittänyt. Imetys ja sen onnistuminen ei ole hyvän äityiden mitta.

Vierailija
14/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin toinen äsken kirjoittanut sairaanhoitaja Klexanesta. 

Anna ilmakylpyä tosiaan mahd. paljon..minunkin oli pakko olla melkein koko ensimmäinen viikko  kotiutumisen jälkeen yläosattomissa, kun nännit kipeytyivät..harson virittelin eteen. Lansinohin sijasta voisi olla parempi "voidella" omalla rintamaidolla imetyksen päätteksi, sain synnäriltä tämän vinkin ja se toimi.

Vierailija
15/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kans ekan kanssa ihan verille nännit ja sit tuli maitoonkin välillä. Neuvolassa sanottiin ettei se oo vaarallista. Mä koitin vaan laittaa sitä rintamaitoa niihin imetyksen lopuksi, se auttaa ainakin. Muuta keinoa en ees muista, se vaan loppui yhtäkkiä ja nännit parantui eikä imetyskään tehnyt niin kipeää. Rintakumi meillä kyllä oli käytössä jonkun aikaa, parikin kuukautta, mutta yritin päästä siitä eroon kun se voi häiritä kunnollisen imuotteen löytymistä.

Voi kyllä olla että mun vauvalla oli imuotteessa vikaa mutta en silloin tajunnut pyytää ketään katsomaan sitä. Pyydä ihmeessä joku imetystuki-ihminen tai terkka tai joku tarkistamaan että onko se vauva kunnolla kiinni rinnassa! Tsemppiä imetykseen, se on aluks vaikeaa ja rankkaa ja välillä saattaa alkaa epäröidä, mutta loppujen lopuks se on sen arvoista. :)

Vierailija
16/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 20:37"]

Muistathan myös, ettei se imetys ole ainoa keino ruokkia lapsesi, eikä sillä miten ruokit hänet ole mitään tekemistä hyvän/huonon äitiyden kanssa. 

t: kolmen korvikkeella ruokitun terveen lapsen äiti :-) (imetys ei vain onnistunut)

[/quote]

no ei kannata luovuttaa heti. mullakin on ollut molempien lapsieni ollessa 3-4 vrk rintatulehdus ja nännit aivan verillä. se menee ohi ja imetys alkaa sujua alun vaikeuksien jälkeen.

Vierailija
17/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kurja kun saat ristiriitaista neuvontaa. Se johtuu siitä, että kenelle toimii mikäkin... Klexane ei pahenna haavojasi, vaikka voikin aiheuttaa sen, että verta tulee vähän enemmän kuin muuten tulisi, jos kerran nännissä on avonainen haava.

Haava nännissä pysyy auki, koska vauva nirhaa sen auki jokaisella syötöllä. Sen on silti mahdollista pikkuhiljaa parantua. Päinvastoin kuin jotkut täällä sanovat (ilmakylvyistä), nykyajan sana haavanhoidossa on kostea - varmaan sinulle vastanneet sairaanhoitajatkin sen tietävät. Eli nänninpää olisi hyvä saada pysymään kosteana  - mutta puhtaana!  - imetysten välillä, jolloin iho voisi parantua nopeasti imetysten välilläkin. 

Veri ei ole vauvalle vaarallista, vaikkakin voi aiheuttaa sen, että vatsa työntää osan maidosta ylös. Tosi monella tuoreella äidillä rinnanpäät vuotavat verta ja ovat ihan kauheassakin kunnossa, ja jotenkin siitä vain sinnitellään niin, että kahden viikon kuluttua alun epätoivo on muisto vain. 

Jos ihan kauheaa on, niin "anna vain korviketta" on neuvoista pirullisin, koska se johtaa lähes varmasti suuriin vaikeuksiin imetyksessä jatkossa, kun rinnat ovat parantuneet. Korvike voi joskus olla vastaus, mutta ennen sitä kannattaisi vähintäänkin kokeilla, kestävätkö rinnat paremmin lypsämistä kuin imetystä. Lypsämällä maidontulo pysyy yllä sillä aikaa kun nännit paranevat - yleensä 1-2 vuorokautta riittää pahimmissakin tapauksissa imetystauoksi. 

Tärkeintä kyllä olisi saada imuote mahdollisimman hyväksi. Joskus ihan parin millin ero - nänni syvempänä, ylempänä kitalaessa - tekee imetyksen täydellisen erilaiseksi: ei satu enää, eikä nänni ole puristuksissa eivätkä haavat aukea, varsinkin jos haava on ollut nännin päässä (eikä nännin juuressa). 

Vierailija
18/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille ihanaisille vastauksista! Helpottaa jo tieto, että muillakin on kokemusta tällaisesta. Ikävää tämä verenvuoto ja toki tuo kipukin on :( Uskallanko imettää tuosta rinnasta, josta hiljattain imetin ja josta tuli verta minkä vauva sitten oksensi/pulautti? Pakko kai siitä on imettää yön aikana? En jaksaisi alkaa pumppaamaan.. toisekseen kyllä pumppu repii sitä samalla tavalla kuin imetyskin. Rintakumin kanssa imetys oli myös kivuliasta, ja veri irtosi senkin kanssa samalla tavalla.

ap

Vierailija
19/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin tiedän nuo epätoivon tunteet. Mulla kanssa verta tuli nänneistä ja se tuntui ihan kauhealta, kun vauva oksensi verensekaisen maidon. Oikein alkoi pelottamaan koko imetys ja sesattuikin vielä niin pirusti. Mulla avun toi se Lansinoh voide. Mutta sitä piti laittaa todella paljon ja usein. Lisäksi tiputin välillä sitruunamehua nänneihin. Vauvalla oli katteinen kieli ja samalla kun annoin hänelle sitruunamehua, laitoin sitä rinnoillekin. Rintakumeja harkitsin mutten saanut hommattua niitä ja parissa viikossa haavat umpeutuivatkin. Lypsämistä yritin ja vaikka maito suihkuten tuleekin niin pumpulle en saanut herumaan ja sattui sekin. No haavautumien umepduttua sairastin rintatulehduksen johon söin kaksi antibioottikuuria. Uskon, että pöpö pääsi rintaan juuri noiden haavojen kautta vaikka huolehdin kyllä käsihygieniasta.

Nyt vauvani on jo 2,5 kk ja imetys sujuu vallan mainiosti. Toivoisin ettet vielä kokonaan luovuttaisi, koska ne rinnat saattavat yhtäkkiä parantuakin. Toki korviketta voisit antaa jollain imetyskerralla ja yrittää sitten pumpata edes vähän täysistä rinnoista pois. Ja imetä vaikka pari kertaa peräkkäin terveemmästä rinnasta.

Tsemppiä ja halaus täältä :)

"been there, done that"

Vierailija
20/22 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun Kättärillä neuvottiin imetystä  ihan  kädestä

pitäen ja yhtäkkiä se onnistui. 

Tosin mulla ei ollut tuota vaivaa mutta  ota  yhteyttä

johonkin tahoon jotta kaikki menisi hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi