mitä voisin tehdä asialle?
Pojallani on F83, neurologiset vaikeudet (puhe ja käytöshäiriöt) autismipiirteet. Lisää tutkimuksia on tiedossa tuon autismin ja adhd epäilyn vuoksi.
Hän on myös kovin herkkä äänille.Tänään taas pitkästä aikaa tapasimme kaverin kanssa jolla on 2 tyttöä.Ja pelkkä tyttöjen puhe sai pojan pitelemään korviaan ja hokemaan,että sattuu korviin.
Hänellä on ollut korvatulehduksia mutta tällä hetkellä ei siis ole. Mutta se on se lasten puhe joka nyt vaivaa mun poikaani.(on keksinyt että tämä korviin sattuminen herättää huomiota?)
Hän sai totaalisen raivokohtauksen kadulla,kun tytöt nätisti juttelivat keskenään.
Olen niin uupunut tähän tilanteeseen...miten voisin auttaa lastani hyväksymään toisten lasten äänet?
Muita joilla on ollut samanlaisia tilanteita?Vai olenko yksin tämän asian kanssa.
Kommentit (2)
Oletko kuullut poke kuntoutuksesta, tässä osoite, jossa on siitä tietoa, tutustu...
Eli kuntoutuksessahan pyritään juuri näihin aisti asioihin vaikuttamaan ja olen kuullut paljon hyviä kokemuksia. Tästä kuntoutuksesta on moni autisti tai muuten erityislapsi hyötynyt, vaatii perheeltä toki paljon, koska harjoitteita on tehtävä paljon...
Kuulo, kuten muutkin (tunto, haju, maku) aistiyliherkkyydet ovat erityisvaikeuslapsilla hyvin tavallisia. On oikeastaan kaksi tapaa reagoida näiden lasten ongelmiin. Joko opetella sietämään lapsen erityispiirettä ja sopeuttaa oma toiminta sen mukaan. Se on tosi vaikeaa kaikilla osa-aloilla nyky-yhteiskunnassa. ja siksi onkin pikkuhiljaa niin pitkälle kuin mahdollista helpompi opettaa lapsi sietämään ääntä, hajuja tai erilaisia tuntemuksia.
Voisit ensin hankkia lapselle ihan kohtuuliset kunnolliset kuulosuojaimet, joita pitäsit tilanteessa jossa raivari tai kova meteli on oletettavissa oleva. Kotona ja hiljaisemmissa tilanteissa voisitte pitää esim korvatulppia (saa mm apteekeista). Vähitellen olisitte kotona ja muissa tiloissa, jossa ei ole kovaa melua olla ilman tulppia ja tulpat olisivat käytössä esim kadulla tai jossain yleisötilaisuuksissa. Lasta on tällähetkellä turha viedä esim konserteihin tai huvipoistoon ilman suojainta. Oma kuuloyliherkkä poikani lähtee edelleen konsettitiloista pois esim eteiseen, koska ei kestä ääntä, vaikka haluaisikin kuulla ko musiikkia. Onneksi koulussa ovat ymmärtäneet asian, kun poika on kysynyt asiasta etukäteen luvan.