Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoisruokavalioiset - miten ratkaisette kyläilyt mummolassa yms?

Vierailija
25.08.2020 |

Kaikki erikoisruokavaliolla elävät. Kirjoittakaa kokemuksianne tähän ketjuun. Erityisesti kiinnostaa mummolassa yms vanhojen henkilöiden luona vierailu, joissa pöydät notkuvat täynnä, mutta ymmärrystä erikoisruokavalioon (tai sen merkitykseen) ei ole.

Kävin viikonloppuna enon ja hänen vaimonsa luona (ikää 70-75v ) ja siellä oli kahvipöytä täynnä. Olen gluteeniton, ollut jo 25 vuotta, mutta nyt iän tuomien haasteiden myötä ruokavalion saa käydä joka ikinen kerta rautalangasta läpi. Niin tehtiin tälläkin kertaa, eli ennen vierailua korostettiin että GLUTEENITON pitää olla, mutta maidoista käy ihan mikä vaan. Joojoo, asia kuulemma selvä.

Sitten kun mennään sinne kahvipöytään, niin siellä on hankittu kaikkia mahdollisia herkkuja. Heti kun pöytään päästään istumaan, eno toteaa kovaan ääneen "nää on kaikki sitten niitä laktoosittomia". Kun korostat että pitää olla gluteeniton, sieltä tulee vähän epäilevä vastaus. "Jaa lutteeniton? Öö joo on nää lutteenittomia."

Sen jälkeen kun koitat vähän hissukseen ja varovasti maistella lautasele otettua leivosta, sieltä tulee vielä toistamiseen enon suusta. "Joo, minä kävin tuosta paikallisesta leipomosta ostamassa nämä tuotteet, sanoin sille myyjälle kovaan ääneen että pitää olla laktoositon tai vähälaktoositon ja niillä oli tosi paljon tuotteita." Tässä kohti koitat taas miettiä että mitähän hittoa se on sieltä leipomosta hakenut.

Yleensä tulee nautittua vain minimaalinen määrä pöydän antimia, koska en suoraan sanottuna luota vanhempien sukulaisten puheisiin. Tämä on ikävä ratkaisu siltä kannalta toiset hankkivat hirveästi täytettä pöytään, mutta niistä syödään vain vähän. Tosi paljon tulee myös tuputtamista isäntäväeltä, "ota nyt tätä, maista nyt näitä, ota vaan rohkeasti näitä."

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Mikä ratkaisuksi? Omat eväät, vai pitääkö pyytää vaivihkaa näkemään tuotetiedot?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelmaa. Anoppi otti kerran riskin, nousin ruokapöydästä oksentamaan. Omatkin vanhemmat 70+, ymmärtävät jopa viljattoman, ei vain lutteenitonta.

Crohnikko

http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/sitkojauho.htm

olisko tuosta heille apua?

Vierailija
22/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelmaa. Anoppi otti kerran riskin, nousin ruokapöydästä oksentamaan. Omatkin vanhemmat 70+, ymmärtävät jopa viljattoman, ei vain lutteenitonta.

Crohnikko

http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/sitkojauho.htm

olisko tuosta heille apua?

Eivät he tarvitse apua, hyvin on oppi mennyt perille. Sairastumisestani on 15 vuotta. Nykyään siedän jo paljon kaikkea, paitsi viljoja ja sokeria. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyydellä ja pikällä pinnalla. Yritän ennakoida ja kertoa avoimesti sairaudesani etukäteen. En esielmöidä tai jaaritella vain vaan lyhyesti mutta ymmärretäväsi kertoa, mikä tilnateeni on.  Yrittäen mahdollisuuksien mukaan välttää, että en vain olisi kenellekään ylimääräiseksi vaivaksi. - Nykyään läinnä ämä palsta on niiä harvoja paikkoja joissa saan sairauttani kohtaan kummastelua ja toisinaan jopa kummalia halveksintaa; ikäänkuin osa uskoisi minulla olevan enempi päässä vikaa ja pahasti kun en sairauteni vuoksi voi syödä kaikkea yleisesti syöävänä pidettyä.  

Vierailija
24/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu hyviin tapoihin vaatia vierastarjoilua erikoisruokavaliona ja erityisesti vanhemmilta ihmisiltä, vaan viet omat eväät, etkä tee siitä mitään numeroa.

Meillä lapsi maidolle allerginen, niin ei tulisi edes mieleen vaatia kylässä tai isovanhempien luona maidotonta ruokavaliota, kun maitoa on lähes joka elintarvikkeessa vaan kotona löytyy aina jotakin, jota voi ottaa evääksi vierailulle.

Vierailija
25/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on riittänyt, kun olen sanonut, että minulle tulee maidosta vatsavaivoja. Kukaan ei ole kysynyt lisätietoja. Ei edes 92-vuotias hieman dementisoitunut mummoni. Hänellä on aina kaurajuomaa tarjolla, kun menen käymään. Ihmismuisti on erikoinen. Tuollaisen muistaa, mutta ei välttämättä lastensa syntymäpäiviä tms. 

Vierailija
26/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on muuten kaiketi ihan fiksu teknisesti koulutettu ihminen. Mutta tätä asiaa hän ei millään edelleenkään ole oppinut, että mikä on gluteeniton, sekoittaa sen edelleen laktoosittomaan.  Hän on yrittänyt asiaa opiskella viimeiset kuusi vuotta, kun useammalle lapsenlapselle todettiin keliakia, ja lopuksi tyttärellekin, mutta ei se vaan mene perille. Viimeksi juhannuksena hän esitteli tyytyväisenä keliakia"pullia", jotka oli ihan itse ostanut pakasteeseen. No siten kun niitä ruvettiin tarkistamaan, niin laktoosittomiahan ne oli, mutta vehnästä tehty.

En ymmärrä mikä siinä voi olla niin vaikeaa. Hän on seitsemänkymppinen ja eläkkeellä, minä vielä työelämässä, joten sitä välillä toivoisi jo ajankäytönkin takia, että häneen voisi luottaa näissä kauppa-asioissa. Vaan ei... huoh.

Hyvää hän kumminkin tarkoittaa. Että älkää olko liian raivoissanne niille iäkkäille sukulaisillenne. Ei se pää vaan enää pelaa vanhana niin kuin nuorempana, niin kuin ei miehelläni. Eikä minullakaan.

Aloittajalle toteaisin, että kun olet tuommoista kokenut, niin eikö se nyt ole fiksua oppia ottamaan ne omat eväät. Nuorempana luulisi asioita vielä sentään oppivan.

Sori vaan, mutta jos ei kuudessa vuodessa opi, niin ei ole pää kunnossa.

Tai sitten asia ei vain kiinnosta.

Jotkut ihmiset ajattelevat vain itseään ja omia halujaan.

Kuten ex-anoppini. Hän ei 15 vuodessakaan oppinut muistamaan, että käytän kahvissa maitoa.

Oli hirveän noloa pyytää erikseen tai mennä hakemaan.

Sen sijaan hän tyrkytti vuodesta toiseen sokeria kaikille siksi että hän pani omaan kuppiinsa 5 sokeripalaa eikä uskonut että muut eivät halua.

Mun anoppi ei ole oppinut 30 vuodessa, että hänen poikansa laittaa maitoa kahviin. Viitisen vuotta tuosta ajasta ovat asuneet saman katon alla.

Vierailija
27/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on muuten kaiketi ihan fiksu teknisesti koulutettu ihminen. Mutta tätä asiaa hän ei millään edelleenkään ole oppinut, että mikä on gluteeniton, sekoittaa sen edelleen laktoosittomaan.  Hän on yrittänyt asiaa opiskella viimeiset kuusi vuotta, kun useammalle lapsenlapselle todettiin keliakia, ja lopuksi tyttärellekin, mutta ei se vaan mene perille. Viimeksi juhannuksena hän esitteli tyytyväisenä keliakia"pullia", jotka oli ihan itse ostanut pakasteeseen. No siten kun niitä ruvettiin tarkistamaan, niin laktoosittomiahan ne oli, mutta vehnästä tehty.

En ymmärrä mikä siinä voi olla niin vaikeaa. Hän on seitsemänkymppinen ja eläkkeellä, minä vielä työelämässä, joten sitä välillä toivoisi jo ajankäytönkin takia, että häneen voisi luottaa näissä kauppa-asioissa. Vaan ei... huoh.

Hyvää hän kumminkin tarkoittaa. Että älkää olko liian raivoissanne niille iäkkäille sukulaisillenne. Ei se pää vaan enää pelaa vanhana niin kuin nuorempana, niin kuin ei miehelläni. Eikä minullakaan.

Aloittajalle toteaisin, että kun olet tuommoista kokenut, niin eikö se nyt ole fiksua oppia ottamaan ne omat eväät. Nuorempana luulisi asioita vielä sentään oppivan.

Sori vaan, mutta jos ei kuudessa vuodessa opi, niin ei ole pää kunnossa.

Tai sitten asia ei vain kiinnosta.

Jotkut ihmiset ajattelevat vain itseään ja omia halujaan.

Kuten ex-anoppini. Hän ei 15 vuodessakaan oppinut muistamaan, että käytän kahvissa maitoa.

Oli hirveän noloa pyytää erikseen tai mennä hakemaan.

Sen sijaan hän tyrkytti vuodesta toiseen sokeria kaikille siksi että hän pani omaan kuppiinsa 5 sokeripalaa eikä uskonut että muut eivät halua.

Olen se jota lainasit.

Sitähän juuri sanoin että pää ei miehelläni enää pelaa niin että tuon oppisi. Itse nämä dieetit vielä jotenkin hallitsen, kun asia sivuaa työtäni.

Mutta sitä en allekirjoita ettpuolisoni itsekkyyttään ei vaan välitä. Hän on erehdyksistään tosi pahoillaan ja huolissaankin.

Minähän meillä useimmin olen ruokailut ja kaupassakäynnit hoitanutkin, mutta nyt on ollut minulla niin kiire omien vanhempien asioissa, että mies on joutunut kauppaan.

Vierailija
28/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloittajan ruikutusta, Menee kylään ja kuvittelee että häntä palvellaan ja liehitellään kuin jotain Saaban kuningatarta.Viepä kuule seuraavalla kerralla omat evääsi mukanasi. 

Se kahvitarjoilunko on tarkoitus ruokkia sinut koko päiväksi vai mikä ongelmasi on? 

Vierailija
29/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu hyviin tapoihin vaatia vierastarjoilua erikoisruokavaliona ja erityisesti vanhemmilta ihmisiltä, vaan viet omat eväät, etkä tee siitä mitään numeroa.

Meillä lapsi maidolle allerginen, niin ei tulisi edes mieleen vaatia kylässä tai isovanhempien luona maidotonta ruokavaliota, kun maitoa on lähes joka elintarvikkeessa vaan kotona löytyy aina jotakin, jota voi ottaa evääksi vierailulle.

Aika moni vanhempi ihminen (ja miksei nuorempikin) kokee loukkaavana, jos tuo omat eväät. Kyllä itsekin mieluummin teen vieraille heille sopivat tarjoilut kuin laitan heidät syömään omia eväitään meidän vierainamme. Väistämättä tulee sellainen olo, että meidän tarjoilut eivät kelpaa, jos kaivellaan omia eväitä, vaikka toki ymmärrän, että se on varmin tapa saada itselleen sopivaa ruokaa. Kohteliasta olisi kyllä antaa kyläpaikalle edes mahdollisuus järjestää tarjoilut sopiviksi, jos niin haluavat. Eli kertoa tarkkaan, mikä sopii ja mikä ei. 

Vierailija
30/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap käy kerran kymmenessä vuodessa enollaan, ja tekee palstalle ketjun vääristä kekseistä? 

31/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pahoitellut että en valitettavasti voi syödä gluteenillisia, mutta jos haluatte jotain tarjota niin esim jäätelö tai perunajauhoon tehty kääretorttu käy.

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

Vierailija
32/32 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös gluteeniton ruokavalio, ja joka kerta mummolassa pitää käydä läpi se sama "tässä on maitoo, käykös tämä sinulle?" ja luetella kaikki viljat, joissa on gluteenia. Jos ollaan menossa vain kahville tms lyhyelle vierailulle, sanon nykyään yleensä että olen jo syönyt ja otan vaan teetä/kahvia. Tai sitten omat eväät mukana ja vedän vaan eväät laukusta ja alan mussuttamaan niitä. Inhoan huomion keskipisteenä olemista, ja ärsyttää tämä joka kerta tapahtuva show, jossa ihmetellään, että mitäs minä nyt suuhuni voinkaan pistää.

Arvaa, onko tämä keskustelu kiva käydä ensimmäisenä päivänä uudessa työpaikassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme