Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa lääkäriin? Tää ei varmaan ole päivystysasia...?

Vierailija
14.09.2013 |

Kurkku ollut kipeä jo neljä päivää, niin kipeä ja turvoksissa, että ei kärsi niellä eikä oikein päätä kääntää. Kipu tuntuu jo alhaalla kaulalla. Myös korviin sattuu kovasti, toiseen enemmän kuin toiseen. Korvasta kuuluu "lompsetta".

Äsken yritn juoda, niin osa mehusta tuli nenän kautta ulos kun kurkku on niin turvoksissa.

Henkitorvea ahdistaa, tuntuu kuin siellä olisi limaa ja nyt on alkanut pikkuhiljaa yskittämään. Kuumetta ei ole.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on flunssa, ei tosiaankaan ole päivystysasia. Viikon voi ainakin pitää tuollaista ilman, että tarvitsee hötkyillä yhtään mihinkään. Voi, kun kaikki ihmiset tajuaisivat tämän (ja saman asian muutaman muun itsestään hoituvan perusinfektiotaudin kanssa), niin päivystyksessä olisi ihan erilailla resursseja hoitaa oikeita päivystystapauksia.

Mutta sinne kurkkuun voisit kyllä katsoa, näkyykö vaaleita pilkkuja/peitteitä, jos näkyy niin kannattaa kuitenkin viikonlopun aikaan (päiväsaikaan) käydä antamassa nieluviljely. Streptokokin aiheuttama nielutulehdus eli "angiina" nimittäin kannattaa hoitaa antibiootilla, toisin kuin virusflunssa. Angiina tosin nostaa yleensä kuumeen.

Vierailija
2/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokun mä just mietin tota angiinaa... Kuumetta en oo mitannu, päättelin vaan olon perusteekka. Tää kurkkukipu on vaann ihan järkyttävää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli samoilla oireilla keväällä angiina. Kuumetta ei ollut yhtään missään vaiheessa.
Lääkäriin vaan ja lääkekuurin kun aloitat heti aamusta, huomenillalla olo alkaa helpottaa.

Vierailija
4/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angiina voi olla, vaikka ei itse peitteitä näkisikään. Kyllä minä menisin jo sinun oireillasi lääkäriin, vaikka päivystykseen.

Vierailija
5/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin jos olet kipeä. Kurkussasi voi olla paisekin tai kurkunkannen tulehdus. Molemmat periaatteessa pahoja tauteja, mutta hoituvat hyvin.

T: korvalääkäri

Vierailija
6/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mäkin  tässä mietin. Selkä on helvetin kipeä. 1200 mg  buranaa ei auta, nyt otin lisäksi meloksikaamia ja parasetamolia, saas nähdä helpottaako näilläkään. Ei sais mennä yhtään makuulle kun se kipu heti pahenee siitä.

Vierailija
7/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni henk.koht ärsyttää suunnattomasti se asenne, ettei päivystykseen ole asiaa ellei ole raaja irti tai pää kainalossa. Oireesi kuullostavat ap tosi hankalilta, itselläni on esim usein ollut angiina ja kurkku todella kipeä ja melkein kiinni turvonnut, muttei koskaan ole juomiset nenästä silti ulos tursunneet! Kurkkupaisekin tulee tuollaisesta mieleen, kyllä todella kannattaa lähteä sitä nielua lääkärille näyttämään.

Ihmisten oireiden vähättely ja hoitajien huokailu "kun tuollaisilla oireilla tullaan hoitoon" on mielestäni asiatonta. Ihmiset kokevat kivun ja tukalan olon eri tavoin, on myös luvallista huolestua tai olla peloissaan omasta tai esim lapsen voinnista. Se ihmisten hoitaminen on sitä meidän hoitsujen työtä, se on ihan ammatinvalinta kysymys sitten jos pää leviää kun joutuu päivystyksessä hoitamaan muitakin kuin kriittisiä potilaita. Olen itsekin ollut siellä töissä, joten tiedän mistä puhun. Ja väitän tämän todella olevan asennekysymys. 

Joten ap, mene ihmeessä lääkäriin. Voit joutua odottamaan vuoroasi, jos siellä on kiireisempiä tapauksia jotka menevät edellesi, mutta hyvä tuollainen umpeen turvonnut kurkku on tarkistaa. 

Tsemppiä!

-sh

Vierailija
8/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä voi mennä sinne tk-päivystykseen, siellä on ihmisiä joilla pienempiä vaivoja. Itse yritin soittaa ja saada ajan vieraalla paikkakunnalla tk-keskukseen vastaavilla oireilla ja hoitaja sanoit ettei ole syytä tulla. Sitten odotin ja lopulta uskaltauduin hakeutua tk-päivystykseen ja kun olin siellä minut laitettiin jonon etupäähään. Siellä oli vaikea saada nielunäytettä ja näkyvyyttä koska kurkku niin turvonnut. En pystynyt juomaankaan, mutta antibioottihoito tehosi tosi nopeasti.

Vierailija
9/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takiahan ihmiset ei uskalla mennä lääkäriin eikä varsinkaan päivystykseen, kun vastassa on se huokaileva hoitaja, joka sanoo, että kyllä tuollainen kotihoidossa paranisi. Pitää vaatimalla vaatia, että pääsee vastaanotolle, jos sattuu ikävä vastaanottoapulainen siellä puhelimen päässä. Toisen kinuamisen saa suorittaa sitten, että saa tutkimuksia. 

Vierailija
10/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö ap lääkärissä? Saitko apua?

Vierailija
11/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks, jolle sairaanhoitaja diagnosoi sepsiksen jännitykseksi, kun tärisin ja syke oli korkea... toki myös kuume ym infektio-oireet.

Vierailija
12/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana olet! Opiskelen sairaanhoitajaksi ja toivon, että ohjaajani harjoittelujaksoilla ovat kaltaisiasi.

Vierailija
13/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein 1,5v lapsen päivystykseen, kun hänellä oli aamulla noussut kuume jota en saanut millään laskemaan. Olin antanut panadolia 6h välein ja pronaxenista oli 9h, mutta kuume edelleen 40 astetta. Lapsi oli aivan ventti.

päivystyksessä hoitaja suhtautui niin, että olen ylireagoinut lapsen oireisiin. Että kyllähän tähän aikaan illasta (kello oli n. 21) pientä jo väsyttää, ja että lapsella voi olla kuumetta ilman muita oireita (lapsella siis ei ollut yskää, nuhaa tms) viisikin päivää ilman että tarvitsee huolestua. Myönsin hänen olevan oikeassa, mutta toisaalta sanoin että tunnen lapseni ja tiedän milloin hän on oikeasti sairas. Hänelle on hyvinkin ominaista kuumeilla kovilla kuumeilla, mutta toisaalta aina on tiuha kuumelääke laskenut kuumetta edes joksikin aikaa. Nyt siis mikään ei auttanut. 

Hoitaja sanoi hyvin ylimielisesti meille, että lääkäri määräsi ottamaan hänen mielestään vähän hätävarjelun liioitteluna pika-crp:n ja kun se on varmasti ihan kunnossa niin päästää sitten meidät lähtemään kotiin Joulun viettoon. Oli siis aatto-ilta yöksi muuttumassa - eikö sekään saanut ajattelemaan ettei lapsiperhe ehkä aattona päivystykseen hakeudu kuin oikeasta pakosta?! No pika-crp näytti korkeaa arvoa, hoitajan silmät levisivät kummastuksesta ja sitten otettiinkin pikapikaa veriviljelyitä ja muita labroja, ja lapsi joutui osastolle i.v-antibiootille. Kyseessä siis oli sepsis, veressä kasvoi bakteeri. Seuraavana aamuna crp oli melkein 300, se on pienellä paljon! 

Tästä on jo pari vuotta aikaa, mutta aina kun täällä av:lla esim luen aihetta sivuavan ketjun, muistan miten inhottavaa se oli, kun minä äitinä TIESIN ettei kaikki ole nyt kunnossa, ja siellä hoitaja katsoi nenän varttaan pitkin kun oltiin kehdattu tulla hänen työpaikalleen aattoillan rauhaa häiritsemään. Jotenkin niillä on siellä niin vahvana semmoinen asenne, että ihmiset valittaa turhasta, että varmaan joskus jää oikeasti sairaat saamatta hoitoa! Meillekin olisi varmaan puhelimessa sanottu että "jääkää seurailemaan". Missähän kunnossa lapsi olisi, jos oltaisiin vaan käyty nukkumaan ja odoteltu aamuun? :(

Vierailija
14/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla osa juodusta vedestä tuli nenän kautta ulos, kyse oli nielupaiseesta ja oli jo kiire lääkäriin. Vointi oli kuitenkin muuten hyvä. Kuinka sinä, nro 3 - kehtaat antaa ap:lle tuollaisia neuvoja? Ja vielä "varmana tietona"!

Vierailija
15/16 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12

Jos olisitte odottanut aamua, lapsesi olisi saattanut kuolla yön aikana. Onneksi juttu päättyi näin. Näitä juttuja on aina ikävä lukea, ja itse siellä toisella puolella täytyy vaan yrittää pitää mielessä asiallinen suhtautuminen, vaikka olisikin kiirettä. Ketjun aloittaja toivon mukaan on jo päässyt lääkäriin. 

T: lääkäri

Vierailija
16/16 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... Itsellä nyt ollut aivan perhanallinen kurkkukipu jossa tuntuu kuin kurkku pullistuisi joka sisäänhengityksellä, ja yskiminen sattuu myös paljon. Tämä ei toivottavasti ole lääkäriasia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi