Jäänkö nyt pois töstä?
Tiedän jo itsekin vastauksen kysymykseen, mutta pakko silti ääneen pohtia.
Olen erään ison kaupungin koulussa töissä, teen töitä opettajana. Tänään minulle on tullut lieviä flunssan oireita; tukkoisuutta, päänsärkyä/lihassärkyä sekä paineen tunnetta rinnassa. Painotan, että kaikki oireet ovat lieviä. "Tavallisessa" tilanteessa en todellakaan jättäisi menemättä huomenna töihin, näitä flunssia tulee ja menee. Nyt taitaa kuitenkin olla pakko soittaa töihin ja olla poissa? Onhan sitä koulua käyty jo kaksi viikkoa...
Tunnen oloni huijariksi, jos näin kevyin perustein nyt jään kotiin.
Kommentit (27)
Mulla oli just noi samat oireet, vähän tukkoisuutta, paineen tunne rinnassa, päänsärkyä, jopa pientä lämpöäkin. Kävin testissa ja oli negatiivinen eli töihin vaan!
THL kirjoitti:
Mulla oli just noi samat oireet, vähän tukkoisuutta, paineen tunne rinnassa, päänsärkyä, jopa pientä lämpöäkin. Kävin testissa ja oli negatiivinen eli töihin vaan!
Läheisellä oli samat oireet hivistä. Sulla on siis hiv!
Mulla on samat mietteet ja oireet. Ennen koronaa kyseessä olisi vain pikku flunssa ja menisin töihin lääkkeiden voimalla. Nyt ajattelen muita ja mahdollista koronaa joka saattaa olla kohtalokas jollekulle toiselle. Ihmettelen ja kauhistelen tässä nyt pomoni ajatusmaailmaa ja ohjetta levätä puoli päivää ja tulla sen jälkeen ihmisiä vältellen töihin. Taatusti meiltä töistä koronan saa, jos se ei ole este työlle.
Ymmärrän tuskan. Olen itsekin opettaja ja poikkeuksetta kuvaamillasi oireilla töissä, siis ennen koronaa. Poissaolo on sijaisohjeineen ja siirrettyine palavereineen sellainen härdelli, ettei siihen vähässä kummassa turvaudu.
En ole itse tätä joutunut vielä pohtimaan, mutta moni kollega on. Suurehkossa kaupungissamme on tällä hetkellä 2 viikon tilastoissa 5 tapausta, eli tosi vähän. Epidemia ei ole käynnissä, vaan kaikki oireet ovat hyvin todennäköisesti tavallista flunssaa. Silti ohjeet ovat samat kuin Uudellamaalla, eli kotiin heti ja testeihin. Toistaiseksi koulu on pyörinyt sijaisten turvin, mutta kyllähän repaleinen alku vielä kostautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa tässä mietitään. Jos lapsella on pientä nuhaa ja yskää niin jäädäänkö pois? Onko se nyt sitten kuukausi pois, jotta oireet on kokonaan pois. Täällä on sairastanut niin opettajat kuin oppilaatkin nyt jo koulun alusta saakka. Testattukin paljon ja aika selvää mistä tartunta leviää olematta koronaa.
Miten tämä nyt vieläkin on epäselvää?
Jos on vähänkin oireita jäädään kotiin.
Hankkiudutaan koronatestiin.
Jos tulos on neg. ja oireet on paranemaan päin, voi mennä kouluun.
Jos tulos on pos. jäädään kotiin sairastamaan.
Tuloksia odotellaan kotona, terveet perheenjäsenet voivat liikkua vapaasti.
Jos tulos on positiivinen oireettomatkin perheenjäsenet ovat karanteenissa.
Jos päätät olla menemättä testiin, parantelet sitten flunssaa viikkoja kotona.
Nyt on todella pskapäistä mennä työpaikoille, kouluihin tai hoitopaikkoihin levittämään mitää flunssia, koska se aiheuttaa monille suuria ongelmia ja on vahingon laittamista kiertämään.
Joku opettajan kakkapää sen flunssan täällä kouluun kantoi taas. Tuossakin olet sitä mieltä että paranemaan päin olevat saa painua takas tartuttamaan flunssansa muihin ja taas riittää testeihin jonoa.
Ei tavallinen flunssa tartu enää viikon jälkeen jos on menossa pois. Yskä esim. voi jatkua useita päiviä, jopa viikkoja, sairastumisen jälkeen, mutta ihminen ei ole enää tartuttava. Tämä nyt lienee selvä asia. En ollut tässä nyt ehdottamassa, että toisena sairauspäivänä heti takas mestoille jos testitulos on negatiivinen.
Saikkua ihan jo normaaleissakin oloissa, jos on kuumeinen olo
Kiitos tästä. Nyt kun mietin asiaa niin, että kumpi on pahempi paha, saikku "varmuuden vuoksi" vai kymmenien oppilaiden tartuttaminen, niin vastaus on aika selvä. Nyt pitää ottaa varman päälle. Eiköhän esimieskin ymmärrä.
Niin ja olen alkuperäisessä viestissä unohtanut mainita, että olen aloittanut työt uudessa koulussa ja olen koeajalla. Se toki laittaa myös mietityttämään, miten ymmärtäväinen rehtori eli esimies on.