Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opintotuki on pienempi kuin lapsilisä?

Vierailija
13.09.2013 |

Mikä logiikka siinä on, että lapsilisä on satasen, mutta opintotuki 96 euroa? Ja lapsilisää ei edes saa 18-20 vuotiaana. En ymmärrä, voisiko joku selittää?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on tarkoitettu kompensoimaan lapsesta aiheutuneita kustannuksia vanhemmille.

Opintotuki on taas ajateltu kompensoivan hyötyä (="ihanaa, päästään verottamaan mehukasta palkkaa"), jonka yhteiskunta saa siitä että joku kouluttautuu. Jos ajatellaan että yksilö hyötyy (=palkasta jääkin jotain enemmän kuin kouluttamattomalle verojenkin jälkeen) kouluttautumisesta enemmän kuin yhteiskunta, painopiste on pikemminkin julkisen vallan takaamassa opintolainassa kuin opintotuessa. Ja vice versa.

Vierailija
2/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä loppuu 17 vuotiaana, eikä keskituoloisten lapset saa lainkaan opintotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä mä nyt sitten lapsen koulutuksen maksan? Reppana oli olettanut saavansa 200 euroa, josta olisi toisen satasen säästänyt ajokortiin ja autoon. Säälittää ihan poloinen. :( Mä olen vain omaishoitajana, jonka palkka 350 euroa kuussa, joten ei siitä paljoa lapsille jää jaettavaksi.

Vierailija
4/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tienaamaan ilta- ja viikonlopputöillä. Opiskelu ei kaiketi ole Suomessa maksullista. Ja onhan olemassa toimeentulotuki.

Vierailija
5/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 15:05"]

Millä mä nyt sitten lapsen koulutuksen maksan? Reppana oli olettanut saavansa 200 euroa, josta olisi toisen satasen säästänyt ajokortiin ja autoon. Säälittää ihan poloinen. :( Mä olen vain omaishoitajana, jonka palkka 350 euroa kuussa, joten ei siitä paljoa lapsille jää jaettavaksi.

[/quote]Jos vanhemmilla on pienet tulot, niin opintotuki on suurempi

Vierailija
6/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota työ asiaa olen miettinyt, mutta tuskin jaksaa enää iltaisin lähteä työhön, kun on täysipäiväistä opiskelua. Viikonloppu- ja kesätyöt onnistuisivat, jos vain paikan jostain löytäisi. Toimeentulotukea varmaan saa vasta 18-vuotiaana? Voiko hän saada sitä, vaikka asuisi kotona?

Vierailija
7/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 15:13"]

[/quote]Jos vanhemmilla on pienet tulot, niin opintotuki on suurempi

[/quote]Tuo ~350 euroa on minun tuloni kuukaudessa ja vuositulot siis reilut 4000 euroa, siis olen yh. Itse en sosiaalitoimeen suostu lähtemään.

Vierailija
8/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanooko opintolaina mitään?

Vierailija
9/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 18 vuotias opiskelija ei saa juui mitään tukia jos asuu kotona.. Sitten kun täyttää 18 ja muuttaa omilleen niin saa vasta täydet tuet...

Vierailija
10/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis johtuu siitä että kela katsoo että vanhemmat ovat vielä velvollisia elättämään alle täysi-ikäistä 

t. 10

Vierailija
11/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 15:17"]

Sanooko opintolaina mitään?

[/quote]Kyllä sanoo, mutta kun on omatkin 5000 vielä maksamatta! Huoh. Just muuten hoksasin alkaa ajattelemaan miten pienellä tulolla olen elämääni kitkuttanut. Tuo neljätonnia, jonka saan vuodessa on monen tulo kuukaudessa. Ihan piti pysähtyä ajattelemaan asiaa.

Vierailija
12/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 15:20"]

Alle 18 vuotias opiskelija ei saa juui mitään tukia jos asuu kotona.. Sitten kun täyttää 18 ja muuttaa omilleen niin saa vasta täydet tuet...

[/quote]

Vanhempien tulot vaikuttavat 20-vuotiaaksi asti, sillä ei ole väliä asuuko kotona vai ei.

Vierailija
13/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä logiikka siinä on,"

Ei siinä mitään logiikkaa olekaan.

Vierailija
14/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt on köyhä, niin lusikka kauniiseen käteen vaan. 

Ei kaikkea voi saada - ilmaiseksi. Töihin, opiskelemaan, ottaa lainaa... Niin ne muutkin tekee.

Vierailija
15/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, Jos olisin itsekäs, laittaisin hoidettavani laitokseen ja yrittäisin hankkia lisää tuloja, mutta tuntisin oloni sydämettömäksi. Ehkä se vaihtoehto on kuitenkin laitettava mietintämyssyyn. Tuntisin oloni varmaan lottovoittajaksi ensimmäisenä tilipäivänä. :)

Vierailija
16/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti perheessäsi on kuitenkin joku toinenkin, jolla on tuloja. Hän voi varmaan tukea lapsen opiskelua. Jos ei ole toista tulonsaajaa, ja ainoa tulosi on omaishoitajan tuki, niin olette ilman muuta oikeutettuja toimeentulotukeen. Myöskin opintotukea voi saada tavallista enemmän, jos vanhemmat ovat hyvin pienituloisia. Jotenkin minusta nyt kovasti tuntuu siltä, että tässä on jätetty jotain olennaista kertomatta.

Vierailija
17/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko lapsen isä on suurituloinen (jolloin teillä ei pitäisi olla ongelmaa), tai sitten tämä on provo. Noilla tuloilla lapsesi opintotuki olisi paljon isompi, niin se vain menee. 

Vierailija
19/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuroin, että oma lapseni saa 17-vuotta täytettyään 180 euroa opintorahaa, 201 euroa asumislisää ja 160 euroa lainaa. Nyt saan hänestä 152 euroa lapsilisää.

Vierailija
20/22 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 19:57"]

Joko lapsen isä on suurituloinen (jolloin teillä ei pitäisi olla ongelmaa), tai sitten tämä on provo. Noilla tuloilla lapsesi opintotuki olisi paljon isompi, niin se vain menee. 

[/quote]Ei ole provo, tuossa se päätös seisoo Kelan kirjeen muodossa. ap  Isä ei ole osallisena lapsen elatukseen, tuloton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi