Ostamassa vanhemmille ulkomaan matkaa yllätykseksi ensimatka vinkkejä.
Eli eivät ole olleet missään. Eivät osaa juur edes englantia. Varmaan joku missä olis kohteita/ retkiä. Eihät ihan ranta ihmisiä ole vaikkakin lämmin saisi olla.
Kommentit (50)
Pakettimatka aurinkomatkoilta tms. niin on suomenkieliset oppaat tukena koko reissun ja retkien ajan. Katso sivuilta pakettimatkakohteita jotka mielestäsi sopivat heille.
No kuulostaa siltä, että valmismatka olisi heidän juttu. Mikä on matkan ajankohta? Ovatko kiinnostuneita historiasta, ruoasta, taiteesta, golfista ...?
Katsele vaikkapa Aurinkomatkojen kohteita ja retkivalikoimaa.
Tykkäävätkö patikoida ja liikkua luonnossa ja katsella maisemia? Silloin esim. Itävalta kesäkuussa voisi olla hyvä vaihtoehto.
Vai olisiko kaupunkiloma heidän juttunsa? Praha? Pariisi?
Ihan perinteisissä Välimeren kohteissa ja Kanariallakin voi retkeillä ja tehdä muutakin kuin maata rannalla. Keväinen Madeira kukkineen voisi olla ulkoilijalle ihana paikka.
Minkäikäiset ihmiset ja paljonko sulla on rahaa käytössä? Jos et itse pääse mukaan (mikä olisi minustakin paras), niin joko ihan täysin opastettu kiertomatka tms (lehtien lukijamatkat on usein tällaisia) tai sitten juurikin jo edellä mainittu Kristina Cruises.
No suosittelisin heille näitä tällä palstalla niin kammottuja valmismatkoja. Esim. Kanariansaaret, ole yhteydessä noihin suomalaisiin matkanjärjestäjiin ja katso kellä olisi sellainen hyvä paketti tarjolla. Esim. Gran Canarialla on MYÖS sellaisia patikkaretkiä saaren sisäosiin (saari on vulkaaninen eli todella eri näköistä kuin Suomen metsissä) joihin iäkkäämpikin hyvin voi osallistua. Oppaat ovat suomalaisia, ravintoloiden menut löytyy suomeksi etc.ja kulku lentokentän ja kohteen välillä menee suomalaisen oppaan bussikyydillä. On kuitenkin ulkomailla mutta ei ahdista, kun pärjää kuitenkin vaikka kieltä ei osaa.
Niin, ja kohteeksi valitsisin jotain täältä pohjoisemmasta Euroopasta. Eteläisemmän Euroopan elämäntyyli voi olla heille liian iso kynnys.
Esimerkiksi Norjan tai Pohjois-Saksan kiertomatka bussilla, 4-7 päivää yhteensä, voisi olla heille kuin nenä päähän. Valitse sellainen kierros, jossa tutustutaan erityisesti heitä kiinnostaviin asioihin, onko se sitten luonto, historia, ruoka vai mikä.
Mene itse mukaan! Itse "vein" vanhempani ekalla kerralla ulkomailla asuvan sisareni luokse ja sen kerran jälkeen ovat osanneet itsekin matkustaa sinne omineen, vaikka matkaan kuuluu aina 1-2 lennonvaihtoa, yleensä pyritään kuitenkin siihen, että vain yksi vaihto jo tutuksi tulleella kentällä.
olethan varma että vanhempasi haluavat ulkomaille?
Aikamoinen riski, jos eivät ole matkustaneet niin voi olla etteivät haluakaan matkustaa ja stressaisivat vaan hirveästi. Ei sellainen ole mukava lahja. Todellakin sinun ainakin täytyy itse mennä mukaan. Minun (alle 70v) vanhempani saisivat slaagin jos työntäisin heidät kahdestaan lentokoneeseen. Eivät he edes tietäisi miten toimia lentokentällä saati sitten esimerkiksi ruokailussa koneessa jne.
mitäs jos aloittaisivat vaikka risteiystä, Pietari, Tukholma tai Tallinna, laivalta saa valmiita kaupunkikierroksia. Niissä pärjää suomenkielelläkin.
Sellainen kiertobussimatka, jossa on valmis ohjelma ja suomalainen opas koko ajan mukana. Älä edes harkitse muuta.
Olen ollut paljon oppaana, niin kohteissa kuin tuollaisilla kiertomatkoilla. Kuvaamasi kaltaiset ihmiset tarvitsee ohjausta kädestä pitäen ihan koko ajan. Siihen on oppaalla mahdollisuus ainoastaan tuollaisella kiertobussireissulla. Raskaitahan nuo tuollaiset asiakkaat on, jotka ei itse osaa muuta kuin Suomea eivätkä ole koskaan missään matkailleet - mutta sitä vartenhan se opas siellä matkassa on ja ainakin itse ilolla näitäkin ihmisiä palvelin. Oli se tavallaan oma elämyksensä olla mukana harvoin tai ei koskaan matkustavien ihmisten ulkomaanmatkoilla, koki itsekin asioita vähän kuin ekaa kertaa.