Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työtön, vien lapseni hoitoon

Vierailija
13.09.2013 |

Lapseni on vähän yli vuoden ja ensi viikolla aloittaa päivähoidon. Olen siis ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi koska haluan työllistyä ja mennä töihin. Tärkein syy on tietenkin raha joka on liian tiukilla pelkällä kotihoidontuella eläen mutta en muutenkaan ole sen tyyppinen että haluaisin olla kotiäitinä kotona monta vuotta. Onkohan tuokin tuomittavaaa joidenkin mielestä?

Päivähoitopaikan olen tietenkin hakenut jo nyt jotta voin täysillä hakea töitä ja myös mennä sinne töihin heti sillä tiedän että työpaikan saamiseen auttaa paljon se jos voi vastata pystyvänsä aloittamaan vaikka heti.

Tähänkin ketjuun tulevat varmaan kirjoittamaan ne fanaatikot joiden mielestä jos äiti on työttömänä kotona hänen tulee olla joka minuutti lapsen kanssa kunnes saa sen työpaikan mutta omat syyni siihen että lapseni menee päiväkotiin vaikka olen työttömänä kotona on seuraavat:

-Vaikka hakemuksia voi lähettää vaikka yölllä niin paljon helpommin ja varmemmin ne tulee tehtyä jos on rauhallista aikaa päivällä tehdä niitä. Aikaa menee paljon mol:lin sivujen selaamiseen ja hakemusten lähettämiseen. Enää ei ole niin että voi lähettää yhden cv:n ja jonkun saman mallipohjan joka hakemukseen. Totuus on varmaan monenkin kohdalla se että jos lapsen kanssa ollaan kotona niin ei niitä hakemuksia sitten edes lähetellä aktiivisesti koska yksinkertaisesti sitä aikaa ei ole. Täytyyhän sitä lastakin hoitaa ja varsinkin jos on pieni tarvitsee seurantaa joka minuutti eikä sitä kotona voi muutenkaan kykkiä vaan lasta on vietävä ulos ulkoilemaan. Ei siinä samalla mitään hakemuksia lähetetä ja hyvä että jos tulee työpaikan hakuun liittyviä menoja kuten haastatteluja tai muita työkkärikäyntejä niin lapsella on hoitopaikka.

-Niinkuin sanoin jo haluan ruksia hakemuksiin töiden aloituskohtaan "heti" kohdan ja tiedän että tämä auttaa paljon töiden saamisessa. Olen hakemassa töitä myös vuokrafirmojen kautta joilla on paljon tilapäisiä töitä joihin pitää pystyä parin päivän varoajalle tulemaan. Jos hoitopaikkaa ei olisi valmiina en pystyi tällaisia töitä ottamaan vastaan. Vaikka kunnalla on velvollisuus antaa paikka kahden viikon kuluessa niin se ei ole tarpeeksi nopeasti ja hoitopaikka voi olla vaikka missä kyseisen kunnan alueella eli vaikean pitkän matkan päässä kotoa.

Ja nyt taas jotkut kauhistelevat ja paheksuvat kuinka hirveää on viedä pieni lapsi hoitoon kun itse on kotona mutta pakko se on jos oikeasti haluan työllistyä. Jos haluasin olla kotiäitinä kotona, eläisin kotihoidontuella ja minulla ei olisi mitään velvollisuuksia hakea töitä tai paineita siitä löytyykö sopiva hoitopaikka ajoissa.

Positiivista asiassa on se että ennen kun olen varsinaisesti töissä voin itse säädellä lapseni hoitoaikoja enkä aio heti pitää häntä täysipäiväisenä. Saa rauhassa ensin tottua päiväkotiin puolipäiväisenä ja ikäväkin tulisi itselle jos heti kokonaisia päiviä siellä olisi.

Kokopäiväpaikan olen kuitenkin varannut ja päiväkodin johtajan mielestä ei ole mitään syytä edes virallisesti hakea sitä puolipäiväpaikkaa koska voin hyvinkin pian tarvita kokopäiväpaikkaa. Se ei kuulemma tule yhteiskunnalle yhtään halvemmaksi jos lapseni olisi puolipäiväinen ennen kun saan töitä koska ei hänen tilalleen puolikkaaksi päiväksi kukaan toinen lapsi voi tulla ja hoitajia on kuitenkin mitoitettu ihan sen lasten kokonaisluvun mukaan mitä ryhmässä on. Itsellenikään ei tule yhtään halvemmaksi (yksinhuoltaja kun olen) kun hoitomaksut määräytyvät tulojen mukaan ja työttömyyskorvauksen mukaan hoitomaksuni on 0 myös kokopäivähoidosta.

Nyt taas joitain sapettaa kun vihreänä kateudesta kuvittelevat kuinka laiskottelen sohvalla (en kyllä ole ikinä ymmärtänyt miten työssäkäyvä ihminen voi olla kateellinen työttömälle yleensäkin) ja lapseni on ilmaiseksi hoidossa. No voihan se noinkin joku päivä olla tai sitten käy niin että saan sen työpaikan heti ja en ehdi "laiskotella" päivääkään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:43"]

Ja avaudut asiasta täällä, koska haet hyväksyntää sille että lapsesi on hoidossa ja itse lorvit kotona?

Tuskin koko lapsen hoidossaoloaikaa kirjoitat työhakemuksia ja olet mollin sivuilla...

[/quote]

Kannattaa ehkä kuitenkin lukea tuo kirjoitus uudestaan. Pääsyy siihen miksi lapsi on hoidossa ei ole se että päivät pitkät kirjoitetaan hakemuksia. Sinulla on varmaan luetunymmärtämisvaikeuksia.

Vierailija
2/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muuten oikein mainiossa jutussa jäi nyt pikkuisen epäselväksi se, miksi ihmeessä se lapsi piti hommata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:27"]

Tässä muuten oikein mainiossa jutussa jäi nyt pikkuisen epäselväksi se, miksi ihmeessä se lapsi piti hommata?

[/quote]

Miksi ei? Onko jotain tiettyjä sääntöjä joiden jälkeen saa vasta lapsen hankkia? Jos meinaat että pitää olla vaikka pysyvä työpaikka niin sellaista ei ole edes olemassakaan.

Vierailija
4/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoh hoh, olet jo molemmat näkökannat huomioinut monologillasi, ettei tule enää mielipiteitä.

Toivottavasti löydät töitä!

Vierailija
5/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkittua tekstiä. Ymmärrän sinua. Toivottavasti lapsi kuitenkin saa niin kauan kuin mahdollista niitä lyhyitä päiviä ja vapaapäiviäkin. Alle 2-vuotias vielä sairastelee paljon.

Vierailija
6/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

okei

Vierailija
7/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:13"]

hoh hoh, olet jo molemmat näkökannat huomioinut monologillasi, ettei tule enää mielipiteitä.

Toivottavasti löydät töitä!

[/quote]

Kiitos! Tuntuu että tässä yhteiskunnassa monet katsoo kieroon jos kertoo haluavansa menevän töihin mielummin kun jää kotiin kolmeksi vuodeksi hoitamaan lasta.

Vierailija
8/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja avaudut asiasta täällä, koska haet hyväksyntää sille että lapsesi on hoidossa ja itse lorvit kotona?

Tuskin koko lapsen hoidossaoloaikaa kirjoitat työhakemuksia ja olet mollin sivuilla...

Vierailija
9/9 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhut asiaa näin se nykyyhteiskunnassa toimii.Työnantajat haluaa et työntekijä tulee päivän varoitus ajalla töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän