miksi monen lapsen äiti ei saa olla väsynyt?
Minulla on neljä lasta ja pienin on ihan vauva. olen tosi väsynyt ja jos olen sen erehtynyt jollekin sanomaan (esim anopille) niin vastaus on: "itse on aiheutettua".
Ihmettelen vain tätä, sillä esim anoppini ei sanonut mitään koskaan toiselle miniälleen jolla on vain yksi lapsi ja tämä jatkuvasti valitteli väsymystään ja anoppi joutui käyään hoitamassa vauvaakin päivisin, että tuo yhden lapsen äiti sai nukkua kunnon päikkärit. (minä en ole mitään apua saanut, enkä kyllä pyytänytkään).
Mutta pointti oli se, että miksi yhden lapsen äidille ei sanota "itse olet aiheuttanut" vaan silitetään päähän ja voivotellaan joukolla kuinka rankkaa äidillä on. Sitten taas minä monen lapsen äiti olen itse syyllinen tilaneeseeni ja mitään sääliä tai apua ei heru?
Kommentit (42)
Just eilen puhuin kaupassa erään viiden lapsen äidin kanssa, ei siis tunnettu ennestään, mulla kuusi pientä lasta. Ja väitän, että mulla on paljon helpompaa kuin yhden tai kahden lapsen äidillä. Ai miksi? No, lapset on niin samankokoisia, että leikkivät keskenään todella paljon. Toki oon kuulolla aina, mutta mun ei tarvi yrittää leikkiä ja viihdyttää, en koe sitä luontevaksi. Voi kyllä lukea lapsille. Lapset oppivat tekemään itse ja omatoimisiksi, kun en ehdi aina heti tekemään sitä, mitä pyytävät. Meidän lapsia pyydetään "lainaan" naapureihin, kun lapset kaipaavat leikkiseuraa.
Mutta kyllä aina paistaa läpi kauhistelu siitä, että työmäärä on valtava. Mä voin käyttää lasten leikkiaikaa kotitöihin, kun ei tarvi leikittää lapsia. Tykkään ruuanlaitosta ja leipomisesta. Ja toinen, mitä ihmiset antaa ymmärtää, että pitää vaan pärjätä, kun on ite niin monta tehny. Paitsi esim. päiväkodilla (eskarilla) miettivät aina ratkaisua siihen, ettei mun tarvis itse kuskata viiden kanssa yhtä. Mutta kunta ei kustannussyystä voi tarjota myöskään kyytiä eskarilaiselle..
Onneksi isovanhemmat ymmärtävät ja auttavat mahdollisuuksien mukaan. Tosin eivät voi auttaa kovin usein, kun ovat työelämässä kaikki ja 300km päässä...
No kyllähän kahden lapsen vanhemmankin luulisi jo jotain tietävän. Miksi piti hankkia se toinenkin kun jo ekan kanssa oli rankkaa? Näin ei kuitenkaan ajatella koska se kaksi lasta sopii normeihin.