Meidän firman TOP-opiskelija koko ajan saikulla... -.-
Oli ollut nielurisaleikkausjonossa ja nyt sitten TIETYSTI pääsee leikkaukseen just kesken TOP-jakson.
On kuudesta viikosta ollut meillä kaksi viikkoa töissä, nyt taas joutui ottamaan muutaman päivän saikun. Opettajan mielestä ihan ok, koska erikoistilanne, kuulemma arvioidaan sit siitä mitä on.
Minusta ei ole oikein, muut TOPpilaiset uurastavat kovasti kuuden viikon ajan, sit tää yks puolikuntoinen kakistelee pari viikkoa. Minä ainakin aion arvioida hänet ykkösellä.
En tajua miksei voinut ottaa leikkausaikaa myöhemmäksi... Ihme vetelehtimistä.
Kommentit (18)
Ikävä juttu, mutta kai ymmärrät ja tiedät miten kauan nielurisaleikkaukseen saa jonottaa? Pahimmillaan aikaa saa odotella kaksi vuotta, joten se otetaan silloin kun se saadaan.
Jos opiskelija on muuten ahkera ja opettajan mielestä asia on ok (luultavasti korvaa osa-alueita sitten koulussa), niin itse en kyllä kehtaisi alkaa hylsyä antamaan.
Nielurisaleikkauksen jälkeen on muuten ihan hirvittävän kipeä. Ihme että on pystynyt olemaan aika välillä töissäkin.
En päästäisi läpi siitäkään huolimatta, että on sairas/leikkauksessa/mitä vaan. Ammattiin opiskeluun kuuluu työssäoppimisjaksot sen takia, että niissä jotain opittaisiin oikeasta työelämästä. Armosta en läpi päästäisi.
T. kakkosvastaaja
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 08:37"]
Ikävä juttu, mutta kai ymmärrät ja tiedät miten kauan nielurisaleikkaukseen saa jonottaa? Pahimmillaan aikaa saa odotella kaksi vuotta, joten se otetaan silloin kun se saadaan.
Jos opiskelija on muuten ahkera ja opettajan mielestä asia on ok (luultavasti korvaa osa-alueita sitten koulussa), niin itse en kyllä kehtaisi alkaa hylsyä antamaan.
Nielurisaleikkauksen jälkeen on muuten ihan hirvittävän kipeä. Ihme että on pystynyt olemaan aika välillä töissäkin.
[/quote]
Joo hirvittävän kipeänä tuolla nuoleskelee jäätelöä mun 6-vuotias poika, jolta risat leikattiin kolme päivää sitten :) Ihan normaalisti haluaisi leikkiä, pirteä eikä ollenkaan kivulias. On se kumma jos ei aikuinen ihminen kestä kunnialla sitä mikä lapsille on ihan normaali toimenpide tänä päivänä.
No leikkausaikoihin ei kauheasti pysty itse vaikuttamaan.
Mutta kyllä minä ainakin ohjaajana huomioin poissaolot, mikäli on niin paljon pois ettei ole pystynyt tekemään harjoittelun vaatimia tehtäviä, harjoittelemaan vaadittuja asioita tai näyttämään osaamistaan ko asioissa en päästä harjoittelua läpi.
Jos opettaja sen hyväksyy, sille en voi mitään mutta hyväksynnässä ei ole silloin työpaikan allekirjoitusta. Tästä olen joskus vääntänyt kättä opettajan kanssa. En tiedä miten mahtoi asia päättyä, mutta minä kieltäydyin allekirjoittamasta arviointia jolla olisi harjoittelu suoritettu hyväksytysti.
Meillä kanssa sama homma näiden opiskelijoiden kanssa. Ihme porukkaa, ensin hakeutuvat töihin ja sitten ihmettelevät, kun pitää tehdä jotain. Vaikeinta tuntuu olevan saapua joka päivä paikalle. Jos minä päättäisin, niin yhtäkään en näistä palkkaisi.
"Joo hirvittävän kipeänä tuolla nuoleskelee jäätelöä mun 6-vuotias poika, jolta risat leikattiin kolme päivää sitten :) Ihan normaalisti haluaisi leikkiä, pirteä eikä ollenkaan kivulias. On se kumma jos ei aikuinen ihminen kestä kunnialla sitä mikä lapsille on ihan normaali toimenpide tänä päivänä."
Voi hyvää päivää... Kai olet joskus kuullut sellaisesta ilmiöstä, että useat lapsille tehtävät operaatiot ja lasten sairastamat sairaudet ovat aikuisiällä suoranaista helvettiä?
Kuten esimerkiksi nielurisaleikkaus, toipumisaika aikuisella on PALJON pidempi kuin lapsella.
Joo hirvittävän kipeänä tuolla nuoleskelee jäätelöä mun 6-vuotias poika, jolta risat leikattiin kolme päivää sitten :) Ihan normaalisti haluaisi leikkiä, pirteä eikä ollenkaan kivulias. On se kumma jos ei aikuinen ihminen kestä kunnialla sitä mikä lapsille on ihan normaali toimenpide tänä päivänä.
Joo ja kaikki toipuu samalla tavalla kuin sinun 6-vuotias poikasi?
Minun 9-vuotiaani oli viikon leikkauksen jälkeen ihan vuodepotilaana. Ja sen jälkeen hänellä leikkausarpi aukesi ja hän joutui uuteen leikkaukkaukseen. Siitä toipuminen kesti vielä 2 viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 08:42"]
Meillä kanssa sama homma näiden opiskelijoiden kanssa. Ihme porukkaa, ensin hakeutuvat töihin ja sitten ihmettelevät, kun pitää tehdä jotain. Vaikeinta tuntuu olevan saapua joka päivä paikalle. Jos minä päättäisin, niin yhtäkään en näistä palkkaisi.
[/quote]
Tää opiskelija tekee kyllä hommat reippaasti ja moitteettomasti, kun on töissä. Välillä kyselee vähän liikaa sormi suussa, että mitähän voisi tehdä (en kyllä ihmettele, meillä pomo on todella tiukka esimerkiksi esillepanoista, ei uskalla tehdä jos ei tiedä tarkalleen miten saa tehdä)
Eli oma-aloitteisuus on hieman hukassa. Tosin tää on muillakin TOP-opiskelijoilla, eräs sanoi että koulussa oli sanottu, että älkää säveltäkö omianne vaan kyselkää mitä voitte tehdä. Tämä siksi, ettei koululle tule korvaamista, jos firma kärsii hävikkiä
ap.
Mä olen hoitoalalla ja kyllä vaadin opiskelijoilta aikalailla tunnit täyteen. Sairastumisille ei tietenkään voi mitään ja opiskelijakohtaisesti katson opettajan kanssa, tarvitseeko poissaoloja korvata, mutta jos poissaoloja alkaa olla kuudesta viikosta jo kaksi, eikä ole viitettäkään oma-aloitteisuuteen, niin en päästä läpi. En missään nimessä. Olen muutenkin ankara ihan perusasioissa: Poissaoloista ilmoitetaan soittamalla, tekstiviestejä en noteeraa, töihin tullaan ajoissa, röökillä ei rampata, kaulassa ei saa olla fritsuja ym. perusjuttuja mun mielestä, jotka on kuitenkin joillakin opiskelijoilla toisinaan hyvin vaikea käsittää.
Mun kurkku oli leikkauksen jälkeen ainakin hirveän kipeä. Leikkausta ennen oli vuosi jolloin angiinaa oli aina viikko, 2 viikkoa töissä ja taas angiina.
Viikonlopputöihin talvella? Onnistuisiko mitenkään? Niihin leikkausaikoihin ei voi vaikuttaa ja kun leikkaus on määrätty, niin kyllä mä sen tarpeelliseksi uskon. Älä ala syyllistämään tätä opiskelijaa, ei tämä ole hänen valintansa. Jos on alalle sopiva, niin kannusta eteenpäin.
Ikävä asenne aloittajalla. Älä huoli kyllä TOPpilainen joutuu nuo poissaolonsa korvaamaan. Arvioitte vain sitä aikaa kun oli teillä, ei sitä mikä ei toteutunut.
Leikkauksiin mennään silloin kun aika tulee. Saattaahan taustalla olla pitkä sairastelukierre josta sinun ei kuulu olla tietoinen ja leikkauksen jälkeen kierre tulee loppumaan.
Meidän oppilaitoksessa toimitaan niin että opinnot jatkuvat pidempään jos tulee pitkiä poissaoloja vaikka sairaudenkin vuoksi. TOPista saa olla poissa vain kolme päivää.
Miettikää itsellenne vastaava tilanne ja kuinka toivoisitte teitä kohdeltavan. Asiat otetaan asioina ja ketään ei kiustata jos sattuu sairaus kohdalle. Opettajat kyllä tuntee opiskelijansa ja tiedämme onko kyseessä tunnollinen opiskelija.
"Tää opiskelija tekee kyllä hommat reippaasti ja moitteettomasti, kun on töissä. "
Muista tämä kun teet arviontiasi.
Toppivalmennuksessa opiskelijaa ohjataan kyselemään, uudelta henkilöltä ei voi olettaa sitä tietämystä mikä on vakituisilla työntekijöillä. Toki kehotetaan myös oma-aloitteisuuteen ja tämä tulee näkyväksi päivittäin toistuvissa tehtävissä.
opettaja
12 jatkaa. Se opiskelija seuraa sua, sun käyttäytymistä ja asenteita koko ajan ja imee vaikutteita. Hänellä ei todennäköisesti ole juuri muuta työkokemusta tai kokemuksia muista työympäristöistä. Tee tilanteesta reilu ja sellainen, että hän kokee tulleensa kohdelluksi oikein. Se ei ole sama asia kuin lepsu. Tämä voi olla koko tulevaa uraa ajatellen se harjoittelu, joka muokkaa ihmistä eniten. Että työelämässä ollaan oikeudenmukaisia, vaaditaan paljon, mutta osataan ottaa huomioon se ihminen.
Vuosia sitten olin harjoittelijana sairaalassa. Sairastuin ja olin yhden päivän pois. Sen jälkeen opettaja sanoi, että vaikka olisin lääkärintodistuksella saikulla, hän ei päästä minua harjoittelusta läpi ja valmistumiseni siirtyy. Ohjaaja oli samaa mieltä. Niinpä tein kuumeisena SAIRAALASSA töitä. Kuume laski aina yöllä, joten aamulla olin ihan ok, päivät meni särkylääkkeillä ja iltapäivisin kuume nousi. Tätä kesti kaksi viikkoa, kunnes eräänä päivänä tipahti jalat alta ja rintaan pisti niin etten pystynyt hengittämään. Diagnoosi pitkittyneen kuumeen aiheuttama sydänpussin tulehdus. Vein asian eteenpäin ja onneksi opettajan todettiin toimineen kohdallani väärin. Harmittaa vieläkin, etten silloin uskaltanut sanoa vastaan.
Meillä oppilaat valmistuvat aikataulun mukaisesti ja muutoksia tulee vain luvattomista poissaoloista. Jos on sairaana, on sairaana ja työpaikan arvioista poistetaan kaikki ykköset ja puuttuvat. Oppilaitos saa rahaa sen mukaan, mikä on läsnäolomäärä ja läpivirtaus, joten ei ole tarvetta yhden TOP paikan arvioiden mukaisesti estää valmistuminen.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:59"]
Oppilaitos saa rahaa sen mukaan, mikä on läsnäolomäärä ja läpivirtaus, joten ei ole tarvetta yhden TOP paikan arvioiden mukaisesti estää valmistuminen.
[/quote]
ja tuon kyllä huomaa valmistuneiden "ammattitaidosta"
Missä ihmeessä te asutte, jos nielurisaleikkaukseenkin täytyy jonottaa vuosia? Minä pääsin leikkaukseen saman tien. Nousi kuume ja kurkku oli kipeä ja menin terveyskekukseen, jossa lääkäri katsoi kurkkua ja kysyi, milloin on viimeksi ollut angiina. En edes muistanut, kun siitä oli yli 10 vuotta aikaa. Lääkäri kirjoitti lähetteen varmuuden vuoksi yliopistolliseen sairaalaan, ja siellä lääkäri katsoi kurkkua ja sanoi, ettei se nyt niin pahalta näytä eikä edes angiinalta, mutta leikataan nyt varmuuden vuoksi. Minä siinä sitten soittamaan kaverille, että viitsitkö lenkittää koiran. Leikkaus tehtiin samana päivänä, koska en kurkkukivultani ollut ehtinyt syödä aamupalaa enkä muutakaan. Seuraavana päivänä pääsin kotiin, käskettiin syödä jäätelöä ja juoda kylmää mehua ja ottaa särkylääkettä tarpeen mukaan. Ja tästä on pari vuotta aikaa. Tosin en asu Helsingissä, ehkä siellä on sitten pidemmät jonot?
En mä ohjaajana päästäisi noilla työtunneilla ollenkaan läpi. Uusiksi vaan. Eikä harjoittelun läpipääsemiseen riitä edes se, että on joka päivä töissä. Pitää myös tehdä jotain.. Vähemmästäkin on hylsyjä jaettu. Sinuna kertoisin opettajalle, että et päästä harjoittelijaa läpi ja sillä selvä.