Eikö muita häiritse keskustelu kotihoidontuen jakamisesta?
Miten se kotihoidontuki jaetaan, kun se ei nytkään edellytä kenenkään töistä poisjäämistä?
Kotihoidontukeahan maksetaan siitä että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Lastahan voi hoitaa vaikka välivuotta viettävä vanhempi sisar tai mummo, ja vanhemmat voivat olla töissä.
Eikö tässä nyt todellisuudessa puhuta hoitovapaasta ja käytännössä sen puolittamista, eli toivotaan että toinen puoli jää käyttämättä? Vai olenko ymmärtänyt nyt jotain täysin väärin?
Kommentit (11)
Ärsyttää niin paljon etten viitti kattoa sitä ohjelmaa. Ne ei edes tiedä tuen maksuperusteita, saati sitä ketkä sitä käyttää. Ne joilla on työpaikka, palaavat töihin yleensä jo paljon ennen sitä kolmea vuotta.
Häiritsee vain se, että Suomessa on jotain näin typerää eli ilmaisen rahan jakamista vastikkeetta. Niillekin, jotka eivät koskaan ole veroeuroa maksaneet.
Lisäksi mua ärsyttää se, ettei voida myöntää ettei työpaikkoja ole. Kun joku palaa vanhempainvapaalta, joku toinen siirtyy työttömäksi.
3
Minäkään en usko, että kunnat suostuvat siihen että kotihoidontukea aletaan isommin muuttelemaan. Useimmilla kunnilla vaan ei ole varaa kaivaa miljoonia euroja uusiin päiväkoteihin ja tuhansien pienten lasten päivähoidon kustannuksiin tässä taloustilanteessa.
Mua häiritsee todella se, että nuo pöljät tuolla arkadianmäellä eivät tajua säätämiään lakeja ja asetuksia.
Siis nykyinen kotihoidontuki ei ole mikään äidin köyhyysloukku. Välttämättä. Jotkut nerot ovat tajunneet, että se tuki on sitä varten että lapsi EI OLE KUNNALLISESSA PÄIVÄHOIDOSSA.
Tämän voi ratkaista niin monella tavalla, esim siten, että äiti ja isä ovat molemmat töissä ja joku muu hoitaa.
Tai sitten sumplitaan vuorot niin, että voidaan itse hoitaa.
Tai sitten äiti hoitaa ja tekee jotain osa-aikaista työtä.
Tai isä hoitaa ja tekee osa-aikaista.
Tai äiti hoitaa sillä naurettavalla korvauksella.
Tai isä hoitaa sillä naurettavalla korvauksella.
Miksi hyvää systeemiä pitää muuttaa?
Mua häiritsi alkuun tuo, mutta tulin sitten siihen tulokseen, ettei siinä muuta jakamista tapahdu, kuin että toisen vanhemman hoitovapaan kaudella ei toinen voi työstään olla hoitovapaalla. Eivät tietenkään voi pakottaa isää ottamaan hoitovapaata, vaikka lapselle haettaisiin isän(kin) nimissä kotihoidontukea kolmivuotiaaksi asti, ihan jo siksi että lasta voi hoitaa vaikka mummi tai kummi.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 21:37"]
Mua häiritsi alkuun tuo, mutta tulin sitten siihen tulokseen, ettei siinä muuta jakamista tapahdu, kuin että toisen vanhemman hoitovapaan kaudella ei toinen voi työstään olla hoitovapaalla. Eivät tietenkään voi pakottaa isää ottamaan hoitovapaata, vaikka lapselle haettaisiin isän(kin) nimissä kotihoidontukea kolmivuotiaaksi asti, ihan jo siksi että lasta voi hoitaa vaikka mummi tai kummi.
[/quote]
Voi siis hoitaa mummi tai kummi tai vanhempien työvuorot voivat ihan ilman hoitovapaitakin mennä sopivasti niin, että saavat lapsensa hoidettua itse.
Kuuntelen telkkarista kotihoidontukikeskustelua ja nyt siellä oli joku idiootti määkimässä että kotiäitien päiväkotiin tuomat lapset vie paikkoja työssä käyviltä.
Ja ketut! Kunta on velvollinen järjestämään päivähotoa niille jotka sitä tarvitsee. Jos kotiäitien lapset otetaan pois hoidosta, niin päiväkotiin ei suinkaan tule lisää tilaa ja pienempiä ryhmiä, vaan ryhmät on ihan suuria ja yksi päiväkoti kaupungista suljetaan.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 21:31"]
Häiritsee vain se, että Suomessa on jotain näin typerää eli ilmaisen rahan jakamista vastikkeetta. Niillekin, jotka eivät koskaan ole veroeuroa maksaneet.
[/quote]Kotihoidon tuki jos mikä on vastikkeellista rahaa. Kunta säästää pitkän pennin kun lasta ei tuoda päiväkotiin.
Minkä helvatan takia siitä pitäisi isille korvamerkitä mitään, kun ei sitä nykyäänkään ole korvamerkitty vain äidille?
No häiritsee, mutta ei kai ne tosiaan voi olla niin urpoja että ne tuon "hankkeen" toteuttaa. Mä en vaan usko siihen, ei tuu tapahtumaan.