Onko lukioissakin nykyään jotain vanhempainiltoja?
Ei meillä vaan ollut 90-luvulla. Siitä lähdettiin, että lukiolaiset selvittää itse asiansa, ei siinä enää mitään vanhempia kaivattu.
Kohta on varmaan yliopistossakin vanhempainiltoja... :D :X
Olin lukiossa, jonne vaadittiin 9,2 keskiarvo.
Kommentit (10)
No minä kyllä lukiolaisena itse kerroin vanhemmille lukio-opinnoista sen, mitä ajattelin heille olevan oleellista tietää.
Itsellä ainakin oli lukiolaisena olo, että nyt ollaan jo käytännössä aikuisia, vastuu kannetaan itse ja opiskeluun liittyvät asiat hoidetaan omatoimisesti ja hyvin.
Vai onko muissa lukioissa ollut vanhempainiltoja "aina"?
ap
Olen ollut lukiossa 1980-luvulla ja jo silloin oli vanhempainiltoja samoin kuin pikkusiskon lukiotaipaleella 1990-luvun alussa. Kyse ei ollut vastuun siirtämisestä vanhemmille vaan tiedottamisesta ja kodin ja koulun yhteistyöstä. Nykyisinkin muistutetaan, että 16v ei ole täysi-ikäinen ja tarvitsee vanhempiaan ja heidän suopeaa suhtautumistaan moneen asiaan. Vanhempainiltaan osallistuminen kertoo siitä, että lapseni on minulle tärkeä. Ehkä ap ei ollut vanhemmilleen mitenkään erityinen?
ööö... Jos lukiossani ei järjestetty vanhempainiltoja, niin miten se, että näitä vanhempainiltoja ei siellä ollut, tekee minusta ei-niin-erityisen vanhempieni silmissä...? Taisit käydä sellaista lukiota, jonne pääsi alle 7 keskiarvolla, kun lukemisen ymmärtäminen on tuolla tasolla. :D
Meidänkin lukiossa oli (muutama vuosi sitten) vanhempainiltoja. Tuntui vähän hölmöltä, kun itse asuin silloin lukiolaisena jo yksin. Enkä kyllä oikein tuntenut ketään, jonka vanhemmat olisi niissä käynyt
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 21:50"]
ööö... Jos lukiossani ei järjestetty vanhempainiltoja, niin miten se, että näitä vanhempainiltoja ei siellä ollut, tekee minusta ei-niin-erityisen vanhempieni silmissä...? Taisit käydä sellaista lukiota, jonne pääsi alle 7 keskiarvolla, kun lukemisen ymmärtäminen on tuolla tasolla. :D
[/quote]
Niin, ap painottaa valinneensa lukionsa ihan itse. Ja koska vanhempani kustansivat minulle koulumatkat toiseen kaupunkiin, väliin itsekin veivät ja toivat autolla, maksoivat lukion oppikirjat ja muut härpäkkeet, ajokortin ja auton ja bensat koulumatkoja varten täytettyäni 18-v., niin katsoisin heidän kyllä välittäneen minusta ja koulunkäynnistäni.
Kävin helsinkiläistä eliittilukiota 80-luvulla ja oli vanhempainiltoja, ap:n muisti pettää.
Sama juttu, että 80-luvun maalaislukiolainen täällä ja oli vanhempainiltoja. Nämä nuorten vanhempainiltojen merkitykset ovat vähän hukassa monella, nehän ovat lähinnä tiedotustilaisuuksia, sekä mahdollisuuksia vanhemmille kysyä mieltä askarruttavista asioista. Aika paljon noissa väkeä oli joten nuoret taitaa puhua toista mitä totuus on. Nilllä varmistetaan tiedon perille meneminen, kun ei kaikki nuoret aina kerro. Ne ovat myös mahdollisuus nähdä toisia vanhempia, joita ei paljon näe. OSalla taitaa olla niistä vähän outo käsitys, ei niissä käsitellä mitään koululaisten nahinoita tai vastaavia.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 22:02"]
Kävin helsinkiläistä eliittilukiota 80-luvulla ja oli vanhempainiltoja, ap:n muisti pettää.
[/quote]
Mutta mun lukio ei ollutkaan Helsingissä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 22:02"]
[/quote]
Mutta mun lukio ei ollutkaan Helsingissä.
Ap
[/quote]
Oli ihan pakko katsoa tilastoista: Suomessa ei ollut 1990-luvulla yhtäkään Helsingin ulkopuolista lukiota, jonne olisi tarvittu 9.2 keskiarvo. OPH:N tilastot eivät valitettavasti ole yleisessä käytössä, mutta työpaikan tunnareilla tämäkin selvisi.
Minä ainakin olen mielelläni käynyt noissa vanhenpainilloissa. On ollut mukava tavata lasten kavereiden vanhempiakin. Ja kuulla nykyisestä lukiosysteemistä, onhan se aika erilaista kuin omana kouluaikana.