Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perintö ja tuet

Vierailija
25.08.2020 |

Mietin mitenkähän käy työttömän tukien, jos olen saamassa lähitulevaisuudessa 50 000 euroa perintö henkivakuutuksen muodossa. Ainakin toimeentulotuki lähtee, jos en osaa sumplia. Lisäksi perintönä tulisi noin kahdensadan tonnin arvoin järvenrantatontilla oleva omakotitalo ja metsää, nämäkin varmasti vaikuttavat?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samoja ongelmia. Perintö on paljon pienempi. Juuri ja juuri rahana alle sen mikä kiinostaa verottajaa. Työttömällä kun ei saa olla yhtään ylimääräistä niin mietin mitä tässä tekisi? Sitäkään ei uskalla ostaa paljon. Jos käy huonosti niin syyttävät törkeästä vaikka omaan käyttöön se menisi. Toki kavereille voin tarjota mutta sekin lasketaan pahimmassa tavassa levittämiseksi. 

On tämä niin vaikeaa kun köyhänä ei osaa päättää miten toimisi pienen perinnön kanssa. Ehkä se pitää jemmata kaappiin ja tuhlata vähitellen.

ja tämähän selittää senkiin että miksi alunperinkin olet köyhä....

Vierailija
22/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samoja ongelmia. Perintö on paljon pienempi. Juuri ja juuri rahana alle sen mikä kiinostaa verottajaa. Työttömällä kun ei saa olla yhtään ylimääräistä niin mietin mitä tässä tekisi? Sitäkään ei uskalla ostaa paljon. Jos käy huonosti niin syyttävät törkeästä vaikka omaan käyttöön se menisi. Toki kavereille voin tarjota mutta sekin lasketaan pahimmassa tavassa levittämiseksi. 

On tämä niin vaikeaa kun köyhänä ei osaa päättää miten toimisi pienen perinnön kanssa. Ehkä se pitää jemmata kaappiin ja tuhlata vähitellen.

Mulla kävi aikoinani tuuri ja sain alle 10 000 perinnön ja palkkatuetun työn suht samaan aikaan. Nostin perintörahat jemmaan ihan varmuuden vuoksi etteivät vaikuttaneet tukiin sitten kun työ loppui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukeen saattaa vaikuttaa. Siinä on tarvehankinta.

Ei ole enää!!

Vierailija
24/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sumplijahan tietenkin kieltäytyy perinnöstä että voi jatkaa tukien nostoa

Jos kieltäytyy perinnöstä, niin ilman muuta se vaikuttaa tukien myöntämiseen.

Ja tuossa vaiheessa ap. ei ole mitään enää tehtävissä, perintöhän on verottajan tiedossa ja Kela saa tiedot verottajalta.

Ja seuraavan kerran kun ap. hakee tukia, häntä kehoitetaan jakamaan kuolinpesä, eikä tukia tule.

Missä sanotaan että perinnöstä kieltäyminen ei ole mahdollista tukien varassa elävälle? Tottakai siitä saa kieltäytyä. Varsinkin jos pesä on velallinen niin ei siihen kannata ryhtyä. Jakamaton kuolinpesä on eri asia. Perunkirjoitukseen voi osallistua ilman että tulee osaksi perinnöjakoa.

Vierailija
25/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää!!

Oli tai ei, mutta tarveharkinta koskee tuloa, perintö ei ole, vain siitä kertyvät korot.

Vierailija
26/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut vuosiin

Vierailija
27/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää!!

Kyllä on. Esim. vanhempien tulot vaikuttavat, samoin vuokra- ja osinkotulot, omaishoidon tuki ja ap:n tapauksessa metsätulot. Puolison tulot ei vaikuta.

Vierailija
28/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se niin väärin ,että naapureiden ( eli meidän  muiden veronmaksajien) rahahanat menevät kiinni, kun saa niin paljon perintöä...että joutuu oikein kikkailemaan....voi nyyh sentään :(   että mua sieppaaja kiukuttaa.

Vierailija
29/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei työttömällä saa olla yhtään ylimääräistä? Mulla on sijoituksissa 400 000 ja velaton asunto. Ei se peruspäivärahaan mitään vaikuta. 

Ansiosidonnaisella saa omistaa ihan mitä vain. Sitten kun tipahdat työmarkkinatuelle niin ainakin mulla kytätty joka ainoan pankkitilin korko (puoli palanutta puupenniä) ja kaikki sijoitukset ja selvitys jostain 0,3 ha metsätalousmaaksi merkitystä läntistä että harjoitatko metsätaloutta:D.

Omaisuudesta eivät muuten välitä, tulot merkkaavat. Samoin tietenkin vuokratulot. Sitä en muista siirtyvätkö ne automaattisesti verottajalta maksajalle.

Vierailija
30/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en paljon tuista välittäisi jos tuollaisen perinnön saisin. Muuttaisin järvenrantalolle (jos on asumiskuntoinen), metsä menisi myyntiin ja niillä ja henkivakuutusrahoilla maksaisin perintöverot ja lopuilla elelisin jonkin ihan rauhassa. Katsoisin asiaa sitten uudestaan kun rahat olisivat huveneet ja jos taas olisi tukien tarvetta niin loput jemmaan ja tukia hakemaan.

Vierailija
31/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saathan sinä työmarkkinatuloa normaalisti. Perintö on satunnaistuloa. Muista tuista en tiedä.

Vierailija
32/32 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaahan se. Talo myyntiin, osta oma mikä on sopiva ja missä haluat asua. Säästöjä jää mutta asumistukea saa myös omistusasunnon kustannuksiin. Elelet niillä rahoilla aikasi ja sitten takaisin ttt piiriin kun rahat on käytetty. Omistusasunnossa saa asua, mutta huvilaa/mökkiä ei saa omistaa, ne on myytävä.

Miten kun miehellä (ollaan naimisissa) on nimissään kerrostaloasunto. Se pitää varmaan myydä, että saa pitää tuon mökin. On siis ihan omakotitaloksi luettavissa. Kyllä tuolla 50 tonnilla hetken eläilee, opiskelemaan kuitenkin hän koko ajan.