Onko teillä vanhempainilloissa koskaan "hienostelijoita"
Tulevat paikalle ollessaan vielä "työvaihteella", bisneskieltä viljellään, puhutaan käytännössä puoliksi englanniksi... ja ollaan tietysti vähintään smart casual.
Kommentit (120)
Kyllä vanhempainilloissa tietysti näkee paljonkin noita pukumiehiä ja jakkupukunaisia salkkuineen. Monethan tulevat sinne suoraan töistä. Mutta en ole huomannut, että ne bisnesvaatteisiin pukeutuvat olisivat luonteeltaan jotenkin hienostelevia tai olevinaan parempia kuin muut.
Onneksi en asu av mammojen Etelä- Suomessa. Meillä kun on vanhempainillassa aivan tavallisia ihmisiä tavallisissa puhtaissa vaatteissa ja kukaan ei kiroile. Kaikki kuuntelee ja kukaan ei päde. Ei siis ikinä Helsinkiin päin.
Onneksi en asu av mammojen Etelä- Suomessa. Meillä kun on vanhempainillassa aivan tavallisia ihmisiä tavallisissa puhtaissa vaatteissa ja kukaan ei kiroile. Kaikki kuuntelee ja kukaan ei päde. Ei siis ikinä Helsinkiin päin.
Asumme "kermaperseiden kehdossa" ja näitä tyyppejä löytyy. Vanhempainiltaan tosin tullaan myöhässä ja ainoa kommentti on "Moi!". Mun lapsetkin osaavat sanoa "anteeksi, että olen myöhässä". Hauskinta oli silti, kun yksi isä retkotti paitapuserossaan tuolilla ja voivotteli, tuleeko tokaluokkalaisella pojallaan aika pitkäksi tunnilla kun on niin mahdottoman hyvä matikassa. Tekee kaikki 6-luokkalaisen veljensäkin matikan tehtävät ja Akateemisesta on ostettu kaikki pulmavihot ja nekin on poika tehnyt heti. Opettaja kommentoi hymyissä suin, ettei ole huomannut, että poika olisi turhautunut. Meinasin kommentoida, jotta olisikohan Asperger :D
Minä puhun aika paljon suomea ja englantia sekaisin. Teen töitä englanniksi, enkä oikeasti jaksa aina väkisin kääntää sanoja ja käsitteitä suomeksi, joten työstäni puhun varsin usein puolittain englanniksi. Joidenkin mielestä olen sitten ilmeisesti hienostelija;)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 18:54"]
Minä puhun aika paljon suomea ja englantia sekaisin. Teen töitä englanniksi, enkä oikeasti jaksa aina väkisin kääntää sanoja ja käsitteitä suomeksi, joten työstäni puhun varsin usein puolittain englanniksi. Joidenkin mielestä olen sitten ilmeisesti hienostelija;)
[/quote]
no et ehkä hienostelija mutta sangen yksinkertainen ilmeisesti olet.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 19:05"]
[/quote]
[/quote]
Juu, kaikki kv-organisaatioiden asiantuntijathan ovat tosi yksinkertaista sakkia:) Samoin monet akateemiset, joiden aloilla keskustelu käydään pääsääntöisesti englanniksi. Tai tekniikan alan ihmiset.
Kyllä lähiömamma piltit rinnuksillaan on niin fiksu, kun osaa kaikki sanat suomeksi sanoa.
Tosiasia kun nyt vaan on se, että ulkomailla asuneet/vieraalla kielellä työskentelevät ovat monesti käytännössä kaksikielisiä, jolloin sitä puhumaansa kieltä ei edes niin tule ajateltua.
Pukeutuminen voi olla mitä vaan työstä johtuen ( meillä eräs isä tuli työhaalarissa, tärkeintä, että tuli!) mutta sen työmoodin voisi vaihtaa pois. Mieleen tulee eräs äiti, jolla on se korvanppi, jonne tiuskii ohjeita englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi ihan surutta, vaikka kuinka olisi opettajan puhe kesken. En käsitä, miksi meidän kaikkien muiden on kuunneltava hänen työasioitaan. Ei se työmieskään kaiva esiin poraa ja rupea poraamaan seiniä kesken opettajan puheen. Jos siis haluaa osallistua vanhempainiltaan, niin ne työtpitää jättää luokan ulkopuolelle, ja tähän varmaa pätee ne sutksutukset englanniksi. Ei voi ols niin vaikeaa ilmaista itseään suomeksi. Onnistuuhan se useimmilta muiltakin, vaikka käyttävät jopa kotikielenään jotain muuta kieltä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 19:05"]
[/quote]
[/quote]
Juu, kaikki kv-organisaatioiden asiantuntijathan ovat tosi yksinkertaista sakkia:) Samoin monet akateemiset, joiden aloilla keskustelu käydään pääsääntöisesti englanniksi. Tai tekniikan alan ihmiset.
Kyllä lähiömamma piltit rinnuksillaan on niin fiksu, kun osaa kaikki sanat suomeksi sanoa.
Tosiasia kun nyt vaan on se, että ulkomailla asuneet/vieraalla kielellä työskentelevät ovat monesti käytännössä kaksikielisiä, jolloin sitä puhumaansa kieltä ei edes niin tule ajateltua.
[/quote]
no kyllähän antaa se aika yksinkertaisen kuvan jos ei kykene keskustelemaan yhdellä kielellä oli sitten miten monikielinen tahansa
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 18:36"]
Viime talvena ysiluokan vanhempainillassa opo kertoi yhteishakuasioita ja selitti todella täysin väärin koko jutun. Aioin tarkentaa sanomisiaan, mutta onneksi vieressä istuva henkilö tuhahti, että "toivottavasti joku ämmä ei nyt noin yksikertaisesta asiasta kysele". Päätin olla hiljaa ja neuvoin vain omaa lasta. Muutamalta oppilaalta jäi jatkopaikka saamatta virheellisen tiedon takia, mutta enpä tuonut esille omaa osaamistani.
[/quote]
Hieno juttu. Jonkun junttiurpon takia sitten et avannut suutasi, ja nuorilta meni opintopaikat sivusuun. Fiksua?
Ikävää, että Suomeenkin on tullut kulttuuriin tällainen vaatteilla koreilu.
Raukat yrittävät tuntea itsensä tärkeiksi yhteiskunnassa pukeutumalla "business-tyyliin".
Usein maailman toisiksi rikkaimmaksi mieheksi listattu sijoittajaguru Buffett kulkee liian isoissa ja vanhoissa puvuissa ja lounastaa mäkkärissä.
Ei ole business ollut siitä tyylistä kiinni. Vaatimaton 50mrd dollarin omaisuus taisi olla parhaimmillaan ennen finanssikriisiä.
Siinä on espoolaisella "myyntineuvottelija" perheenisällä ja pankkivirkailija-vaimolla velkaisen kiisseli-audinsa kanssa vielä hiukan urakoitavaa heh heh
Naurettavaa, if you ask me.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 19:28"]
Ikävää, että Suomeenkin on tullut kulttuuriin tällainen vaatteilla koreilu.
Raukat yrittävät tuntea itsensä tärkeiksi yhteiskunnassa pukeutumalla "business-tyyliin".
Usein maailman toisiksi rikkaimmaksi mieheksi listattu sijoittajaguru Buffett kulkee liian isoissa ja vanhoissa puvuissa ja lounastaa mäkkärissä.
Ei ole business ollut siitä tyylistä kiinni. Vaatimaton 50mrd dollarin omaisuus taisi olla parhaimmillaan ennen finanssikriisiä.
Siinä on espoolaisella "myyntineuvottelija" perheenisällä ja pankkivirkailija-vaimolla velkaisen kiisseli-audinsa kanssa vielä hiukan urakoitavaa heh heh
Naurettavaa, if you ask me.
[/quote]
Ei millään pahalla mutta kuulostat todella ylimieliseltä, ennakkoluuloiselta ja ilkeältä tyypiltä! Jos vedän johtopäätökset em. kommentistasi, niin ainoa oikea tapa on siis pukeutua ikivanhoihin vaatteisiin, ja syödä roskaruokaa?
Mikä vika on pankkivirkailijan työssä, tai myyntineuvottelijan työssä? Miksi pilkkaat ja alennat jonkun työtä? Ja aika monella ON autovelkaa, eikö näin saisi olla? Oletko SINÄ sitten jotenkin parempi ihminen, jos SINULLA ei ole autovelkaa? En oikein ymmärrä pointiasi...??? Ei siis saa pukeutua siististi, eikä saa olla siisti sisätyö, vaan pitää olla sitten joku kulkuri-sijoitusmiljonääri imago että sinulle kelpaa? Mitä vikaa on olla asuntovelallinen, autovelallinen, valkokaulusduunari ja pukeutua siististi??? Monissa työpaikoissa ei voi valita rentoa pukeutumistyyliä vaikka itse haluaisi, vaan työpaikalla on pukeutumiskoodina esim. puku tai siisti asu (ei farkkuja yms) koska firma haluaa asiakkaiden takia, että työntekijät pukeutuvat smart casual tyyliin. SE EI ole oma valinta... Oletko koskaan ajatellut tätä puolta???
En pilkkaa mitään tai ketään.
Hiukan vaan hymyilyttää jakkupuvuissaan tärkeinä kulkevat leidit pukumiestensä kanssa ja puhe "business-tyylistä" ja "työvaihteesta" kun tässä kuitenkin istuu kaksi maailman rikkainta ihmistä:
haha, sisilisko-paita - vois mennä jakkumammoilla vanhempainillassa latte väärään kurkkuun :D
http://2.bp.blogspot.com/_UrccotnK9wM/TKsqzl-YcFI/AAAAAAAAADc/Npt3sPuoclU/s1600/WB6.jpg
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 19:38"]
Hiukan vaan hymyilyttää jakkupuvuissaan tärkeinä kulkevat leidit pukumiestensä kanssa ja puhe "business-tyylistä" ja "työvaihteesta" kun tässä kuitenkin istuu kaksi maailman rikkainta ihmistä:
haha, sisilisko-paita - vois mennä jakkumammoilla vanhempainillassa latte väärään kurkkuun :D
http://2.bp.blogspot.com/_UrccotnK9wM/TKsqzl-YcFI/AAAAAAAAADc/Npt3sPuoclU/s1600/WB6.jpg
[/quote]
Kuulostat edelleen alemmuuskompleksiselta, ilkeältä ja "herravihaiselta", ja siltä että et halua nähdä omaa ylemmyydentuntoisuuttasi.
Pitäisikö mennä töihin verkkarit jalassa, jos töiden jälkeen on vanhempainilta?
[/quote]
Koreilevatko lääkäritkin vaatteillaan? Ja sairaanhoitajat, siivoojat, rakennusmiehet? Minä menen töihin joka aamu jakkupuvussa eikä se todellakaan ole minun oma valinta. Joinain aamuina lähtisin kaikista mieluiten hupparissa ja yöpuvun housuissa. Ongelma on vain se että minä itse en työasuni tyyliä päätä. Kuten ei moni muukaan. Mikä siinä on niin vaikeaa että joillain aloilla työnantaja joko tarjoaa työasun tai sitten määrää suunnan vaatetukselle. Enkä todellakaan kuvittele olevani mikään miljonääri. Jos olisin niin todennäköisesti voisinkin hengailla päivät pitkän kulahtaneessa oloasussa. Nyt tavallisena palkansaajana on tehtävä työtä määrätynlaisissa vaatteissa.
[/quote]
Anteeksi, mutta juuri tuossa alemmassa kommentissa pilkkaat "jakkumammoja". Toisekseen, meillä on töissä esimies määrännyt, että jakkupuku tmv pukeutuminen tulee olla asiakastapaamisissa... Pitäisikö minun vessassa käydä vaihtamassa koululla vaatteet kotivaatteisiin, kun suoraan töistä tulen koululle/päiväkotiin vanhempainiltaan,jotta kaltaisesi ei vain saa sätkyä meistä jakkupukuisista?
Maailman rikkain mies voi varmasti mennä töihin pieruverkkareissa, mutta meillä joillain on työnantajat jotka edellyttää asiallista pukeutumista. Ei se ole mitään hienostelua, se on ihan tavallista elämää.
Täällä on tänään ollut useampi provoketju, joiden kohteena on vähän paremmissa hommissa olevat.
Näitä monologeja pitävät muutkin näyttelijät :D Olen muutaman kerran toivonut, että opettaja vähän napakammin keskeyttäisi ja sanoisi vaikka, että jutellaan sitten yksityiskohtaisemmin lastenne asioista vanhempain vartissa tjsp. Opettajan kuuluisi huolehtia siitä, ettei kukaan sooloile liikaa ja että tilaisuus ei sooloilijoiden takia veny.