Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lähihoitajaopiskelija katetroida?

Vierailija
12.09.2013 |

Olisinnkeikalle menossa kotihoitoon, iltavuorossa ollaan töissä yksin ja listalla katetroitava mies. En ole koskaan katetroinut, seurannut vain kun ohjaaja tekee. Nyt sitten oitäisi itse tehdä eikä ole ketään jolta apua ¨saa jos ei oonistu. Henkilökunta tuossa tiimisää vaan naureskelee että homma on helppo ja että ei voi epäonnistua mutta mua hirvittaa todella. Toisen tiimin työntekijältä voi saada apua jos ei onnistu, mutta se joutus tulemaan monen kilometrin päästä, ja ois tietenkin noloa. Mietin että saako edes opiskelija yksin katetroida, inskoja ei ainakaan saa pistää. Mietin jo että perun keikan mutta toisaalta sitten ois turha enään töitäkään odotella tuosta kotihoidosta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinuna en kyllä menis keikalle, kun olet noin epävarmakin.

Kysyt saako katetroida, mutta et osaa!

Nyt rehellisyyttä peliin, älä ota riskiä, ellet osaa. Mietippä oikeasti..

Vierailija
2/14 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa katetroida ilman lupia kuten et saa pistää insuliiniakaan.

-Kotihoidon sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sai.. Pyydä apua jos olet epävarma.

Vierailija
4/14 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy pomolta, hänen vastuullaanhan se asia on. Olisi kyllä hyvä, jos olisit päässyt tekemään ohjattuna ko. toimenpiteen ensin. Meillä ainakin saa katetroida, luvat vaaditaan vain itsenäiseen iv, im, sc-lääkkeiden antamiseen.

Eihän se miehen katetrointi kovin vaikeaa ole, naisen on paljon vaikeampaa. Vehkeestä vaan kunnolla kiinni ja jos meinaa tökkäistä eturauhaseen, nostaa/vetää vehjettä ylöspäin, niin katetri lähtee taas liukumaan. Tässä olen huomannut monella olevan epätietoisuutta, ei uskalleta ottaa tarpeeksi napakkaa otetta ja tarvittaessa tosiaankin vetää siitä kalusta. Paljon mukavampaa se on potilaallekin, kuin tökkiä katetrin päätä eturauhaseen niin, että parhaimmillaan veri alkaa roiskua. Olen siis näitä tilanteita nähnyt, ja kun olen mennyt ja yksinkertaisesti ottanut kunnon otteen, ei ole ollut mitään ongelmaa.

Vierailija
5/14 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et saa, ainakaan minua. Kukaan lähihoitaja ei minua katetroi, potilaskin saa valita.

Vierailija
6/14 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä saisi. Joskus se ekakin kerta tulee. Jos vaan on koulussa opetettu niin olet valmis sen tekemään. Mä en voi käsittää mikä lähihoitajia pelottaa ko. toimenpiteessä. Aivan kuin meitä sairaanhoitajia riittäisi joka katetrointiin. On vissiin kertakatetrointi? Piece of cake.

Vierailija
7/14 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä sinuna suostuisi katetroimaan kun et koskaan ole sitä tehnyt itse. Meillä lähihoitaja kyllä hoitaa myös katetroinnin, mutta ei todellakaan jos ei koskaan ole sitä tehnyt ohjauksessa jne...ei se vaikeaa ole, mutta noilla tiedoilla en lähtisi itse sitä tekemään. Vaadi kokenut henkilö mukaan.

Vierailija
8/14 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen katetrointi ei ole vaikeaa, reikiä on vain yksi. Varmoin ottein ja ehdottoman steriilisti toimien homma hoituu oikein. Jos osaat steriilisti toimia, en näe mitään estettä miksei lh voisi katetroida?!

Vierailija
9/14 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 16:24"]

No et saa, ainakaan minua. Kukaan lähihoitaja ei minua katetroi, potilaskin saa valita.

[/quote]

Ei niitä urologejakaan jokaiselle riitä.

Vierailija
10/14 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieti nyt oman noloutesi ohi sitä potilasta, joka on joutumassa osaamattoman katetroijan kynsiin! et tietenkään katetroi, jos et osaa. mieti vähän seurauksia itsellesi, jos jotain menee pieleen, ja paljastuu, että teit homman, vaikka et osaa. 

Vierailija
11/14 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 16:30"]

No en kyllä sinuna suostuisi katetroimaan kun et koskaan ole sitä tehnyt itse. Meillä lähihoitaja kyllä hoitaa myös katetroinnin, mutta ei todellakaan jos ei koskaan ole sitä tehnyt ohjauksessa jne...ei se vaikeaa ole, mutta noilla tiedoilla en lähtisi itse sitä tekemään. Vaadi kokenut henkilö mukaan.

[/quote]

Näinpä. Vaikka katetrointi ei olisikaan vaikeaa, niin jos et ole ap ikinä edes harjoitellut sitä, niin sehän on ihan kamalaa haparointia. Ei ole potilaallekaan kiva, jos hoitaja näyttää itse epävarmalta ja pähkäilee, että miten tämä nyt tulikaan... Sinuna minä jättäisin tuon keikan välistä ja vaatisin, että saisin harjoitella katetroimista ohjaajan avustuksella.

Lähäreille luulisi löytyvän helposti töitä muualtakin, jos tuolta et saa enää töitä sen takia kun et suostunut katetroimaan ilman kokemusta.

Vierailija
12/14 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinan ne uudet ihmiset oppii tuota alaa kun tommossia ihmisiä löytyy. Onneks olet vähemmistö.

Vierailija
13/14 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä, mutta vasta sitten kun on itse siihen valmis. Mitään lupia katetrointiin ei tarvita , jos ihan valmis lähihoitaja sen tekee.

Vierailija
14/14 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

äkäinen sairaanhoitaja opiskelija kirjoitti:

Noinan ne uudet ihmiset oppii tuota alaa kun tommossia ihmisiä löytyy. Onneks olet vähemmistö.

Katetroinnin niin kuin muidenkin toimenpiteiden oppiminen on harjoittelupaikoista kiinni. Koulussa opetellaan, kyllä, mutta se oikea katetroiminen pitäisi oppia kentällä. Ja jos sitä ei koskaan pääse tekemään, miten voisi oppiakaan. Omissa harjoitteluissani pääsin katetroimaan tasan yhden kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan