Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työstä jää vaan tonni käyttää perheeseen kuussa!

Vierailija
11.09.2013 |

Meillä toisen bruttotulo on 3700 e/kk. Kappas, kun lopulta perheelle siitä jää tonni. Aika kenkkua, minusta. Työmatka vie törkeesti sekä aikaa että rahaa, auton huolto syö aikaa vielä lisäksi perheeltä.

Satunnaisia ruokaostoja lukuunottamatta perheelle jää tuosta muhkeasta summasta käyttöön vain laina- ja talonhoitotilille kuukausittain siirretty 1000 e.

Minua harmittaa. Olen se toinen, joka käytännössä pyörittää muun perheen talouden omilla tuloillaan. Ja siirtää myös sen tonnin rahaa lainan ja talonhoitotilille.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarvii 2 autoa eli molempien autojen vakuutukset vie rahaa. Lisäksi toisen auton lyhennys vie 150€/kk. Itse saan nettona 1600€/kk ja 600 jää ruokaan ja koko perheen vaatteisiin ym. 1000€ menee asuntolainaan. Mies maksaa perheen laskut. 

t. 16

Vierailija
22/24 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 07:17"]

Minulla on mennyt tässä kuussa matkoihin ja asuntoon yhteensä hiukka vajaa 1100 euroa. Asunto on halpa. . Asunnon verovähennysarvo on 250 euroa, mikä ei tarkoita sitten sitä, että tuon summan saisin takaisin,vaan se vähennetään verotettavasta tulosta, omavastuu 500 euroa. Matkojen verovähennystä en ihan tarkkaan tiedä, mutta reilu parituhatta kai pitäisi olla veronvapalautusta laskujeni mukaan tulossa. t.  numero 16. Vielä ei ole tullut, joten tarkkaan en siis tiedä. T. veronpalautuksena tulee takaisin vähän alle kahden kuukauden kulut, jos laskin verolaskurilla oikein. 

[/quote]

Miten sä aiemmin sanoit, että miehellä on pitkä työmatka ja nyt yhtäkkiä sulla menee autoon, ja johonkin asuntoon (?) noin paljon rahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 21:10"]

Siis puolitoista tonnia menee pelkkään autoon? Höpöhöpö.

[/quote]

Siis kyllä menee, helposti. Kun auto on pidettävä työssäkäyntiä varten, jopa useampiakin, niin tonni kuussa ei todellakaan riitä, ei aina edes kaksi.

Lisätään noihin työssäkäyntikuluihin työpaikkakunnan asunto, josta saa verovähennykseen vain 250€ jos sitäkään, niin mullakin pelkät työssäkäyntikulut ovat yli puolet palkasta. Eli työttömänä tulen mainiosti toimeen puolta pienemmällä päivärahalla.

Vierailija
24/24 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 06:46"]

Vertailun vuoksi. Mies hoitaa tuloistaan asunnon ja autojen kulut.  Ja mujut isommat hankinnat pääosin.

Itse saan kuukaudessa nettona hieman päälle 600e per kk. Tuolla rahoitan vaatteet, ruoat yms arkielämisen. Lisäksi tuosta rahasta kustannan perheen matkat. Teemme useamman lomamatkan vuodessa. Niin ja oman autoni tankkauksen maksan itse.

[/quote]

Oliko tuossa 600:ssa joku numero liian vähän vai onko siellä joku muu rahayksikkö. Ei, tavallinen tallaaja ei Suomessa todellakaan 600 eurolla kuussa rahoita PERHEEN ruokia, vaatteita, ym. arkielämistä ainakaan kovin pitkään, saati sitten kustanna sillä kovin kummoisia lomamatkoja, ei auton tankkauksiakaan.

Laskujen tarkempi sisältö kiinnostanee niitä, jotka eivät itse laskujaan maksa. Ne ovat sellaisia enemmän tai vähemmän säännöllisesti maksettavia menoja, jotka vaihtelevat elämäntilanteitten mukaan, mutta jotka yleensä tulevat pankkisiirtona maksettaviksi, esim. vakuutukset, sähkö, vesi, kiinteistövero, lehti-, puhelin- ym. maksut, osamaksut, luotot, terveydenhoitomenot, jäsenmaksut ...  Osan niistä enemmän tai vähemmän vapaaehtoisia, osa jokseenkin välttämättömiä hyvän elämän kannalta.