Salillakäymisestä
Kävin nuorempana aktiivisesti kuntosalilla. Nyt olis varmaan pakko taas ruveta harrastamaan sitä. Kunto on erinäisistä syistä päässyt repsahtamaan tosi huonoksi ja tiivistyäkin pitäisi.
Mutta voiko nykyään missään salilla ruveta käymään ilman, että alkajaisiksi siellä pörrää joku personaltraineri tekemässä BMI-mittauksia ja kuntotestejä? Haluan tehdä omaan tahtiini, tiedän mitä tehdä, osaan tehdä aika lailla oikein - se ei haittaa, jos jonkun kanssa voi tsekata laitteet läpi. Mutta en halua että joku kyttää ja puuskuttaa niskaan ja jakelee valtavan hyviä vinkkejä samaan tapaan kuin joku anoppi kodinhoitoasioissa.
Kommentit (6)
Missä päin asut? Ainakin pk-seudulla on paljon ns. itsepalvelusaleja :)
No ei mitään mittauksia tehdä automaattisesti ja kuntotestikin maksaa erikseen, jos tehdään pelkkä kuntosaliohjelma. Kyllä sun hyvästä saliohjelmasta ja opastuksesta kannattaa vähän maksaakin. Ainakin itsellä ohjelman tekijä kysyi, millaiset tavoitteet minulla on (itselläni ei kummoiset) ja käytiin liikkeet läpi. Kysy ihan suoraan, mitä salilla sisältyy mihinkin. Jos itse saisin opastusta liikkeisiin, en todellakaan kieltäytyisi, aina olen saanut hyvää opastusta enkä mitään niskaanhengitystä.
Meidän salilla sai jäsenhintaan kuuluvana uudet jäsenet yhden opastuksen ilmaiseksi, jossa sai oman toiveidensa mukaisen ohjelman ja käytiin laitteet ja niiden käyttö läpi. Toiveet tarkoittivat sitä, että täytin lapun, johon kirjoitin mitä ongelma-alueita on ja mitä lihasryhmiä haluan painottaa. Mutta se piti erikseen pyytää, vaikka kuuluikin jäsenmaksuun se yksi kerta. Ei ne pt:t tule kenenkään vapaan kävijän niskaan hengittämään, maksullistahan se palvelu on.
Millään salilla ei seurata tai testata sinua ilmaiseksi. Voit tehdä ihan mitä haluat, kunhan et vahingoita ketään.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:15"]
No ei mitään mittauksia tehdä automaattisesti ja kuntotestikin maksaa erikseen, jos tehdään pelkkä kuntosaliohjelma. Kyllä sun hyvästä saliohjelmasta ja opastuksesta kannattaa vähän maksaakin. Ainakin itsellä ohjelman tekijä kysyi, millaiset tavoitteet minulla on (itselläni ei kummoiset) ja käytiin liikkeet läpi. Kysy ihan suoraan, mitä salilla sisältyy mihinkin. Jos itse saisin opastusta liikkeisiin, en todellakaan kieltäytyisi, aina olen saanut hyvää opastusta enkä mitään niskaanhengitystä.
[/quote]
Ainakin mun salilla on just näin. Apua saa (ja kannattaa aluksi pyytää, ettei tee "väärin"). Jatkossa saa tehdä ihan omia aikojaan, kukaan ei puhaltele niskaan.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:01"]
Kävin nuorempana aktiivisesti kuntosalilla. Nyt olis varmaan pakko taas ruveta harrastamaan sitä. Kunto on erinäisistä syistä päässyt repsahtamaan tosi huonoksi ja tiivistyäkin pitäisi.
Mutta voiko nykyään missään salilla ruveta käymään ilman, että alkajaisiksi siellä pörrää joku personaltraineri tekemässä BMI-mittauksia ja kuntotestejä? Haluan tehdä omaan tahtiini, tiedän mitä tehdä, osaan tehdä aika lailla oikein - se ei haittaa, jos jonkun kanssa voi tsekata laitteet läpi. Mutta en halua että joku kyttää ja puuskuttaa niskaan ja jakelee valtavan hyviä vinkkejä samaan tapaan kuin joku anoppi kodinhoitoasioissa.
[/quote]
No miksei voisi? Kunnalliset salit esim.uimahallien yhteydessä ovat kaikkein vapaampia. Mutta ei mulla mitään pt:tä tullut niskaan, itse piti palkata, vaikka sailla vakinainen sellainen onkin. Fysioterapeutin ohjelmankin sai erikseen pyytämällä ei sitä ollut pakko ottaa.