Mielipiteitä? Epäilen että mulla on ongelmia kiinnittymisessä
Elikkä:
Menkat on ilm. alkamassa. Ainakin oireet on tosi vahvat, ja viikkoa etukäteen mitä normaalisti. Olin oviksen aikaa yhdynnässä. Epäilen nyt, että mulla on jotain vikaa kiinnittymisessä, sillä sama juttu tapahtui pari kk sitten kun olin myös tärppipäivänä yhdynnässä.
Normaalisti kiertoni AINA 27-28 päivää, ja nyt kun olen ajatellut tätä asiaa, ja miksi menkat on aina (tai näinä kahtena kertana kun olisi voinut olla mahdollista tulla raskaaksi, testasin oviksen) olen tullut siihen tulokseen että mulla saattaa olla jotain ongelmaa alkion kiinnittymisessä. Miltä teistä kuulostaa?
Epäilen itselläni endoa, ja olen käynyt lääkärissäkin mutta eivät suostu tekemään laparoskopiaa..
Kommentit (15)
Epäonnistunut kiinnittyminen ei aiheuta sitä, että menkat alkavat liian aikaisin. JOs munasolu yrittää kiinnittyä siinä onnistumatta, tulevat menkat ihan ajallaan. Ovuloituneesta follikkelista muodostuu keltarauhanen, joka toimii n. 2 viikkoa oviksen jälkeen, surkastuu pois ja hormonien laskun takia menkat alkavat. Jos alkio kiinnittyy, stimuloi raskaushormoni keltarauhasta jatkamaan hormonien eritystä, jolloin menkat eivvät ala. Se, että sinulla olisi ollut kiinnittymisyritys, ei aiheuta keltarauhasen ennenaikaista surkastumista: se toimii vakioajan normaaliolosuhteissa. Se, ettäkeltarauhasesi surkastuu liian aikaisin eli menkat alkavat jo viikko oviksesta, viittaa toisenlaiseen ongelmaan. Muodostunut keltarauhanen on liian heikko eikä raskaus voine alkaa.
Joo pitänee tehdä noin. Ultrassa olen käynyt, mutta siinähän endo ei näy :/ Viimeksi keväällä kävin raivoamassa tk:ssa että saisin lähetteen, mutta joku 20 v kandipoika väitti että TÄRINÄKIPU on ainut endon oire... salli mun nauraa..
PItääpä tutkia tuota luteraalivaihetta. Todella ärsyttävää vaan tämä, kun ensin kärvistelet kivuliaita (melkein halvaannuttavia) kipuja menkkojen aikaan ja sitten vielä TÄMÄ.. ja mikään ei tietty ole vialla..
Eli olen aivan eri mieltä kuin #2. Kemiallinen raskaus voi päin vastoin pidentää luteaalivaihetta, koska keltarauhanen saa simulaatiota HCG-hormonista, jota kiinnittymisyrityksessä voi hetken aikaa erittyä, ja keltarauhanen voi siten toimia normaalia pidempään.
t. 3
Hmm..
3.. Erittäin mielenkiintoista! Voisitko vielä vähän avata tuota juttua, eli mitä tarkoittaa että keltarauhanen on liian heikko? Mitä muita oireita siinä voi olla ja kuinka voi hoitaa? :)
Joo tai ei nyt ihan simona vielä yritetä, mutta näinä kahtena kun ollaan hommailtu just oviksen aikaan, kummallakin kerralla sama juttu. Ja muuten ei KOSKAAN 21 pv kiertoa.
Aloin vaan miettiä, että miksi huono keltarauhanen surkastuisi ja vuotaisi pois juuri niissä kierroissa milloin hedelmöittyy?
Joillain ihmisillä saattaa luonnostaan olla liian lyhyt luteaalivaihe, eli alle 11 päivää. NOrmaali on siis 12-16. Tällöin o ilmeisesti joitain geneettisiä syitä siihen, että muodostunut keltarauhanen ei toimi tarpeeksi kauaa. Tätä voidaan lääkitä keltarauhashormonilisällä, jolloin luteaalivaiheen ajan otetaan keltarauhashormonia, joka pitää limakalvon kasassa siihen asti, että mahdollinen kiinnittyminen on tapahtunut. Lääke lopetetaan negatiiviseen raskaustestiin n. 14 päivää ovulaatiosta, tai jatketaan ensimmäiset 3 kk, jos raskaus alkaa.
Toinen tilanne saattaa olla sellainen, että henkilöllä, jolla normaalisti luteaalivaihe on normaalin mittainen, tulee välillä kiertoja, joissa luteaalivaihe on liian lyhyt. Tällöin lääkärit ajattelevat, että jostain syystä siinä kierrossa ovulaatio oli liian heikko ja muodostunut keltarauhanen oli myös heikko. Jos tilanne jatkuu useita peräkkäisiä kiertoja, kokeillaan joskus lääkkeitä, jotka vahvistavat ovulaatiota, esim. femara tai clomifen. Ajatus on, että vahva ovis aiheuttaa vahvan keltarauhasen. Monilla tämä kikka toimiikin, mutta ei välttämättä kaikilla.
Kuten sanottua, huono luteaalivaihe on hoidettavissa keltarauhaslisällä ja/tai ovista vahvistavilla lääkkeillä. Tai sitten se korjaantuu itsekseen.
Minulla sama ongelma. Kierto aina ja poikkeuksetta 26 pvää. Kolme yritystä sitten tuulimunaraskaus, sen jälkeen normaali kierto jolloin emme saaneet yrittää raskausta ja nyt kaksi viimeistä kiertoa 20 ja 22 päivää. Outoa.
Tuulimunan yhteydessä todettu iso myooma, mutta en ymmärrä miksi se vaikuttaisi yhtäkkiä kierron pituuteen?
OK kiitos tiedosta 3!
Erittäin hyvää infoa, pitääpä lueskella aiheesta hieman enemmän. Tosiaan normaalisti minulla on uskonnollisesti se 28 tai 27 päivää, mutta alkoi tietty heti epäilyttää kun kahdessa mahd raskauskierrossa tulee samantyyppinen oire. Ja hyvä että kirjoitin tänne, muuten tuonkin tiedon onkimiseen olisi varmasti mennyt kaauan :)
Vielä ei ole vuoto alkanut, mutta sellaiset fiilikset on että yöllä on odotettavissa. Noh jos ei nyt niin sitten joku toinen kerta, pitää muutenkin käväistä gynellä ja tiedustella asiaa.
Onkohan muuten primolut juuri tällainen lääke? Olen saanut sitä joskus kuukautisten siirtämiseen. Siinä on tosin merkintä että ei raskaana oleville, mutta ei tarkoita varmaan alkuraskautta..
12
Muistelen, että myoomat tai polyypit voivat toimia samalla periaatteella kuin kuparikierukka, eli häiritä kohdun limakalvoa nin ettei alkio pysty kiinnittymään..
just my 2 cents..
ap
yleensä käytetään terolutia, joka on synteettinen keltarauhashormoni tai sitten lugesteronia, joka on luonnollinen keltarauhashormoni. tsemppiä! t. 3
Luin jossain et lunaseptio / nukkuminen täysin pimeässä, niin pimeessä ettet näe omia kämmeniäsi, paitsi kierron keskivaiheilla 3 pvää kevyt valo ovulaation käynnistämiseks, pitäs auttaa hedelmällisyysasioihin.
Raskauden aikanakaan ei kai tee pahaa.
Auttaa kai hormonitoimintaan. Joku käpyrauhanen vai mikä se nyt on, tarvii pimeyttä et se voi valmistaa jotain hormoneita.
Voi googlaa asiaa jos haluu
lyhyt luteaalivaihe tai kemiallinen raskaus (eli se kiinnittymisen vaikeus) voi olla tuohon syynä. kemialliset on aika yleisiä ja voi aiheuttaa kk aiemman tulon. kannattaa varmaan kuitenkin käydä ultrassa yksityisellä jos on varaa jos on se endometrioosit m tai noita tulee vielä useampia, tai mennä lapsettomuustutkimuksiin ja saa lääkkeen mikä pidentää luteaalivaihetta.