Miksi sairaanhoidossa on kiire?
Maahanmuuttovirasto turvapaikanhakijat tuntevat olonsa turvalliseksi, luottavat henkilökuntaan ja kokevat, että henkilökunta tekee työnsä kiireettömästi ja ystävällisesti.
Turvapaikanhakijat tuntevat olonsa turvalliseksi vastaanottokeskuksissa - Kotimaa - Verkkouutiset
Kommentit (21)
Viimeksi kun olimme päivystyksessä, sairaanhoitaja istui AV-palstalla. Näin sen, kun kävin kysymässä kolmen tunnin jonotuksen jälkeen, kuinka monta asiakasta on vielä ennen meitä. Jos yksityinen olisi ollut auki, olisimme tietysti menneet sinne, mutta siihen aikaan ei ollut muita auki kuin julkinen puoli. Ei ihme, että jonot kulkevat hitaasti, jos työntekijät istuvat AV:llä työajallaan.
Et varmaan ollut siinä jonossa kolmea tuntia siksi, että se hoitaja oli AV:ssa. Todennäköisesti siellä ovien takana oli paljon muuta toimintaa, josta sinä et tiedä mitään siellä odotushuoneen puolella. Esim. sydänpotilaan liuotus tai elvytys, haavan ompelua, murtuneen jalan kipsausta, kolaripotilaan tutkimista, M1-lähetteen tekoa väkivaltaiselle psykoottiselle jne. Nykyään ambulanssiaula on ensiapupisteissä niin, että sieltä potilaat viedään ihan eri kautta tutkittaviksi kuin ne hyväkuntoiset kävelevät potilaat (joihin ilmeisesti tekin kuuluitte, muuten ette kolmea tuntia olisi odottanut). Sen tiskiä valvovan sairaanhoitajan tehtävä on ottaa nimet ja vaivat ylös, ryhmitellä asiakkaat kiireellisyysjärjestykseen ja olla kokonaistilanteesta selvillä. Hän ei sinun hoitoasi pysty mitenkään nopeuttamaan, jos lääkärin kädet on kiinni jossain paljon vakavammassa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 18:10"]
Et varmaan ollut siinä jonossa kolmea tuntia siksi, että se hoitaja oli AV:ssa. Todennäköisesti siellä ovien takana oli paljon muuta toimintaa, josta sinä et tiedä mitään siellä odotushuoneen puolella. Esim. sydänpotilaan liuotus tai elvytys, haavan ompelua, murtuneen jalan kipsausta, kolaripotilaan tutkimista, M1-lähetteen tekoa väkivaltaiselle psykoottiselle jne. Nykyään ambulanssiaula on ensiapupisteissä niin, että sieltä potilaat viedään ihan eri kautta tutkittaviksi kuin ne hyväkuntoiset kävelevät potilaat (joihin ilmeisesti tekin kuuluitte, muuten ette kolmea tuntia olisi odottanut). Sen tiskiä valvovan sairaanhoitajan tehtävä on ottaa nimet ja vaivat ylös, ryhmitellä asiakkaat kiireellisyysjärjestykseen ja olla kokonaistilanteesta selvillä. Hän ei sinun hoitoasi pysty mitenkään nopeuttamaan, jos lääkärin kädet on kiinni jossain paljon vakavammassa.
[/quote]
Meillä on ambulanssiaula samassa tilassa päivystyksen kanssa. Asiakasvirta ei liikkunut yhtään mihinkään. Kyseinen henkilö ei ollut vastaanottohenkilö vaan sairaanhoitaja, joka siinä sitten vääntäytyi mittaamaan kuumetta ja ottamaan muita alkutietoja, kun kävin kysymässä jonotilanteesta ja häiritsemässä hänen palstailuaan. Mikä muuten voi olla kiireellisempää kuin puolivuotiaan sydänkohtaus?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:52"]
Miksi ravintolan tarjoilijalla on kiire?
Ruokakaupassa asioivat tuntevat olonsa mukavaksi ja arvostetuksi kun kaupan kassa palvelee rauhallisesti ja kiireettömästi.
Ei mulla muuta.
[/quote]Oliko jotain pointtia ?
[/quote]
Ei, ja nimen omaa se oli mun pointtini. Oliko ap:lla jokin pointti?
[/quote]Pointti oli että kultamunille valtiolla on rahaa mutta ei suomalaisten terveydenhoitoon. Joko meni jakeluun? Oletko kuullut että mamutuskesta olisi leikattu? Vrt koulut, tarhat, sairaalat, vanhainkodit
[/quote]
Juuri näin. Toki tilaratkaisut ovat erilaisia, joissakin paikoissa ambulanssipotilaat tulevat samoista ovista jne. Mutta joka tapauksessa sen aulassa odottavan potilaan on erittäin hankala, ellei mahdoton arvioidan jonon etenemistä. Jono saattaa pysähtyä kokonaan tunneiksi vaikka sen takia, että päivystävä lääkäri joutuu lähtemään osastolle akuuttiin hätätilanteeseen. Silloin siinä ei tosiaan auta yhtään, vaikka se av:ssä surffaileva hoitsu tulisi mittaamaan kuumeen, ei se mitään konkreettista pysty tekemään kuitenkaan ennenkuin lääkäri on paikalla.
Hätätilanteet ovat sitten taas erikseen. Jos 6kk ikäisellä olisi oikeasti sydänkohtaus (mikä olisi todella, todella harvinaista), en mitenkään jaksa uskoa, että ei pääsisi heti hoitoon tai ainakin monitoriseurantaan, sen se hoitaja kyllä pystyy tekemään ihan itsenäisestikin. Minkähänlainen sydänkohtaus on mahtanut olla kyseessä?
Minäkin ihmettelen tuota puolivuotiaan sydäninfarktia. Jos päivystykseen tulee äiti suht hyväkuntoisen naperon kanssa vaatimaan hoitoa lapsensa sydänkohtaukseen, ensimmäisenä minä ajattelisin että äidillä viiraa päästä. Oliko lapsella rintakipuja, kylmänhikisyyttä, rytmihäiriöitä? Taitaa olla trolli koko aloitus.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 18:15"]
[/quote]
Meillä on ambulanssiaula samassa tilassa päivystyksen kanssa. Asiakasvirta ei liikkunut yhtään mihinkään. Kyseinen henkilö ei ollut vastaanottohenkilö vaan sairaanhoitaja, joka siinä sitten vääntäytyi mittaamaan kuumetta ja ottamaan muita alkutietoja, kun kävin kysymässä jonotilanteesta ja häiritsemässä hänen palstailuaan. Mikä muuten voi olla kiireellisempää kuin puolivuotiaan sydänkohtaus?
[/quote]
Pelle!!
13 jatkaa vielä, että jos 6kk ikäisellä oikeasti tosiaankin olisi sydäninfarkti, mitä nyt tässä kohtaa epäilen kovasti, niin kuinka tyhmä pitäisi ihmisen olla mennäkseen vauvan kanssa sinne päivystykseen jonottamaan? Itse kyllä soittaisin ambulanssin ko. tilanteessa.
Te jotka olette töissä sairaanhoidossa niin voitteko selittää mitä tekee esim. ne vastaanotossa olevat hoitajat hammashoitoloissa pitkin päivää? Nykyäänhän lähes kaikki ilmoittautuvat itse sillä automaatikoneella mutta mitä tämä vastaanottohenkilö naputtelee sinne koneelle kun siinä istuu? Ei ainakaan ole puhelimessa aikoja varaamassa. En tarkoita että luulen että mitään hommia ei ole mutta haluaisin vaan tietää mitä ne hommat ovat?
Meidän osastolla kiire on ajoittaista ja tulee usein yhtäkkiä. Jos tulee hätätilanne, yksi potilas voi sitoa koko henkilökunnan ja sitten siksi aikaa jäävät työt kasautuvat kiireeksi. Jos potilaita tulee monta peräkkäin osastolle, on kova kiire saada hoito jokaiselle alkamaan ja pakolliset tietokonetyöt tehtyä. Näihin kuuluvat hoitokertomuksen aloittaminen, potilaan lääkityksen nakuttelu koneelle, päivystysaikaan labrojen tilaaminen yms. Joskus osastolla voi olla monta vaativaa potilasta, enkä tarkoita luonteeltaan vaativaa, vaan sellaista joita on käytävä useasti katsomassa, kääntämässä, lääkitsemässä, mittaamassa. Tällöin kiire ei todellakaan ole mitään "itse luotua", vaan todellista. Kaikki työt on kuitenkin tehtävä, ja kaikki potilaat hoidettava. Se että hoitaja istuu koneella ei tarkoita sitä, ettei hän tekisi töitä. Melkein kaikki paperityö on nykyään tietokonetyötä, ja kaikki tieto on koneella.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:08"]
Te jotka olette töissä sairaanhoidossa niin voitteko selittää mitä tekee esim. ne vastaanotossa olevat hoitajat hammashoitoloissa pitkin päivää? Nykyäänhän lähes kaikki ilmoittautuvat itse sillä automaatikoneella mutta mitä tämä vastaanottohenkilö naputtelee sinne koneelle kun siinä istuu? Ei ainakaan ole puhelimessa aikoja varaamassa. En tarkoita että luulen että mitään hommia ei ole mutta haluaisin vaan tietää mitä ne hommat ovat?
[/quote]
Todennäköisesti ei ole varsinainen vastaanottohenkilö ollenkaan, vaan tekee ns. sihteerin töitä - siis mm. varaa aikoja (puhelinajanvaraus on varmaan nykyään useimmissa kunnissa keskitetty erilliseen puhelinpalveluun, mutta suuri osa ajoista varataan ns. rutiinisti jolloin niistä lähetetään kutsukirje potilaalle), tekee muita kirjallisia juttuja esim. laskutukseen liittyen, joissakin paikoissa ehkä kirjoittaa hammaslääkäreiden saneluita (jos eivät kirjoita itse suoraan). Ynnä muuta, tuskin surffaa av:ssä ainakaan koko päivää ;-)
Jouduin käymään lähes 4 vuoden ajan hoidoissa sairaalassa ja siltä pohjalta sanoisin, että suuri osa sairaanhoidon kiireestä tulee siitä, kun pitää raportoida, raportoida ja raportoida tietoja työntekijältä toiselle, kun ei ole yhtä järjestelmää, johon tiedot kirjattaisiin ja josta ne olisivat kaikkien sitä tarvitsevien vaivattomasti saatavissa.
Uskon että kiire on useimmissa tapauksissa ihan oikeaa. Itse olin ennen bioanalyytikko isossa keskussairaalassa, ja siellä se kiire tuli ihan siitä että odotushuoneessa jonotti koko ajan näytteenottoon ihmisiä. Ei siinä kyllä kauheasti AV:ssa surffattu kun kipeät odotukseen kyllästyneet lapset huusivat siellä odotushuoneessa ja aikuiset seurasivat silmä kovana kuinka nopeasti jono etenee. Ahdistavaa oli se, että erityisesti vanhat ihmiset olisivat halunneet myös jutella, esim. syövän tai kuoleman peloistaan, mutta kiireen takia ei oikein voinut syvällisemmin jutella, vaan heittää vaan jotain "otetaan nyt nämä näytteet, voihan se olla ettei olekaan mitään vakavaa" tms.
Minulla on tuttu joka on vanhainkodissa, ja sielläkin kiire minusta vaikuttaisi olevan ihan aitoa. Jatkuvasti on käynnissä kierroksia joilla asukkaita ruokitaan, lääkitään, pestään jne. Kun edellinen toimenpidekierros saadaan valmiiksi, onkin jo seuraavan aika.
Olen sairaanhoitajana keskussairaalan akuutilla osastolla, ja kyllä se kiire meilläkin on ihan aitoa. Raportteja meillä on itse asiassa vähennetty radikaalisti, kun sähköinen kirjaaminen on edistynyt. Muutamalla sanalla saatetaan vuoronvaihteessa kahvitauon lomassa kertoa seuraavalle vuorolle tärkeimmät tiedot- usein joutuu töihin tultuaan lähtemään suoraan työtehtäviin ehtimättä edes avata tietokonetta.Yhtäkkiä joku potilas saattaa voida huonosti ja sitoa useamman hoitajan hoitoonsa, samaan aikaan toisilla on vessahätää tai tarvitsevat muuta apua, kipulääkettä ym. Koko ajan pyörii siinä ohessa normaali ruljanssi pesuineen, vaippoineen, ruoka-aikoineen ja listanmukaisine lääkkeineen (suonensisäisten lääkkeiden laimennus ja antaminenkin vie oman aikansa). Kirjaaminen on todella tärkeää, omaiset ovat nykyään tosi tarkkoja ja tekevät usein (yleensä turhia) tutkintapyyntöjä hoidosta, silloin on hoitaja pulassa jos ei ole kirjannut huolellisesti antamaansa hoitoa/lääkitystä. Henkilökuntamitoitus on lisäksi viety tosi tiukille näinä päivinä ja sairauslomien sattuessa sijaisia ei saa ottaa. Meilläkin on pahimmilaan hoidettu 20-paikkaista osastoa 2 sh:n voimin - silloin kyllä jo vähän vituttaa jos joku tulee kyselemään, istutteko huvikseen siinä koneen ääressä. Sairaalahoitoon päätyvät potilaat ovat entistä huonokuntoisempia, hyväkuntoiset laitetaan kotiin tai päiväsairaalahoitoon.
Tässä muutamia sellaisia asioita, joita sivusta tarkkailevan maallikon on todella vaikea, ellei mahdoton osata huomioida arvioidessaan osaston "kiiretasoa". Sitten taas joskus meilläkin on hiljaista, ja silloin kyllä todellakin hyvällä omallatunnolla pidämme pitemmät tauot ja otamme muutenkin löysemmin - kiireen aikana saa kyllä jokainen venyä äärimmilleen.
Ruokakaupassa asioivat tuntevat olonsa mukavaksi ja arvostetuksi kun kaupan kassa palvelee rauhallisesti ja kiireettömästi.
Ei mulla muuta.
Ei mulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:56"]
Ei mulla muuta.
[/quote]
Ei, ja nimen omaa se oli mun pointtini. Oliko ap:lla jokin pointti?
Se, että kiireen tuntu välittyy potilaille ei johdu oikeasta kiireestä, vaan huonosta johtamisesta ja väärästä työilmapiiristä. On jotenkin päässyt syntymään sellainen kuvitelma, etä kiire tekee työstä ja työn tekijästä tärkeämpiä ja jopa legitimoi huonoa työtä. Hyvässä työkulttuurissa todellinenkaan kiire ei KOSKAAN näy asiakkaalle tai työn kohteelle, huonossa vaikuttaa aina siltä kuin olisi kiire, vaikkei olisikaan.
En tajua ap:n kysymystä? Sairaanhoito ja vastaanottokeskuskukset ovat aivan eri asia?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 16:07"]
En tajua ap:n kysymystä? Sairaanhoito ja vastaanottokeskuskukset ovat aivan eri asia?
[/quote]Millä tavalla?