Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotteluvapaa ja laiskuus?

Vierailija
08.09.2013 |

Nähdäänkö vuorotteluvapaalle jääminen vain laiskuutena ja työhalun puuttumisena? Olen ajatellut anoa vapaata vuodeksi. syynä osin huono työilmapiiri. Toisaalta koen että nyt olisi hyvä aika nauttia vuosi vapaasta. Jäisittekö itse vapaalle jos mahdollista vai veisikö työ voiton?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään yleensä mieti mitä muut ajattelevat. Tiedän vain pomomme asenteen. Ihminen ei viihdy jos hakeutuu vapaalle. No. Samapa se. koko järjestelmäkin voi loppua joten nyt minun täytyisi toimia. 

Vierailija
2/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin heti, jos se olisi taloudellisesti mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotteluvapaa ei ole subjektiivinen oikeus. Meillä se on rajattu niille, joilla on työuraa takana yli 25 vuotta.

Vierailija
4/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toki ole subjektiivinen oikeus. Meillä ihmiset ovat päässeet vapaalle joten oletan että voisi olla mahdollista. Opintovapaa onkin lakisääteinen eli sitä hädän tullen sitten anon. Ap

Vierailija
5/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vuorotteluvapaalle saa jäädä, kun on 10 työvuotta takana, joista vähintään 1 viimeinen vuosi sillä työnantajalla, jolta olet jäämässä vuorotteluvapaalle. Korvaus nousee, kun olet ollut 25 vuotta töissä. Työnantajalla pitää olla erittäin raskauttava syy kieltää työntekijää jäämästä vuorotteluvapaalle. Olen itse ollut vuoden vuorotteluvapaalla ja ensi kuussa 5 vuoden karenssi aika loppuu, aion totisesti jäädä uudelleen piakkoin.

Vierailija
6/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ymmärrän jos työnantaja evää vapaan mikäli kyseessä jokin tärkeä projekti tms mutta tuskin muuten syytä tehdä niin. Meistä kukaan ei ole korvaamaton. 

Vierailija
7/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 15:41"]

Ei toki ole subjektiivinen oikeus. Meillä ihmiset ovat päässeet vapaalle joten oletan että voisi olla mahdollista. Opintovapaa onkin lakisääteinen eli sitä hädän tullen sitten anon. Ap

[/quote]

Opintovapaatakaan ei tarvitse antaa, työnantaja voi ilmoittaa, että nyt ei käy eli vapaata pitää siirtää 6 kk tai siihen asti, kunnes seuraavan kerran voi ko. koulutukseen osallistua, vaikka vasta vuoden kuluttua voi vapaan saada. Ainakin lakien mukaan.

Vierailija
8/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 16:11"]

Niin. Ymmärrän jos työnantaja evää vapaan mikäli kyseessä jokin tärkeä projekti tms mutta tuskin muuten syytä tehdä niin. Meistä kukaan ei ole korvaamaton. 

[/quote]

Ei kai kukaan korvaamaton ole, mutta miksi ottaa pätevän tilalle sijainen, jos ei oikeasti ole tarvetta sijaisuuteen? Jos työntekijä haluaa vain olla vapaa, niin silloin voi irtisanoutua.

Vierailija
9/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas oon aina nähny vuorotteluvapaan tulonsiirtona työttömille. Enemmänkin voisi olla noiden kurssien ja työpanoksen sijaan tällaisia työpaikoilla tapahtuvia juttuja, vaikka sitten lyhytaikaisempiakin. Ainakin niille, joilla on tuore koulutus alla, olisi hyvä.

Vierailija
10/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 17:04"]

Mä taas oon aina nähny vuorotteluvapaan tulonsiirtona työttömille. Enemmänkin voisi olla noiden kurssien ja työpanoksen sijaan tällaisia työpaikoilla tapahtuvia juttuja, vaikka sitten lyhytaikaisempiakin. Ainakin niille, joilla on tuore koulutus alla, olisi hyvä.

[/quote]

Mitä tulonsiirtoa se on, että saa täyden palkan ja tekee töitä ihan niin kuin muutkin? Ei vuorotteluvapaassa se sijainen mitään erityisetuja saa tai työnantaja tukea.

Vierailija
11/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 15:46"]

Kyllä vuorotteluvapaalle saa jäädä, kun on 10 työvuotta takana, joista vähintään 1 viimeinen vuosi sillä työnantajalla, jolta olet jäämässä vuorotteluvapaalle. Korvaus nousee, kun olet ollut 25 vuotta töissä. Työnantajalla pitää olla erittäin raskauttava syy kieltää työntekijää jäämästä vuorotteluvapaalle. Olen itse ollut vuoden vuorotteluvapaalla ja ensi kuussa 5 vuoden karenssi aika loppuu, aion totisesti jäädä uudelleen piakkoin.

[/quote]

Vuorotteluvapaa ei ole subjektiivinen oikeus, joten työnantaja voi sen evätä ilmoittamatta syytä. Riittää, että ei hyväksy vuorotteluvapaa-anomusta. Tarkista vaikka lain perusteluista.

Vierailija
12/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin heti jos voisin, mutta kun en voi - edellisen pitämisestä ei ole vielä kulunut viittä vuotta. Itse opiskelin vuorotteluvapaan (7 kk) aikana.

Vierailija
13/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin heti jos löytyisi työntekijä tilalleni. Työ on fyysisesti rankkaa ja palkka on pieni. Yksi työkaveri on nyt vuoden vuorotteluvapaalla ja muutama on myös puhunut että voisi jossain vaiheessa jäädä.

Vierailija
14/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin, jos olisi jo kymmenen vuotta täynnä, mutta vielä pari vuotta pitäisi odottaa, sitten ei varmaan koko systeemiä olekaan :(

Vierailija
15/15 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin vuodeksi Indonesiaan ja kirjoitin tietokirjan, jonka suomalainen ammattikirjallisuuskustantamo julkaisi. Enpä uhrannut ajatustakaan, mitä kollegani mahdollisesti ajattelivat ratkaisustani. En ole tottunut elämään elämääni muiden näkemysten mukaan.