Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini vaihtoi tyttönimensä takaisin isäni kuoltua

Vierailija
23.08.2020 |

Pitää heti ensin mainita, että en ole äitihullu. On vaan ihmetyttänyt äitini valinta, eikä oikeastaan ole selittänytkään mitenkään, kun olemme kysyneet asiasta. Päällisin puolin heidän elämänsä näytti onnelliselta, mutta olisiko suljettujen ovien takana sattunut semmoisia asioita, että äiti halusi "irtaantua" isästä kokonaan kuoleman jälkeenkin? Mikä muu voi johtaa tällaiseen, kun ei edes voi sanoa, että vaihtoi esim. sen takia, että nimi ei tuntunut omalta?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä yksinkertaisesti hän ei vaan pidä sukunimestään ja haluaa nyt vain vaihtaa sen.

Ehkä on pakosta sen joutunut ottamaan lain takia tai sitten on isäsi mieliksi sen ottanut aikoinaan. 

Vierailija
22/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä tai isän lapsuudenperhe aikoinaan painostaneet äidin ottamaan sen nimen. Nyt ei isä ole enää paikalla joten saa omaan nimensä takaisin.

Painostanut? Nimilaki muuttui 1986, siihen asti laki pakotti naisen ottamaan miehen nimen.

Niin. Painostanut.

Olen viisikymppinen ja iso osa kavereistani ja ystävistäni avioitui 90-luvulla. Liki kaikki pakotettiin ja painostettiin ottamaan vähintään yhdistelmänimi.

Itse pidin omani. Eikä meitä silloin ollut koko tuttavapiirissä kuin kaksi. Nykyäänhän se on jo ihan tavallista. Minun lapsillanikin on minun nimeni. 

Ap EI kertonut vanhempiensa ikää. Todennäköisesti he ovat avioituneet ennen -86, ellei sitten isä ollut suht nuori kuollessaan.

Ei kertonut ei. Mitään todennäköisyyttä siihen että olisi avioitunut ennen vuotta 1986 ei ole kuin sinun päässäsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä tai isän lapsuudenperhe aikoinaan painostaneet äidin ottamaan sen nimen. Nyt ei isä ole enää paikalla joten saa omaan nimensä takaisin.

Painostanut? Nimilaki muuttui 1986, siihen asti laki pakotti naisen ottamaan miehen nimen.

Niin. Painostanut.

Olen viisikymppinen ja iso osa kavereistani ja ystävistäni avioitui 90-luvulla. Liki kaikki pakotettiin ja painostettiin ottamaan vähintään yhdistelmänimi.

Itse pidin omani. Eikä meitä silloin ollut koko tuttavapiirissä kuin kaksi. Nykyäänhän se on jo ihan tavallista. Minun lapsillanikin on minun nimeni. 

Ap EI kertonut vanhempiensa ikää. Todennäköisesti he ovat avioituneet ennen -86, ellei sitten isä ollut suht nuori kuollessaan.

Ei kertonut ei. Mitään todennäköisyyttä siihen että olisi avioitunut ennen vuotta 1986 ei ole kuin sinun päässäsi. 

Kuinka monen vammaiset vanhemmat olisivat täällä avioituneet sen jälkeen? Jotkut teinivanhemmat?

Vierailija
24/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Painostanut.

Mikä sukunimi on miehesi lapsilla?

Vierailija
25/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se oma on vaan kauniimpi? Tai huonot välit joihinkin miehen sukulaisiin?

Itse esim. en halua tulla yhdistetyksi miehen sukulaisiin miehen nimen kautta, oma suku on läheisempi ja tärkeämpi.

Vierailija
26/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oli pakko ottaa yhdistelmänimi, koska en voinut pitää omaa pelkästään  sukunimeäni. Faktahan on, että vaimo ei ole  sukulainen erossa tai perinnönjaossakaan, vaan puoliso, joka saa mahdollisesti tasinkoa. Suku  on kullakin se oma syntymäsuku. Jos eroaisin, totta kai ottaisin oman nimeni käyttöön. Vanhempana leskeksi jäänyt harvoin viitsii edes vaihtaa nimeä. Sitten sillä ei enää ole juurikaan merkitystä. 

Mainittakoon, että Angela Merkel pitää edelleen ensimmäisen miehensä sukunimeä, vaikka kvanttikemian professori Sauer on hänen miehensä.  Merkel on tuon alan tohtoreita itsekin. Merkel on ehkä vielä komeampi nimi kuin Sauer.  

Vierailija
27/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Painostanut.

Nimenomaan todennäköisyys on, kun mietitään keskimääräisiä kuolinikiä ja leskeksi jäämisen ikiä. - eri

Vierailija
28/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Painostanut.

Et taida ymmärtää todennäköisyyden arvioimisesta mitään.

Vierailija
29/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän äitiäsi. Hän on varmaankin mennyt naimisiin silloin, kun avioliiton solmiessa piti ottaa miehen nimi.

Itse pidin oman nimeni naimisiin mennessä, kuten moni tuttavapiiriini kuuluva.

Vierailija
30/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun oli pakko ottaa yhdistelmänimi, koska en voinut pitää omaa pelkästään  sukunimeäni. Faktahan on, että vaimo ei ole  sukulainen erossa tai perinnönjaossakaan, vaan puoliso, joka saa mahdollisesti tasinkoa. Suku  on kullakin se oma syntymäsuku. Jos eroaisin, totta kai ottaisin oman nimeni käyttöön. Vanhempana leskeksi jäänyt harvoin viitsii edes vaihtaa nimeä. Sitten sillä ei enää ole juurikaan merkitystä. 

Mainittakoon, että Angela Merkel pitää edelleen ensimmäisen miehensä sukunimeä, vaikka kvanttikemian professori Sauer on hänen miehensä.  Merkel on tuon alan tohtoreita itsekin. Merkel on ehkä vielä komeampi nimi kuin Sauer.  

Todennäköisin selitys on se, että on luonut uransa Merkel-nimisenä, eikä siksi enää sitten vaihda.

Vierailija
31/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdoin myös. Minä en ikinä halunnut miehen sukunimeä, mutta kun mentiin naimisiin se oli sukunimilain mukaan pakko ottaa. En ole ikinä kokenut kuuluvani miehen sukuun. Kun mies kuoli vaihdoin tyttönimeni takaisin, kun lapset ovat vaihtaneet tai ottaneet yhdistelmäsukunimen mentyään naimisiin eli heidänkään kanssa ei ollut enää samaa sukunimeä. Jaoin sen vain ihmisten kanssa joihin en miehen kuoleman jälkeen ollut enää missään yhteyksissä.

Mikä sukunimi sinun äidilläsi oli? Jos hänellä oli miehensä, eli sinun isäsi nimi, ajatteletko, että lapsuudenperheessäsi oma äitisi ei oikeastaan kuulunut täysin siihen samaan perheeseen, jonka jäsen olit? Ei kai hän voinut kuulua, koska oli nimenvaihdolla liittynyt miehensä sukuun. Olitko mielestäsi enemmän isäsi sukua, kuin äitisi, koska sait nimesi isältä?

Tuskinpa vaan ajattelit noin. Jostain syystä kuitenkin itse olet niin fiksoittunut ajatukseen "suvusta", jonka jäsen voi olla vain, jos nimi on syntymässä saatu. 

Vierailija
32/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, miten törkeä tuo sukunimilaki on ollut.

Vierailija
33/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Painostanut.

Mikäs nimi miehen lapsilla on?

Vierailija
34/34 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en missään nimessä ottaisi tyttönimeäni takaisin. Rumempaa saa hakea. Olenkin keksinyt itselleni nimen jos jostain syystä ero tulisi. Leskenä saattaisin nykynimeni pitääkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi