Painosi kehitys?
Miten painosi on kehittynyt 15-vuotiaasta lähtien? Esim. paljonko painat nyt verrattuna siihen mitä painoit 20-vuotiaana?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Kehitys on ollut selvästi nousujohteinen, kun ajattelee, että syntymäpaino oli selvästi alle 3 kg. Saattaapi olla nousu noin 30-kertainen. Arvio, koska en ole käynyt puntarilla aikoihin, mutta jaksan kuitenkin kantaa kiloni ilman toisten apua.
🤣
13-v painoin 44 kg. Sitten paino nousi vähitellen, oli noin 50 kg tai alle. 30-v oli jotain alle 60. Sitten YTHS:n lääkäri suositteli lämpimästi mirtstsapiinia uniongelmiin. Paino nousi nopeasti 80 kiloon ja yli. Sen jälkeen se ei ole enää ollut normaali. Nyt painan 99kiloa, 100 kiloa ollut isoin painoni. Välillä laihduin 85 kiloon. Pituus 160.
13v 58kg
15v 68kg
19v 60kg
20v 55kg
21v 52kg
23v 64kg
25v 58kg
28v 63kg
29v 59kg
Suunnilleen näin. Yleensä painan aikalailla 60kg. Mutta välillä on paino noussut tai laskenut merkittävästi. Pituus on ollut aikalailla 170cm koko ajan. 13v taisin olla 167cm.
Itse olin lapsena ja teininä BMI:n mukaan normaalipainon ylärajoilla ja osan ajasta jopa sen yli, eli rakenteeltani kuitenkin tukeva. Kouluissa terveydenhoitajat totesivat vuoron perään, että "se on vain lapsen pyöreyttä, joka katoaa aikanaan". Kukaan ei sanonut ääneen, että olen mahdollisesti ylipainoinen tai edes vinkannut, että olisi hyvä kiinnittää huomiota elintapoihin tai alkaa harrastaa vaikka jotain säännöllistä liikuntaa.
Toisen asteen aikana laihduin koko ikänsä lihavuuden rajoilla pyörineestä hoikaksi, kun löysin liikunnan ilon ja ymmärsin viimein, että valinnat täytyy tehdä itsenäisesti eikä laittaa asioita geenien tai "lapsen pyöreyden" piikkiin.
Koetun ahaa-elämyksen ja itseäni niskasta kiinni ottamisen jälkeen olenkin nyt aikuisiän ajan ollut samoissa hoikan ihmisen lukemissa.
Olen edelleen sitä mieltä, että jos lihavuus ei johdu suoranaisesti jostain sairaudesta, on se aina jonkinlainen valinta. Uskon, että kaikki voisivat halutessaan valita olevansa nykyistä hoikempia ja sitä kautta terveempiä, jos vain oma asenne ja tahtotila olisivat kunnossa. Ihmiset vain yleensä haluavat päästä helpolla ja nyky-yhteiskunnassa se tarkoittaa lihomista.
No mä olen jojoilija. Vaikka kitudieetit olen jättänyt jo 20 vuotta sitten, olen teini-iästä haaveillut hoikkuudesta ja elämäntaparemontteja yrittänyt tehdä, toistaiseksi huonolla tuloksella. Tai no, ruokavalioni lienee nyt suht hyvällä tolalla, syön paljon kasviksia, ja liikun tavoitteellisesti ja tykkään kisatakin urheilun parissa, mutta paino.. tykkään syödä, usein ja paljon..
14 v. 53 kg
17-20 v. 72 kg
21 v. 59 kg
22 - 27 v. 75 kg
28 v. 60 kg
29 - 34 v. 78 kg
35 v. 82 kg
36-37 v. 56 kg
38 v - nykyhetki n. 74 kg (+-2 kg)
En todellakaan tiedä teini-iän painoani, enkä oikeastaan kaksikymppisenäkään. Ei me kytätty vaakaa eikä ruokaa. Vaatekoko oli S.
Nyt sitten kolmekymppisenä on ollut pakko alkaa kytätä... 33-vuotiaana koin suuren trauman jonka seurauksena kroppani meni täysin sekaisin. Lihoin n. 60-kiloisesta 72 kiloon vaikka söin todella vähän surusta johtuen. Ja ko. läskit tulivat todella omituisiin paikkoihin.
Niitä sitten aloin vuosi sitten eli 36v. pudottamaan, nyt 37v aamupaino on n. 62-63 kg. Harmittaa vaan että jouduin käyttämään osittain sairaita/epäterveellisiä metodeja. Mutta jos painon sai veks ja nyt pidettyä pois niin olkoon.
20v 62kg
Pari suklaata ja sidukkaa.
32v 163kg
Te jotka luettelette painoja eri ikäisinä, katsotteko painot jostain ylhäältä vai muistatteko ulkoa?
Mietin että onko mulla vaan tosi huono muisti, kun en muista omia painojani noin tarkkaan.
25v 52 kg
30v 62 kg (molemmat lapset syntyneet)
32v 52kg (karppasin)
48v 62 kg ( lihasta enemmän kuin 30v samassa painossa)
Pituus 170cm
Mielialalääkkeet, unilääkkeet, sokeripitoiset herkut ja alkoholi ovat varmaankin yksi suurimpia painon nousun syitä. Noista jos pääsee eroon niin painonhallinta on paljon helpompaa.
En tiedä painoani kaikilta vuosilta, mutta...
15-vuotias 63 kg, pituus 174 cm
16-vuotias 72 kg, pituus 175 cm
17-vuotias 65 kg
36-vuotias 85 kg
40-vuotias 88-89 kg
Aloin harrastamaan aktiivisesti pyöräilyä 31-vuotiaana ja olin todella hoikkana 34-vuotiaana, kun olin työtön, eikä rahaa ruokaan ja aikaa harrastaa liikuntaa, mutta en omistanut vaakaa. Tätä nykyä lihakset etenkin jaloissa ja takamuksessa ovat pyöräilystä ovat todella kehittyneet ja ideaalipaino olisi tuolla 83-85 kg, joten on vähän nitistettävää. Eräs pituiseni ammattipyöräilijä nainen painaa kisapainossaan 75 kg, joten en pidä realistisena alle 80 kg menemistä.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka luettelette painoja eri ikäisinä, katsotteko painot jostain ylhäältä vai muistatteko ulkoa?
Mietin että onko mulla vaan tosi huono muisti, kun en muista omia painojani noin tarkkaan.
Mä muistan ulkoa, mulle jää tällaiset yksityiskohdat vaan hyvin mieleen, en usko, että sinun muistissasi mitään vikaa on, ihmiset vaan muistaa eri tavalla asioita.
Ja varmaan se myös vaikuttaa millainen suhde painoon on ollut. Minulla on lapsesta asti ollut painon suhteen ongelmia, niin tottakai se eri tavalla jää mieleen kuin vaikka jollain, joka on aina ollut normaalipainoinen tai pysynyt helposti normaalipainossa.
Lukioikäisenä painoin 42,5 kg, yritin lihottaa itseäni, mutta tuo ei muuttunut. Olen 158 cm pitkä.
Kakskymppisenä lihoin 50 kiloon, menin myös yliopistoon, jossa oli hyvää ruokaa.
28-vuotiaana painoin 54 kiloa, sen jälkeen tipuin työkkärin rahoilta ja alkoi mennä huonommin elämässä. Paino tippui pikku hiljaa alaspäin. 35-vuotiaana paino laski huomaamatta peräti 38,5. Minulla oli tosin aiemmin puhjennut skitsofrenia, joka tuossa vaiheessa heikensi toimintakykyä jo paljon.
Loppuvaiheessa olin niin stressaantunut vainoharhoista, että tuskin söin tai nukuin. Päädyin pakkohoitoon suljetulle ja minulle määrättiin lääkkeitä.
Aloitettiin Risperdalilla, joka on hyvä lihotuslääke myös. Tuli makeanhimoa ja kävi aina kioskilla tai kaupassa hakemassa namia. Muutenkin ruokahalu lisääntyi.
No paino sitten vähitellen nousi ylöspäin terveellisempiin lukemiin. En itse osannut arvioida, mikä olisi sopiva paino.
Lääkkeeksi vaihtui Abilify, joka aiheutti liiallistakin makeannälkää. Paino nousi lisää. Nyt olen 40-vuotias. Pari vuotta sitten havahduin 58 kilossa siihen, etteivät farkut enää mahtuneet päälle. Lihoin vielä 62,5.
Yritin laihduttaa. Tämä tosin tapahtui jättämällä aterioita pois. Vuosi sitten vaihdettiin lääke Latudaan, joka vähensi makeanhimoa. Paino tippuikin 55 kilon alle.
Mittasin vyötärönympärykseni ja se ei ollut pienentynyt senttiäkään. Muualta kyllä vähentynyt. Juuri mahaa halusin saada pois. Laihdutuksen tavoite meni vähän pieleen, joten muutin taktiikkaani.
Nykyään yritän lisätä oikeita aterioita ja syödä terveellistä ruokaa sekä liikkua enemmän, jos toimisi vatsarasvaan paremmin. Nyt painoa on 57 kg. Tavoite on ehkä 55-56 kiloa ja saada mahaa pienemmäksi ja ehkä vähän lihaksia.
Olen mahalihava ja juuri siitä on kiinni etteivät monet kivat farkkuni mahdu päälle.
Taisin 15v painaa jotain 55kg, sitten omilleen muutto ja paino räjähti käsiin ja painoin pian 75kg. Siitä laihdutin johonkin 50kg ja kun aloin käyttämään huumeita niin 18v painoin jotain 40kg. Lopetin huumeet parikymppisenä ja lihoin 80kg painoon, josta sain parissa vuodessa laihdutettua 60kg painoon. Siinä pysyin pitkään, kunnes huumeet tulivat taas 27v ikäisenä kuvioon ja laihduin taas 40kg painoon. Vähensin vähän käyttöä ja lihoin 57kg painoon, mutta sitten jouduin vankilaan 30 vuotiaana ja siellä lihoin yli 80kg painoiseksi. Vapauduttuani ja jätettyäni huumeet lopullisesti, jatkoin lihomista ja nyt 34v painan 100kg. Surullisen kuuloista, kun sen näin kirjoittaa... Mulla taitaa olla joku riippuvuusongelma, jos ei huumeet niin sitten ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo viesti 44. Paino on aina ollut mulle pakkomielle. Punnitsen itseni joka ikinen päivä ja muistan tosi tarkkaan paljon olen milloinkin painanut.
🤣