Ostin Nokia Lumia 925:n.
Minulla on kokemusta kännyköistä jo edellisen vuosituhannen puolelta. Ensimmäinen kännykkäni oli Motorolan kaksitaajuuspuhelin vuodelta 1999. Monilla muilla on varmasti kokemusta kännyköistä jo 1980-luvultakin, mutta mitäs siitä. Sehän ei liity tähän aloitukseen.
Motorola oli maailmanhistorian ensimmäinen kaksitaajuuspuhelin, muuten. Se oli, ja on yhä, ihmeellinen vehje. Se toimii yhä minun yhtenä varapuhelimenani (toki muitakin, uudempia, varapuhelimia on käytössä). Siihen pystyy laittamaan ladattavan akun tilalle myös kaksi sormiparistoa, jos akku tyhjenee. Samaten siinä on olemassa läppä, jonka avaamalla saapuva puhelu avautuu. Muut valmistajat keksivät saman asian viitisen vuotta myöhemmin ( = simpukkapuhelin).
On minulla monia muitakin puhelinmalleja ollut käytössä, Ericssonia, Nokiaa ja Samsungia. Nyt ostin Nokian Lumia 925:n. Sen, jota kutsutaan nimityksillä "liikemiespuhelin" tai "bisnespuhelin" - vaikka en mikään bisnesmies olekaan.
Täytyy sanoa, että on kyllä aivan erikoisen erinomainen puhelin! Nokia Lumia- malliston viimeisin johtotähti - ennen kuin Lumia 1020 tulee myyntiin Suomessa. Windows Phone-käyttöjärjestelmän käyttämisen oppii yllättävän helposti, mutta muutamat asiat siinä jäävät epäselviksi. Kaikkea en ole vielä ehtinyt kahdessa päivässä oppia. Windows Phonen graafinen ulkoasu ei myöskään miellytä. Se on palikkalaatikko. Kuin paluu 1990-luvun Windows- tietokoneiden näyttöön.
Itse Nokian rauta sen sijaan toimii erinomaisesti; sillä saavuttaa aivan loistavan yhteyden internetiin sellaisessakin paikassa, joka on valtavan betonibunkkerin kellarissa. Lumia 925:n ympärillä oleva metallikehys on antenni. Eikä huono olekaan.
Samsung Galaxyllä se nettiyhteys ei betonimassan ympäröimänä koskaan kunnolla onnistunut. Aina pätki. Eikä ongelma siis ollut operaattorin verkossa, koska sillä täsmälleen samalla SIM-kortilla kuin mikä oli Galaxyssä, Lumia toimii loistavasti.
Lumian ottamat valokuvat ovat käsittämättömän hyviä. Ei siinä sitä kuuluisaa "hirviökameraa" ole, mutta todella hyvä kamera siinä kyllä on. Lumia 925 on viimeinen suomalainen Nokian puhelin. Aivan majesteettinen. Lajinsa viimeinen. Jos ei 1020 ehdi Suomeen. Siksi Nokia Lumia 925. "Last of the dying breed".
Kommentit (20)
925:ssä on se huono puoli, että...
Minulla on vähän vanhempi Lumia, mutta tosi hyvä puhelin se on. Jos Nokia olisi päässyt vähän aikaisemmin älypuhelimissa kiinni brändiajatteluun, tilanne olisi nyt voinut olla toinen. Lumia olisi nimittäin vallannut markkinat tehokkaasti siinä vaiheessa, kun Nokialla oli vielä nostetta.
Mulla samsung S4 ja siinä vasta puhelin. Toimii loistavasti ja sovelluksia on vaikka mitä. Suosittelen :) eikä ole niitä windowsin laatikoita ;)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 23:05"]
Minulla on vähän vanhempi Lumia, mutta tosi hyvä puhelin se on. Jos Nokia olisi päässyt vähän aikaisemmin älypuhelimissa kiinni brändiajatteluun, tilanne olisi nyt voinut olla toinen. Lumia olisi nimittäin vallannut markkinat tehokkaasti siinä vaiheessa, kun Nokialla oli vielä nostetta.
[/quote]
Juuri näin. Valitettavasti Nokia myi matkapuhelintoimintonsa pois juuri sillä samalla hetkellä, kun ne alkoivat menestyä. Menestyä hitaasti, mutta kuitenkin menestyä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:51"]
Samsung Galaxyllä se nettiyhteys ei betonimassan ympäröimänä koskaan kunnolla onnistunut. Aina pätki. Eikä ongelma siis ollut operaattorin verkossa, koska sillä täsmälleen samalla SIM-kortilla kuin mikä oli Galaxyssä, Lumia toimii loistavasti.[/quote]
Sehän ei ole ollut mikään salaisuus, että Nokian puhelimet ovat aina toimineet nimenomaan puhelimina kilpailijoita paremmin huonossa kentässä. N9:siä taidettiin tuolla jopa ihan yrittää markkinoida. Antennitekniikka on ollut ylivoimaista, ja esim. Apple on maksanut Nokian patenttien käytöstä isoja lisenssimaksuja Nokia Devices puolelle.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 23:25"]
Samsung Galaxyllä se nettiyhteys ei betonimassan ympäröimänä koskaan kunnolla onnistunut. Aina pätki. Eikä ongelma siis ollut operaattorin verkossa, koska sillä täsmälleen samalla SIM-kortilla kuin mikä oli Galaxyssä, Lumia toimii loistavasti.[/quote]
Sehän ei ole ollut mikään salaisuus, että Nokian puhelimet ovat aina toimineet nimenomaan puhelimina kilpailijoita paremmin huonossa kentässä. N9:siä taidettiin tuolla jopa ihan yrittää markkinoida. Antennitekniikka on ollut ylivoimaista, ja esim. Apple on maksanut Nokian patenttien käytöstä isoja lisenssimaksuja Nokia Devices puolelle.
[/quote]
Tämä on totta. Tämä on totta. Tämä on totta. Katoamaan tätä mä en saa. Jopa Nokian vanha N 900 yhdistää totaalisen nettiyhteyden aivan käsittämättömissä paikoissa, joissa ei minkään ihmisjärjen mukaan pitäisi olla mitään nettiyhteyttä!
Lienee aika lailla samanlainen kuin edeltäjä 920?
Minulla oli iPhone 4S ja 5, mutta ostin 3 kk sitten Lumia 920:sen. Mahtava näyttö, todella nopea navigointi, applikaatiot eivät "sekoa" ja sulje yllättäen itseään kuten iPhonessa. Tekstarisyöttö on erinomainen, ei yhtä vanhanaikainen ja jäykkä kuin iPhonessa. Lisäksi iPhoneiden akut kului tosi nopeasti kun kuunteli musiikkia. Vannoin jo muutaman vuoden etten koske nokialaisiin mutta muutin mieleni kun mieheni osti 920:sen ensin kyllästyttyään iPhoneen :)
iPhonen kamera oli avuton, minun kahdessa Lumian kamerassa (800 ja 920) ollut jo paljon enemmän automaattisia säätöjä ja kuvien laatu yllättävän hyvä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 23:35"]
[/quote]
Tämä on totta. Tämä on totta. Tämä on totta. Katoamaan tätä mä en saa. Jopa Nokian vanha N 900 yhdistää totaalisen nettiyhteyden aivan käsittämättömissä paikoissa, joissa ei minkään ihmisjärjen mukaan pitäisi olla mitään nettiyhteyttä!
[/quote]
AAH! Nokia N 900! Ei sellaisia puhelimia enää tehdä. Siinä oli MAEMO, se oli Nokian ainoa Linuxin pohjalta toiminut käyttöjärjestelmä ikinä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 23:43"]
Lienee aika lailla samanlainen kuin edeltäjä 920?
Minulla oli iPhone 4S ja 5, mutta ostin 3 kk sitten Lumia 920:sen. Mahtava näyttö, todella nopea navigointi, applikaatiot eivät "sekoa" ja sulje yllättäen itseään kuten iPhonessa. Tekstarisyöttö on erinomainen, ei yhtä vanhanaikainen ja jäykkä kuin iPhonessa. Lisäksi iPhoneiden akut kului tosi nopeasti kun kuunteli musiikkia. Vannoin jo muutaman vuoden etten koske nokialaisiin mutta muutin mieleni kun mieheni osti 920:sen ensin kyllästyttyään iPhoneen :)
[/quote]
Hyvä. Tulit järkiisi ja palasit Nokiaan. Hyvä ratkaisu.
[/quote]
Mun siskolla on taas päinvastainen kokemus. Hällä on aina ollut Nokian puhelin, kunnes muutti korpeen. Todella huono kuuluvuus, oli ns. Katvealuetta, ei oikein mikään operaattori toimi. Vuosi sitten vaihtoi samsungiin kun sai hyvän tarjouksen. Ja hämmästyi kun yhtäkkiä puhelin toimikin moitteetta. Miehensä vaihtoi myös puhelinta ja sekin toimii. Mun nokialainen, sama operaattori, ei toimi, pitää mennä ulos puhumaan. Kokeiltu ja verrattu on, onneksi itse asun kaupungissa, ei tarvi Nokiasta luopua.
Viiskakskymppinen taitaa olla nykyään suosituin Lumia, se teinimalli. Jupit ostaa jotain 920 tai 925 Lumioita!
Ne ostaa, joilla o ylimäärästä rahaa, mulla ei ole.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 23:12"]
Mulla samsung S4 ja siinä vasta puhelin. Toimii loistavasti ja sovelluksia on vaikka mitä. Suosittelen :) eikä ole niitä windowsin laatikoita ;)
[/quote]
Samsung on omituinen ja reistaileva pökäle.
Mulla on ollut Lumia 920 marraskuusta lähtien ja olen todella tyytyväinen.
Samsung Galaxy S4 ei kyllä reistaile ollenkaan. Ihana, kaunis puhelin joka toimii kuin unelma.
Uusi yritys eli Lumia on hyvä puhelin ja iPhonen eduksi on sanottava, että siinä on hyvä kamera jolla saa loistavia kuvia. :) Sen verran olen katsonut käsittelemättömiä sellaisia.
Jouduin palauttamaan Lumia 925 puhelimeni, koska se ei suostunut toimimaan huonossa kentässä. Samoin Samsung ei toiminut. Ainoastaan vanhat nokialaiset "näppäinpuhelimet" toimii loistavasti.
Joo, mäkin ostin sen ja täytyy sanoo et on se aika huima vehje! Ei tällasta puhelinta oo ennen Suomessa ollu!