Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen on etuoikeutettu?

Vierailija
23.08.2020 |

Kertokaa.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas ja terve.

Vastakohta: köyhä ja kipee.

Vierailija
22/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuoikeutettu voi tarkoittaa kahta asiaa.

Etuoikeutettu ihmisenä, jolla on kaikki paremmin kuin useimmilla muilla. Englanniksi tämä olisi Priviledged. Minä olen sellainen: on hyväpalkkainen työ jota voin tehdä helposti etänä myös korona-aikaan, iso asunto jossa etätyökin on helppoa, vahva sosiaalinen sisärengas, ihana perhe, siedettävän hyvä terveys. Jopa kaikki se, mikä mulla on huonosti, on Sittenkin jotenkin hyvin: lapsellani on kolme elämän mittaista vakavaa sairautta, mutta juuri nyt ne on lääkkeillä hallinnassa ja lapsi on onnellinen; mies on työttömänä, mutta pärjätään mun palkalla. Kyllä tämä on etuoikeus, olen moniin nähden paremmassa asemassa Ja minun on siksi helpompi järjestää asiani - ja tiedostan sen.

Sitten on etuoikeutettuja, jotka ovat sitä mieltä, että heillä on oikeus (etuoikeus) siihen, että heidän asiansa ovat paremmin kuin muilla. Englanniksi tätä jengiä kutsutaan nykyään sanalla entitled. He ajattelevat, että heidän asioidensa PITÄISI olla paremmin kuin muilla ja että muiden on syytä tunnustaa tämä ja vain ojentaa heille kaikki kiva jota he haluavat. Tämä jengi ei ole koskaan tyytyväinen mihinkään, koska vaikka heillä menisi kuinka hyvin, aina on jäljellä jotain, mitä heille ei vielä ole annettu. Syy ei koskaan ole oma. Tähän toivon, etten itse sorru, mutta näen, että useimmat jotka näin ajattelevat, eivät tajua sitä itse.

Ihanaa, että joku osaa tuoda ajatuksensa esille noin selkeästi:-)

http://turpaduunari.fi/professori-kari-salminen-in-memoriam/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tasa-arvoiseen risteykseen oikealta.

Vierailija
24/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
25/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan ja Sossun asiakkaat

Vierailija
26/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etuoikeutettu ihmisenä, jolla on kaikki paremmin kuin useimmilla muilla. Englanniksi tämä olisi Priviledged. Minä olen sellainen: on hyväpalkkainen työ jota voin tehdä helposti etänä myös korona-aikaan, iso asunto jossa etätyökin on helppoa, vahva sosiaalinen sisärengas, ihana perhe, siedettävän hyvä terveys. Jopa kaikki se, mikä mulla on huonosti, on Sittenkin jotenkin hyvin: lapsellani on kolme elämän mittaista vakavaa sairautta, mutta juuri nyt ne on lääkkeillä hallinnassa ja lapsi on onnellinen; mies on työttömänä, mutta pärjätään mun palkalla. Kyllä tämä on etuoikeus, olen moniin nähden paremmassa asemassa Ja minun on siksi helpompi järjestää asiani - ja tiedostan sen.

Sitten on etuoikeutettuja, jotka ovat sitä mieltä, että heillä on oikeus (etuoikeus) siihen, että heidän asiansa ovat paremmin kuin muilla. Englanniksi tätä jengiä kutsutaan nykyään sanalla entitled. He ajattelevat, että heidän asioidensa PITÄISI olla paremmin kuin muilla ja että muiden on syytä tunnustaa tämä ja vain ojentaa heille kaikki kiva jota he haluavat. Tämä jengi ei ole koskaan tyytyväinen mihinkään, koska vaikka heillä menisi kuinka hyvin, aina on jäljellä jotain, mitä heille ei vielä ole annettu. Syy ei koskaan ole oma. Tähän toivon, etten itse sorru, mutta näen, että useimmat jotka näin ajattelevat, eivät tajua sitä itse.

Miten sitten sellainen etuoikeutettu, jolla on asiat monelta osin paremmin kuin isoilla massoilla, mutta joka ajattelee sen olevan ansaittua? Ajatuksena ei siis ole, että muiden pitää "ojentaa" kaikki kiva, vaan enemmänkin niin, että on itse sen asemansa saavuttanut. Hyväpalkkainen lääkäri voi kivassa tilavassa keskustan asunnossaan ajatella, että olen etuoikeutettu ja tämän kuuluukin mennä näin. Minä pänttäsin koulussa matikkaa, luin itseni vaivalla lääkiksen pääsykokeista läpi ja suoritin haastavat opinnot. Minulla oli tähän myös lukemisen lahja, mitä ehkä kaikilla ei ole. Nyt teen tärkeää työtä ja ansaitsen hyvän elintasoni. Tätä samaa elintasoa ei ansaitse marketin kassa, koska hyvinvointi ei voi maailmassa jakautua tasan. Kommunismi ei ole toiminut koskaan missään. Eli olen etuoikeutettu, mutta hyvästä syystä.

Siellä just joku entiteled selittää miten pitäisi saada mitään tekemättä sama elinraso, mihin toinen on työskennellyt kymmeniä vuosia.

Vierailija
27/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen joka saa sähköpyöriä ilmaiseksi?

Vierailija
28/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä etuoikeutettuja ovat ne joilla ei ole huolta toimeentulosta.

Laskut saavat olla suoraveloituksessa, menevät silloin kun menevät maksuun. Ei tarvitse niillä päätään vaivata. Muutenkin voivat ostaa mitä tarvitsee. Ruokaa on kaapissa ja se on sellaista mistä itse tykkää.

On mieleinen asunto ja rahat riittävät sen ylläpitoon.

Kunnollinen auto millä liikkua, rahat riittävät sen ylläpitoon.

Jos lisäksi vielä terveyttä itsellä ja läheisillä, työpaikka tai yritys, kohtuullisen mukava perhe ja kohtuulliset ihmissuhteet niin todella asiat hyvin.

Ei silloin paljon kannattaisi nälviä ja kadehtia kelan ja sossun asiakkaita.

Vierailija
29/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskut saavat olla suoraveloituksessa, menevät silloin kun menevät maksuun. Ei tarvitse niillä päätään vaivata. Muutenkin voivat ostaa mitä tarvitsee. Ruokaa on kaapissa ja se on sellaista mistä itse tykkää.

Jos lisäksi vielä terveyttä itsellä ja läheisillä, työpaikka tai yritys, kohtuullisen mukava perhe ja kohtuulliset ihmissuhteet niin todella asiat hyvin.

Eli normaali työssäkäyvän tilanne on sinusta etuoikeus?

Vierailija
30/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuoikeutettu on tietysti jokainen jolla on koti, vaatteet, ruokaa, mieluiten itse tienattuina.  Kiitollisuus niin ettei tarvitse korostaa olevansa yläpuolella.

Vierailija
31/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teuvo Hakkarainen

Vierailija
32/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli normaali työssäkäyvän tilanne on sinusta etuoikeus?

Kyllä, nykysuomessa.

Et ole ilmeisesti kokenut kuinka helppoa on pistää firmoissa pystyyn yt-neuvottelut. Ja sitä rataa.

Tai ollut työttömänä ja kokenut mitä on hakea töitä satojen muiden joukossa. Samaa työpaikkaa. Vieläpä väärän ikäisenä. Eli liian vanhana työnantajan mielestä.

Tai sairastua niin, että ei ole työkykyinen.

Ja sitä rataa.

Vierailija
33/49 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus tuolle yhdelle joka selitti omasta taloudestaan. Etuoikeutettu tarkoittaa sitä, mistä lähtökohdista lähtee. Lapsuudenperheen varallisuus, asuinalue, etninen tausta, sukupuoli...

Vierailija
34/49 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli feministit, toisin sanoen

Vierailija
35/49 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuoikeutetuksi tai kiitolliseksi voi kokea itsensä, jos on syntynyt Suomen kaltaiseen maahan, jossa on rauhaa, puhdasta ympäristöä ja demokratiaa. Toisaalta syntyminen jonnekin tai johonkin sukupuoleen on vaikea nähdä etuoikeutena.

Itse näkisin, että etuoikeutettu on sellainen, joka saa ohittaa jonossa toisia. Minä en saa ohittaa jonossa toisia, enkä siksi koe olevani etuoikeutettu.

Vierailija
36/49 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuoikeutetuksi tai kiitolliseksi voi kokea itsensä, jos on syntynyt Suomen kaltaiseen maahan, jossa on rauhaa, puhdasta ympäristöä ja demokratiaa. Toisaalta syntyminen jonnekin tai johonkin sukupuoleen on vaikea nähdä etuoikeutena.

Itse näkisin, että etuoikeutettu on sellainen, joka saa ohittaa jonossa toisia. Minä en saa ohittaa jonossa toisia, enkä siksi koe olevani etuoikeutettu.

Syntyminen jonnekin tai joksikin ei ole etuoikeus, ellei sitten ole jokin etuoikeuttava taho, kuten Jumala, joka päästää jonkun ikäänkuin jonon ohi syntymään parempiin olosuhteisiin.

Vierailija
37/49 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista on etuoikeutettuja, mutta toiset toki etuoikeutetumpia kuin toiset.

Iso osa ei näe sitä miten etuoikeutettuja he ovat. Kiittämättömät kitisevät, kun joku vähemmän etuoikeutettu saa joskus jotain erityishuomiota (juurikin siksi että on vähemmän etuoikeutettu), näkemättä miten kokonaiskuvassa kitisijän asiat ovat paljon paremmin.

Vaikka katsottaisi tämän päivän Suomeen syntyminen etuoikeudeksi niin ei pidä silti päätellä että kaikki täällä asuvat ovat etuoikeutettuja. Joukossamme elää suurina ikäluokkina heitä jotka ovat syntyneet rutiköyhään kehitysmaa-Suomeen, mikä ei millään mitalla ollut etuoikeus. Hyvinvointi ei tupsahtanut taivaasta ilmaiseksi, vaan se on hankittu heidän vanhempiensa sekä heidän oman uhrautumisen avulla kovalla työllä. Lämpimissä perseilijämaissa vastaava elintasoloikka olisi ollut paljon, paljon helpompi saavuttaa, joten se siitä etuoikeudesta.

Vierailija
38/49 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin hetken olevani etuoikeutettu.

Hyvä työ, parisuhde ja terveys, rahatilanne ok ja lapset pärjäsivät hyvin.

Sitten paljon asioita romahti vuoden kuluessa.

Niin voi elämä muuttua, en olisi ikinä uskonut.

Nyt talous tiukilla, kaikenlaista ongelmaa ja mietin saanko enää koskaan hyvää työpaikkaa.

Vierailija
39/49 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on privilege, ei priviledge

Vierailija
40/49 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten sellainen etuoikeutettu, jolla on asiat monelta osin paremmin kuin isoilla massoilla, mutta joka ajattelee sen olevan ansaittua? Ajatuksena ei siis ole, että muiden pitää "ojentaa" kaikki kiva, vaan enemmänkin niin, että on itse sen asemansa saavuttanut. Hyväpalkkainen lääkäri voi kivassa tilavassa keskustan asunnossaan ajatella, että olen etuoikeutettu ja tämän kuuluukin mennä näin. Minä pänttäsin koulussa matikkaa, luin itseni vaivalla lääkiksen pääsykokeista läpi ja suoritin haastavat opinnot. Minulla oli tähän myös lukemisen lahja, mitä ehkä kaikilla ei ole. Nyt teen tärkeää työtä ja ansaitsen hyvän elintasoni. Tätä samaa elintasoa ei ansaitse marketin kassa, koska hyvinvointi ei voi maailmassa jakautua tasan. Kommunismi ei ole toiminut koskaan missään. Eli olen etuoikeutettu, mutta hyvästä syystä.

Siellä just joku entiteled selittää miten pitäisi saada mitään tekemättä sama elinraso, mihin toinen on työskennellyt kymmeniä vuosia.

Entitled, ei entiteled. Nyt kielikurssille tai sitten lopetat muiden valistamisen huonolla englannilla.