Koulualtistumisia jo 13 koulussa (viikossa) - koulut eivät voi olla lähiopetuksena turvallisesti
Helsingin Herttoniemenrannan ala-aste
Tartuntoja: 1
Altistuneita: 19 oppilasta, 13 henkilökuntaa 16.8.2020
2.
Omnian Lehtimäen toimipiste ja Kirkkokadun toimipiste
Tartuntoja: 1 oppilas 17.8.2020
Altistuneita: pieni määrä opiskelijoita sekä henkilökuntaa 17.8.2020
3.
Omnia Leppävaaran koulu
Tartuntoja: 1 oppilas 20.8.2020
Altistuneita: opiskelijaryhmä ja opettaja
4.
Helsingin Normaalilyseo
Tartuntoja: 1 ihminen
Altistuneita: n. 20 oppilasta 19.8.2020
5.
Turun normaalikoulu
Tartuntoja: 1 henkilö
Altistuneita: koko lukio n. 300 henkilöä 19.8.2020
6.
Maskun Kurittulan koulu
Tartuntoja: 1 oppilas
Altistuneita: 100 oppilasta, 5 opettajaa 19.8.2020
7.
Turku ammatti-instituutti Peltola
Tartuntoja: 1 oppilas
Altistuneita: 18 oppilasta ja 1 opettaja 20.8.2020
8.
Munkkiniemen yhteiskoulu
Tartuntoja: 1 oppilas, sitten 2 oppilasta
Altistuneita: ensin 40 oppilasta ja 1 opettaja 19.8.2020, kaikki lukio-opiskelijat 20.8.2020
9.
Loviisa Valkon koulu
Tartuntoja: 1 tartunta
Altistuneita: luokallinen oppilaita opettajineen 21.8.2020
10.
Espoo Postipuun koulu
Altistuneita: yksi luokka ja henkilökuntaa karanteeniin 21.8.2020
11.
Alavuden lukio
Altistuneita: Altistuneita joitakin kymmeniä 21.08.2020
12.
Kemin Kivikon koulu
Altistuneita: Kivikon 5 A -luokan 23 oppilasta. ja 3 opettajaa 22.08.2020
13.
Raahen Keskuskoulu
Tartuntoja: 1 tartunta henkilökunta
Altistuneita: Altistuneita on alle 50. 22.08.2020
Kommentit (5892)
Italiassa uskotaan, että leviää kouluissa, sillä 25% oppilaista saa vaan olla samanaikaisesti luokassa.
Etäkouluun loppui Australian toinen aalto. Koululaisille tuli etäopetus niissä osavaltioissa, joissa koronaa oli levinnyt. Nyt on Australiassa 0 tartuntaa. Mutta silmät kiinni Suomessa. Korvat lukkoon. Eu suosittaa, että mennään kuin Ranka, Saksa, Itävalta, Belgia...
Vierailija kirjoitti:
Etäkouluun loppui Australian toinen aalto. Koululaisille tuli etäopetus niissä osavaltioissa, joissa koronaa oli levinnyt. Nyt on Australiassa 0 tartuntaa. Mutta silmät kiinni Suomessa. Korvat lukkoon. Eu suosittaa, että mennään kuin Ranka, Saksa, Itävalta, Belgia...
Se on tosiaan turha puhuakaan koronarajoituksista, jos puoli miljoonaa peruskoululaista käy päivittäisissä joukkokokoontumisissa ilman turvavälejä.
Ja turhauttavinta on se että siellä joukkoaltistumisissa käydään koska Lillä on päähänpinttymä syrjäytymisestä!
Ja sitten koululla ei edelleenkään edes ole ne joiden syrjäytymistä estetään.
Ja keväällä etäkoulu riitti laannuttamaan epidemian, joka käytännössä pysähtyi heinäkuussa, kun kesälomat olivat kestäneet kuukauden. Uusi aalto alkoi heti elokuussa eli noudattaa täysin koulun aikoja. Suuri osa toimistotyöläisiä on jatkanut etätyötä.
Onko Maskun Tammenahjon päiväkoti jo mainittu täällä?
Olen ihmeissäni, ettei OAJ ole ottanut jyrkempää kantaa opettajien työsuojelun näkökulmasta. Oppilailla kun ei vastaavaa elintä ole ja poliittinen näkemys on se, että koulu ”pelastaa nuoret”, viis koronasta.
Olen itse opettaja ja viimeisellä kolmanneksella raskaana. Kyllä mahdollinen tartunta mietityttää, ja käytännössä ainut keino suojata itseni olisi palkaton vapaa? Olen hyvävointinen ja jaksan kyllä tehdä työni, joten syytä sairauslomalle ei ole. Ja maailmalla on tapauksia, joissa korona on siirtynyt istukan kautta vauvaan, vaikka keväällä väitettiin, että niin ei voi käydä..
Vierailija kirjoitti:
Siellä siis yhdessä ryhmässä tartunta. Vain se ryhmä määrätty altistuneina kotiin. Eikö siellä muka käytetä samaa ruokasalia, samaa eteistä, samoja pihaleikkivälineitä muiden ryhmien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmeissäni, ettei OAJ ole ottanut jyrkempää kantaa opettajien työsuojelun näkökulmasta. Oppilailla kun ei vastaavaa elintä ole ja poliittinen näkemys on se, että koulu ”pelastaa nuoret”, viis koronasta.
Olen itse opettaja ja viimeisellä kolmanneksella raskaana. Kyllä mahdollinen tartunta mietityttää, ja käytännössä ainut keino suojata itseni olisi palkaton vapaa? Olen hyvävointinen ja jaksan kyllä tehdä työni, joten syytä sairauslomalle ei ole. Ja maailmalla on tapauksia, joissa korona on siirtynyt istukan kautta vauvaan, vaikka keväällä väitettiin, että niin ei voi käydä..
Voitko olla yhteydessä teidän koulun työsuojeluvaltuutettuun?
Oman lapsen päiväkodissa ei noudateta käytännössä mitään koronarajoituksia. Vain se suositus on, etttä vanhemmilla olisi maskit.
Päiväkodissa ei ole käsidesiä. Ryhmiä sekoitetaan eikä esim pihalla ulkoilla eri ryhmissä tai käytetä eri vessoja. Leluja tuodaan kotoa päiväkotiin. Koko päiväkodin lapset juo yhdestä ja samasta vesihanasta, käytössä ei ole mukeja vaan naama työnnetään kiinni hanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko olla yhteydessä teidän koulun työsuojeluvaltuutettuun?
Voisihan sitäkin väylää kokeilla. Pahoin vaan pelkään, että valtuutetunkin kädet ovat sidotut, koska päätökset etäopetuksesta tehdään kaupungin - ei yksittäisen koulun - tasolla (yksittäisiä kouluja voidaan laittaa kiinni, mutta päätöstä ei tee rehtori). Vai meinasitko, että valtuutettu voisi jotenkin vaikuttaa siihen, miten minun työni yksilönä järjestetään?
Luullaan että peruskoululaisten vanhemmat on vain vähän päälle kolmekymppisiä. Kyllä on myös päälle viisikymppisiä, varsinkin isiä. Aika ikävä juttu lapselle jos päätyy puoliorvoksi 10-vuotiaana koska etäkoulu ei ole mahdollinen. Toki on jos vanhemmat itse opettaa mutta harva ehtii oman työn lisäksi opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä siis yhdessä ryhmässä tartunta. Vain se ryhmä määrätty altistuneina kotiin. Eikö siellä muka käytetä samaa ruokasalia, samaa eteistä, samoja pihaleikkivälineitä muiden ryhmien kanssa?
Tänne ei ole listattu päiväkoteja, ainoastaan oppilaitokset eli peruskoulut, lukiot, ammattikoulut, yliopistot ja ammattikorkeakoulut.
Vierailija kirjoitti:
Luullaan että peruskoululaisten vanhemmat on vain vähän päälle kolmekymppisiä. Kyllä on myös päälle viisikymppisiä, varsinkin isiä. Aika ikävä juttu lapselle jos päätyy puoliorvoksi 10-vuotiaana koska etäkoulu ei ole mahdollinen. Toki on jos vanhemmat itse opettaa mutta harva ehtii oman työn lisäksi opettaa.
Näin juuri. Meillä on ysiluokkalainen ja olemme 46-vuotiaita. Hän on meidän kuopus, mutta emme ole saaneet häntä ns. vanhoina, vaan 31-vuotiaina. Olisi ihan mahdollista, että hän olisi syntynyt, kun olisimme olleet 41 v. ja olisimme nyt 56-vuotiaita.
Lukiolaisten ja ammattikoululaisten vanhemmat ovat monet viisissäkymmenissä.
Vierailija kirjoitti:
Kopioitu toisesta keskusteluketjusta:
Suomessa on jo paljon sellaisia perheitä, joissa lapsi on tuonut koronaviruksen koulusta kotiin ja riskiryhmään kuuluvat vanhemmat ovat sairastuneet. Osa vanhemmista on jo kuollut. Vanhemmat ovat olleet etätöissä ja tilanneet ruokansa koteihin.
Paljonko näitä kuolleita on?
Vierailija kirjoitti:
Ja turhauttavinta on se että siellä joukkoaltistumisissa käydään koska Lillä on päähänpinttymä syrjäytymisestä!
Ja sitten koululla ei edelleenkään edes ole ne joiden syrjäytymistä estetään.
Tämä.
Ja sitten se ns lähikoulunkäynti on halvaantunut täysin eli nyt ei enää kukaan opiskele. Meilläkin odotellaan edelleen, että lintsarit saisi tehtyä 3.9. tehdyn kokeen. Ryhmätyön deadline oli 15.9. He ei ole edes aloittaneet.
En voi käsittää, miten Suomen pienellä kansalla on varaa hukata koko ikäluokan älykkäät ja ahkerat oppilaat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on jo paljon sellaisia perheitä, joissa lapsi on tuonut koronaviruksen koulusta kotiin ja riskiryhmään kuuluvat vanhemmat ovat sairastuneet. Osa vanhemmista on jo kuollut. Vanhemmat ovat olleet etätöissä ja tilanneet ruokansa koteihin.
Kas kun tilastot pimitetään.
Vierailija kirjoitti:
Ja keväällä etäkoulu riitti laannuttamaan epidemian, joka käytännössä pysähtyi heinäkuussa, kun kesälomat olivat kestäneet kuukauden. Uusi aalto alkoi heti elokuussa eli noudattaa täysin koulun aikoja. Suuri osa toimistotyöläisiä on jatkanut etätyötä.
No ei pelkkä koulu syyllinen vaan matkailu toi kuulemma elokuussa 1000 tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun tilastot pimitetään.
Mutta sinä tiedät ilmeisesti jotain, joten hyvä että kerrot. Ehkä uhrien omaiset voisivat astua esiin, kun mistä näistä muuten voi tietää ja tehdä ratkaisuja.