Koulualtistumisia jo 13 koulussa (viikossa) - koulut eivät voi olla lähiopetuksena turvallisesti
Helsingin Herttoniemenrannan ala-aste
Tartuntoja: 1
Altistuneita: 19 oppilasta, 13 henkilökuntaa 16.8.2020
2.
Omnian Lehtimäen toimipiste ja Kirkkokadun toimipiste
Tartuntoja: 1 oppilas 17.8.2020
Altistuneita: pieni määrä opiskelijoita sekä henkilökuntaa 17.8.2020
3.
Omnia Leppävaaran koulu
Tartuntoja: 1 oppilas 20.8.2020
Altistuneita: opiskelijaryhmä ja opettaja
4.
Helsingin Normaalilyseo
Tartuntoja: 1 ihminen
Altistuneita: n. 20 oppilasta 19.8.2020
5.
Turun normaalikoulu
Tartuntoja: 1 henkilö
Altistuneita: koko lukio n. 300 henkilöä 19.8.2020
6.
Maskun Kurittulan koulu
Tartuntoja: 1 oppilas
Altistuneita: 100 oppilasta, 5 opettajaa 19.8.2020
7.
Turku ammatti-instituutti Peltola
Tartuntoja: 1 oppilas
Altistuneita: 18 oppilasta ja 1 opettaja 20.8.2020
8.
Munkkiniemen yhteiskoulu
Tartuntoja: 1 oppilas, sitten 2 oppilasta
Altistuneita: ensin 40 oppilasta ja 1 opettaja 19.8.2020, kaikki lukio-opiskelijat 20.8.2020
9.
Loviisa Valkon koulu
Tartuntoja: 1 tartunta
Altistuneita: luokallinen oppilaita opettajineen 21.8.2020
10.
Espoo Postipuun koulu
Altistuneita: yksi luokka ja henkilökuntaa karanteeniin 21.8.2020
11.
Alavuden lukio
Altistuneita: Altistuneita joitakin kymmeniä 21.08.2020
12.
Kemin Kivikon koulu
Altistuneita: Kivikon 5 A -luokan 23 oppilasta. ja 3 opettajaa 22.08.2020
13.
Raahen Keskuskoulu
Tartuntoja: 1 tartunta henkilökunta
Altistuneita: Altistuneita on alle 50. 22.08.2020
Kommentit (5892)
Vierailija kirjoitti:
Oman lapseni koulussa Helsingissä on koronaa. Sairastunut lapsi on kertonut kavereilleen, että epäilevät muuntovirusta. Virallinen ilmoitus puuttuu, joten lapset ovat koulussa kuten ennenkin.
Missä koulussa, uskallatko vastata? Kiinnostaisi omien lasten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lippo kirjoitti:
Kyllähän samalla tavoin päiväkodeissa on altistumisia. Silti päiväkodit ei voi siirtyä toimimaan etänä.
Lapsehoidon voi järjestää haluamallaan tavalla ja ryhmien ei tarvitse sekoittua.
Kouluun on pakko mennä, ellei vanhemmat voi ottaa kotiopetukseen. Ryhmien pitäminen erillään on aivan mahdotonta mm. yläasteella, kun opsin mukaan mennään, niin ryhmiä on pakko sekoittaa mm. valinnaisaineisiin.
Kun lapseni päiväkodissa oli yksi jolla korona meni koko päiväkoti kiinni. Ryhmiä ei pysty pitämään erillään ja työntekijät kaikki altistuneet.
Koulussa taas on porrastettu välitunnit ja ruokailu hoidetaan omassa luokassa.
Päiväkoti on yhtä vaikea kuin yläaste eristää toisistaan. Ala-asteella sen pystyy tekemään.
Olen parilla isolla koululla töissä ja välituntien porrastamisesta ei tietoakaan. Toinen on ala-aste ja toinen yläaste. Isolla 500 hengen yläasteella ei tarvitse olla välitunteja ulkona, vaan kaikki oppilaat voi olla käytävissä ihan sekaisin. Olen sanonut tästä rehtorille monta kertaa eli miksi ei käsketä oppilaita ulos, mutta voi voi kun rehtoreiden mielestä ei voi käskeä.
Ala-asteella oppilaita kans 500. Onneksi ovat edes välitunnit ulkona. Silti valinnaisaineita luokat sekaisin jonkin verran ja pienryhmien oppilaat + eri opettajat vaihtavat vähän väliä luokasta toiseen ja ohjaajat myös. Ruokailuissa kummassakin koulussa on periaatteessa porrastus , mutta tällä väkimäärällä se tarkoittaa, että kuitenkin ehkä 1/4 koulua on yhtä aikaa syömässä ja ruokajonoon mennään 5 minsan välein. Eli koko ajan on ruokajonoa.
Eli ei kouluissakaan tuo toisten välttäminen onnistu. Meidän kouluilla on nyt koronaa ja saa nähdä miten leviää. Raivostuttaa lastenlääkärien ja Vapaavuoren ym kommentit, lasten pitää antaa harrastaa ja kouluja voidaan vaan tavalliseen tapaan pitää. Tulisivat itse tänne monensadan oppilaan sekaan kokeilemaan saako tartuntaa.
https://ylojarvenuutiset.fi/2021/02/04/korona-altistumisia-soppeenharjun...
Korona-altistumisia Soppeenharjun päiväkodissa ja Vuorentaustan koulussa
Ylöjärven Uutiset
Julkaistu 4.2.2021 15:55
Ylöjärven Vuorentaustan koulussa (yhdellä luokalla Tornitien koulutalossa) on tapahtunut korona-altistumisia maanantaina 1.2., tiedottaa kaupunki.
Vuorentaustan koululla Tornitiellä ovat 7.-9.-luokat. (arkistokuva)
Soppeenharjun päiväkodissa on tapahtunut korona-altistumisia perjantaina 29.1.
https://www.uusimaa.fi/paikalliset/3592895
Juuri nyt: Oppilaalla koronavirustartunta Sipoonjoen koulussa – yksi oppilasryhmä on saattanut altistua tartunnalle
Sipoonjoen koulussa on yhdellä oppilaalla todettu koronavirustartunta. Hän on ollut paikalla koulussa taudin tartuttavuusaikana, ja yksi oppilasryhmä on saattanut altistua tartunnalle
Sipoonjoen koulussa on yhteensä noin 340 opiskelijaa vuosiluokilla 7.-9. Koulu toimii Nikkilän Sydämessä.
Sipoonjoella on isompikin ongelma. Edellinen altistuminen on ollut 18.1. ja kasvomaskeja käyttäneitä ei ole laitettu karanteeniin.
https://victoriamedia.fi/2021/01/18/sipoonjoen-koulussa-koronavirustart…
Nyt kannattaisi testata koko koulu.
Tampereella on salattu koulujen koronavirus tartuntoja. Wilma viestin ovat saaneet vain altistuneet, mutta muutamissa kouluissa on täysin vaiettu tartunnoista, ei ole kerrottu yleisesti koulussa, eikä edes luokan muille oppilaille.
Tilanne on jo liian pitkällä. Salailua ja toisaalta koronaa ja altistumisia yritetään salailla.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on jo liian pitkällä. Salailua ja toisaalta koronaa ja altistumisia yritetään salailla.
Siis normalisoida.
Israelissa lasten koronatartunnat lisääntyvät, kasvun ollessa voimakkainta 6-9-vuotiailla. Lastenlääkärit huolissaan eikä opetusministeri pidä koulujen avaamista turvallisena
Spike in kids with COVID-19 means Israel unlikely to open schools
“This is something we did not witness in previous waves of coronavirus,” Health Minister Yuli Edelstein told.
While adults over the age of 40 are getting vaccinated at an almost miraculous rate, Israel is seeing a sharp rise in the number of children and teens getting infected with coronavirus, according to Health Ministry statistics.
More than 50,000 children and teens have been diagnosed with coronavirus since the start of the month, many more than Israel saw in any month during the first or second waves.
“We got a letter from the Israeli Association of Pediatrics that says they are very worried about the rate of disease in younger students,” Health Minister Yuli Edelstein told The Jerusalem Post. “This is something we did not witness in previous waves of corona.”
Instead of around 29% of new cases coming from children and teens, as in the second wave, now they are around 40% of cases, Public Health Services head Sharon Alroy-Preis said in the Knesset on Monday. The greatest spike was in children between the ages of six and nine, she said.
And according to Cyrille Cohen, head of Bar-Ilan University’s immunotherapy laboratory, the numbers seem to be rising.
The healthcare system is having difficulty explaining the outbreak, but one hypothesis is that it is tied to the British mutation, which has spread rapidly across Israel.
The British variant is known to be between 30% and 74% more infectious, which means that even children would be more likely to catch this strain.
Last week, Education Minister Yoav Gallant was pushing to open the entire school system at the end of lockdown. But on Tuesday morning, he told Army Radio he did not want to be responsible for children getting sick and that he would first consult with medical experts before pushing for such a move.
Cohen said, there is still a question of whether people who are vaccinated can still contract the virus and infect others, which could put unvaccinated teachers, friends or family members at risk when these students return to school.
While schools might not be the “initiating factor” when it comes to spreading the virus, they are a “contributing factor,” Alroy-Preis said Monday.
“Even with capsules, these are still larger gatherings,” she said. “At the moment, with the British variant it is worse.”
“I don’t think any normal person would ask for the opening of schools right now,” Edelstein told the Post.
“I think it would be very difficult to open schools in this situation.” Cohen said. https://www.jpost.com/health-science/with-more
Vierailija kirjoitti:
Israelissa lasten koronatartunnat lisääntyvät, kasvun ollessa voimakkainta 6-9-vuotiailla. Lastenlääkärit huolissaan eikä opetusministeri pidä koulujen avaamista turvallisena
Spike in kids with COVID-19 means Israel unlikely to open schools
“This is something we did not witness in previous waves of coronavirus,” Health Minister Yuli Edelstein told.
While adults over the age of 40 are getting vaccinated at an almost miraculous rate, Israel is seeing a sharp rise in the number of children and teens getting infected with coronavirus, according to Health Ministry statistics.
More than 50,000 children and teens have been diagnosed with coronavirus since the start of the month, many more than Israel saw in any month during the first or second waves.
“We got a letter from the Israeli Association of Pediatrics that says they are very worried about the rate of disease in younger students,” Health Minister Yuli Edelstein told The Jerusalem Post. “This is something we did not witness in previous waves of corona.”
Instead of around 29% of new cases coming from children and teens, as in the second wave, now they are around 40% of cases, Public Health Services head Sharon Alroy-Preis said in the Knesset on Monday. The greatest spike was in children between the ages of six and nine, she said.
And according to Cyrille Cohen, head of Bar-Ilan University’s immunotherapy laboratory, the numbers seem to be rising.
The healthcare system is having difficulty explaining the outbreak, but one hypothesis is that it is tied to the British mutation, which has spread rapidly across Israel.
The British variant is known to be between 30% and 74% more infectious, which means that even children would be more likely to catch this strain.
Last week, Education Minister Yoav Gallant was pushing to open the entire school system at the end of lockdown. But on Tuesday morning, he told Army Radio he did not want to be responsible for children getting sick and that he would first consult with medical experts before pushing for such a move.
Cohen said, there is still a question of whether people who are vaccinated can still contract the virus and infect others, which could put unvaccinated teachers, friends or family members at risk when these students return to school.
While schools might not be the “initiating factor” when it comes to spreading the virus, they are a “contributing factor,” Alroy-Preis said Monday.
“Even with capsules, these are still larger gatherings,” she said. “At the moment, with the British variant it is worse.”
“I don’t think any normal person would ask for the opening of schools right now,” Edelstein told the Post.
“I think it would be very difficult to open schools in this situation.” Cohen said. https://www.jpost.com/health-science/with-more
Linkki: https://m.jpost.com/health-science/with-more-kids-sick-with-covid-can-i…
100 lasta joutuu viikoittain sairaalaan koronan vuoksi Briteissä:
https://www.theguardian.com/world/2021/feb/05/up-to-100-uk-children-a-w…
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/9f30d9bf-40cc-48b9-99d3-85801adb…
Vantaan kouluissa satoja altistumisia. Myös muuntovirusta!
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on salattu koulujen koronavirus tartuntoja. Wilma viestin ovat saaneet vain altistuneet, mutta muutamissa kouluissa on täysin vaiettu tartunnoista, ei ole kerrottu yleisesti koulussa, eikä edes luokan muille oppilaille.
Ei Pk-seudullakaan kerrota, luokkakaverit ja monet opettajatkin täysin tietämättömiä. Maskien katsotaan olevan 100 % suoja, ja maskien käytössä luotetaan 100% sen sairastuneen lapsen kertomukseen siitä, että kenen kanssa on ollut ilman maskia.
Sain itse opettajana ihan sattumalta selville, että minulla oli samaan aikaan kolme koronapositiivista oppilasta. Näistä kahden luokkakavereista ketään ei asetettu karanteeniin, yhden luokkakavereista kolme. Muille oppilaille tai opettajille ei tartunnoista ilmoitettu lainkaan. Itse sain wilmaviestinä tiedon, että olen ehkä mahdollisesti altistunut, mutta karanteenia ei tarvita. Oppilaiden tartunnoista olen kuullut oppilailta itseltään tai vanhemmilta, en koululta tai viranomaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Pk-seudullakaan kerrota, luokkakaverit ja monet opettajatkin täysin tietämättömiä. Maskien katsotaan olevan 100 % suoja, ja maskien käytössä luotetaan 100% sen sairastuneen lapsen kertomukseen siitä, että kenen kanssa on ollut ilman maskia.
Sain itse opettajana ihan sattumalta selville, että minulla oli samaan aikaan kolme koronapositiivista oppilasta. Näistä kahden luokkakavereista ketään ei asetettu karanteeniin, yhden luokkakavereista kolme. Muille oppilaille tai opettajille ei tartunnoista ilmoitettu lainkaan. Itse sain wilmaviestinä tiedon, että olen ehkä mahdollisesti altistunut, mutta karanteenia ei tarvita. Oppilaiden tartunnoista olen kuullut oppilailta itseltään tai vanhemmilta, en koululta tai viranomaisilta.
Lisäisin vielä toisen huolestuttavan seikan: vieraskielisissä perheissä ilmoitusvastuu koululle lapselle määrätystä karanteenista on yksin vanhempien varassa. Moni vanhemmista ei osaa suomea eikä englantia, ei käytä wilmaa eikä sähköpostia, eikä ylipäänsä ole ikinä yhteydessä kouluun päin. Epäilen, että aika moni näistä lapsista tulee kouluun, etenkin jos perheessä ollaan oireettomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin vielä toisen huolestuttavan seikan: vieraskielisissä perheissä ilmoitusvastuu koululle lapselle määrätystä karanteenista on yksin vanhempien varassa. Moni vanhemmista ei osaa suomea eikä englantia, ei käytä wilmaa eikä sähköpostia, eikä ylipäänsä ole ikinä yhteydessä kouluun päin. Epäilen, että aika moni näistä lapsista tulee kouluun, etenkin jos perheessä ollaan oireettomia.
Helsinki tiedottaa kaiken ainakin arabiaksi, venäjäksi, somaliaksi vai mikä lie kieli se onkaan, kiinaksi, ruotsiksi.
https://yle.fi/uutiset/3-11259160
6.2.2021 klo 9.11 Uusia kahden viikon koulukaranteeneja Jyväskylässä Huhtasuolle ja Puuppolaan
Huhtasuon yhtenäiskoulusta yhteensä 33 henkilöä ja Puuppolan koulusta 18 oppilasta on määrätty karanteeniin.
Mahdollinen altistuminen on tapahtunut kummassakin koulussa 1. tai 2.2. Karanteeni kestää 14 vuorokautta altistumisesta.
Lisäksi terveydenhuolto on pyytänyt yhteensä noin kolmeakymmentä oppilasta Puuppolan ja Kypärämäen kouluilta käymään koronatestissä. He voivat palata kouluun ilman karanteenia, jos testitulos on negatiivinen.
Meillä myös Helsingissä lapsen luokkakaverilla korona, hän itse kertonut luokkalaisilleen. Eipä ole koululta eikä mistään muualtakaan kuulunut vielä mitään...normaalisti pidettiin eilen koulupäivä. Kauheen kiva.
Vantaalla kerrotaan.