Jos mulla todetaan rintasyöpä,
voinko kieltäytyä kaikista hoidoista? Saako lääkäri kertoa kollegalleen asiasta vai päteekö vaitiolovelvollisuus?
Kommentit (6)
Minun rakkaani just kieltäytyy rintasyöpähoidosta. Leikkaus on tuskallinen, jälkihoito on vielä tuskallisempi, kunto romahtaa ja elämä muuttuu helvetiksi. Hänen mielestään, hänen elämän tila on niin surkea, että hoidon tuska ei ole sen arvoista. Olen kauhussani, mutta mitä sille voin tehdä? Jos voisin luvata parannusta ja pitkää elämää, mutta kun en voi.
Kyllä lääkärit keskustelevat potilaista kollegojensa kanssa.
Tiedätkö, että hoitamaton rintasyöpä kasvaa ihosta läpi, ja koko rinnan iho on sitten sellainen mädäntynyt ja ruvella.
Totta kai voit kieltäytyä. Lääkärillä on oikeus konsultoida kollegaa. Varsinkin vanhempaa kollegaa. Voit pyytää lääkäriä olemaan paljastamatta henkilöllisyyttäsi muille lääkäreille.
Tottakai lääkärit keskustelevat potilaista kollegoiden ja mahdollisesti myös muiden ammattiryhmien, kuten hoitajien kanssa. Vaitiolovelvollisuus ei tietenkään koske työhön liittyvää, normaalia kommunikointia/konsultointia.
Nuori (tarkoittaa tässä yhteydessä ei-mummoikäistä), kohtuullisen perusterve ihminen ei kyllä kovin helpolla pysty kieltäytymään syöpähoidoista. Kyllä yrittävät hoitaa vähintäänkin puolipakolla. Mutta miksi ihmeessä kieltäytyisit hoidosta? Varsinkin juuri rintasyövän kohdalla ennuste on nykyään todella hyvä.
Minun rakkaani just kieltäytyy rintasyöpähoidosta. Leikkaus on tuskallinen, jälkihoito on vielä tuskallisempi, kunto romahtaa ja elämä muuttuu helvetiksi. Hänen mielestään, hänen elämän tila on niin surkea, että hoidon tuska ei ole sen arvoista. Olen kauhussani, mutta mitä sille voin tehdä? Jos voisin luvata parannusta ja pitkää elämää, mutta kun en voi.