VL äidin mietteitä
Olin jo päässyt pinnalle veden syvyyksistä. Pärskeet vielä huuhtoivat kasvojani, mutta pystyin kuitenkin hengittämään. Minä sain olla minä, en ollut raskaana, enkä kantanut vauvaa väsyneillä käsivarsillani.
Olo oli vapaa, kevyt. Tältäkö tuntuu olla normaalissa olotilassa?
Uusi raskaus. Minut painetaan takaisin pinnan alle, en saa happea! En jaksa.
Mutta näen valon kajastavan korkealta veden pinnan yläpuolelta. Minun ei ole pakko elää näin! Tämän lapsen vielä otan vastaan, hoidan ja rakastan niin kuin muitakin. Viimeinen.
... Onko muita samoissa mietteissä olevia?
Kommentit (66)
Hymyilyttää.. Minulla on salaisuus. Minä käytän ehkäisyä nyt.
Meidän lapsilukumäärä on tässä.
Voi miten ihana vauva on, saan rauhassa nauttia pienestä, kun tiedän että hän on meidän viimeinen vauva. Iloitsen isompien puolesta, kun tiedän, että voin antaa runsaasti huomiota myös heille. Enää en makaa pahoinvoivana sängyn pohjalla. Silitän alakoululaisen hiuksia. Niin rakas pieni tämäkin,ei tarvitse olla iso liian varhain. Elämä on ihanaa!
T. ap, joka yllätykseen näki tämän ketjun taas ylhäällä. Henkisesti iso päätös on tehty viime kirjoituksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 19:46"]
Olin jo päässyt pinnalle veden syvyyksistä. Pärskeet vielä huuhtoivat kasvojani, mutta pystyin kuitenkin hengittämään. Minä sain olla minä, en ollut raskaana, enkä kantanut vauvaa väsyneillä käsivarsillani.
Olo oli vapaa, kevyt. Tältäkö tuntuu olla normaalissa olotilassa?
Uusi raskaus. Minut painetaan takaisin pinnan alle, en saa happea! En jaksa.
Mutta näen valon kajastavan korkealta veden pinnan yläpuolelta. Minun ei ole pakko elää näin! Tämän lapsen vielä otan vastaan, hoidan ja rakastan niin kuin muitakin. Viimeinen.
... Onko muita samoissa mietteissä olevia?
[/quote] Voi miten tuttua... tutuakin tutumpia unteia ja tuntemuksia! Avaajan teksti voisi olal omasta päiväkirjastani. Velloin vuosia näissä vuoristorata tunnelmissa... meinas voimat loppua vaikka siitä tiesi vain lähipiirimme. Lopulta sain puhumisen pään auki miehen kanssa. Se oli kun lapset oli isovanhemmilla, ja me puhuttiin koko yö läpeensä. Silloin tehtiin yhteinen päätös että emme ainakaan llähivuosina lisäänny. Jos joskus tekee mieli iltatähteä niin voidaanhan sitä yrittää...sitten kun olen ehkä siihen valmis ja jos Jumala suo. Mutta nyt hoidetaan nämä lapset.
Päätös muutti elämäni onnelliseksi ja luottavaiseksi.Parisuhde on entistä lujemmalla pohjalla. Nyt olen saanut opinnot loppusuoralle ja haaveilen töihin menosta. Siitä voi tulla tota ensi kesänä! Olen kiitollinen!
paljon terveisiä ja voimia jokaiselle joka kipuilee samassa asiassa.
Kristiina
Saanko kysyä (en itse ole VL), että monenko lapsen jälkeen teistä alkoi tuntua tuollaiselta? Itselläni nyt kolme lasta ja tuntuu, että sieluni särkyy ajatuksesta, että en saisi enää neljättä. Käytän siis kyllä ehkäisyä, eivätkä lapseni ole syntyneet ihan niin tiuhaan tahtiin kuin (kai) VL-perheissä yleensä, mutta itselläni siis edelleen tunne sen puolella, että haluaisin enemmän lapsia, mutta en kyllä tiedä, uskallanko enää. Ihan mielenkiinnosta siis kysyn, että missä vaiheessa, kuinka monennen lapsen jälkeen, mietteet yleensä tuppaavat kääntymään noihin ap:n aatoksiin. Montako lasta siis onnistuu sammuttamaan ikuisen vauvakuumeen, josta itse ainakin kärsin vieläkin? ;)
Viimeistä (neljäs) vauvaa hoidan täällä hiukan haikein miettein. Emme jaksa enempää, ja juuri tuota happea minäkin haluan. Silti... vauvat on ihania, niistä saa ihan käsittämättömästi voimaa. Tuoksuttelen pienimmäiseni poskea ja nukuttelenm häntä usein sylissä ihan vaan siitä ilosta, että saan niin pientä vielä käsivarsillani hoitaa. Luulen, että iloitsen kun hän kasvaa eikä vauva-aikoja tule ikävä, mutta silti olen välillä haikena häntä hoitamassa.
vl-äiti, 33v
Miten selitätte, kun teiltä kysellään miksei lapsia tule? Tuskin kukaan uskoo, että 33-vuotias ei enää voisi saada lapsia.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 22:09"]
Miten selitätte, kun teiltä kysellään miksei lapsia tule? Tuskin kukaan uskoo, että 33-vuotias ei enää voisi saada lapsia.
[/quote]
Mitenhän niin 33v ei enää voisi saada lapsia? Minä olen juuri 33v eikä meille ole tullut lasta useampaan vuoteen. Lapsillamme on muutoinkin pidemmät ikäerot kuin 1-2v ilman mitään ehkäisyä. Nyt nuorin on jo 5v eikä uutta vain näy.
Varmaan herättää silti kyselyitä jos 33-vuotias ei enää saa lapsia, etenkin jos niitä on aiemmin tullut.
Ei multa ole ikinä kukaan mitään kysellyt.. Harvoinpa kukaan toisten lapsijutuista kyselee.
Mutta jos ehkäisystä kertoisi, ei pidettäisi enää uskovaisena. Tekopyhyyden huippua. Voi ehkäistä, kunhan ei kerro siitä ja muistaa tuomita ehkäisyn.
Ja abortit on kuitenkin ok? Iholla-sarjassa VL-äiti pakotti tytön tekemään abortin. Onko se niin, että avioliiton ulkopuoliset lapset abortoidaan? Ihan mielenkiinnosta kyselen, en juurikaan tiedä vanhoillislestadiolaisista, paitsi mitä tuossa sarjassa kerrottiin.
Kuulostaa oikeasti tosi kurjalta nuo ap:n mietteet. Ei elämän kuulu olla tuollaista!
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 23:19"]
Ja abortit on kuitenkin ok? Iholla-sarjassa VL-äiti pakotti tytön tekemään abortin. Onko se niin, että avioliiton ulkopuoliset lapset abortoidaan? Ihan mielenkiinnosta kyselen, en juurikaan tiedä vanhoillislestadiolaisista, paitsi mitä tuossa sarjassa kerrottiin.
Kuulostaa oikeasti tosi kurjalta nuo ap:n mietteet. Ei elämän kuulu olla tuollaista!
[/quote]
Siis kuka pakotti kenet tekemään abortin?
Miten voi äiti pakottaa täysi-ikäisen tekemään abortin??
Sarjaan oli leikattu tuo kohta. Totuus on toinen!
olen vl, meillä on kaksi lasta (3&5v). En tiedä ovatko ne myös ainoat. Toivon, että kykenisin vielä joskys saamaan kolmannen tai neljännenkin. Nyt tarvitsen kuitenkin tuota happea.
itse olen kertonut kavereillemme tästä. Kavereissa moni ajattelee samoin, että ei elämän pidä olla kärsimystä ja pinnan alla räpiköintiä. Ihailen, jos joku haluaa monta lasta. Mutta vain, jos tämä perhe/äiti ei siiitä kärsi. Itse olen seitsemän lapsen perheestä. ja olen oman äitini kanssa keskustellut tästä. Hän ei ole missään määrin väsynyt usean lapsen kanssa, vaan on nauttinut siitä. Hän ymmärtää kuitenkin, että kaikki eivöt jaksa eivätkä kykene.
No eikai voikaan. Painostamistahan sen on täytynyt lähinnä olla. Oli miten oli, mietin vaan että miten ylipäänsä lestadiolainen voi olla abortin kannalla, kun ehkäisyn suhteen ollaan niin ehdottomia?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 23:42"]
Miten voi äiti pakottaa täysi-ikäisen tekemään abortin??
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 16:41"]
Hymyilyttää.. Minulla on salaisuus. Minä käytän ehkäisyä nyt.
Meidän lapsilukumäärä on tässä.
Voi miten ihana vauva on, saan rauhassa nauttia pienestä, kun tiedän että hän on meidän viimeinen vauva. Iloitsen isompien puolesta, kun tiedän, että voin antaa runsaasti huomiota myös heille. Enää en makaa pahoinvoivana sängyn pohjalla. Silitän alakoululaisen hiuksia. Niin rakas pieni tämäkin,ei tarvitse olla iso liian varhain. Elämä on ihanaa!
T. ap, joka yllätykseen näki tämän ketjun taas ylhäällä. Henkisesti iso päätös on tehty viime kirjoituksen jälkeen.
[/quote]
Onnnittelut! Olet kamppaillut ison asian kanssa ja saanut pelin selväksi, ei tarvi enää kipuilla. Minä tein saman päätöksen viime vuonna. Elämä on rauhoittunut ja mieli pn pysynyt tasapainossa. Koen tämän Jumalan siunauksena.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 16:26"]
Naimattomasta vl-naisesta tuntuu jotenkin ahdistavalta lukea näitä viestejä. Ei se ole mitenkään helppoa aina pitäytyä oikealla tiellä naimattomanakaan, mutta jotenkin näistä välittyy sellainen olo, että perheellisenä se olisi jopa mahdotonta. Siltikään en halua enkä voi uskoa, että kaikki perheelliset tuttavani olisivat näin ahdistuneita elämässään.
[/quote]
Tunnen tätä samaa, sillä erotuksella, että olen kuuden lapsen äiti ja seitsemäs pikkuinen on alullaan.. Tosin, mulle lasten tulo ei ole ollut vaikea asia missään vaiheessa, enemmän mua ahdistaa tämän elämän järjettömyys. Siis tarkoitan sitä, että tänne synnytään, eletään, opiskellaan, työskennellään, lisäännytään, ikäännytään ja kuollaan ja kaikki saavutukse jää tänne. Mä en jaksais elämää, jollei mulla olis kuoleman jälkeisen elämän toivo... Mutta tämän aloituksen ajatus on koko ajan pinnalla.. ja ap:n päätös yhä useamman päätös.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 16:26"]
Naimattomasta vl-naisesta tuntuu jotenkin ahdistavalta lukea näitä viestejä. Ei se ole mitenkään helppoa aina pitäytyä oikealla tiellä naimattomanakaan, mutta jotenkin näistä välittyy sellainen olo, että perheellisenä se olisi jopa mahdotonta. Siltikään en halua enkä voi uskoa, että kaikki perheelliset tuttavani olisivat näin ahdistuneita elämässään.
[/quote]
Tunnen tätä samaa, sillä erotuksella, että olen kuuden lapsen äiti ja seitsemäs pikkuinen on alullaan.. Tosin, mulle lasten tulo ei ole ollut vaikea asia missään vaiheessa, enemmän mua ahdistaa tämän elämän järjettömyys. Siis tarkoitan sitä, että tänne synnytään, eletään, opiskellaan, työskennellään, lisäännytään, ikäännytään ja kuollaan ja kaikki saavutukse jää tänne. Mä en jaksais elämää, jollei mulla olis kuoleman jälkeisen elämän toivo... Mutta tämän aloituksen ajatus on koko ajan pinnalla.. ja ap:n päätös yhä useamman päätös.
[/quote]
Tuo "tämän aloituksen ajatus on koko ajan pinnalla" tarkoitti siis keskustelua, jota käydään pikkulapsivaihetta perheiden kesken usein, se ei mua henkilökohtaisesti kiusaa.. tai oo omassa elämässä niinkään pinnalla