Ikääntyvät vanhemmat, itsellä ruuhkavuodet pahimmassa vaiheessa
Olen ainoa lapsi ja iltatähti eli vanhempani saivat minut kun olivat jo lähellä neljääkymppiä. Minulla on menossa pahimmat ruuhkavuodet, pienet lapset (varovaisissa toiveissa vielä kolmas,jos vaan voimat riittää), aikaa vievä työ jne. Arki rullaa just ja just näillä resursseilla ilman, että paletti hajoaa käsiin.
Vanhempani asuvat yli 400 km päässä meiltä,olen viimeiset vuodet viettänyt käytännössä kaikki lomani lasten kanssa heidän luonaan. Nyt viime keväänä isäni kunto huononi, pystyy vielä asumaan kotona mutta ei enää esim voi ajaa autoa. Äidillä ei korttia. Huomasin kesällä heidän luona ollessamme, että heidän kotona pärjäämisensä alkaa olla lähivuosien aikana hyvin kyseenalaista. Ovat alkaneet vielä useammin soitella minulle ja kysellä ettenkö pääsisi vielä käymään viikolla ja auttamaan mm. nettipankin, lääkkeiden jne asioiden kanssa. En pysty käymään kuin lomilla heidän luonaan ja sekin alkaa olla suoraan sanottuna todella raskasta eikä minulle mitään lomaa minkä aikana voisi palautua työstä. Tämä asia on alkanut ahdistaa viime aikoina todella paljon, koska koen, ettei minun voimavarat riitä tällä hetkellä missään tapauksessa vanhempieni hoitoon.
Kysymys onkin, että mitä vaihtoehtoja minulla käytännössä on? Olen ainoana lapsena automaattisesti edunvalvoja. Onko minun pakko hoitaa oman arjen päälle tulevaisuudessa kaikki vanhempieni asiat? Mitä mahdollisuuksia heillä olisi esim kotihoitoon? Olenko minä kuitenkin se, jolle kotihoito aina soittaa, jos vanhuksilla jotakin hätää? Miten minun oletetaan hoitavan heidän asioitaan täältä reilun 5 h ajomatkan päästä pienten lasten ja kokopäivätyön ohella?
Kommentit (33)
Eikä he voi muuttaa lähemmäs helpompaan asuntoon jossa asiat saa hoidettua ilman autoa? Erilaiset järjestöt auttaa vanhuksia digiasioissa.
Jos näyttää siltä, etteivät he pärjää esim. lääkkeiden kanssa, tähän tulee avuksi kotihoito. Ota yhteyttä asuinkunnan vanhusten sosiaalityöntekijään. Minäkin suosittelen muuttoa johonkin helppoon asumismuotoon, kuten senioritaloon, jos tällainen vain on mahdollista.
Etsi jonkunlainen apulainen joka käy tsekkaamassa tilanteen ja auttelemassa pari kertaa viikossa. Luulisi näillä työttömyysluvuilla jonkun hyvän löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Eikä he voi muuttaa lähemmäs helpompaan asuntoon jossa asiat saa hoidettua ilman autoa? Erilaiset järjestöt auttaa vanhuksia digiasioissa.
Eivät halua muuttaa pois paikkakunnalta, jossa ovat eläneet lähes koko elämänsä enkä suoraan sanottuna toivo, että muuttaisivat meidän lähelle, koska silloin olisin luultavasti koko ajan narun päässä. Pääsevät kyllä nytkin esimerkiksi naapurin kyydillä hoitamaan asioita kylälle,mutta eivät haluaisi koko ajan tätä juoksuttaa ja olla vaivoiksi. Pankkiasioissa eivät luona ulkopuoliseen digiapuun (jota olen ehdottanut). Kesän aikana kävi muutaman kerran niin että isä siirsi jonkun laskun väärälle tilille vahingossa ja sitä piti pankin kanssa selvittää, nyt ei meinaa luottaa enää mihinkään mikä tapahtuu netissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät halua muuttaa pois paikkakunnalta, jossa ovat eläneet lähes koko elämänsä enkä suoraan sanottuna toivo, että muuttaisivat meidän lähelle, koska silloin olisin luultavasti koko ajan narun päässä. Pääsevät kyllä nytkin esimerkiksi naapurin kyydillä hoitamaan asioita kylälle,mutta eivät haluaisi koko ajan tätä juoksuttaa ja olla vaivoiksi. Pankkiasioissa eivät luona ulkopuoliseen digiapuun (jota olen ehdottanut). Kesän aikana kävi muutaman kerran niin että isä siirsi jonkun laskun väärälle tilille vahingossa ja sitä piti pankin kanssa selvittää, nyt ei meinaa luottaa enää mihinkään mikä tapahtuu netissä.
Ap
No sitten pitää se asioiden hoitaminen järkeistää muuten. Maaseudulla varmasti om mahdollisuus jopa saada se kauppias toimittamaan ne kauppaostokset. Ja sitten joku lukiolainen tms tienaa taskurahaa sen tietokoneauttelun kanssa jne. Siivooja jne.
Liikaa ei kannata menmä tuohon, että se ja tää ja tuo ei kelpaa. Sun pitää ajatella lapsiasi ensin ja heiltä voi odottaa aikuista käytöstä ja järkevyyttä. Koko ajatus siitä että hyppäisit siellä koko ajan on pystyyn kuollut.
Voisiko vanhemmat muuttaa lähemmäksi sinua?
Muutto keskustaan ja tarvittaessa kotiapua. Vanhempasi voivat kirjoittaa edunvalvontavaltakirjan ja käytte pankissa, jotta voit heidän pankki ym asioita hoitaa itse kotoasi pankkitunnuksillasi ym.
Kyllä vanhukset pärjää, vaikka ei olisi lapsiakaan. On palvelut sitä varten. Alkakaa järjestään asioita.
No eivät kaikki vanhat ihmiset mene automaattisesti edunvalvontaan.
Se on virallinen prosessi, johon tarvitaan lääkärintodistus ja se vahvistetaan maistraatissa. Ja se on maksullinen.
Edunvalvoja joutuu tekemään tilinpidon maistraatille valvottaviensa menoista, tuloista ja rahankäytöstä.
Hyvin pitkälle pääsee sillä, että lapsi tai joku sukulainen hoitaa vanhempien pankki asiat, kun eivät enää itse pysty.
Monet laskuthan menevät jo suoraan tililtä, kun niin järjestää.
Saisitko hoidettua lasit itse, niin että tulevat sinulle ja suoraveloituksella kaikki mitä mahdollista. Jos muuttaisivat omalla paikkakunnalla lähemmäs palveluja ja myöhemmin palvelutaloon tms kun se on ajankohtaista
Vierailija kirjoitti:
Muutto keskustaan ja tarvittaessa kotiapua. Vanhempasi voivat kirjoittaa edunvalvontavaltakirjan ja käytte pankissa, jotta voit heidän pankki ym asioita hoitaa itse kotoasi pankkitunnuksillasi ym.
Kyllä vanhukset pärjää, vaikka ei olisi lapsiakaan. On palvelut sitä varten. Alkakaa järjestään asioita.
En halua hoitaa heidän pankkiasioitaan. Tai joku satunnainen laskujen maksu vielä menisi, mutta minulla ei ole resursseja alkaa tarkastamaan laskuja että onko oikein jne. Voiko edunvalvojuudesta luopua?
Millähän perustein kotiapua saa? Isäni sitä tarvitsisi, mutta äiti toistaiseksi on pystynyt jotenkuten hoitamaan esim lääkeasiat ja ruuat. Näin ei kyllä enää kauaa jatku. Olen käsittänyt,että kotiapua vaikeaa saada tai se on yhtä tyhjän kanssa. Pakko kyllä alkaa nyt syksyn aikana ottaa selvää eri vaihtoehdoista. Siksi nyt alustavasi täältä kyselinkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No eivät kaikki vanhat ihmiset mene automaattisesti edunvalvontaan.
Se on virallinen prosessi, johon tarvitaan lääkärintodistus ja se vahvistetaan maistraatissa. Ja se on maksullinen.
Edunvalvoja joutuu tekemään tilinpidon maistraatille valvottaviensa menoista, tuloista ja rahankäytöstä.
Hyvin pitkälle pääsee sillä, että lapsi tai joku sukulainen hoitaa vanhempien pankki asiat, kun eivät enää itse pysty.
Monet laskuthan menevät jo suoraan tililtä, kun niin järjestää.
Juuri näin. Itse hoidan laajalla valtakirjalla ja tilin käyttöoikeuksilla iäkkään äitini kaikki raha- ja pankkiasiat. En ole edunvalvoja eikä edunvalvontaa edes suositella, ellei tilanne aivan välttämättä vaadi sitä. Olen yrittänyt automatisoida kaikki laskut, mutta ihan kaikissa asioissa se ei onnistu.
Suurin osa laskuista onnistuu ihan suoraveloituksella, kun tekee sopimukset. Sitten loput ihan sillä perinteisellä tavalla, että kirjoitetaan oma allekirjoitus ja laitetaan pankin kuoreen ja menevät maksuun sitä kautta. On maksullista, mutta niinhän kaikki palvelut.
Pyydä vanhempiesi kunnan kotipalveluohjaajalta ym. Kotiavun kartoituskäynti tai parempi tietysti, että vanhempasi itse ottavat yhteyttä. Saavat keskustella pärjäämisestä ja kotihoito katsoo täyttyykö kriteerit kotihoidon palveluille.
Me hommattiin isälle edunvalvoja ja kyllä se helpottaa elämää paljon. Ei tarvitse miettiä laskuja ja onko rahaa maksaa jotain laskua. Edunvalvoja hoitaa sen kaiken. Suosittelen.
Lääkejutut kotihoidolle, ja laskut voit hoitaa etänäkin.
Voit saada ns. oikeudet tilille (hoidat vanhempien laskut heidän tililtään verkossa) ja suurin osa laskuista voi mennä automaattisesti tililtä (säännölliset menot, puhelinlaskut ymv.) ja satunnaiset sitten erikseen (lääkärimaksut tmv.)
Kannattaa myös sopia SÄÄNNÖLLISET ajat kun hoidat heidän asioita, esim. joka kuun 1.perjantai tmv. eli jos tarvitsevat johonkin asiaan apua (olkoon sitten apteekissa käynti/uuden puhelimen ostaminen/auton katsastus tmv. se/ne on sen YHDEN päivän aikana to do-listalla, tai siirtyy seuraavalle kuulle.
Tämä tulee olemaan yleisesti ongelmana, kun ihmiset saavat nykyään lapsensa niin myöhään. Isovanhemmista ei ole enää auttamaan lastenlapsien kanssa vaan ovat itse autettavissa. Sitten heidän lapsillaan on samaan aikaan pikkulapset, työt ja nämä vanhat vanhemmat.
Omat lapseni ovat jo lähes aikuisia ja vanhempani vasta alle 70-vuotiaita. Nyt kun siitä vanhenevat, niin minullakin on ihan eri resurssit auttaa heitä. Ja aikoinaan olivat suht nuoria isovanhempia. En siis keuli tai arvostele kenenkään valintoja tällä mitenkään, mutta näin olen vaan tullut ajatelleeksi.
Jessus että kiehuu veri noista naurettavista termeistä😂😂 ILTATÄHTI ja RUUHKAVUODET 🤦🏻♀️🤦🏻♀️ Huoh. LIIKENTEESSÄ ON RUUHKAA 🤦🏻♀️
Et ole automaattisesti edunvalvoja vaikka olisitkin ainoa lapsi, senkun sanot ettet jaksa etkä pysty.
Ota yhteys vanhempiesi kunnan sosiaalipalveluihin, sieltä se lähtee avautumaan. Voisko sille naapurille maksaa ihan rahaa palveluistaan, niin ei nolottaisi aina pyytää apua?
Omat lapsesi sinun on hoidettava ensin ja omasta jaksamisesta huolehdittava myös.
Paletti hajoaa käsiin😂😂 kuinka hiț0n monta naurettavaa kliseetä saat mahtumaan yhteen aloitukseen🤦🏻♀️
Palkkaa ulkopuolista apua, muuten tuo ei tule toimimaan, pankista voi saada edunvalvonnan ostettuna mutta prosessi on pitkä. Kaikki mahdolluset laskut suoraveloitukseen, siivousapu, lääkeautomaatti ja siihen päälle kaikki julkinen apu jota voivat saada. Mahdollistaako vanhempiesi taloudellinen tilanne palvelun/avun ostamisen?
Kotihoito ja yleinen edunvalvonta.