Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikääntyvät vanhemmat, itsellä ruuhkavuodet pahimmassa vaiheessa

Vierailija
22.08.2020 |

Olen ainoa lapsi ja iltatähti eli vanhempani saivat minut kun olivat jo lähellä neljääkymppiä. Minulla on menossa pahimmat ruuhkavuodet, pienet lapset (varovaisissa toiveissa vielä kolmas,jos vaan voimat riittää), aikaa vievä työ jne. Arki rullaa just ja just näillä resursseilla ilman, että paletti hajoaa käsiin.

Vanhempani asuvat yli 400 km päässä meiltä,olen viimeiset vuodet viettänyt käytännössä kaikki lomani lasten kanssa heidän luonaan. Nyt viime keväänä isäni kunto huononi, pystyy vielä asumaan kotona mutta ei enää esim voi ajaa autoa. Äidillä ei korttia. Huomasin kesällä heidän luona ollessamme, että heidän kotona pärjäämisensä alkaa olla lähivuosien aikana hyvin kyseenalaista. Ovat alkaneet vielä useammin soitella minulle ja kysellä ettenkö pääsisi vielä käymään viikolla ja auttamaan mm. nettipankin, lääkkeiden jne asioiden kanssa. En pysty käymään kuin lomilla heidän luonaan ja sekin alkaa olla suoraan sanottuna todella raskasta eikä minulle mitään lomaa minkä aikana voisi palautua työstä. Tämä asia on alkanut ahdistaa viime aikoina todella paljon, koska koen, ettei minun voimavarat riitä tällä hetkellä missään tapauksessa vanhempieni hoitoon.

Kysymys onkin, että mitä vaihtoehtoja minulla käytännössä on? Olen ainoana lapsena automaattisesti edunvalvoja. Onko minun pakko hoitaa oman arjen päälle tulevaisuudessa kaikki vanhempieni asiat? Mitä mahdollisuuksia heillä olisi esim kotihoitoon? Olenko minä kuitenkin se, jolle kotihoito aina soittaa, jos vanhuksilla jotakin hätää? Miten minun oletetaan hoitavan heidän asioitaan täältä reilun 5 h ajomatkan päästä pienten lasten ja kokopäivätyön ohella?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisitko hoidettua lasit itse, niin että tulevat sinulle ja suoraveloituksella kaikki mitä mahdollista. Jos muuttaisivat omalla paikkakunnalla lähemmäs palveluja ja myöhemmin palvelutaloon tms kun se on ajankohtaista

Meillä on vastaava tilanne. Mummolle olisi palvelutalopaikka, muttaei halua.

Mieheni on laillisesti hänen edunvalvojansa, oli muuten iso prosessi.

Ennen edunvalvontasopimusta kaikki muut laskut sai käännettyä meille kotiin paitsi Gasumin kaasulaskua.

Ei ikinä selvinnyt, miksi heidän laskuaan ei saa maksaa kukaan muu kuin kiinteistön omistaja, vaikka mies perikuntana omistaa osan kiinteistöstä.

Hirveetä säätämistä kaikki, mutta kun mummo HALUAA asua kotona.

Kotihoito käy 4 kertaa päivässä ja ruokapalvelu tuo ruuat ja kauppa-asiat.

Olemme kohta itse hoidossa.

Vierailija
22/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolinen apu kodinhoitoon. Laskut e laskuiksi tai suoraveloitukseen ja hankit tilinkäyttöoikeuden tai vain yksinkertaisesti otat pankkitunnukset itsellesi ( laitonta). Ulkopuolinen edunvalvonta on kova toimi, jos vanhempasi ovat edelleen oikeustoimikelpoisia, en lähtisi siihen. Vanhempiesi asuinkunnassa on jokin vanhusten hoitoon perehtynyt yksikkö. Katso kunnan nettisivuilta ja soita sinne ja selvitä, minkälaista apua on saatavilla. He lätvät kotona arvioimassa tilanteen. Usein esim kotihoito käyttää lääkärissä, jos ei ole sukulaisia avuksi. Tuossa tilanteessa koet tietysti syyllisyyttä, kun et voi olla avuksi, mutta se on turhaa. Kukaan ei vaadi, että matkustat 400 km päähän hoitaaksesi pankki- tai apteekkiasioita. Tee itsesi kanssa sovinto, että teet mitä pystyt mutta omasta jaksamisesta on myös huolehdittava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolinen apu kodinhoitoon. Laskut e laskuiksi tai suoraveloitukseen ja hankit tilinkäyttöoikeuden tai vain yksinkertaisesti otat pankkitunnukset itsellesi ( laitonta). Ulkopuolinen edunvalvonta on kova toimi, jos vanhempasi ovat edelleen oikeustoimikelpoisia, en lähtisi siihen. Vanhempiesi asuinkunnassa on jokin vanhusten hoitoon perehtynyt yksikkö. Katso kunnan nettisivuilta ja soita sinne ja selvitä, minkälaista apua on saatavilla. He lätvät kotona arvioimassa tilanteen. Usein esim kotihoito käyttää lääkärissä, jos ei ole sukulaisia avuksi. Tuossa tilanteessa koet tietysti syyllisyyttä, kun et voi olla avuksi, mutta se on turhaa. Kukaan ei vaadi, että matkustat 400 km päähän hoitaaksesi pankki- tai apteekkiasioita. Tee itsesi kanssa sovinto, että teet mitä pystyt mutta omasta jaksamisesta on myös huolehdittava.

Ei kenenkään pankkitunnuksia noin vain voi ottaa. Tilit saa kyllä vaikka ap:n omien tunnusten alle, kun vanhemmat tekee edunvalvontavaltuutuksen, mutta ei ap halua.

Vierailija
24/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun vanhempasi ovat vielä järjissään, niin edunvaltuutussopimukset kannattaa hoitaa kuntoon. Osa hoidettavista asioista kaatuu sinun niskaan halusit tai et. Pankkiasiat kannattaa sinun myös ottaa hoitaaksesi vaikka se ei tunnu hyvältä asialta. Laskut voi laittaa automaattiveloitukseen. Kunnan vanhuspalveluihin kannattaa ottaa yhteyttä ja kysyä, millaista apua vanhempasi voivat saada. Kun sinulla on vanhempiesi tilinkäyttöoikeudet, voit tilata heille viikottain netistä ruokaostokset kotiin sekä lääkkeet.

Oma isäni sairastui ja oli pian siinä kunnossa, että hän ei kyennyt enää kirjoittamaan edes nimeään laskuihin. Kun isä joutui hoivakotiin, piti äidin maksaa kaikki isänkin laskut omalta tililtään ja niitä laskuja riitti. Minä hain maistraatilta itseäni edunvalvojaksi, mutta siinä meni monta kuukautta ennen kuin maistraatti otti yhteyttä, että viimeinen hakemus pitää tehdä. Siinä vaiheessa isä oli jo saattohoidossa, joten keskeytin prosessin. Äiti sai omansa takaisin sitten perunkirjoituksen jälkeen.

Omien vanhempien kohdalla oli hankalinta se, että he sanoivat jokaiseen asiaan ei. Kylvetyspalvelu kerran viikkoon oli ainoa asia, minkä isä hyväksyi. Kotiin ei saanut tehdä minkäänlaisia muutostöitä, ei edes kynnysten poistamista tai tukikahvoja. Siivouspalvelut ja pihanhoitotyöt oli ehdoton ei. En ymmärrä, miten vanhemmat voivat olla noin itsekkäitä. Omat lapset kelpasivat kaikkeen, mutta minulla ei rahkeet riittäneet kuin kuljetuksiin, niitä oli yhteen aikaan joka päivälle. Kysyin kerran äidiltä, että ettekö te vihdoin voi käyttää rahojanne omaan hyvinvointiinne, niin äiti vastasi, että haluavat jättää meille perintöä. Voi jessus.

Vierailija
25/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota olen aina ihmetellyt, että miksi pitää väkisin vielä se yksi lapsi vääntää vaikka itsekin tiedostetaan että on henkiset sun muut resurssit tiukoilla. Tehkää palvelus itsellenne ja sille lapselle ja jättäkää tekemättä jos vähänkin epäilyttää ettei kapasiteetti riitä, ettekä pysty tarjota hyvää lapsuutta vaan hermoheikon rähjäämistä ja kurjuutta.

Vierailija
26/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun vanhempasi ovat vielä järjissään, niin edunvaltuutussopimukset kannattaa hoitaa kuntoon. Osa hoidettavista asioista kaatuu sinun niskaan halusit tai et. Pankkiasiat kannattaa sinun myös ottaa hoitaaksesi vaikka se ei tunnu hyvältä asialta. Laskut voi laittaa automaattiveloitukseen. Kunnan vanhuspalveluihin kannattaa ottaa yhteyttä ja kysyä, millaista apua vanhempasi voivat saada. Kun sinulla on vanhempiesi tilinkäyttöoikeudet, voit tilata heille viikottain netistä ruokaostokset kotiin sekä lääkkeet.

Omien vanhempien kohdalla oli hankalinta se, että he sanoivat jokaiseen asiaan ei. Kylvetyspalvelu kerran viikkoon oli ainoa asia, minkä isä hyväksyi. Kotiin ei saanut tehdä minkäänlaisia muutostöitä, ei edes kynnysten poistamista tai tukikahvoja. Siivouspalvelut ja pihanhoitotyöt oli ehdoton ei. En ymmärrä, miten vanhemmat voivat olla noin itsekkäitä. Omat lapset kelpasivat kaikkeen, mutta minulla ei rahkeet riittäneet kuin kuljetuksiin, niitä oli yhteen aikaan joka päivälle. Kysyin kerran äidiltä, että ettekö te vihdoin voi käyttää rahojanne omaan hyvinvointiinne, niin äiti vastasi, että haluavat jättää meille perintöä. Voi jessus.

Hyviä vinkkejä! Tämä on niin tuttua, mihinkään maksulliseen palveluun ei suostuta, ei kehdata tai ei haluta ulkopuolisia omaan kotiin. Aivan hirvittävän raskasta omaisille.

Vierailija
27/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme saa sinut kuvittelemaan että olisit edunvalvoja ja sinun pitäisi siitä jotenkin luopua?

Kannattaa ihan googlettaa edunvalvoja ja edunvalvonta että edes tietää mistä puhuu

Vierailija
28/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisitko hoidettua lasit itse, niin että tulevat sinulle ja suoraveloituksella kaikki mitä mahdollista. Jos muuttaisivat omalla paikkakunnalla lähemmäs palveluja ja myöhemmin palvelutaloon tms kun se on ajankohtaista

Meillä on vastaava tilanne. Mummolle olisi palvelutalopaikka, muttaei halua.

Mieheni on laillisesti hänen edunvalvojansa, oli muuten iso prosessi.

Ennen edunvalvontasopimusta kaikki muut laskut sai käännettyä meille kotiin paitsi Gasumin kaasulaskua.

Ei ikinä selvinnyt, miksi heidän laskuaan ei saa maksaa kukaan muu kuin kiinteistön omistaja, vaikka mies perikuntana omistaa osan kiinteistöstä.

Hirveetä säätämistä kaikki, mutta kun mummo HALUAA asua kotona.

Kotihoito käy 4 kertaa päivässä ja ruokapalvelu tuo ruuat ja kauppa-asiat.

Olemme kohta itse hoidossa.

Toki sunmies vois muuttaa sinne asumaan ja kävisit siellä kylässä sitten niin usein kun haluat:-)

https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…

Voisit ainakin katsoa, ettei syö vahingossa mitään haitallista. Tuosta menee äidilläni puhekyky, mutta silti olisi tiennyt mitä sanoa. Voi se mennä teiltäkin;-)

Vierailija
29/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niiden vanhempienkin täytyy vaan hyväksyä faktat ja muuttaa johonkin helpompaan asumismuotoon ja ottamaan vaikka palkattua apua vastaan. Ihan mahdoton sun on oikeasti lähteä jonnekin satojen kilometrien päähän auttamaan laskun maksussa keskellä viikkoa.

Sulla on ne omat lapset joiden takia sun täytyy jaksaa. Vaikka karulta nyt kuulostaa vanhempia kohtaan niin älä ole liian kiltti.

Vierailija
30/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään pankkitunnuksia noin vain voi ottaa. Tilit saa kyllä vaikka ap:n omien tunnusten alle, kun vanhemmat tekee edunvalvontavaltuutuksen, mutta ei ap halua.

Voi luoja, näissä tilanteissa ihan hyvin voi vanhemmat luovuttaa pankkitunnuksensa lapselleen asioiden hoitoa varten. On laitonta kyllä mutta ei ole suuri rikos jos pankkitunnuksia käytetään ainoastaan vanhempien asioiden hoitoon.

Edunvalvojaksi ryhtyminen on oma hommansa jolloin myös vastuuta on enemmän.

Vierailija
31/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä saatanan ruuhkavuodet?

Ihmiset ovat aina eläneet lapsineen, kiireineen ja omine ongelmineen.

Nyt on keksitty sana "ruuhkavuodet", jotta voitaisiin välttää vastuuta. Vastuuta omasta elämästä, vastuuta lasten elämästä ja vastuuta kaikesta.

Kun vingutaan ilmaista sähköpolkupyörää, vaikka ulkonäön ja massan puolesta olisi parempi ajaa ilman sähköä.

Mitääntekemittömien vihreiden keksintö.

Vierailija
32/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen vastuu tai velvollisuus aikuisilla on omien vanhempiensa hoitamiseen?

Vierailija
33/33 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, näissä tilanteissa ihan hyvin voi vanhemmat luovuttaa pankkitunnuksensa lapselleen asioiden hoitoa varten. On laitonta kyllä mutta ei ole suuri rikos jos pankkitunnuksia käytetään ainoastaan vanhempien asioiden hoitoon.

Edunvalvojaksi ryhtyminen on oma hommansa jolloin myös vastuuta on enemmän.

Edunvalvonta on eri asia kuin se, että virallisesti pankista pyytää esim lapselle pankkitunnukset, jotta tämä voi hoitaa asiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi