Toimeentulotuesta ja koronalisästä
Sain veronpalautuksia minkä vuoksi en saanut elokuussa perustoimeentulotukea. Ylijäämää oli vyörytetty myös syyskuulle ja näin laskelma näyttää sille kuulle plussaa 0,50 euroa. Vahva veikkaukseni on, että virkailijoille on annettu ohjeet olla tiukkoina, jotta mahdollisimman moni jäisi veronpalautusten vuoksi ilman sitä 75 euron koronatukea syys- ja lokakuussa, kuten nyt käy minullekin. Aiemmin Kelan virkailijoilla on ollut jonkun verran harkintavaltaa, jos laskelman ylijäämäsumma on ollut pieni ja on voitu antaa armon käydä oikeudesta. 50 sentin vuoksi menetän nyt sitten 150 euroa.
Kommentit (19)
Korjaus, menetän 75 euroa lokakuulta, tuo syyskuun lisä menisi joka tapauksessa. Ap
Virhe hakea toimeentulotukea siinä kuussa kun saa veronpalautuksia. Olis pitänyt jättää hakematta, niin eivät välttämättä vyörytä seuraavalle kuulle jos tili on tyhjä.
Näin mulle sanoi soskun täti silloin kun oli vielä kuntien vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Niin onko se muka päätetty nyt?
Kohta alkaa tappelu.
Mikä päätetty, koronalusäkö? Onhan siitä jo maksupäivätkin julkaistu. 30.9. ja siitä eteenpäin aina 15. päivä vuoden loppuun.
Ap
Itsekään en saa syyskuussa koronalisää juurikin veronpalautusten takia. Ja syyskuunkin tuista veronpalautus nappasi osan. Eli aika ±0, tai ehkä jopa rehellisesti miinuksella.
Onko se nyt oikeasti tulossa ensi kuussa se lisä? Onko siitä päätetty?
Vierailija kirjoitti:
Virhe hakea toimeentulotukea siinä kuussa kun saa veronpalautuksia. Olis pitänyt jättää hakematta, niin eivät välttämättä vyörytä seuraavalle kuulle jos tili on tyhjä.
Ei auta, kun katsovat kahden viime kuun tulot.
Vierailija kirjoitti:
Minulle Kela teki suoraan 6kk päätöksen, vaikka hain vain kahdelle kuukaudelle.
Mutta enpä kyllä odottanut saavani veronpalautuksiakaan tänä vuonna, ettäettä. :P
Eikö tää ole edelleen esityksen asteella?
Eli tuskin tulee tapahtumaan.
Ethän menetä. Eivät ne ole sinun tulojasi vaan viimeinen tuki jos muuten et pärjää. Ja nythän todistettavasti pärjäät niin sinulle ei kuulukaan mitään antaa.
Tulkaa ihmiset omilla tuloillanne toimeen, niin ei tarvitse valitella kelan päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mulle sanoi soskun täti silloin kun oli vielä kuntien vastuulla.Minulle Kela teki suoraan 6kk päätöksen, vaikka hain vain kahdelle kuukaudelle.
Mutta enpä kyllä odottanut saavani veronpalautuksiakaan tänä vuonna, ettäettä. :P
Jos olet saanutkaan veronpalautusta ja nostat myös tukea, niin joudut joskus maksamaan takaisin.
Ovat nyt kiireisiä koronan takia ja siksi automaattipäätökset, mutta varmasti perivät joka pennin takaisin.
Kyllä se minusta on jo päätetty. Miksi nuo maksupäivät olisi jo julkaistu ja se tieto, että jos esim. elokuussa et saa perustoimeentulotukea niin et saa seuraavassa kuussa koronalisää?
Ap
Ihan kiva olisi saada tuollaista tukea muidenkin pienituloisten. Monet työssäkäyvät elävät niukin naukin toimeentulominimin yläpuolella, mikä tarkoittaa sitä, että ovat käytännössä taloudellisesti heikommassa asemassa kuin säännöllisesti toimeentulotukea saavat, koska eivät voi laittaa tällaisia tavallisuudesta poikkeavia ylimääräsiä kulujaan kelan maksettavaksi. Kuten nyt nämä lasten korona-ajan ruokailut.
Missä ne maksupäivät lukee?
Mä muistelin, ettei asiaa ehditty käsitellä ennen eduskunnan kesälomaa ja tulee käsittelyyn vasta loman loputtua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se minusta on jo päätetty. Miksi nuo maksupäivät olisi jo julkaistu ja se tieto, että jos esim. elokuussa et saa perustoimeentulotukea niin et saa seuraavassa kuussa koronalisää?
Ap
Ei ole päätetty, kysyin Kelasta. Syyskuulle on siirtynyt päätös. Tosin virkailija sanoi, että todennäköistä on, että päätös on myönteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mulle sanoi soskun täti silloin kun oli vielä kuntien vastuulla.Minulle Kela teki suoraan 6kk päätöksen, vaikka hain vain kahdelle kuukaudelle.
Jos olet saanutkaan veronpalautusta ja nostat myös tukea, niin joudut joskus maksamaan takaisin.
Ovat nyt kiireisiä koronan takia ja siksi automaattipäätökset, mutta varmasti perivät joka pennin takaisin.
Toimeentulotukea ei yleensä peritä takaisin. Ihan poikkeustapauksissa niin tehdään (ja ne on selitetty selkeästi Kelan sivuilla). Tosin liikamaksu saatetaan ottaa huomioon seuraavassa päätöksessä (jos se siis on tiedossa). Mutta pidempien aikojen päästä tt-tukea ei pääsääntöisesti peritä takaisin, kuten muita Kelan etuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saanko lähteen jossa päätöksestä kerrotaan?
Ne jotka eivät saa ennestään toimeentulotukea, mutta elävät sillä noin 500 eurolla häviävät sen 75 e/kk.
Entiset tt-asiakkaat saavat 575 muihin kuluihin euroa, mutta muut eivät, vaikka laskennallisesti saisivat eivät saa sitä 75 euroa.
Miksi eivät kaikki pienituloiset ole samassa asemassa?
Koronatuen kanssa niissä kuukausissahan toimeentulotuen raja on se 575 euroa.
Mutta ei ennestäään toimeentulotukiasiakkailla 500 euroa.
Niin onko se muka päätetty nyt?
Kohta alkaa tappelu.