Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset ei käytä itsepalvelukassoja?

Vierailija
22.08.2020 |

Kävin äsken s-marketissa, siellä oli pitkät jonot mutta olin ensimmäinen joka meni itsepalvelukassalle. Kaikkiko siellä alkoa ostaa? Näytti vielä olevan nuorempaa porukkaa ettei tekniikan käyttökään pitäisi olla ylitsepääsemätön haaste. No ei siinä mitään pääsin itse sinne heti ja nopeasti kotiin..

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalla on nättejä tyttöjä.

Ei niistä näteistä tytöistä iloa ole miehelle jos ei pimpiä saa. Masentaa vain, kun tervehtivät väkipakolla vain koska niin on opetettu. 

Vierailija
42/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan isot ostokset (melkein täysi kärryllinen) itsepalvelu kassalla näin

- kärry kassan viereen oikealle puolelleni

- kassit kassan viereen vasemmalle puolelle valmiiksi auki

- otan tuotteen kärryistä, käytän kassan lukulaitteen kohdalla ja pakkaan vasemmalla puolellani auki olevaan kassiin. Kun kassi täynnä nostan sen joko kärryihin tai jos siellä ei vielä tilaa niin kauemmaksi Pakkausalueelle. Ja laitan uuden kassin auki tilalle.

- eli kosken kuhunkin ostokseen vain kerran jolloin samalla kertaa hoituu piippaus ja pakkaus.

- lopuksi maksaminen kuten muillakin kassoilla kortilla.

Hygieenistä ja helppoa!

Voiko näin edes tehdä? Täällä ainakin niillä itsepalvelupisteillä on joku painontunnistus-juttu, eli pakko pistää kori siihen tasolle ja sitten huolehtia myös ostokset sinne toiselle puolelle puntaria. Ei siis voi edes latoa mistään kärryistä itse.

Ei meidän prismassa ainakaan ole mitään puntareita eikä kukaan ole valittanut vaikka olen näin tehnyt jo monta kertaa. Ja toisinaan myyjä on pyynnöstä käynyt laittamassa osaan tuotteita alennuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Citymarketissa käytän, kun palvelu on sujuvaa. Esim. valvoja tulee nopeasti kuittaamaan kaljapulloni.

Sen sijaan Prismassa en käytä, kun itsepalvelukassoilla ei ole ketään, ja punalappuisia tai alkoholia ei voi ostaa. Niiden kanssa pitää mennä uudelleen ihmiskassan kautta. Siinäpä aikaa tuhrautuu. Prismassa myös on tosi pieni tila, mihin laittaa ostoskassi(t).

Vierailija
44/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan isot ostokset (melkein täysi kärryllinen) itsepalvelu kassalla näin

- kärry kassan viereen oikealle puolelleni

- kassit kassan viereen vasemmalle puolelle valmiiksi auki

- otan tuotteen kärryistä, käytän kassan lukulaitteen kohdalla ja pakkaan vasemmalla puolellani auki olevaan kassiin. Kun kassi täynnä nostan sen joko kärryihin tai jos siellä ei vielä tilaa niin kauemmaksi Pakkausalueelle. Ja laitan uuden kassin auki tilalle.

- eli kosken kuhunkin ostokseen vain kerran jolloin samalla kertaa hoituu piippaus ja pakkaus.

- lopuksi maksaminen kuten muillakin kassoilla kortilla.

Hygieenistä ja helppoa!

Voiko näin edes tehdä? Täällä ainakin niillä itsepalvelupisteillä on joku painontunnistus-juttu, eli pakko pistää kori siihen tasolle ja sitten huolehtia myös ostokset sinne toiselle puolelle puntaria. Ei siis voi edes latoa mistään kärryistä itse.

Ei meidän prismassa ainakaan ole mitään puntareita eikä kukaan ole valittanut vaikka olen näin tehnyt jo monta kertaa. Ja toisinaan myyjä on pyynnöstä käynyt laittamassa osaan tuotteita alennuksia.

Okei, omituista, voisin vaikka vannoa, että se vekotinkin käskee asettaa ne ostokset siihen hihnalle. Mutta saattaa hyvinkin olla, että olen ymmärtänyt väärin. Mutta siinäpä vaan taas yksi syy miksen niitä kassoja käytä: Epävarmuus siitä, miten niitä tulisi käyttää.

Vierailija
45/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi käyttää, jos on paljon ostettavaa ja lisäksi näin korona-aikaan ovat aika epähygieenisiä kun kaikki lääppii samoja näyttöjä. Saako niiden kautta myöskään ostaa alkoholia? (tupakkaa ei ainakaan).

Tämä epähygieenisyys oli aika hauska perustelu.

Itsepalvelukassalla kosken kerran näyttöön kun painan lopussa ”maksa” nappia. Ja sitten näppäilee kortin koodin kuten normaalikassallakin. Muuten en kosketa mitään mitä muut.

Normikassalla ostokset laitetaan samalle hihnalle kuin kaikki aikaisemmatkin ovat laittaneet. Kassa koskee kaikkiin tavaroihin samoilla hanskoilla kun kymmenien tai satojen edellisten asiakkaiden tavarat. Ja maksaessa näpytellään koodi ihan kuten itsepalvelukassallakin jos siis maksetaan kortilla eikä käytetä lähimaksua.

Eli itsepalvelukassa on huomattavasti hygieenisempi kuin normaali.

Meinaatko että niistä tavaroista jäis siihen hihnalle jotenkin merkittävä määrä bakteereita? :D

Lähimaksu on keksitty, normikassalla ei tarvitse koskea sitä vähääkään mihinkään mihin muut on koskeneet. Täällä tarvitsee kyllä painaa sitä kosketusnäyttöä myös kun aloittaa tavaroiden piippailun, sitten myös kun lopettaa, mutta ei oleellista, oleellista on vain se, että pitää räpeltää kohdetta johon on moni muukin räpeltänyt.

En pidä niin relevanttina asiana tuota tavarat samalla hihnalla hommaa, koska en usko että kovin moni oikeasti niin paskaisin käsin tavaroihin koskee, että niistä tavaroistakin vielä jotain eritteitä irtoaisi siihen hihnalle ja siitä vielä riittäisi irtoamaan mun tavaroihini :,D Saa olla jo kunnon räkäklimppi siinä vaiheessa, jos niin käy.

Entä ne kassan hanskat? Itse olen joskus huomannut lihapaketin (raakaa possua) kassalla ja kassa vei sen sivuun ja palasi hommiin puhdistamatta lihanestettä niistä hanskoista. Ja muutenkin niillä vastaanotetaan ihmisten taskuista rahaa jne. Ja niillä kosketaan jokaiseen ostamaasi tuotteeseen, Mielestäni on hygieenisempää koskea itsepalvelukassalla kerran tai kahdesti näyttöön (teen sen vielä sormella jonka voin välittömästi desifioida vieressä olevalla aineella jos haluan) mitä tavallisen kassan toiminta jossa kassa räpeltää kaikki ostokset läpi kaikilta asiakkailta ja lisäksi rahoja ym.

Vierailija
46/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 täsmentää. Siis kassalla huomasin että pakkaus raakaa possunlihaa jota olin ostamassa vuoti ja oli yltäpäältä sieltä tulleessa nesteessä. Kassa otti paketin laittoi sivuun ja rupesi piippaamaan seuraavan ostoksia (salaattia ja karkkia) puhdistamatta hanskoja mitenkään tuosta lihanesteestä...

Mielestäni ei kovin hygieenistä mitä kaikkea noilla hanskoilla tehdään ilman pesua ennenkuin käsitellään sinun ostoksiasi.

Vierailija
47/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että tuette kassatyöntekijöitä tällä tavoin. Minä taas ajattelen että ruuhka-aikana säästän heidän hermojaan kun hoidan pikkuostokseni itse. Mutta pitkässä juoksussa varmasti asialla voi olla työllisyysvaikutuksia.

Olisi hienoa että tämmöinen asenne siirtyisi myös muuhun ostamiskäyttäytymiseen. Tehtäisiin siis valintoja joka lisäisi rahan ja työn jäämistä Suomeen. Tietenkään huonoa kotimaista tuotetta/palvelua ei pidä ostaa mutta samantasoisista pitäisi aina valita se suomalainen. vaihtoehto.

ap

Työ on työtä siitä huolimatta onko asiakkaalla paljon tai vähän ostoksia. Asiakkaan ostosten takia ei ole mitään syytä hermojaan kiristellä eikä sitä tehdäkään. En nyt ymmärrä sun ajatusta tässä.

Pointti oli jos asiakkaita on paljon niin voin helpottaa kassatyöntekijän ahdistusta hoitamalla omat ostokseni itsepalvelukassalla koska ostin vain muutaman tuotteen. Kassa varmasti nuo jonot pitkät jonot kestäisi mutta osa asiakkaista ärtyy jonotuksesta ja tämä tarttuu muihinkin.

Vierailija
48/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä ei saa tupakkaa.