Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset ei käytä itsepalvelukassoja?

Vierailija
22.08.2020 |

Kävin äsken s-marketissa, siellä oli pitkät jonot mutta olin ensimmäinen joka meni itsepalvelukassalle. Kaikkiko siellä alkoa ostaa? Näytti vielä olevan nuorempaa porukkaa ettei tekniikan käyttökään pitäisi olla ylitsepääsemätön haaste. No ei siinä mitään pääsin itse sinne heti ja nopeasti kotiin..

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein aina on joku syy, etten voi mennä itsepalvelukassan kautta. Punalaput, alkoholi, liikaa ostoksia tai olen samalla hakemassa jotain pakettia.

Vierailija
22/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan tukea kassahenkilöstöä, etteivät joudu työttömiksi. Toisaalta, miksi tekisin työt, kun en saa siitä kauppiaalta mitään korvausta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän siinä vaiheessa, kun minulle aletaan maksaa palkkaa kassatyöstä.

Esim. Bonuksia kolminkertaisesti.

Vierailija
24/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon hidas piippaaja, kassa paljon tehokkaampi

Vierailija
25/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi käyttää, jos on paljon ostettavaa ja lisäksi näin korona-aikaan ovat aika epähygieenisiä kun kaikki lääppii samoja näyttöjä. Saako niiden kautta myöskään ostaa alkoholia? (tupakkaa ei ainakaan).

Tämä epähygieenisyys oli aika hauska perustelu.

Itsepalvelukassalla kosken kerran näyttöön kun painan lopussa ”maksa” nappia. Ja sitten näppäilee kortin koodin kuten normaalikassallakin. Muuten en kosketa mitään mitä muut.

Normikassalla ostokset laitetaan samalle hihnalle kuin kaikki aikaisemmatkin ovat laittaneet. Kassa koskee kaikkiin tavaroihin samoilla hanskoilla kun kymmenien tai satojen edellisten asiakkaiden tavarat. Ja maksaessa näpytellään koodi ihan kuten itsepalvelukassallakin jos siis maksetaan kortilla eikä käytetä lähimaksua.

Eli itsepalvelukassa on huomattavasti hygieenisempi kuin normaali.

Vierailija
26/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy voisi olla ihmiskontakti. Monelle ihmiselle se kassatäti voi olla viikon ainoa ihminen, jolle puhuu. Myös teknologian vaikeus ja pelko voi olla tekijöinä. Esimerkiksi Ikeassa on tullut nähtyä aika monta säätöä eikä monelle itsepalvelukassa = nopeampi.

Vierailija
27/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit veloittaa jo itsepalvelusta niin paljon etten halua sitä kauppoihin. Haluan suomalaisille töitä!

Vierailija
28/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan että työntekijät saavat palkkaa työstä eivätkä joudu automaattien korvaamiksi.

Minä myös. En ikinä tule käyttämään itsepalvelukassaan niin kauan kuin kaupoissa ja marketeissa on yksikin kassahenkilö työssä. Pidän palvelusta, arvostan palvelua suorittavia ihmisiä ja olen valmis maksamaan heidän palvelustaan vaikka hieman enemmän.

Vierailija
29/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalla on nättejä tyttöjä.

Vierailija
30/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilillä ei ole rahaa.

Vierailija
31/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pisimmät jonot on aina itsepalvelukassoille. Minä en käytä niitä, koska en tahdo tehdä kassojen työtä ilmaiseksi. Sitten kun saan esim. 10% alennusta, voin käyttää

Vierailija
32/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän prismassa onnistuu alkoholin, punalappuisten tuotteiden ja vaatteiden osto ihan helposti itsepalvelukassalla. Viittä kassaa valvoo yksi myyjä ja hän voi helposti kuitata alkoholin ikärajan koneellaan ja laittaa alennukset sekä ottaa hälyttimet irti.

Vierailija
33/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassallejonottaja kirjoitti:

Minä pidän palvelusta, enkä itsepalveluyhteiskunnasta. Olen myös valmis maksamaan siitä. Sitäpaitsi palvelut työllistävät ihmisiä.

Samoin. Ostan yleensä sen verran paljon tavaraa että on mukavampi laittaa ne ruuat ja juomat siihen liukuhihnalle ja antaa kassahenkilön tehdä työnsä. Lisäksi suosin käteisellä maksamista, mikä ei onnistu itsepalvelupäätteellä.

Vierailija
34/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että tuette kassatyöntekijöitä tällä tavoin. Minä taas ajattelen että ruuhka-aikana säästän heidän hermojaan kun hoidan pikkuostokseni itse. Mutta pitkässä juoksussa varmasti asialla voi olla työllisyysvaikutuksia.

Olisi hienoa että tämmöinen asenne siirtyisi myös muuhun ostamiskäyttäytymiseen. Tehtäisiin siis valintoja joka lisäisi rahan ja työn jäämistä Suomeen. Tietenkään huonoa kotimaista tuotetta/palvelua ei pidä ostaa mutta samantasoisista pitäisi aina valita se suomalainen. vaihtoehto.

ap

Vierailija
35/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankit veloittaa jo itsepalvelusta niin paljon etten halua sitä kauppoihin. Haluan suomalaisille töitä!

Suomalaiset on muutenkin totutettu itsepalveluun ja esimerkíksi monissa kahviloissa oletetaan että se kahvi jonotetaan kassalta ja sitten ne astiat pitäisi vielä itse viedä pois. Yleensä itsepalvelun lisääminen tarkoittaa sitä että henkilökuntaa pyritään vähentämään pikkuhiljaa.

Vierailija
36/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan isot ostokset (melkein täysi kärryllinen) itsepalvelu kassalla näin

- kärry kassan viereen oikealle puolelleni

- kassit kassan viereen vasemmalle puolelle valmiiksi auki

- otan tuotteen kärryistä, käytän kassan lukulaitteen kohdalla ja pakkaan vasemmalla puolellani auki olevaan kassiin. Kun kassi täynnä nostan sen joko kärryihin tai jos siellä ei vielä tilaa niin kauemmaksi Pakkausalueelle. Ja laitan uuden kassin auki tilalle.

- eli kosken kuhunkin ostokseen vain kerran jolloin samalla kertaa hoituu piippaus ja pakkaus.

- lopuksi maksaminen kuten muillakin kassoilla kortilla.

Hygieenistä ja helppoa!

Vierailija
37/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi käyttää, jos on paljon ostettavaa ja lisäksi näin korona-aikaan ovat aika epähygieenisiä kun kaikki lääppii samoja näyttöjä. Saako niiden kautta myöskään ostaa alkoholia? (tupakkaa ei ainakaan).

Tämä epähygieenisyys oli aika hauska perustelu.

Itsepalvelukassalla kosken kerran näyttöön kun painan lopussa ”maksa” nappia. Ja sitten näppäilee kortin koodin kuten normaalikassallakin. Muuten en kosketa mitään mitä muut.

Normikassalla ostokset laitetaan samalle hihnalle kuin kaikki aikaisemmatkin ovat laittaneet. Kassa koskee kaikkiin tavaroihin samoilla hanskoilla kun kymmenien tai satojen edellisten asiakkaiden tavarat. Ja maksaessa näpytellään koodi ihan kuten itsepalvelukassallakin jos siis maksetaan kortilla eikä käytetä lähimaksua.

Eli itsepalvelukassa on huomattavasti hygieenisempi kuin normaali.

Meinaatko että niistä tavaroista jäis siihen hihnalle jotenkin merkittävä määrä bakteereita? :D

Lähimaksu on keksitty, normikassalla ei tarvitse koskea sitä vähääkään mihinkään mihin muut on koskeneet. Täällä tarvitsee kyllä painaa sitä kosketusnäyttöä myös kun aloittaa tavaroiden piippailun, sitten myös kun lopettaa, mutta ei oleellista, oleellista on vain se, että pitää räpeltää kohdetta johon on moni muukin räpeltänyt.

En pidä niin relevanttina asiana tuota tavarat samalla hihnalla hommaa, koska en usko että kovin moni oikeasti niin paskaisin käsin tavaroihin koskee, että niistä tavaroistakin vielä jotain eritteitä irtoaisi siihen hihnalle ja siitä vielä riittäisi irtoamaan mun tavaroihini :,D Saa olla jo kunnon räkäklimppi siinä vaiheessa, jos niin käy.

Vierailija
38/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan isot ostokset (melkein täysi kärryllinen) itsepalvelu kassalla näin

- kärry kassan viereen oikealle puolelleni

- kassit kassan viereen vasemmalle puolelle valmiiksi auki

- otan tuotteen kärryistä, käytän kassan lukulaitteen kohdalla ja pakkaan vasemmalla puolellani auki olevaan kassiin. Kun kassi täynnä nostan sen joko kärryihin tai jos siellä ei vielä tilaa niin kauemmaksi Pakkausalueelle. Ja laitan uuden kassin auki tilalle.

- eli kosken kuhunkin ostokseen vain kerran jolloin samalla kertaa hoituu piippaus ja pakkaus.

- lopuksi maksaminen kuten muillakin kassoilla kortilla.

Hygieenistä ja helppoa!

Voiko näin edes tehdä? Täällä ainakin niillä itsepalvelupisteillä on joku painontunnistus-juttu, eli pakko pistää kori siihen tasolle ja sitten huolehtia myös ostokset sinne toiselle puolelle puntaria. Ei siis voi edes latoa mistään kärryistä itse.

Vierailija
39/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että tuette kassatyöntekijöitä tällä tavoin. Minä taas ajattelen että ruuhka-aikana säästän heidän hermojaan kun hoidan pikkuostokseni itse. Mutta pitkässä juoksussa varmasti asialla voi olla työllisyysvaikutuksia.

Olisi hienoa että tämmöinen asenne siirtyisi myös muuhun ostamiskäyttäytymiseen. Tehtäisiin siis valintoja joka lisäisi rahan ja työn jäämistä Suomeen. Tietenkään huonoa kotimaista tuotetta/palvelua ei pidä ostaa mutta samantasoisista pitäisi aina valita se suomalainen. vaihtoehto.

ap

Työ on työtä siitä huolimatta onko asiakkaalla paljon tai vähän ostoksia. Asiakkaan ostosten takia ei ole mitään syytä hermojaan kiristellä eikä sitä tehdäkään. En nyt ymmärrä sun ajatusta tässä.

Vierailija
40/48 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin käyn aina itsepalvelukassalla. En tarvitse palvelua enkä piittaa tippaakaan, vaikka prisma vähentäisikin väkeä. Se on markkinataloutta. Usein olen myös katsellut, kuinka uskomattoman lammasmaista porukkaa suomalaiset on. Normikassalla on pitkät jonot, jonossa nuorempiakin. Itsepalvelukassat tyhjiä. En käsitä. Käsitän jos joku käävä ei tajua kosketusnäytöistä tuon taivaallista, mutta nuorilla on varmasti pankkikortti ja älypuhelinkin. Alkoakin voi ostaa, mutta tupakkaa ei. Tupakointi onkin epäterveellistä ja kuuluu alemmalle sosiaaliluokalle.