Olipa nöyryyttävä käynti fysioterapeutilla
Vieläkin ärsyttää ja harmittaa! Ihan kummallinen käynti.
Kommentit (36)
No mitä siellä tapahtui? Kerro nyt vähän.
No, mulle pidettiin ihmeellisiä vertauskuvallisia esitelmiä, vaikka kysyin ihan suoria kysymyksiä. Puhuttiin kuin idiootille. Mm. "Jos sä lyöt pääsi seinään ja sua sattuu, lyötkö tarkoituksella uudestaan?" Tämä oli vastaus kysymykseeni voinko käydä pilates-tunneilla (selkävaiva alkoi pilates-tunnilla, missä olen kuitenkin käynyt jo vuosia). Muutakin tämän tasoista juttua riitti. En ole ikinä tuntenut itseäni niin nöyryytetyksi missään lääkärin tms. vastaanotolla. Oloni oli samanlainen, kuin jos olisin mennyt johonkin autokorjaamolle, missä autoista tietämätöntä naista katsottaisiin vinoon.
No, lyötkö tarkoituksella päätäs selinään?
Ty-hy-mä.
no ehkä se fysioterapeutti yritti laskeutua sinun tasollesi ja yritti yksinkertaistaa asioita.
Olet loukannut selkäsi pilates-tunnilla = kannattaako mennä uudestaan? Täysin verrattavissa siihen, että jos lyöt pääsi seinään ja sinuun sattuu niin ihanko oikeasti lyöt kuitenkin sen pääsi samalla tavalla ja tarkoituksella uudestaan?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:36"]
no ehkä se fysioterapeutti yritti laskeutua sinun tasollesi ja yritti yksinkertaistaa asioita.
Olet loukannut selkäsi pilates-tunnilla = kannattaako mennä uudestaan? Täysin verrattavissa siihen, että jos lyöt pääsi seinään ja sinuun sattuu niin ihanko oikeasti lyöt kuitenkin sen pääsi samalla tavalla ja tarkoituksella uudestaan?
[/quote]
Aika typerä vertaus mielestäni. Selkänsä voi loukata vaikka miten, esim. töissä. Sanotaanko silloin, että älä mene koskaan töihin? Tai jos loukkaa selkänsä kantaessa jotain, pitääkö kantaminen unohtaa koko loppuelämän ajaksi (tunnen yhden miehen, joka loukkasi selkänsä niin pahoin, että se vaikuttaa hänen jalkojensa liikkeisiin, ihan vain kantamalla suht kevyttä Ikean pakettia)?
Pilateksessa tehdään enimmäkseen aika rauhallisia liikkeitä, ei mitään äärivenytyksiä, joten siinä loukkaantuminen saattaa olla aika monen asian summa.
Kuulostaa täysin asiattomalta. Ei tuollaisia pikkuilkeileviä toista aliarvioivia esimerkkejä saisi ottaa, vaan pysyä ystävällisen asiallisena AINA. Sanoa vaikka, että niin, kannattaa nyt tällä hetkellä harkita muita liikuntamuotoja, ehkä se pilates oli tässä osatekijänä, varohan nyt ensialkuun satuttamasta uudelleen jne. ja keskustella tasavertaisesti kanssasi asiasta. Ei missään tapauksessa saa kohdata asiakasta tuolla tavalla ylimielisen piiloaggressiivisesti. Ihan no go hommaa.
Kuulostaapa ärsyttävän alentuvalta suhtautumiselta tosiaan!
Eikä niin mitään järkeä siinä että Pilatesta tulisi välttää pysyvästi jos siellä on kerran käynyt loukkaantuminen. Pilates ei edes ole mikään erityisen onnettomuusaltis laji, joten järkevämpää olisi neuvoa vaan ottamaan rauhallisemmin tai välttämään tiettyjä liikkeitä jos esim. joku kropan rakenteellinen ongelma on haittana, eikä heittää tuommoista älytöntä kautta rantain kieltoa.
Kiitos, tuli vielä ikävämpi olo joistakin kommenteistanne.
Siis, olen käynyt vuosia pilateksessa ja kaikenlaisissa jumpissa ilman mitään ongelmaa. Sitten sain kuukausia kestäneen kivun selkääni erään pilates-tunnin jälkeen. Olen nuori ja täysin terve aikuinen enkä haluaisi vielä tässä vaiheessa sulkea pois yhtä liikuntaharrastusta. Pilate-tuntihan on todella monipuolinen. Oletin, että keskustelisimme fysioterapeutin kanssa siitä liikkeestä mistä oletan kivun tulleen ja mikä siinä meni pieleen ja miten sen voisi jatkossa välttää. Tunnen kehoni melko hyvin ja osaan paikallistaa kivun ja milloin ja missä kipu tuntuu. Mutta minulla ei ole lääkärin tai fysioterapeutin ammattitaitoa ja osaamista ihmiskehosta. Oletin, että nyt saisin lisää tietoa ja se auttaisi minua ymmärtämään vaivaani ja liikkumaan jatkossa niin, että vaivaa ei tule.
Kyse ei nyt ole pelkästään tästä yhdestä päätä seinään -lauseesta, vaan koko fysioterapeutin tavasta suhtautua minuun. Se ei ollut arvostava, äänensävy oli sellainen halveksuvan oloinen jne. Ja minun suoriin kysymyksiini ei vaivauduttu vastaamaan asiallisesti, vaan pidettiin ihmeellisiä kautta rantain -luentoja. En ole tottunut tällaiseen kohteluun enkä ole tyhmä. Haluan tietää mistä vaivani on syntynyt ja mitä on tehtävissä tästä eteenpäin. Samaan lopputulokseen olisin voinut (ja olenkin) päätyä ilman tätä "ammattilaista". En ole tosiaankaan käynyt pilateksessa vaivojen ilmaannuttua. Joskin aikaisemmin vuosia sitten toinen fysioterapeutti nimenomaan suositteli minulle pilatesta selkävaivoihin.
Tämänpäiväisen kokemuksen perusteella palaan entiseen käytäntööni: jos on joku vaiva, menen suoraan yksityiselle erikoislääkärille ja hoidatan vaivani. Tällä kertaa huonontuneiden tulojeni takia päätin kerrankin mennä terveyskeskukseen. Lääkärikäynti oli asiallinen ja nuori naislääkäri paneutui vaivaani perusteellisesti ja päätyi lähettämään minut fysioterapeutille. Ja tässä sitä ollaan. Muut perheenjäseneni ovat ihan samalla tavoin menneet kipujensa (erilaisia kipuja) takia lääkärille ja saaneet lähetteen fysioterapeutille. He ovat tulleet fysioterapeutilta perusteellisin jumppaohjein ja lisääntyneen tiedon kanssa kotiin. Oletin näin käyvän minullekin. Mutta muut perheenjäseneni ovatkin asioineen yksityisellä lääkäriasemalla.
Itse sanon suoraan, että en pidä tavastasi puhua minulle noin.
Kiitos, oli tullut ymmärtäväisiäkin kommentteja!
Lähetä tuo kirjoittamasi teksti palautteena fyssarille!
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:02"]
Itse sanon suoraan, että en pidä tavastasi puhua minulle noin.
[/quote]
Olisi pitänyt sanoa. Olin vaan ihan puulla päähän lyöty. Oli todella ikävä tunne riisua tutkimusta varten alusvaatteille, kun hän jotenkin vastentahtoisesti ohjaili liikkeitäni. Tuli olo, että varmaan nauraa minulle kohta kahvihuoneessa. Sanoin kyllä, että tuli vähän kummallinen olo tästä käynnistä. Ehkä mies ei ollut tarkoituksellisesti ilkeä, vaan hän ei vaan osannut tuota sosiaalista puolta.
ap
Oletko sä muuten jutellut sen pilatesohjaajan kanssa tuosta? Yleensä hyvä ohjaaja osaa kertoa sinulle mikä on mennyt pieleen liikettä tehdessä ja miten asia korjataan.
Jos tällä fysioterapeutilla on esimies, tee ihmeessä valitus ja pyydä rahat takaisin. Tuo on todellakin asiatonta ja ammattitaidotonta myöskin. Pilatestahan suositellaan hoitokeinoksi moniinkin selkävaivoihin ja toisaalta tuo on ylipäätään täysin väärien asioiden rinnastamista. Jos loukkaantuu pyöräkolarissa, ei siis saa koskaan enää ajaa pyörällä? Jos loukkaantuu tennistä pelatessa ei siis saa koskaan enää pelata tennistä? Jos saa paperihaavan, ei siis saa ikinä enää koskea paperiin?
Ikävä kokemus varmasti, mutta lienee selvää, että tuo fyssari ei ollut ihan normaali ihminen (ainakin äärimmäisen epäystävällinen luonne + käytöstavat puuttuivat). On siis todennäköisesti tuollainen kaikille. Kannattaa suhtautua lähinnä huvittuneesti.
Juu kannattaa laittaa palautetta tuollaisesta.. Kummasti kusibäät rupee asiallisiks kun niitten esimies saa tiedon :)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:14"]
Ikävä kokemus varmasti, mutta lienee selvää, että tuo fyssari ei ollut ihan normaali ihminen (ainakin äärimmäisen epäystävällinen luonne + käytöstavat puuttuivat). On siis todennäköisesti tuollainen kaikille. Kannattaa suhtautua lähinnä huvittuneesti.
[/quote]
Tää oli tosiaan kuin jostain tv-sketsistä.. Minulle myös tehtiin selväksi miten väärin olin vaivaani hoitanut: väärä määrä ja väärän kesto buranaa. Eli ihan kaikki mitä sanoin tai tein oli jotenkin väärin.
Nyt alkaa jo helpottaa, kun asiaa saa purettua täällä. Olen joskus ollut aika hanakka antamaan palautetta ylemmille tahoille, kun olen kokenut vääryyttä. Nyt vaan jotenkin alan ajatella että siinä oli yksi suomalainen mies muiden joukossa, jolla on varmaan joku hankala perhetilanne menossa tai jotain. Varmaan saakin palautetta potilailta, ehkä jo joku varotus päällä. Mene ja tiedä.. Piti jotain kaunaa kaataa minun niskaani. Ehkä vaimo jättänyt tms. En viitsi sorkkia enää asiaa valittamalla jonnekin tai antamalla palautetta. Tiedä vaikka saisin pahemmat kaunat niskaani.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:28"]
Juu kannattaa laittaa palautetta tuollaisesta.. Kummasti kusibäät rupee asiallisiks kun niitten esimies saa tiedon :)
[/quote]
Mistä saisin tiedon kuka hänen esimiehensä on? Jos ihan vaan jotain kommenttia laittaisin.. Onko terveyskeskuksissa joku johtava lääkäri, joka on kaikkien esimies?
ap
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:13"]
Oletko sä muuten jutellut sen pilatesohjaajan kanssa tuosta? Yleensä hyvä ohjaaja osaa kertoa sinulle mikä on mennyt pieleen liikettä tehdessä ja miten asia korjataan.
[/quote]
Täytyy kokeilla tätä. Luulen kyllä, että minulla on joku rakenteellinen ongelma selässä tietyssä kohtaa, koska kipu on ollut joskus aikaisemmin samassa kohtaa, mutta paljon lievempänä. En edelleenkään tiedä mikä se on ja mikä sen nyt sitten laukaisi, kun fysioterapeuttikin sanoi, että hänellä "ei ole röntgenkatsetta". (nyt jo huvittaa!)
ap
Mistä liikkeestä selkäsi kipeytyi?