G:Miksi pomoiksi päätyy persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä? Kokemuksia?
Millaisia kokemuksia teillä on esimiesasemassa olevista, selvästi persoonallisuushäiriöisistä ihmisistä?
Ihmettelen vaan tätä ilmiötä nimen omaan nyt täällä Suomessa, että miksi sellaisia henkilöitä valitaan, koska olin kahdessa muussa maassa töissä ensin ja pomoni olivat aivan ihania ihmisiä, eivät korostaneet itseään vaan aina tiimityön merkitystä ja osasivat antaa palautetta oikealla tavalla. Kohtelivat kaikkia saman arvoisesti ja kaikkien työmotivaatiot olivat tämän takia kohdallaan.
Suomessa minulla ollut kaksi erittäin narsistista pomoa nyt peräkkäin, jotka ajaneet muiden yli saadakseen oman asemansa parannusta ja usein varastaneet toisten ideoita ja esittäneet ne ylemmälle johdolle ominaan. Toisella näistä (naisella) ei ollut kaiken muun lisäksi edes alkeellisimpia käytöstapoja vaan sai ihme raivareita muiden läsnäollessa ja huusi alapääsanoja.
Kommentit (33)
AP:n ei ehkä olisi kannattanut mainita tuota maagista sanaa "ulkomaat", koska se tuntuu aina aiheuttavan joissain valtavan siilipuolustusreaktion ja estävän ns. asiallisen keskustelun.
No, itsekin voin sanoa, että ulkomailla työskennellessäni en ole koskaan törmännyt samanlaiseen suoraan sanoen kyykyttävään henkilöjohtamiseen kuin täällä Suomessa. Toki tässä vaiheessa työuraa minulla on ollut useampia esimiehiä täällä Suomessa kuin ulkomailla, ja suurinosa esimiehistäni myös Suomessa on ollut vähintään asiallisia. Mutta kyllä nimenomaan keskustelukulttuuri on ns. vanhoissa sivistysmaissa vähän erilainen kuin täällä meillä. Jos nyt rautalangasta pitäisi asia vääntää, niin sanotaanko vaikka niin, että muualla ihmiset pystyvät työyhteisössä (jossa kuitenkin pitäisi olla kaikilla samat tavoitteet) muistamaan paremmin vanhan totuuden asioiden, ei ihmisten riitelemisestä. Tuntuu myös, että Suomessa vielä sitten se itsepäisyys ja poteroon kaivautuminen tulkitaan suoraselkäisyydeksi, joka on tietysti "hyvä" ominaisuus johtajalla, ja nämä neuvottelutaidottomat jyrääjät päätyvät esimiehiksi.
Toinen ihan selkeä ero on julkisuudessakin esitetty armeijajohtamisen ihannointi. Edellenkin kun tuntuu siltä, että se RUK:in tai vähintään AUK:in suorittaminen tekee nuoresta joidenkin silmissä automaattisesti pätevämmän esimiehen kuin esim. työyhteisössä paljon vastuuta ottanut henkilö, jolla mitään armeijakokemusta ei ole. Mutta kuten moni fiksu armeijakoulutuksen läpikäynyt henkilö on itselleni todennut, armeijaopit on tarkoitettu ensisijaisesti nälkäisten ja väsyneiden joukkojen komentamiseen kriisiolosuhteita. Ei niillä pärjätä ns. normaalissa työelämässä, jossa pitäisi saada työntekijät ajattelemaan.
Pohjimmiltaan se huono lähijohtaminen on kuitenkin sitten aina ylemmän johdon syytä - olen törmännyt todella suuriin eroihin jopa samassa yrityksessä eri osastojen välillä, ja yleensä sen perimmäisen syyn eroon on voinut kyllä selkeästi jäljittää toiminnasta vastaavaan johtoryhmän jäseneen.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:12"]
Uskon, että monessa tapauksessa juuri tuo (sinänsä valheellinen) itsevarmuus, ylemmyydentunto ja häikäilemättömyys sekä niiden kautta saavutettava menestys työtehtävissä johtavat siihen, että henkilö "palkitaan" esimiesasemalla. [/quote]
Täässä on hyvin ilmaistu, miksi persoonallisuushäiriöiset pärjäävät hyvin hakutilanteissa ja ylennyksissä. Ikävä kyllä. Aika monta olen jo joutunut kohtaamaan - toivottavasti tämä uusi ei ole samaa sarjaa. Elämme toivossa ja pelkäämme pahinta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:47"]
Yhdellä mun entisellä työpaikalla tällainen narsistipikkupomo järjesti työntekijöille alaistaitojen kurssin! VOITTEKO KUVITELLA, ALAISTAITOJEN KURSSIN! Kuuntelimme sitten kokonaisen päivän kun konsultti, jonka tuntipalkka oli luultavasti lähempänä 400 euroa, kertoi meille kuinka huonoja alaisia olemme ja kuinka voimme tulla paremmiksi alaisiksi. Narsistipikkupomo myhäili vieressä.
[/quote]
meillä tuollainen samanlainen tyyppi järjesti kalliin motivointi- ja muutosvalmennuskurssin koska olimme "niin epämotivoitunutta ja muutosvastaista porukkaa" hänen mielestään, ja koska olimme antaneet hänelle huonot pisteet esimierarvioinnissa nimen omaan sen takia kun ei osaa motivoida ketään ja millään tavalla :DDD
[/quote]
vähän sama tilanne meillä. Tyytymättömyytemme johtui negatiivisuusesra, ei suinkaan epäonnistuneesta johtamisesra.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:21"]
Missä te oikein olette työssä???? Katsoisitte vähän minkäläisen työpaikan edes otatte vastaan. Itse olen ollut muutamassa määräaikaisessa ja nyt kolmannessa vakityöpaikassani ja työuraa on takana kohta 20 eikä vielä ikinä ole osunut eteen persoonallisuushäiriöistä tai ylipäätään tuollaista pomoa jota aloittaja kuvaili viestissään. Ihmetyttää tuokin kun puhutte viesteissänne jostain "vastapuolista" ja "hulluista". Haukutte esimiehiä mutta ette ole itse sen kummempia... Taitaa pitää paikkansa se, että palstalaisilla on aina paskat pomot ja vielä paskemmat duunikaverit ja kuinkas kummassa se AINA sattuukin viattomalle palstalaiselle jossa ei koskaan ole mitään vikaa (mutta pomo vittuilee, työkaverit vittuilevat jne).
:=))
[/quote]
Olet onnekas, kun olet välttynyt narsistiselta esimieheltä. Ymmärrät kyllä ongelman heti, kun kohtaat sellaisen.
On olemassa huonoja esimiehiä, jotka eivät vaan osaa. Se on inhimillistä. Ja sitten on olemassa persoonallisuushäiriöisiä esimiehiä. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa. Viimeiseksi mainitun tunnistaa siitä, että hän ei mene koskaan itseensä missään asiassa. Hän tekee ihan älyttömiä päätöksiä, joiden ainut motiivi on jonkun henkilön elämän/työn hankaloittaminen. Narsisti myös voi käyttäytyä erittäin törkeästi ja asiattomasti sellaisessa tilanteessa, missä on täysin niskan päällä. Hän myös voi uhkailla työntekijöitä. Mutta omien pomojensa edessä narsisti nimenomaan esittää aivan toisenlaista roolia ja omii hyvät ideat omikseen ja syyttää omista virheistään alaisiaan. Narsistipomon toiminnassa ei ole alhaalta päin katsottuna järjen hiventä.
Pomo heitti työkaveria kännykällä päähän, kun sai raivarit. Talosta lähti tuo työntekijä, pomo sai jäädä, olkoonkin että työntekijä sai kovat kipurahat. Meniköhän ihan oikein ja olikohan fiksu ratkaisu sittenkään?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:40"]
Они друзья/партнеры по бизнесу моего бывшего мужа. Не образованы и неумеют себя вести. Я просто очень хорошенькая. Пристают:)
[/quote]
Google-kääntäjä: He ovat ystäviä / liikekumppaneiden minun ex-mieheni. Neumeyut ole koulutettu ja käyttäytyä. Olen vain hyvin kaunis. Stick :)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:05"]
AP:n ei ehkä olisi kannattanut mainita tuota maagista sanaa "ulkomaat", koska se tuntuu aina aiheuttavan joissain valtavan siilipuolustusreaktion ja estävän ns. asiallisen keskustelun.
[/quote]
Niin mutta minusta se antaa hyvän vertauskohteen ja aiheen aloitukselle, että huomaa miten muualla kohdellaan ihmisiä, etenkin jos kokemuksia useammasta maasta ja työpaikasta, ja kun vertaa sitä täkäläisiin ihmisiin niin voi olla kamala kulttuurishokki. Ehkä juuri ne palstalaiset puolustautuu jotka eivät asuneet ulkomailla, uskalla itse lähteä tai eivät juuri matkusta minnekään?
Ystävä oli pitkään poissa Suomesta, palasi ja ihmetteli että miten yhteen suomalaiseen työpaikkaan mahtuu aina niin paljon hankalia ja vaikeita ihmisiä, pomoineen päivineen. Hän sanoi että ulkomailla työporukka piti paremmin yhtä ja näin ollen konflikteja ei syntynyt eikä ketään kiusattu. Totuus on se että Suomen karut työpaikkakiusaamisluvut väkilukuun nähden näyttävät miten asian laita oikeasti on.
Suomessa on aina niitä jotka haluaa sooloilla ja saada enemmän kuin muut, röyhkeitä ja ahneita moukkia, niitä on tullut täällä vastaan omallakin kohdalla, valitettavasti jo aika nuorena työelämässä vasta koulun jälkeen aloittaessani.
Suomessa on liikaa suppeakatseisia, itsekkäitä minä-minä-ihmisiä jotka häiriintyy jos heitä ei totella tai he eivät saa määrätä kaapin paikkaa. Siksi.
Suomessa annetaan liikaa
- titteleitä
- pikkupomovirkoja
Niitä hyviä ja päteviä pomoja ei siis voi riittää joka firmaan, eli yhtä suuri todennäköisyys on että kohdalle tulee sellainen huonompi tapaus.
En usko että pomoiksi päätyy narsisteja. Vaan että pomoista tulee narsisteja ja persoonallisuushäiriöisiä sen jälkeen kun on kaitsenut kymmenen vuotta kusipää alaisia.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:47"]
Yhdellä mun entisellä työpaikalla tällainen narsistipikkupomo järjesti työntekijöille alaistaitojen kurssin! VOITTEKO KUVITELLA, ALAISTAITOJEN KURSSIN! Kuuntelimme sitten kokonaisen päivän kun konsultti, jonka tuntipalkka oli luultavasti lähempänä 400 euroa, kertoi meille kuinka huonoja alaisia olemme ja kuinka voimme tulla paremmiksi alaisiksi. Narsistipikkupomo myhäili vieressä.
[/quote]
meillä tuollainen samanlainen tyyppi järjesti kalliin motivointi- ja muutosvalmennuskurssin koska olimme "niin epämotivoitunutta ja muutosvastaista porukkaa" hänen mielestään, ja koska olimme antaneet hänelle huonot pisteet esimierarvioinnissa nimen omaan sen takia kun ei osaa motivoida ketään ja millään tavalla :DDD