****ELOISAT uuteen viikkoon****
Kommentit (28)
No Pantoufle on noussut todella aikaisin, hormonit taitavat tehdä siellä tepposiaan. Toivottavasti nukahdit siihen sohvalle edes hetkiseksi.Synnytys taitaa olla lähellä, kun noin valvoskelet.
Minulla on ihan hassu raskausoire:tukka on aivan kihara. Minulla on normaalisti sellainen hyvin taipuisa tukka, mutta nyt raskauden aikana se on heittäytynyt ihan vallattomaksi ja on sellainen kiharainen pörrö. Kiharoita on viimeksi ollut lapsena.
Pubu: Joko sait ajan sinne vauvan kokoarvioon? Mikäs on oma fiilis? Tuntuuko vauva yhtä kookkalta kuin edellinen?
Air: Koitahan ottaa rauhallisemmin ettet väsytä itseäsi liikaa touhutessasi.Minulla on onneksi migreeni pysynyt raskauksien aikana pääasiassa taka-alalla muutamaa kohtausta lukuunottamatta, jotka ovat olleetkin sitten todella lamaannuttavia kokemuksia.
Turussa alkaa loppuviikosta Down by the Laituri- tapahtuma ja mies on siitä syystä koko loppuviikon taas töissä ja minä yksinhuoltaja. Ilmat tuntuvat sääennustuksen mukaan viilenevän, täytyy toivoa, että se helpottaa jaksamista. Olen kyllä ollut muutaman päivän aika raato. Mistähän sitä saisi hieman tuota virtaa vanttuuseen...
Sitten on aika mennä aamiaisen laittoon...Palaan...Aurinkoista päivää kaikille!
Opemamma ja vimpula rv 33+6
Täällä on kanssa huonosti nukuttu yö takana. uni tuli silmään vasta lähempänä kahta ja aamulla aikanen herätys kun siskon tyttö tuli ennen seiskaa hoitoon. Osa syy valvomiseen tais olla kun odottelin miestä kotiin saapui vihdoin yhden aikaa. Lähti pelaan golffia kun oli laittanut lapset ekaks nukkuun. Ihmettelen vaan että missä kentällä niin hämärällä voi pelata mutta oli jäänyt veljensä kanssa suustaan kiinni kun oli niin paljon asiaa.
Menin kyllä ajoissa nukkuun mutta uni ei tullut silmään niin kävin vähän väliä tekemässä jotain. Nyt olis vauvalle laitettu kaikkee pientä valmiiksi. Kuten yksi lipaston laatikko tyhjennetty sukkia ja muita pikkutavaroita varten ja tavarat paikallaan. Loputkin vaatteet silitetty vaatehuoneen hyllyllä. Sairaalasta kotiutumisvaatteet valkattu tosin ei vielä kassissa. irrottelin sitterin ja kaukalon pehmusteet pesuun. ovat koneessa pyörimässä.
Kohta lähden lasten kanssa hakemaan kaveriltani pinnasänkyä. Mies saa sen koota ennen reissuun lähtöänsä. Niin laitan sen sitten muilta osin valmiiksi reissun aikana.
Kummiasiakin on edennyt. Eilen saatiin yksi kummi. Tämä miehen kummityttö joka pääsi eilen ripille niin tulee yhdeksi kummiksi. Vielä olisi ainakin pari kummia hakusessa.
Nyt meen juomaan kupin kahvia. Muksut odottavat tossa jo malttamattomina lähtöä kylään.
puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja masukki 35+4
joo,yöt on nukuttu huonosti,taas sai ramppaa vessassa 2h välein :S
mua on alkanu vaivaa sellanen et saatan herää viidenaikaa eikä mua enää väsytä,samoin tänäänki oisin voinu jo nousta mut sitkeesti pyörin ja otinkin unenpäästä kiinni. sitte väsyttää päivällä vaikka ei juuri mitään teekkään ja on ottanu raudan jne..
eipäs tässä sen kummempaa,katsellaan ;)
ai niin migreenist sen verran et mulla on ollu 2 kohtausta,mua jännittääki että tuleeko nytten synnytyksen jälkeen kohtaus niin ku esikoisen kanssa tuli :S mulla ei oo siihen lääkitystä kun tulee harvoin..
nyt puiiiiiis... k.h.p ja tärppi 34+1
Täällä joku jo mietti kummiasiaa, meidän perheessä tästä asiasta on tullut ikävää vääntöä: mieheni ei huoli veljeäni ja hänen avovaimoaan kummeiksi. Hän saa valita pari kummia ja minä taas omasta mielestäni haluaisin valita pari. Miehelläni on jotain selvästi hampaankolossa veljeäni kohtaan, mutta en tiedä vain mitä, ei varmaan tiedä itsekkään =). Meitä pyydettiin aikanaan veljeni lapsen kummiksi, minä suostuin, mieheni ei..
En haluaisi antaa periksi, luulen tuntevani kuitenkin omat kaverini/sukulaiseni ja tiedän ketä voisi pyytää. Tämän takia en edes halua ajatella ristiäisiä, on mennyt koko hommasta maku..
Alkaapas olla valvovaa porukkaa täällä...mua ei valvota vielä, mikä on tietty ihan kiva kun vauva sitten kuitenkin valvottaa varmasti senkin edestä.
opemamma: hauskaa, jos hiukset muuttuu raskauden aikana :) Mulla on muuttunut sen verran, että ei ole tullut värjättyä eli on omaa väriä päässä pitkästä aikaa. Ja aurinko tekee raitojaan eli snadisti vaaleampi mamma täällä kuin yleensä. Mulla taas kiharoita saa aikaan helposti kostea ilma kuten jossain etelän lomalla...
KUMMIT:
Meillä on tulossa pikkaiselle tytölle vain kaksi miespuolista kummia näillä näkymin kun ei noilla nuoremmilla veljillä ole mitään puolisoja vielä. Mutta eipä se kummiasia ole mun mielestä niin vakava juttu kuitenkaan. Nää veljet on kuitenkin sellaisia joita näkee varmasti aina jonkun verran eikä ainakaan tiet eriydy ihan kokonaan.
Pia 37+6
Siellä käännytyksillä sain pientä viitettä vauvan sukupuolesta, joten nyt himoittais hankkia jokunen vaatekin. Sekä sinisiä että punaisia kun on kaappi pullollaan ei ole tullut hötkyiltyä. Varmaa tietoa en siis sukupuolesta kuitenkaan saanut kun asento oli mikä oli.
Kummeista: Me ei ole edes jaksettu miettiä kun on niin hankalaa. Sisarruksilla on monta kummia ja kun neljäs tulee niin alkaa olla vaihtoehdot vähissä. Kuitenkin haluaisimme kaikille saman määrän kummeja. Jotku ovat ratkaisseet asian käyttämällä samoja, mutta tuntuisi kivalta saada tällekin lapselle omat, sillä vanhemmillekin lapsille tuntuu olevan tärkeätä että se on minun kummi.
Nimi asiakin on vaikea, pitänee kysellä vinkkejä teiltäkin sitten myöhemmässä vaiheessa. Jos paljastaa sisarrusten nimet niin siinä vaiheessa viimeisetkin epäilijät tunnistaa nikin. Väestöliiton sivuilla pitäisi käydä etsimässäsitä nimeä...
Nyt puutarha hommiin...
t. Kretukka ja Nekku 37+4
Mä olen kanssa heräillyt yöllä, neljän aikaan ei väsytä enää yhtään, kuuden aikaan sitten saan taas unen. Aamut meneekin sitten kymppiin asti nukkuissa, kun yöllä valvoo.
Mulla on hiukan samaa ilmiötä havaittavissa kuin Opemammalla, nimittäin suorat hiukset vääntyy ties minkälaiselle laineelle. Tosi ärsyttävää, kun tukka on jatkuvasti aivan ihmeellinen.
Hengenahistus senkun pahenee, eikös se kohtu oo korkeimillaan viikolla 37? niin olen ainakin jostain lukenut, että varmaan vielä pahemmaksi muuttuu. Välillä tuntuu, että saa tosissaan haukkoa happea, että pysyy tolpillaan. Tympeä vaiva, mutta jospa tuo asukas kohta laskeutus hiukan alaspäin. Toinen vaiva, minkä oon havainnut, on se, että kun miehen kanssa tulee sängyssä touhuiltua, niin tulee ikäänkuin lieviä rytmihäiriöitä. Sydän tuntuu välillä tulevan rinnasta ulos, kun niin kovasti paukuttaa. Mietin vain, että mitenkähän se vaikuttaa vauvelin sykkeeseen, toivottavasti sillä ei samaan aikaan käy ylikierroksilla sydän, sehän olis jo sitte melko kova vauhti.
Tänään pitäis pestä pinnasängyn reunapehmuste ja viikata vauvan vaatteita kokojärjestyksessä lipastoon ja tsekkailla vielä mitä puuttuu. Vinkatkaapa te kokenneemmat, mikä on semmonen juttu, mitä vauvalle tarvii, mutta tämmösella ens kertalaiselle ei tuu ees mieleen ostaa... Vaatteet ja vaipat olis aika lailla ja isommat tarvikkeet kanssa.
Mutta mä kähen nyt kauppaan ostaan pitsavärkkejä, ku on jo monta päivää mieli tehnyt kunnon pitsan palaa =)
Ikarus.
Juuri luin pinon mutta muisti pätkii...Opemamma, tsemppiä yh-viikonloppuun kun miehesi on siellä festareilla.
KUMMIASIAA. Minuakin stressaa tuo kummijuttu. Meillä on muutama hyvä pariskuntatuttu mutta heillä on kummilapsia jo yllin kyllin. Minulla ei ole sisaruksia ja mieheni sisarukset asuvat Englannissa. En tosiaankaan ole keksinyt yhtään varteenotettavaa kummivaihtoehtoa vielä. Nyt päätin etten vielä sillä asialla stressaakaan, jos ratkeaisi sitten jotenkin kun aika on.
omaa napaa:
Takana aika hyvin nukuttu yö, se on ihanaa!
Toinen ihanan positiviinen juttu on kampaaja tänään. Hiukan vaan mietityttää kun piti saada esikoinen mummille hoitoon ja mummi tulikin kipeäksi. Kurjaa tietysti ensinnäkin mummille. Ja sitten vielä että nyt on sitten miehen hoidettava kylpyhuoneremonttiin liittyviä ostoksia yhteensä 3 lapsen kanssa 1,7kk, 8v ja 10v. Vanhin näistä on tyttöjemme serkku joka on kesäkyläilemässä.
Koitan nyt nauttia tästä kampaajakokemuksesta enkä huolehtia että miten sillä väliin pärjäilevät...vaan helpommin sanottu kuin tehty. Kampaaja on tuossa kahden aikaan ja kyllähän siellä 2 tuntia hurahtaa kun väriä laitetaan päähän.
Mua on ihan itseänikin alkanut ottaa päähän se etten pysty rentoutumaan jos lapsi on miehen hoidettavana. Jotenkin pelkään että se ei vahdi sitä tarpeeksi vaikka kaikki on mennyt ihan hyvin niinä kertoina kun on sitä hoitanut -tosin ovat olleet kotosalla. Meidän perheessä se kun vaan on miehen työtilanteen takia mennyt niin että oma äitini on hoitanut lapsia ylivoimaisesti eniten.
Mies on kyllä siis hyvä hoitaja ja hyvä kurinpitäjäkin mutta huomattavasti ' löysempi' kuin minä jossakin asioissa, esim. antaa lapsen nuohota kaupassa kaiteita (kääks, lapsihan voi saada basilleja!) tai antaa isompia leivänpalasia tms. palasia suuhun (apuva, lapsihan voi tukehtua!)
Jo tätä lukiessa tulee vähän nolo olo mutta en voi tuntemuksilleni oikein mitään. Sitten ovat vielä nämä raskaushormoonit!
Olisiko kellään mitään mantraa hoettavaksi tuolla kampaajalla ; )
Anteeksi mutta nyt tulee vielä valitusta. Ohittakaa hyvällä omallatunnolla!
Purkaudun vielä tästä kylpyhuoneremontista. Ollaan nyt 2 viikkoa oltu ilman suihkua ja alkaa tuntua tämä reissaaminen lähimpään suihkuun hiukan stressaavalta varsinkin nyt kun lapset leikkivät päiväkaudet ulkona ja hiekkaa kertyy tukkaan, korviin...no tehän tiedätte! Ja sitämyöten kertyy sitten joka paikkaan. Muistan tunteen viime kesän täysrempasta. Kaikkein stressaavin asia minulle remontissa oli tuo hiekan ja pölyn määrä ja tunne siitä että ei ehdi siivoamaan tarpeeksi. Työmiehellä on mielestämme hiukan hidas ote ja tänään joutui remppamies menemään lääkäriin eikä saada mitään tehtyä ennen huomista, arrgh.
Vesieristykset on laitettu ja nyt pitäisi alkaa laattoja lätkimään. Tekisi mieli mennä itse läiskimään niitä laattoja seiniin mutta en valitettavasti omaa ammattitaitoa =)
Kiitos ja anteeksi
Hyvää vointia kaikille ja voimia loppusuoraan!
t.tuuli72 + jumppatyttö rv34+5
Kylläpä on touhukasta porukkaa. Käy kyllä kateeksi, että jaksatte siivota ja puunata. Meillä on vieläkin valtava kaaos. Tämän kesän reissut on nyt reissattu ja kaikki on hujan hajan. Valtava pyykkivuori oottelee + tietty ne tulokkaan pesemättömät vaatteet. Esikoisen huone on laittamatta kuntoon ja vauvalle pitäisi ostaa pinnasänky. Vielä on päättämättä tuo ratasasiakin -sisarusrattaat vai pelkkä seisomalauta (-kokeilu)... Koko ajan kamalasti asioita mielessä.
Täälläkin yöt menee miten menee. Kyljet puutuu ja selällään tulee samantien huono olo. Esikoinen on nyt alkanut temppuilemaan nukkumisten kanssa. Mikä lie syynä. Nyt pitäisi vielä saada laitettua omaan huoneeseen nukkumaan. Oisko tähän kellään vinkkejä? Aiemmin tyttö on mennyt nukkumaan itsekseen mutta kun hankittiin uusi sänky ja näiden reissailujen aikana muutenkin on pitänyt nukuttaa viereen. Aikamoinen takapakki siis nukkumisjärjestelyissä.
Anoppikokelaasta: (Ai että mie oon vaan valittanut viime aikana kaikesta -melkein hävettää) Anoppikokelas on saanut tällä kertaa päähänsä, että joku asia menee huonosti ja en saisi mennä Kättärille synnyttään vaan Naistenklinikalle, jossa kaikki apu on paremmin saatavilla. Kättärillä kun eivät hänen mielestään toimi tarpeeksi nopsaan. Ja kun vielä erehdyin sanomaan, että vauva ei ole vielä kääntynyt (siis viikolla 33 ja risat , nykytilannetta en tiedä) niin heti maalasi lisää piruja seinälle: Kyllä jo pitäisi olla kääntynyt ja ei kyllä sinne Kättärille...
Ei mulle ainakaan neuvolassa mistään kääntymisistä oltu huolissaan. Katellaan keskiviikon neuvolassa uudestaan tilanne. No seurauksena tästä " manaamisesta" näin heti painajaisia, joissa mulla / meillä oli kehitysvammainen lapsi. Kättärille on kyllä edelleen menossa. Että näin.
Jaahas, taidanpa lähteä torille käppäileen hiljokseen tyttären kanssa. Jos hakis perunoita, herneitä, mansikoita ja naurista.Tekee myös mieli raparperihilloa kaurapuuron kanssa. Toivottavasti raparperia vielä myydään. Onnellista päivää kaikille!
Ode ja maha aboutiarallaa 35 rv (tai sitten ei sinne päinkään)
mutta koska sinne asti on vielä kaikennäköistä, kuten grillijuhlat ja tytön synttärit, niin sen jälkeen ajattelin vauvaa ruveta odottelemaan. Isäni sanoi, että tämä kolmas tulee ennen laskettua aikaa kuten äidilläni, mutta en osaa varautua siihen, ainakaan vielä. Niin äitinikin sanoi, ettei osannut varautua, mutta niin vaan tuli kolmas aiemmin kuin muut! Hassua, että äidillänikin esikoinen oli reippaasti myöhässä, ja siitä eteen päin on aina aikaistunut tuo synnytys. Tämä vauva kyllä on pyöriväinen vieläkin, joten mitään tuntemuksia synnytyksestä ei ole, ei ole kyllä aienminkaan ollut. Eihän sitä voi oikein koskaa tietää varmasti milloin päättää syntyä.
Esikoisethan syntyvät usein lasketun ajan jälkeen, näin olen ainakin ymmärtänyt. Voi olla omia päätelmiäkin tuo, mutta useilla ystävilläni juuri esikoiset ovat menneet yli. Voi olla, että joku tuntee tilastot paremmin.
VAATTEET: Joku kyseli, mitä kannattaa vauvalle hankkia. Minusta parhaat vaatteet vauvalle ovat ne helpoiten puettavat, eli ei nappeja vaan neppareita, eikä kireitä pääaukkoja tai nyörejä. Ihan puuvillaiset t-paidat (lyhyt- ja pitkähihaiset) ja pienet housut ovat mielestäni parhaita ja sitten tietysti perusbodyt alle. Kaikki pehmeä puuvilla ihan pienelle vauvalla on mielestäni toimivaa. Jotkut tykkäävät potkupuvuista, ja ne ovatkin käteviä, mutta itse en ole potkupuku-tyyppiä, en tiedä miksi. Paidat ja housut likaantuvat niin nopeasti, että niitä saa aika paljon vaihdella.
Minun pitää vielä ommella vauvalle reunapehmusteet vauvansänkyyn, niin alkaa olla valmista. Kaikki näyttää olevan aika valmista, joten kai tässä jossain takaraivossa odottaa sen vauvan kohta syntyvän, vaikka en aio päästää itseäni turhan odottavalle päälle! Toisaalta loppua kohden odotustunnelmaaa on kai mahdoton hillitä.
Pikkuodessa rv:lla 37
siivousinto tällä palstalla tarttui vähän minuunkin ja tuli pestyä ikkunoita (ei sentään kaikkia ;), järjesteltyä kaappeja ja pestyä pyykkiä. En ole oikein hyvä kotihengetär, vähän liian suurpiireinen ja suursiivouksia ei meillä oikein tunneta, hyvä kun saadaan viikkosiivous hoidettua. Koiran takia on pakko pari kertaa viikossa tarttua imuriin tai lattialuuttuun.
Oman navan tilanne on täällä vähän rauhoittunut. Ehkä se sisätutkimus pisti vähän supistelemaan ja muutenkin olotilaa hankalammaksi. Pieniä alavatsakipuja (kait supistuksia) on silloin tällöin, mutta muuten olo taas parempi. Elokuulle porskutellaan hyvää vauhtia.
Parina yönä on täälläkin heräilty aamuyöstä eikä ole tullut enää uni silmään tai sitten herään aikaisin aamulla ja olen väsynyt kun pitäisi lähteä päivän touhuihin. Ihanalta tuntuu kun mies aloitti lomansa niin saa enemmän sitä " omaa aikaa" vaikka pitäisi miehelle antaa aikaa remontintekoon eikä lapsenhoitoon.
RINTAPUMPUISTA
onko jollakin joku muu kuin Ainun rintapumppu? Sähköistä en raaski ostaa, mutta Aventilla näytti olevan jotenkin mukavan oloinen pumppu jossa " puristetaan kahvasta" . Pitäisikö vähän pienempää meteliä ja olisi helpompi käyttää kuin tuo " pitkäpiippuinen" Ainu. Ja olisiko muutenkin tehokkaampi?
petraelena 35+3
Täälläkin on toivuttu viikonlopun kiukkukohtauksesta. Mies vei mut kiltisti syömään ulos (okei, uhkailun ja kiristyksen seurauksena, että pyydänkin päästä normaaliin huoneeseen sairaalassa enkä siten huoli häntä perhehuoneeseen ja tietysti tirautin päälle pari epätoivoista kyyneltä) ja lattiat tuli luututtua perusteellisesti anopinpelossa. Sain muutenkin jonkun pesänrakennusviettipiikin, pesin täkit yms. ja aloin siivota yläkaappeja, niitä joihin aina ekrtyy kaikkea turhaa.
NUKKUMISESTA: Mulla on onnistunut vielä ihan hyvin, etenkin nyt kun on viileämpää. Itse asiassa kahtena aamuna meillä on nukuttu 9.30 asti, mikä on suorastaan järkyttävää...pojatkin on ihan kesärytmissä. Silti nukkuvat hyvin päikkäritkin. Niin se vaan on raskasta lomailla.
KUMMEISTA: Meilläkin kuuma peruna edelleen. Yksi pariskunta on valittu ja toisen kummiparin kanssa vielä painitaan. Miehelle asia on ihan sama, joten ei auta yhtään mun päätöstäni. Pojilla on molemmilla 3 kummia, joten samoissa lukemissa halutaan nytkin pyöriä. Jos otetaan kompromissina kaikki ehdokkaat, tulisi kummeja jo 6 (tai 5, kun 1 ei kuulu kirkkoon).MILLÄ KRITEEREILLÄ te muut olette muuten kummeja valinneet? Me ei olla pyydetty sisaruksiamme lainkaan kummeiksi, koska itse olemme jo kummeja sisarusten lapsille ja toisaalta tädit, enot ja sedät ovat läheisiä luonnostaan. Olemme halunneet lapsille paljon aikuisia ympärilleen, joten siksi " ulkopuoliset" mutta läheiset kummit.
PIA ja muut esikoisen odottajat: Muistakaa nyt todellakin nauttia niistä hetkistä, kun saatte mennä ja tulla kuten haluatte oman aikataulunne mukaan! Näin sanon kaikille, jotka jo kovasti odottavat vauvan syntymää. Kiva Pia, että olette miehesi kanssa kulkeneet viikonloppuina ja käyneet syömässä ulkona (kadena olen lukenut...). Päivääkään en tietenkään vaihtaisi pois, mutta se oman ajan puute ja asioiden järjestely on toisinaan rasittavaa. Kun Pia puhuit niistä häistä, niin kyllä niissä ja muissaki juhlissa on paljon nautinnollisempaa olla ilman lapsia, vaikka lapsetkin niistä omalla laillaan nauttivat. Mutta itse ei ehdi paljon muiden kanssa juttelemaan, mahtavat juhlaruoat syödään vuorovedoin miehen kanssa ja tietysti kiireellä...ja kotiin lähdetään lasten rytmin vaatimusten mukaan..meillä esim. yhdet häät alkoivat klo 16, joten ei siinä montaa tuntia juhlittu ennenkuin nukkumatti tuli, kahvitkin jäi juomatta. Kylläpä on negatiivista tämä kirjoitus, mutta me ollaan nyt tehty rajanveto, että sukujuhliin lapset aina mukaan mutta kavereiden juhliin ei. Meillä olisi nyt 29.7. kavereiden häät, joten saas nähä, päästäänkö menemään.
ODElle voimia taistella avopin kanssa (avo-anoppi) ja kyllä maar kättärillä on loistavat edellytykset hoitaa vaikka mikä tulisi.
OPEMAMMAlle jaksuja yh-viikonloppuun! Ei käy kateeksi.
Nyt lepäilemään!
Pumpuli
moi vaan kaikille..
viimenen ultra takana, eikä kyllä yhtään valaissut mitään :)...
rv 37+1 ja vauvan painoksi arvioitiin 2900... eli olisi rv 40 saman kokonen mitä tyttö aikanaan syntyessään.. istukka on ihan hyvässä kuosissa jne.
ei supistele ei mitään...... eli ei uutta tällä suunnalla.. takaisin arkeen.
hanneli ja natikka
Mulla on Ainun pumppu, jota käytin esikoisen synnyttyä muutaman ekan vkon aikana (niin pitkään että maidontulo ehti tasaantua vauvan tarpeisiin). Ajoi aivan mainiosti asiansa noin pieniaikaiseen käyttöön, mutta jos olisin lähtenyt maitoa oikein varastoimaan saati lahjoittamaan, olisi varmaan satsaus kalliimpaan ollut paikallaan.
Aivan ensiksi pitää kehuskella kuinka meillä nukuttiin tänään seitsemään asti :) kyllä se uni joskus pojallekin maittaa. aivan ihana fiilis herätä levänneenä niiden neljän aamujen jälkeen :)
Opemamma: Mulla on kokoarvio 27.7. ja silloin viikkoja on 36+6. Vähän jännittää päädytäänkö sektioon vai alatiesynnytykseen. sektiosta jäi viimeksi hyvät fiilikset mutta nyt kotona odottaa sylinkipeä esikoinen. Ei kuulosta kovin hyvältä yhdistelmältä leikkaushaavan kanssa. Alatiesynnyksestä ei ole kokemuksia. Ystäväpiirissä on pari äitiä jotka ovat revenneet pahasti mutta tuotakaan ei voi etukäteen tietää. Mitäs jos tulokas viihtyy liian hyvin mahassa kuten veljensä ja joudutaan käynnistämään? Kestääkö sektiohaava? Kaikenlaista sitä mielessä pyörii. Tällä hetkellä kakkonen tuntuu pienemmältä kuin veljensä. SF-mitta menee kyllä samoissa mutta muuten kaveri on rauhallisempi eikä iskias-kivut (ainakaan vielä) kiusaa niin kovasti kuin poikaa odottaessa.
Anopeista: kaikki jotka ovat mun kirjoituksia lukeneet tietävät mun ja mun anoppini ah niin ihanan ystävälliset ja sydämelliset välit ;) Joten totean vaan Pumpulille, että ymmärrän ettet halua anoppia teille siivoamaan. meillä anoppi on ollut kerran siivoamassa aikoinaan kun muuttosiivousta teimme ensimmäiseen kotiimme ja se riitti. Mikään mitä minä olin pyyhkinyt tai siivonnut ei hänelle kelvannut. Verholaudan pyyhki uudestaan vaikka totesin sen jo pesseeni: " ai jaa, mut likainen se on vielä joten pyyhin sen uudelleen." minä perusrauhallinen ihminen kiehahdin ja oli vähällä etten rätillä vedellyt emäntää korville. Oli pesty tai ei niin eipä tarvitse uudelleen pyyhkiä kun MINÄ omassa KODISSANI sanon niin.
Kummeista: kakkoselle on pyydetty kaksi kummia. Esikoisella on neljä mutta kakkonen ei taida useampaa saada. Pikkuveljeäni en ole ajatellut pyytää vaikka ihan hauska tyyppi on mutta niin harvoin näyttäytyy suvun kesken et kiitos ei. mun meilestäni kummin täytyy jollain lailla osallistua lapsen elämään. En nyt tarkoita päivittäin mutta kyllä hänen täytyy jollakin lailla olla kiinnostunut lapsesta.
Ode: valitettavasti en osaa auttaa tuossa nukkumisasiassa. meillä poika jatkaa nukkumista meidän huoneessamme toistaiseksi. jos kovasti häiriintyy vauvasta niin täytyy asiaa miettiä uudestaan.
Rintapumpusta: Mulla on se aventin pumppu ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. pumppaaminen onnistuu yhdellä kädelläkin vaikka kahdella se on tietysti helpompaa. kokoominen on helppoa vaikka osia onkin useampi. Pientä harjoittelua se aluksi tietysti vaati mutta hommaan syntyi äkkiä rutiini.
Sitten mun purnausta miehestä: Että se kehtaa!!! mä olen pessyt alakerran ikkunat ja just äsken ennen töihin lähtöä se heitti sohvalle maate niin tuumas:" Tuohon ulompaan ikkunaan on jäänyt jälki varmaankin lastasta." Tuumasin vaan, että kuinka monta ikkunaa sinä olt tänä kesänä pessyt. Laita kaihdin kiinni jos häiritsee, Mies tajusi onneksi nolostua.
pubu ja Unskirv35+3
KUMMEISTA
Meil on myös mietinnän alla kummit. Siis molempien veljet tulee kummeiksi ja avokin kaveri, mutta sitten ne on kaikki miespuolisia! Ja jotenkin mie kyllä haluaisin yhden naisen tasapuolisuuden vuoksi mukaan eli pitäis keksiä neljäs kummi. Esikoisella on 3 kummia ja ne edustavat molempia sukupuolia. Miun kaveripiirissä ois ehdokkaita kyllä, mutta osa viettää NIIN erilaista elämää (sinkkuna) et pelottaa tuleekohan siitä sit mitään jos heitä pyytää.... Onneks on vielä aikaa miettiä!
MUUTA
Kävin hamstraamassa kankaita aamulla kun paikallisessa kangaskaupassa oli kaikki -20%. Nyt pääsee ompelemaan lakanoita ja verhoja :) Vaippojakin ajattelin vielä pari ommella lisää, vähän isompia vaihteeks. Tissinsuojia on tarpeeks, mut jälkivuotositeitä vois ehkä pari tehdä.
Imetysliivejä oon yrittäny bongailla. Pitää laittaa avokki hakemaan Bebesiltä tai Nettiemolta liivit kun ei paikallisissa oo kivoja. H&M:n liivit oli vihreitä ja oransseja eikä kumpikaan oikein iske. Lindexillä valkoisia ja mustia. Siinä ne tais olla. Taidan ostaa Bravadon hot pinkit Lifestyle-liivit :)
Esikoisella (2,5v) on kauhea pelkäämisvaihe. Kaikki pelottaa eikä uskalla nukkua omassa sängyssään. Viime yönä mietin jo et pitääkö sänky siirtää meiän huoneeseen mut miten sitä sit nukutaan kun vauvakin tulee...ÄH kun on vaikeeta. Meneeköhän tuo pelkääminen pois ajan kanssa?!
Mahassa ei uutta. Sf-mitta on edelleen pieni (29cm rv 34). Närästystä on vähän öisin ollut. Turvotusta jaloissa. Vauva liikkuu kivasti, ei tarvi miettiä onko mitään vialla.
Tiia, rv 34+5
Olen pikaisesti pinoutumassa ja toivottelemassa kaikille elokuisille mukavia viimeisiä odotusviikkoja :)
Joskus sitä luuli, että kun jää äitiyslomalle, ei paljon muuta ehdikään kuin näitä palstoja selailla. Mutta niinpä vaan on saanut kaikki päivät kulumaan kaikessa muussa :D. Hössötän ehkä vähän liikojakin, vaikka paljon ei enää jaksaisikaan...
Mutta tosiaan, täällä ollaan vielä ihan yhtenä kappaleena (vaikka tuo masun täyte yrittääkin vähän väliä venyttää itseään ulos tuosta mahanahan lävitse.. :-/ ). Pikkuhiljaa kai on vauva suuntaamassa ulospäin, koska painetta lantiossa tuntuu enemmän ja sf-mitassa tuli parin sentin lasku viime neuvolassa. On kyllä alkanut jännittää, että ei välttämättä mene montaa päivää, kun se tahtoo jo ulos ihan oikeasti. Hui! Omituiselta tuntuu, että on jo näin pitkällä ja kohta meillä on perhe... Niin no, välttämättä ei ihan kohta, saattaahan se olla siellä masussa vielä yli kuukaudenkin.
Lueskelen vielä kuulumisianne ja tulen taas lähipäivinä kommentoimaankin :)
Mii- (rv 37+3)
Taas on takanapäin kamala yö 2 tunnin välein vessaan ja kyljet on niin kipeet etten enään kestä!! Mulla on nyt ollu muutaman päivän aikana aikas kovaa vihlontaa nivus seudulla normii? Kaikki on onneksi valmiina pikkuista varten ja enään ei tarvitse kuin vain odotella h hetkeä!
Mua on ruvennut aivan sikana jännittään synnytys viälä senkin takia kun neuvolassa sanoivat että on tulossa iso lapsi. Mulla on elokuun ekalla viikolla synnytyksen suunnittelu et siä sit selviää lopullinen paino arvio mut alustavasti on puhuttu et olis yli 4kg silloin on varmaan jo mahdollista saada keisarinleikkaus vai?? Taidan tästä lähteä ostoksille mut palaillaan taas illemmalla!!
angelika ja vaavi 33+4
Ihanaa, vihdosta viimein vettä sataa täälläkin suomen kolkassa, on sitä odotettukin.
KUMMIT: vähän on vielä hakusessa. Esikoisella 4 kummia, uusille tulokkaille ei taideta niin montaa keksiä. Luultavasti toiselle lapselle tulee kummiksi miehen veli ja toiselle miun sisko, ja sit lisäks joku kaveripariskunta molemminlle. On tässä vielä aikaa miettiä.
SIIVOUS ja anoppi, periaatteessa tykkään että oma kämppä on omalla vastuulla ja en halua muitten sekaantuvan siihen. Viikko takaperin anoppi ja appi kävivät kuitenkin siivousapuna kylässä, pesivät kaikki ikkunat ja tamppasivat matot ja pesivät kaikki lattiat. Mie vaan sängyllä pötköttelin työnkohtajan ominaisuudessa :) En olisi ite enää jaksanut ja kyennyt moiseen urakkaan. Eli ihan kiva homma, etenkin kun jättivät kaikki kaapit jne täysin rauhaan.
NEUVOLAkuulumisia. Tänään oli taas neuvola, painoa oli taas kertynyt, nyt noin 10 kg kaikkiaan saldo. Verenpainekin oli taas ok, kun äpolilla viimeviikolla käskivät tarkistamaan kun oli vähän koholla. Kaikki muukin oli ok.
OMAA napaa: sf-mitta oli 48,5cm, kuulemma ens viikolla ei enää voi taulukkoon kirjata kun loppuu taulukko kesken. Mahan ympärys leveimmältä kohdalta 131 cm. Ja nahka repee ihan rutinalla, kohta näkyy raskausarvet kaula-aukosta jos sama tahti jatkuu :)
Tänään hankittiin viimein toinen turvakaukalokin, ja pinnasänky on nyt kasattu. Kummasti saa vipinää valmisteluihin kun aamulla todettiin, että viimeistään ens viikolla vauvat on kainalossa. Sektiopäivä siis määrätty 27.7. A vauvan perätilan takia. Kaksosia ei vissiin oikeen voi edes yrittää kääntää, ja ei taida enää lapsoset mahtua liikkumaankaan.
Jaksamista muillekin synnytyksen odotteluun ja ison mahan kanssa oleiluun.
Babybel ja muksut rv 36+4
Tänään on todellakin herätty reippaana uuteen viikkoon jo kello 3.30... Mies tuli vasta silloin nukkumaan enkä saanut herättyäni enää uudelleen unen päästä kiinni. Nyt on pari tuntia jynssätty vessaa ja koneellinen pyykkiäkin tuli pestyä ja ripustettua narulle kuivumaan, tehokas herätys siis, huoh... Onneksi näitä aamuheräämisiä ei ole joka yö, aika rasittavaa pyöriä sängyn pohjalla tunnin verran unta odottamassa ja sitten luovuttaa ja lähteä siivoamaan:)
Nyt taidan mennä vielä sohvalle pötköttelemään ja katsomaan jos uni tulisi silmään vielä hetkeksi.
Pantoufle 38+0