****ELOISAT uuteen viikkoon****
Kommentit (28)
KUMMEISTA: Meillä on yksi kummi valmiina joka tulee rapakon takaa... Sit muut on vielä hakusessa. Mä olisin halunnu pyytää samat kummit kuin esikoisen sylikummeina on mut mies ei sille ajatukselle lämmennyt. Pakko siis valita jotkut joiden kanssa nähdään noin kerran vuoteen... kaikki läheisemmät on jo käytetty muille lapsille :(
Mulla on tänään juilinu alavatsaa ilkeästi ja sain jo krampin sisäreiteenkin ilmeisesti sen takia et tuon juilimisen takia kävely muuttui :/ Aina kun nostan tuota kuopusta niin vihlaisee jalkovälistä.
KAMPAAJAN kävin kans tänään varaamassa vajaan kolmen viikon päähän. Eiköhän sitä silloin vielä olla yhtenä kappaleena kun kaikki muutkin lapset on syntyneet 39+6 - 40+5 viikoilla. Samalla reissulla ajattelin sit värjäyttää kulmat ja ripset. Tilasin vanhemmallekin tytölle samalla leikkauksen kun siitä ei ole enää kun vajaa 2 vkoa koulun alkuun.
Piti mun ostaa noita pestäviä liivinsuojiakin kun kaupungille yksikseni lähdin mut unohtui.... Ruskovillan liivinsuojia olin ajatellut, onko kenelläkään niistä kokemuksia? Lähinnä mietityttää se et kuin selvästi ne näkyy paidan läpi? Pikkuvaippoja ostin viikonloppuna paketin joten täällä alkais kaikki olemaan aika valmista kun noita liivinsuojia sais.
Keskiviikkona pitäis raahautua lasten kanssa Korkeasaareen ja torstaina olisikin viimeinen lääkärineuvola... Kiva päästä näkemään onko nää supistelut saaneet mitään aikaiseksi kohdunsuulla.
RINTAPUMPUISTA, mulla on sekä Avent että Ainun sähkökäyttöinen. Kumpikin on ollu ihan käteviä. Aventiin on saatavilla VIA-säilytys/pakastuspurkkeja joihin rintamaidon voi suoraan adapterin avulla pumpata ja sit laittaa kannen päälle ja pakkaseen. Ei siis tarvi kaadella maitoa purkista toiseen.
Yöt on nukuttu vielä toistaiseksi hyvin, yllättävän aikasin olen kyllä herännyt, tänäänkin jo ennen yhdeksää ;)
Meillä on menossa kuopukselle (reilu 1½ vuotta) kuivaksiharjoitteluopetus... Saa nyt nähdä kuin mun pinna kestää. Ite kyllä uskon et jos jaksaisin vaan viikon-pari jatkuvasti muistuttaa potalla käymisistä ja siivoilla mahdollisia vahinkoja niin vois jo päiväkuivaksi hyvinkin oppia. Päiväuniltakin herää aina kuivalla vaipalla ja tekee isot pissat pottaan. Mutta saa nyt nähdä kuin tässä oma kärsivällisyys riittää.
Muut tuntuvat olevan elämänsä voimissa kun jaksavat siivoilla yms. Mulla taas tuntuu olevan taas veto ihan pois... Mitään ei jaksais tehdä. Onneksi mies on nyt lomalla mut miten mä jaksan sit ne viimiset viikot kun mies lähtee taas töihin. Onneks anoppi asuu lähellä ja on ihan tervejärkinen ihminen ;)
Peeveli rv 35+3
Vipinää on ollut pinossa tänään, mukavaa :) Kunhan vaan muistaisin, mitä kaikkea pitäisi kommentoida...
Kaikille anoppien kanssa taisteleville voimia. Mulla onneksi varsin mukava anoppi. Ei puutu asioihin, mutta tarvittaessa auttaa. Ja erityisen hyvänä piirteenä näen sen, että kunnioittaa meidän perheen valintoja ja näkemyksiä, vaikka ne eroaisivatkin hänen omistaan. Toisin kuin mun oma äiti. Siinä sitä onkin kestämistä välillä. Onneksi meillä on " hyvät välit" , 300 kilometriä ;D
Unenpuute näyttää vaivaavan monia. Tosi kurjaa. Mulla myös on jäänyt aika vähille unet, mutta en koe silti olevani väsynyt. Luulen, että hormonit alkaa jo vähitellen vaikuttaa ja valmistella mua tulevan vauvan hoitamiseen... Muutaman viikon ovat unet jääneet 5-7 tuntiin per yö, ja tosi pirteänä herään aamuun silti. Myöskään päivän aikana ei uneta käytännössä ollenkaan. Voipi tietty olla, että tämä valvominen vielä kostautuu.
KUMMEISTA on ollut puhetta. Meillä on sylikummi valittuna ja pyydettynä. Muut ovat vielä mietinnässä. Meillä on molemmilla lapsilla sylikummina " yksinäinen" nainen ja lisäksi pariskunta toisina kummeina. Nyt sitten on mietitty, että halutaanko tälle kolmannelle samalla tavalla sen sylikummin lisäksi joku pariskunta kummeiksi, vai uskaltaisiko sitä poiketa kaavasta tällä kertaa.
Tuntuu vaan niin kaukaiselta tämä kummi- ja nimiasia tällä hetkellä. Aika tuntuu liian pitkältä edes laskettuun aikaan, saati sitten vielä siihen ne mahdolliset pari viikkoa päälle.
Olisi niin paljon vielä opiskelujuttuja tekemättä, että tuntuu siltä, ettei millään voi ehtiä saada puoliakaan valmiiksi ennen vauvan syntymää. Miten voi tuntua aika matelevan ja samalla juoksevan aivan liian nopeasti?!
Jamssa rv36+2
Babybelille jaksamista viimeisiin päiviin. Jännittävää varmasti kun tietää jo etukäteen vauvojen tulevan syntymäpäivän.
Jamssa
Opemammalle tsempit jo etukäteen viikonlopun yksinhuoltajuuteen, toivottavasti ilmat on hyvät niin lapsilla on puuhaa.
Jostain syystä kaikki nukkuu tällä hetkellä juonosti, mä kyllä nukun kuin tukki, mutta kauheen aikasin aukee silmät, kun olen yleensä aamu-uninen.
Tänään on tapahtunut niin suurta ja mahtavaa, että olen itsekin ihan ihmeissäni.
Olen siis siivonnut keittiön kaapit kaikki ja järjestänyt olohuoneen kaikki mööpelit ja imuroinut ja pessyt lattiat ja vessan ja kaikki laatikot on nyt järjestyksessä ja viimeiseksi pesin vaatimattomat 7 ikkunaa. Vauvaa varten on pumpulitikkuja myöten kaikki paikallaan, sänkykin huutaa jo nukkujaa tuolla pedattuna.
Ihaninta on se, että kaikki sellaiset ällöt komerot, mihin on tungettu ajan myötä kaikkea krääsää, on nyt tyhjennetty, varmaan 6 roskapussillista kamaa kertyi ulkoroskikseen.
Pyykkiäkin vain 5 koneellista, nyt en tee mitään puoleen vuoteen!!!
Tämän kaiken itsekehun päälle kerron teille, että en TODELLAKAAN ole siivousihminen. Inhoan kaikkea siivousta ja useimmiten kun ovikello soi, mulla tulee sellainen tutkakatse kämppään, että oh my, kuka hemmetti...että nyt ei ole kaikki kohdallaan, taidan olla hormonien yliajama.
Laskinkin sitten että 10 tuntia meni vain siivotessa ja kertaakaan ei ole supistellut. Noihan ei oikeastaan ole fyysistä raskasta hommaa kun tuolilla istuu ja järjestelee. Mies tuli kotiin ja katto ihan vakavalla naamalla mua ja kysy että ooksä tehny tän kaiken? (ois pitäny sanoa, et en, kun ihan joku muu vissiin...)
Olen silti ihanan tyytyväinen vaikka nyt nilkat turposi ihan kauheiksi ja oikein kutiaa jalkapöydätkin kun on niin pinkeet pullerot.
Me lähdetään nyt sen kunniaksi syömään.
Ei täällä kotona viitti ollakkaan, kun muuten tulee sotkettua=)
Tulipahan kehaistua itteään...mutta siis muistakaa, että teillä jokaisella on takuulla siistimpää, kuin mulla yleensä, vaikka ette ois siivonnu lainkaan!
Lilli 34+0 ( ja varmaan nyt joku kostautuu ja yöllä alkaa kauheet suppailut)
Takana on varsin mukava päivä. Esikoinen oli koko päivän anoppilassa hoidossa ja me kävimme miehen kanssa mm. asuntomessuilla. Täytyy myöntää, että meihin iski taas hillitön asuntokuume, vaikka olemme nykyisessä asuttu vasta 1,5 vuotta. Niin ihania taloja siellä messuilla oli!!
Kävin tänään neuvolassa. Hemoglobiini on ilokseni hieman noussut (118), verenpaine laskenut, painoa tullut kuukaudessa vain kilo ja vauveli oli varsin virkeänä. Eli tähän asti kaikki ihan hyvin. Mutta mutta, viime viikkoinen virtsakokeeni paljasti, että minulla on sitten jälleen B-streptokokki-infektio päällä. Harmittaa vietävästi. Ja eniten huolettaa se, että lääkäri määräsi minulle antibiootin, jonka tuoteselosteessa kielletään käyttö loppuraskaudessa, sillä lääke " saattaa aiheuttaa ongelmia vastasyntyneelle" . Miten tähän nyt pitäisi suhtautua?? Kaksi pilleriä olen jo ottanut vähän ristiriitaisin mielin. Huomenna ajattelin soitella apteekkiin/ko. lääkkeen valmistajalle ja kysellä vähän lisää asiasta. Kun vielä muutama päivä sitten toivoin, että vauva pian jo syntyisi, niin nyt taas toivon, ettei syntyisi ennen kuin lääkekuuri olisi takana. Ja toivon koko sydämestäni, ettei synnytys käynnisty vesien menolla. Masentaa koko asia!
Pepper (37+4)
Hih, hassu oire sulla Opemamma tuo hiusten lihartuminen ;) Lyhyissä hiuksissa se voikin olla aika rasittavaa toisinaan. Itsellänikin kun tuo lyhkästen hiusten vaihe oli jokunen vuosi sitten ja mulla oli aina kikkaralle vetäytymässä.
Tuulillejaksamisia kylppärirempan keskelle. Voin kylä kuvitella miltä moinen tuntuu, kun haluaisi homman valmiiksi eikä tunnu edistyvän. Ja tosiaan näillä keleillä tuo kylppäri on meidän perheessä todella ahkerassa käytössä.
Oden anoppikokelaskommentit ovat kyllä hiukka yliampuvia mun mielestä. Kyllä sitä apua saa muissakin sairaaloissa, jos sellaista tarvitsee. Kyllähän niitä vauvoja on niissä ennenkin synnytetty ;)
Petraleenalle rintapumpusta, niin mulla kokemusta vain Aventin käsikäyttöisestä ja hyvin toimi mielestäni. Enpä nyt siis muuta edes harkitse, kun on jo kaapin pohjalla valmiina. Ja tosiaankun maidon säilöminen ja pakastaminen (ei kyllä niin paljon meikäläisellä edes tullut kuin muutaman kerran) oli helppoa.
Ootte te tosiaan monet vielä näillä loppuviikoilla innostuneet siivoamaan. Minäkin ajatuksena sitä pyörittelen kovasti, mutta en taida enää uskaltautuaa isompiin urakoihin. Noita kivuttomia ja toisinaan vihloviakin supistuksia on nyt muutaman päivän tai oikeastaan illan aikana ollut, kun on enemmän liikkunut ;( Täytyy tosiaan ottaa iisisti vaikkei malttaisi.
Hohhojjaa kun nuo miehet sitten osaa letkauttaa. hymyilytti Pubun miehen heitto ikkunanpesun jälkeen ;) Ja kivaa, että olette saanet hetken pidempään nukkua. Täällä olen ottanut nyt pojan kanssa päivätirsoja joka päivä viikon ajan ja nuo aamutkin alkaa tuntua siedettäviltä. Oma aika se on vaan sitten ihan kortilla...
Mukavaa illanjatkoa kaikille!
Air 33+2 ja poju 12/04
Hmm... nyt näyttääkin alkavan valkoinen oleanteri elokuva tv:stä pitäisi varmaan
vähän katsella kun sen kirjankin olen lukenut mökkilukemisena muistaakseni.
Lilli76:
Täälläkin on oltu todella ahkeraa mimmiä tänään eli on pesty ikkunoita ja samanlaisia
salaperäisiä komeroita nuohottu kuten tiskipöydän alusta jossa on roskikset ja oli
varmaan miljoona muovipussia yms. Tuntuu kivalta, kun saa jotain järjestykseen, mutta
samalla olen miettinyt, että huomiseksi olisi sitten vessan lattian pesua ja peilien
kiillotusta ja lisää ikkunoiden pesua.
Mutta alkoi selkää ja ehkä lähinnä iskiastyyppisesti sattumaan alaselkää tuosta kaikesta
siivoamisesta niin ei voi kerralla liikaa puuhata. Niin ja tietty vatsa kovettuu tämän
tästä.
pumpuli: Joo taitaa tosiaan pitää paikkansa, että lapsen kanssa ei juhlat oikein tunnu
itselle välttämättä juhlille, kun kokoajan pitää vahtia ja mennä lapsen aikataulujen
mukaan. Mulla on vielä näitä ihania ruusunpunaisia kuvitelmia siitä vauva-arjesta, kun
se käytännön kokemus puuttuu :) Mutta eiköhän se tästä pian ala selviämään sekin sitten.
Nyt juuri suunnittelin euroopan sukulointimatkaa lokakuun lopulle yms, mutta katsotaan
miten kaikki järjestyy sitten pikkaisen nyytin kanssa.
Babybel:
Onpas sulla tosiaan jo lähellä synnytys. Aika kivaa, kun tietää sen todennäköisen
h-hetken jo etukäteen.
Alkaa olla varmaan todella raskas olo, kun meillä yhden vauvankin odottajilla
on jo ihan tarpeeksi raskasta. Tsemppiä viimeisiin päiviin!
Mutta sulla onkin sitten kaksinverroin iloakin tiedossa
kahdesta pikku nyytistä ;)
Pia
Tännehän mä eksyin, vaikka pitäis tehdä töitä: meillä on lastenhoitaja leikittämässä tyttöä, kun mulla oli neuvola ja nyt olis vielä aikaa tehdä vähän rästiin jääneitä työjuttuja. Mut ekaksi kuulumiset :)
ODE: meidän tytölle hommattiin juniorisänky kun se oli vajaa 2 v ja sen jälkeen piti sitäkin alkaa taas nukuttaa. Talvi meni siinä, että jompi kumpi makasi sen vieressä, aikaa saattoi mennä kolme varttiakin. Huoh mitä ajan hukkaa, mutta ei me hennottu jättää toista yksin, kun sitä kaiketi pelotti. No, nyt keväällä mies alkoi hoitaa säännönmukaisesti nukutukset (tyttö tahtoo mua herkemmin vierelleen) eli opetettiin tyttö nukahtamaan itsekseen. Tiedä sitten, oliko kyseessä toi sängyn vaihto vai joku muu ikään kuuluva pelkohomma, mutta nyt ei tarvitse nukuttaa enää lainkaan.
NEUVOLA: tulin siis juuri neuvolasta. Oma th oli tullut lomalta ja hiemanko heitti sf-mitta tuurajan mittauksista: viimeksi mitta oli 34 cm rv32+3 ja nyt rv34+6 se oli tippunut 30 senttiin eli ylärajalta keskiviivan alapuolelle! Ilmeisesti kyseessä on sekä mittaajasta johtuvaa heittoa että vauvan laskeutumista, Onni oli nimittäin nyt yläaukeaman (?) suulla eli kovaa vauhtia laskeutumassa. Muut arvot olivat ihan jees, paino oli jopa laskenut loman aikana 117g/vko ja hb oli noussut liki lähtölukemiin.
YÖT: mä herään myös nykyisin ikävään lonkan jomotukseen aina vessassakäynnin yhteydessä. Pari kertaa on vihlonut kovasti alaselkääkin, kun pungen ylös sängystä - ei voi mitään, raihnaiseksi tässä muututaan... Onneksi saan suht nopeasti unen ja viime yönäkin tuli nukuttua 9 tuntia - esikkokin on siis loma-ajassa, kun herää vasta kasin jälkeen.
Mä olen myös touhuillut tosi ahkerasti nyt lomareissun jälkeen: kaikki vauvanvaatteet ja vaipat on pesty vaunukankaita lukuunottamatta, on silitetty ja imuroitu ja tänään ehdin jo pakastaa 5kg mansikoitakin. Olen edelleen pyöräillyt ja tytön kanssa mennään vaunutellen kauppaan (matkaan menee n. vartti). Välillä pitää kyllä huiliakin, eli kaikkea ei voi tehdä yhtenä päivänä.
Nyt jatkan töiden parissa...Viileää viikon jatkoa!
Kerttukasperi ja Onni rv34+6