Naapuri nukuttaa lastaan autossa. Mitä mieltä?
Onko tämä yleistäkin, että kun lapsi nukahtaa autoon niin hänet jätetään autoon nukkumaan unet loppuun? Itse mennään sisälle.
Itse en voi käsittää, että oma aika on niin tärkeää, että se menee lapsenkin edun edelle.
Auto on välillä auringon paahteessa, mutta käännetty usein niin ettei paista suoraan lapseen.
Alkuun en tiennyt, että lapsi on tuolloin aina jätetty nukkumaan sinne vaan ensin luulin, että lapsi on siellä vain sen aikaa kun viedään esim.ostokset sisälle, vaikka sitäkin hieman oudoksun ellei nyt olisi viileää ja asia tapahtuisi melko nopeasti ja kyseessä asunto, joka ei sijaitse portaiden tai hissikulun päässä.
Nooh, sitten kun kuulin, että näin on tapana tehdä niin tajusin, että kaikki näkemäni kerrat ovat luultavasti olleet vastaavanlaisia. Jäin miettimään asiaa, hieman järkytyin mielessäni.
Kun jälleen näin kyseisen tilanteen niin tuohduin lapsen puolesta ja jäin miettimään, että pitäisikö minun tehdä asialle jotain?
Sanokaa vaan, että mene sanomaan suoraan asiasta. En mene. Olen yleensä ihminen, joka puhuu suoraan eikä arkaile, mutta tässä tapauksessa kyllä. On porukka mikä tekee aina mielestään kaiken täydellisesti. Ei minua uskottaisi.
Mutta ettei kukaan toinen naapuri ole asiaan kiinnittänyt huomiota, sitäkin ihmettelen nyt.
Joten palstaraati puhukoon ja antakoon päätöksensä.
Kommentit (48)
pitäkää huoli omista asioistanne! jos liikaa kyttää naapureita, voi oma lapsi vaikka hukkua kylpyammeeseen! tai jos on vaan koneella vaahtoamassa, voi silläkin aikaa lapsille sattua jotain.
9: oletko koskaan kuullut tilanteista joissa vanhempi ei ole huomannut ajatella loppuun asti jotain tapaansa toimia, ei kaikilla ole tietoa ja osa ei vaan välitä (vaikka niitä vanhempia on onneksi hyvin vähän). Sellaisissa tilanteissa on lapsen etu ja usein myös vanhemman etu, saada tietoa, neuvoja ja apua ettei mitään peruuttamattoman ikävää tapahtuisi. Jos oma vanhempi ei huomaa tai halua lapsen etua ajatella niin sen verran pitäisi löytyä yhteisvastuuta, että joku toinen edes huomaisi. Lapset ovat aina viattomia eivätkä itse osaa omaa etuaan ajaa eikä pitää puoliaan. Itse ainakin olisin kiitollinen jos lapseni olisi jossain tilanteessa vaarassa, että joku siihen puuttuisi eikä ajattelisi ettei se kuulu hänelle kun ei ole oma lapsi kyseessä.
On kyse sitten mistä tahansa. Tavallinen ja jopa eläimellinen suojeluvaisto pienien puolesta ei mielestäni ole sädekehän kiillotuksen paikka vaan aivan normaali alkukantainen reaktio hauraan elämän edessä.
Tämän tarkoitin nyt aivan yleisenä huomautuksena, en liittyen vain ja ainoastaan aloituksessa kerrottuun tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:59"]
pitäkää huoli omista asioistanne! jos liikaa kyttää naapureita, voi oma lapsi vaikka hukkua kylpyammeeseen! tai jos on vaan koneella vaahtoamassa, voi silläkin aikaa lapsille sattua jotain.
[/quote]
Tsaijaijai... kyllä aion jatkossakin vahtia kaltaisiasi ämmiä, joten varo vaan. Ilmo pollarille ja lastensuojeluun lähtee herkästi.
Mun naapuri nukutti lasta varaston kulmalla , räystään alla, keväällä, ja katolla oli valtavat lumimassat. Sanoin siitä naapurille, ja se suuttui. Pidä huolta omista asioistasi. Seuraavalla viikolla viereisen talon edestä 3 autoa meni lyttyyn, kun lumet tippui alas.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 18:10"]
Ja mitä lapsi tekee, jos herää autosta?
[/quote]
Alkaa itkeä jolloin hänet haetaan pois.
Olettekomuuten istuneet pitkään pysäköidyssä autossa? Siellä tulee ilma kyllä pian tosi raskaaksi vaikka olis ikkuna hiukan raollaan, ja tosi nihkeä olo.
13, 19, 22 ja kumppanit
Edelleenkään en silti ymmärrä, että lapsi jätetään autoon varsinkin kun näköyhteyttä ei ole. Itkuhälyttimistä en tiedä, eikä sellainen minun mielestäni ole
lapsenvahti.
Autoon voi kohdistua ilkivaltaa, vahinko tai lapsi voi jopa päästä irti istuimesta ja aiheuttaa vaaratilanteen, lapsi voi yltää käsijarruun tai vaihteisiin. Olkoon kuinka epätodennäköisiä vaan, mutta teoriassa mahdollisia. Monet lasten kehitysaskeleet tapahtuu ensin vanhemmilta piilossa. Avonaisesta ikkunasta voi mennä sisään ampiainen ja pistää lasta tai avonaisesta ovesta maalla voi kömpiä sisään rotta. Jep, en nukuttaisi lasta edes rattaissa ulkona ellen olisi koko ajan kuulolla ja näkisi lasta eli kesällä itse vierellä ja talvella parvekkeella. Aina itikkasuoja vaunuissa. Vien vaunulenkille lapseni jos haluan hänen nukkuvan ulkona. Muuten nukunme sisällä, sängyssä unet.
Puolustelette omaa tapaanne jättää lapsi autoon unille, mutta nyt oli kyseessä aloituksessa mainittu tapaus ja sen arviointi. On eri olla autossa varjossa kun auringossa.
Entä jos lapsi saa vaikka turvavyön tai jonkun nyörin kaulansa ympäri ja tukehtuu siihen?
Kakskasi, kuinkas sitten kuulet lapsen jos itkee? Luotat sokeasti hälyttimeen?
Mitäs jos lapselle tulisi niin kuuma, että taju on pois eikä itke?
Mitäs jos lapsi oksentaa/puklaa ja tukehtuu siihen? Olet itse 2 kerrosta ylempänä asunnossasi tai hälyttimestä ei kuulu kuin kohinaa. Ehkä näet autolle ja lapsi vain näyttää nukkuvan.
On eri sännätä partsille tai makkariin kun juosta asunnosta autolle.
Jätin meidän pojan kerran autoon nukkumaan unensa loppuun. Seuraavana päivänä penkinlämmitin sytytti penkin palamaan ja hyvä ettei koko auto palanut. Sen jälkeen en ole lasta autoon jättänyt kuin korkeintaan siksi aikaa kun olen vienyt tavaroita sisälle. Ja joo, meilläkin heräs aina siinä vaiheessa kun siirsi autosta sisälle ja oli pirun kiukkuinen loppupäivän. Katsoin tämän kuitenkin pienemmäksi harmiksi.
En koskaan käy vaunulenkeillä tai muuallakaan, koska on mahdollista, että jäisimme auton alle. Mieluummin elän eristyksissä ja pelkään.
34. Älä viitsi leikkiä vielä todellistakin typerämpää.
Fakta on, että kuumaan autoon ei saa jättää lemmikkejä, eikä avuttomia vauvoja. Jos jätät koiran kuumaan autoon, se on eläinsuojelurikos. Jos jätät vauvan kuumaan autoon, se on heitteillepano ja poliisiasia. Lue tuo ekalla sivulla ollut Kalevan juttu.
Se, että huolellisille ja järkevillekin vanhemmille VOI sattua onnettomuus ei todellakaan tarkoita sitä, että mitään ei tarvitse tehdä kunnolla ja varovaisuus on täysin turhaa sitten kaikessa muussakin.
Vanhemmilta odotetaan maalaisjärkistä varovaisuutta. Taaperolle ei anneta leikkivälineeksi ladattua asetta tai keittiöveistä, ekaluokkalaisen ei anneta ajaa autoa, vauvaa ei nukuteta kuumassa autossa.
Näin.
Onko niillä itkuhälytin vai siis häh, mistä tietävät että on herännyt??
Voi pikkuista. :( En koskaan jättäisi vauvaani yksin autoon nukkumaan.
Eiköhän siellä ole itkuhälytin. Minusta kuulostaa ihan yhtä normaalilta ku nukuttaa vaunuihin pihalle. Itse en autottomana kerrostaloasujana koskaan tehnyt kumpaakaan.
Meillä vauva nukkuu omassa sängyssään tai vaunuissa ilman että olen vieressä kyttämässä. Käytetään itkuhälyytintä ja välillä käydään vilkaisemassa jos pitkään aikaan ei mitään kuulu. Ilman hälyytintä emme voi kulla jos vauva herää. Kyllä meillä vauva on nukkunut autossa unensa loppuun, ihan kuten rattaissakin jos nukahtaa kesken matkan. Siirrettäessä herää. Suorassa auringonpaisteessa tai paukkupakkasilla ei tietenjään kukaan vastuuntuntoinen vanhempi näin tee, mutta muuten en näe miten poikkeaa esim. rattaissa nukuttamiselta. Sitäpaitsi autossa lapsi on suojassa eläimiltä ja sekopäisiltä ihmisiltä, mitä rattaissa ei ole. Jos siis naapurisi nukuttaa vauvaa suorassa auringonpaisteessa soita poliisit, muuten asiaan ei tarvitse puuttua.
Ja niille ketkä sanoivat että mitä vaan voi tapahtua, voi vaikka kuristua. Mutta niin voi siellä omassa sängyssä tai rattaissakin. Ja jos itkuhälyytin ei ole lapsen vahti, niin oletteko itse aina lapsen vieressä vahtimassa kun nukkuu?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 18:10"]
<--- Kattokaa video, niin ehkä jotkut täällä ymmärtävät, että lapsi voi kuolla sinne autoon. Ja mitä lapsi tekee, jos herää autosta? Vauva avaa turvakaukalonsa ja lähtee ulos?
[/quote]
Olin tulossa laittamaan samaa videota!! Mutta ei taulapäät tajua niin ei tajua.
Jotkut nyt vain ovat niin sokeita omille teoilleen, ettei siitä auta sanoa.
Mä jätin jos oli päiväuniaika. Talvella laitoin peiton päälle, kesällä ikkunaa raolleen.
Kyllähän se lapsi herää jos on epämukavat oltavat.
Itkuhälytin autoon, kahvia pannuun ja annumamman palsta auki .