Naapuri nukuttaa lastaan autossa. Mitä mieltä?
Onko tämä yleistäkin, että kun lapsi nukahtaa autoon niin hänet jätetään autoon nukkumaan unet loppuun? Itse mennään sisälle.
Itse en voi käsittää, että oma aika on niin tärkeää, että se menee lapsenkin edun edelle.
Auto on välillä auringon paahteessa, mutta käännetty usein niin ettei paista suoraan lapseen.
Alkuun en tiennyt, että lapsi on tuolloin aina jätetty nukkumaan sinne vaan ensin luulin, että lapsi on siellä vain sen aikaa kun viedään esim.ostokset sisälle, vaikka sitäkin hieman oudoksun ellei nyt olisi viileää ja asia tapahtuisi melko nopeasti ja kyseessä asunto, joka ei sijaitse portaiden tai hissikulun päässä.
Nooh, sitten kun kuulin, että näin on tapana tehdä niin tajusin, että kaikki näkemäni kerrat ovat luultavasti olleet vastaavanlaisia. Jäin miettimään asiaa, hieman järkytyin mielessäni.
Kun jälleen näin kyseisen tilanteen niin tuohduin lapsen puolesta ja jäin miettimään, että pitäisikö minun tehdä asialle jotain?
Sanokaa vaan, että mene sanomaan suoraan asiasta. En mene. Olen yleensä ihminen, joka puhuu suoraan eikä arkaile, mutta tässä tapauksessa kyllä. On porukka mikä tekee aina mielestään kaiken täydellisesti. Ei minua uskottaisi.
Mutta ettei kukaan toinen naapuri ole asiaan kiinnittänyt huomiota, sitäkin ihmettelen nyt.
Joten palstaraati puhukoon ja antakoon päätöksensä.
Kommentit (48)
Numero 21 - oot hauska! Ei ihme että moni äiti väsyy ja tylsistyy ja muuttuu ihme akaksi. Jäädä nyt kökkimään autoon nukkuvan lapsen kanssa.
En ole mitään mieltä koska olen itsekin kaikkia kolmea lastani nukuttanut autossa. Auto oli kyllä aina varjossa ja suoraan keittiön ikkunan alla josta seurailin koko ajan tilannetta.
Minäkin olen kyllä antanut lapseni nukkua loppuun unensa autossa. Olen toki arvioinut kelin, tarvittaessa jättänyt oven raolleen. Joko olen vienyt itkuhälyttimen autoon, jotta kuulen kun herää tai käynyt muutaman min.välien tarkistamassa (jos olen olettanut että herää aivan pian). Toisinaan olen myös jäänyt itse lapsen seuraksi unille. Asumme omakotitalossa. En ole ajatellut, että asiassa on mitään arveluttavaa.
Sen sijaan huonoa omatuntoa koen siitä, että annan lasten jäädä joskus autoon hereillä leikkimään ja tulla sitten omaa aikaansa perässäni sisälle. Olihan se yksi tapaus, jossa kaksi lasta oli palanut autoon (siitä on elokuva). Auton ovet ovat myös aika vaarallisia suljettavia minusta.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:57"]
En minä uskaltaisi, en todellakaan. En raatsisi,, Jos lapsi herää yksin... Mun lapsi nukahti autoon, ja heräsi jos otti pois istuimesta. Sitten joko isuin autossa lapsen kanssa, tai kävin heittämässä pienen lisäautolenkin. Useimmiten suunnittelin matkat niin, että vauva kerkeää nukkumaan rauhassa, ja useimmiten niin kävikin.
[/quote]
Kuinka ekologista. Nyt kaikki polttamaan bensaa, jotta vauvat nukkuu "turvassa".
'Suosittelen: Ennen kuin jätättte vauvan yksin autoon helteellä nukkumaan, nukkukaa siellä itse vaikkapa tunti. Jos ette pysty, ette jätä vauvaakaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 18:10"]
<--- Kattokaa video, niin ehkä jotkut täällä ymmärtävät, että lapsi voi kuolla sinne autoon. Ja mitä lapsi tekee, jos herää autosta? Vauva avaa turvakaukalonsa ja lähtee ulos?
[/quote]
Olin tulossa laittamaan samaa videota!! Mutta ei taulapäät tajua niin ei tajua.
Jotkut nyt vain ovat niin sokeita omille teoilleen, ettei siitä auta sanoa.
[/quote]
Kyllä jokainen järkevä vanhempi varmasti ymmärtää että jos jättää lapsen autoon parkkipaikalla auringonpaisteeseen niin voi käydä huonosti. Suomessa kuitenkin jos auto ei ole suorassa auringonpaisteessa ei vauva saa lämpöhalvausta. Tietysti kovilla pakkasilla ei voi lasta jättää nukkumaan autoon ilman langatonta lämpömittaria. Huom. nykyisin on myös niitä langattomia mittareita, joilla voi tarkkailla auton lämpötilaa.
Ja jos lapsi on niin vanha, että osaa itse poistua turvaistuimen vöistä ja tämän jälkeen autosta niin pääsee hän myös irti rattaiden valjaista. Sen ikäisen voi myös huoletta herättää kun ollan perillä, pienen vauvan on syytä antaa nukkua unensa loppuun. Itkuhälyttimestä myös kulee kun lapsi herää ja ehtii kyllä hakemaan lasta ennekuin mitään hälyttävää tapahtuu.
lisäisin vielä tuohon edelliseen kun tuolla kauhisteltiin että lapsi herää autosta ihan yksin. Eikö se lapsi herää ihan yksin myös rattaissa/vaunuissa ja pinnasängyssä. Kyllä minun täytyy ainakin tehdä kotityöt silloin, kun lapsi nukkuu, minulla ei ole aikaa päivystää sängyn vierssä, kyllä minä sitten itkuhälyttimestä kuulen kun lapsi herää.
nro 39